PDA

View Full Version : Eerste keer op circuit


Kevin V
26-07-2004, 17:22
Hallo allemaal,

Ik heb me ingeschreven voor de circuit experience op 3 augustus.

Het is de eerste keer dat ik met mn auto op circuit ga rijden.

Ik vroeg me dan ook af of de ervaren rijders misschien wat tips hebben waar ik rekening mee dien te houden (vooral ivm met mn wagen dan)

Ik las hier al dat het belangrijk is om de wagen af en toe wat te laten afkoelen.
Zijn er misschien bepaalde voorzorgen die je best neemt alvorens met je auto op circuit te gaan? Aangepaste olie? koelvloeistof,....???

Ik rij met een standaard uitgeruste alfa 147 2.0l, en 'k zou er uiteraard na afloop nog graag mee naar huis (kunnen) rijden.

Alvast bedankt en tot 3 augustus!

VG
Kevin Vandendorpe

Maarten
26-07-2004, 23:00
het enige wat ik kan zeggen is dat je best eerst rustig rijdt, en opbouwt naar een hoger ritme, en zoek niet de uiterste limiet als je ermee naar huis wilt kunnen

ik vermoed dat de mannen van eran je daar ter plaatse wel de nodige uitleg over zullen verschaffen

Lemans
26-07-2004, 23:03
Dag Kevin,
De remmen zullen het zwaar te verduren krijgen met je 20l dus daar kan je de regel "2 ronden snel en 1 ronde traag" volgen.
Mischien ook eventjes nakijken of je remblokken nog op 80%
zitten, veel deelnemers moeten vroeger dan verwacht de "strijd"
staken omdat ze door hun remblokken zitten.
Veel plezier.

A.J.
26-07-2004, 23:16
Dag Kevin,

tijdens de theorie zal ik u wel zeggen hoe je het best omgaat met uw remmen. Laten afkoelen tijdens uwe laatste ronde is de boodschap.
Verder zijn ook uw banden belangrijk. als je met gewone banden rijdt kan je best met wat meer bandendruk rijden dan normaal.
Ook belangrijk is steeds uw eigen tempo rijden en heel goed luisteren naar de instructeurs die met u gaan meerijden. Hun tips zijn goud waard.
Verder moet je niet terug deinzen om vragen te stellen of tijdens het vrij rijden opnieuw een instructeur mee te vragen. Waarom zelf gedurende tieltallen rondjes leren uit uw eigen fouten terwijl een ervaren persoon er u op kan wijzen in enkele rondjes.

groeten en tot volgende week

maverick
27-07-2004, 09:31
Hey Kevin,
Luister in de eerste plaats goed naar je instructeurs... Eens op het circuit ... denk aan je ideale lijnen, spaar je auto en rij binnen je eigen limieten ... leer en geniet !!!

Tom
(manta-boy)

Jo Smets
27-07-2004, 18:28
Kevin,

ik kan alleen maar aansluiten bij Maverick en zeggen dat je moet LUISTEREN naar de instructeurs.

Ga vervolgens bij het vrij rijden echt proberen de ideale lijn te rijden en liefst een ietsje te langzaam, dan kan je van daaruit verder opbouwen.

Succes en CU op 3 aug.
Jo Smets

FormulaV-JH495
28-07-2004, 23:37
en zeker niet in de weg blijven rijden :D

kurtvaes
29-07-2004, 00:17
Originally posted by FormulaV-JH495
en zeker niet in de weg blijven rijden :D

Gewoon op uw lijn blijven, en geen rare manoeuvres maken. De snellere rijders hebben genoeg ervaring om U voorbij te steken, je moet alleen een voorspelbaar weggedrag hebben (en natuurlijk op de rechte lijn er niet alles willen uitpersen om toch maar voor te blijven).

RaceFan
29-07-2004, 11:19
Originally posted by FormulaV-JH495
en zeker niet in de weg blijven rijden :D

Dit vind ik beetje een ongelukkige uitspraak. :no: Je bent hier niet op een autostrade waar je in het linkerbaanvak met je lichten gaat flitsen om je voorganger uit de weg te duwen, maar je bent op circuit waar jij als snellere de voorligger moet inhalen.

@Kevin: zoals Kurt zegt, blijf steeds op jouw lijn en ga niet van links naar rechts over de baan zwalpen. Kijk goed je spiegels en als je in de verte een snellere wagen ziet aankomen, probeer dan niet te pushen, want die wagen is op dat ogenblik een x-aantal seconden per ronde sneller en zal je vroeg of laat inhalen. Maak steeds gebruik van jouw richtingaanwijzers om te laten zien welke kant van de baan je gaat behouden. Mocht jij meer PK's hebben, maar is de andere sneller in de bochten, ga dan niet voluit op de gas op de rechte stukken. Ga dan even vd gas en laat je voorbij steken zodat je de volgende bocht alleen kunt nemen.

CU
nog ne Mantaboy

Maarten
29-07-2004, 11:53
kijk in je spiegels voor je een manoevre op de baan uitvoert

kijk voor je remzone in je spiegels zodat je kan inschatten of er iemand je zal inhalen en voor je instuurt kan je best ook nog even kijken indien er iemand nadert

Bramvanuytven
27-08-2004, 14:49
ik zou graag de cursus van eran racing volgen om op het circuit van zolder te mogen racen , maar is het mogenlijk om daar een auto te huren???

Jo Smets
27-08-2004, 15:15
@Bram

Is wel mogelijk, even contact opnemen met ERAN.
of op de site http://www.eranracing.be

race-groeten,
Jo Smets

Corvette fan
27-08-2004, 20:07
Voor geïntereseerden die willen beginnen of al bezig zijn met free driving op circuit en nog een wagen zoeken kunnen eens een kijkje gaan nemen bij de rubriek "TE KOOP/TE HUUR"
zie bij BMW 325 + 323 E30
Ik heb een aantal jaren free driving gedaan en verkoop nu de auto omdat ik overstap naar de karting