View Full Version : 24h Spa-Francorchamps: race
Gelieve hier alles mbt tot de race te plaatsen. Zonet de beelden van het eerste 1.5 uur op video bekeken. Vitaphone gaat zeer goed en daarachter de Ferrari's (550 & 575). Nu juist nog even RIS geraadpleegd en drie Ferrari's hebben zich nu afgescheiden voor de M3 GTR en een Freisinger Porsche. Zitten al een paar ronden tussen. Op 1 M3 is er blijkbaar een probleem (die van Müller-Müller-Stuck).
Om alles goed te kunnen volgen :
http://www.eurosport.com/home/pages/V4/L0/S224/E6107/live_Lng0_Spo224_Evt6107_Mtc86691.shtml
wa scheelt er met de corvette?
De Corvette heeft transmissieproblemen gehad en heeft last van snel versleten banden. Bovendien is Yvan Lebon ook nog eens van de baan gegaan in Bruxelles en kwam zo in het grind terecht. Het duurde een tijd voordat hij terug verder kon.
mkay, ma alles terug opgelsot odnertussen.
RIS is blijkbaar down
Ze zullen nog wel opklimmen. Een top 15 gaat er nog wel inzitten zonder al te veel problemen.
K had gehoopt een top3, maar zal al uiterst blij zijn als ze uitrijden
Inderdaad. Ze hebben juist een geplande pitstop gemaakt en als je via www.proximus24hours.com de beelden en resultaten bekijkt, dan is er niets aan de hand hoor. Alles werkt hier toch perfect.
EDIT* Nu is de BMW voorbij de Russische Porsche van Vasiliev.
Originally posted by Scapa
Op 1 M3 is er blijkbaar een probleem (die van Müller-Müller-Stuck).
Half uur verloren door een olielek, al teruggekomen tot een 12de positie
Om middernacht de eerste 3 :
1 011 GPC Giesse.............Ferrari 575M
2 002 BMS Scuderia..........Ferrari 550M
3 143 BMW Motorsport......BMW M3 GTR
Om 3u 45: :D
1 11 GPC Giesse (Ferrari 575 M) 167 laps
2 2 BMS Scuderia (Ferrari 550 M) +2.668
3 1 BMS Scuderia (Ferrari 550 M) +1:02.536
4 143 BMW Motorsport (BMW M3 GTR) +2 laps
5 77 Freisinger Yukos (Porsche GT3) +3 laps
6 50 Freisinger Yukos (Porsche GT3) +4 laps
7 10 Zwaan's Racing (Chrysler Viper) +5 laps
8 88 Gruppe M Europe (Porsche GT3) +7 laps
9 71 JWR (Porsche GT3) +11 laps
10 66 Autorlando Sport (Porsche GT3) +13 laps
Stand om 8.30u
1 #2 BMS Scuderia Italia (Ferrari 550M
2 #11 GPC Giesse Squadra Corse (Ferrari 575M)
3 #50 Freisinger Yukos Motorsport (Porsche 996 GT3-RS)
4 #77 Freisinger Yukos Motorsport (Porsche 996 GT3-RS)
-De Chrysler Viper van Zwaan's Racing met de vier Belgen is door de linkerachterwielophanging gezacht en verloor heel wat tijd. De wagen is nu teruggevallen naar de 13de plaats en de 5de in GT.
-Bert Longin ligt nu 8ste algemeen en klimt sterk op na een moeilijk wedstrijdbegin.
-Grote problemen voor de Lotus Elise.
Opgaves:
8.00u: US Carworld (Dodge Viper Coupé): motor
8.05u: Chevrolet Corvette C5-R: versnellingsbak (helaas dus, Laurent)
Wordt nog een mooi gevecht tussen GPC en BMS. BMW valt me tegen :(
Originally posted by Scapa
Wordt nog een mooi gevecht tussen GPC en BMS. BMW valt me tegen :(
Ze doen het toch nogal goed zeker in hun klasse, natuurlijk hebben ze ook al veel pech gehad, maar wie niet? De ronde
tijden zijn uitstekend.
Originally posted by Autofan
-De Chrysler Viper van Zwaan's Racing met de vier Belgen is door de linkerachterwielophanging gezacht en verloor heel wat tijd. De wagen is nu teruggevallen naar de 13de plaats en de 5de in GT.
Uurtje later in de fik in de Pifpaf, Fanny was not amused. Wat olie die was vrijgekomen bij een kleine plof door de motor.
Originally posted by Marshal
Uurtje later in de fik in de Pifpaf, Fanny was not amused. Wat olie die was vrijgekomen bij een kleine plof door de motor.
Wat olie ? Er zat geen olie meer in de wagen. De olie lag 1 km lang verspreid over de baan.
Greetzz.. Corvetteboy
Was ook maar een klein brandje, de meeste olie was al weg :D
Oh my god :s
12:28 The Lister Racing team pulled out because their drivers were simply too tired to continue - this race is an exhausting event - too much for some of the gentlemen drivers.
:(
spijtig van SRT!!
en strange van Lister... Nog effe doorbijten, het was bijna 4u!
Toch ook eigenaardig op de wagen van bouvy weer een paar boitekes kapot, een paar jaar geleden was dat ook op de audi. :no:
JPMontoya
01-08-2004, 22:03
Net terug van de race. 24u lang genoten van de Gillet Vertigo Streiff. Briljant gereden, zonder noemenswaardige problemen. Iedereen was echt blij. Verslag op onderstaande site.
Ferrari zeer sterk, Saleen zoals verwacht door het ijs gezakt. Spijtig van de zwaans viper en andere vertigo uitval.
S.R.T. opnieuw niet aan de finish, al vrij vroeg problemen. volgens mij moeten die mannen zich toch een wat vragen stellen alvorens naar zolder te trekken.
De race daar kan iedereen zijn eigen beoordeling van maken maar als dit een FIA sanctioned event was, dan neemt de FIA het toch niet zo nauw met de veiligheid van de toeschouwers.
Heb al veel meegemaakt maar een truttig locomotiefje met bezopen toeschouwers die over interventiewegen worden gereden naar de volgende drankhut is toch wel een dieptepunt.
Zoals gezegd, alles kan en mag in Spa :mad:
schande, er komt gewoon niks in de journaals over deze belangrijkste wedstrijd van het jaar in Belgiê (F1 is treintje rijden geen koers). Op de VRt kregen we dan wel enkeleschuivertjes in de pits tijdens de IRL te zien. veel belangrijker natuurlijk.
ook lachen op de sporza site: de 24 uren staan gerangschikt onder "formule 1" :+
Dan geef ik hier ook maar wat kritiek. Iemand gezien hoe weinig er werd ingehaald in de Busstop chicane? Vele piloten hebben al gezegd dat het daar onmogelijk is om in te halen. Bovendien vind ik deze chicane gevaarlijker dan de vroegere, want Van Bellingen zorgde wel voor een kleine chaos in het begin. Een geluk dat geen enkele andere wagen er tegen botstte.
Op Stadion was er een samenvatting van 2-3 minuten :) Op de Waalse posten zal er ook wel een samenvatting geweest zijn vermoed ik.
Steve van Bellingen heeft inderdaad de nieuwe busstop nog niet onder de knie blijkbaar. Ging twee keer rond voor het oog van de camera daar.
Kweet niet of ik hier foto's mag plaatsen van dit incident in de Source, maar ik vond dat toch de moeite.
Van dit (je ziet ze mekaar raken) :
http://img62.exs.cx/img62/5782/IncidentSource.jpg
Kwam dit :
http://img62.exs.cx/img62/5710/IncidentSource2.jpg
En het strafste was dit :
http://img62.exs.cx/img62/8637/IncidentSource3.jpg
Hopelijk mocht ik dit posten. :)
Peter Baert
02-08-2004, 17:23
Niks in de journaals? :)
VTM:
- zaterdag:
+ nieuws 13 uur: voorbeschouwing
+ nieuws 19 uur: update start
+ nieuws 22u30: update
- zondag
+ nieuws 13 uur: live tussenkomst
+ stadion 19u30: kort verslag
KANAALTWEE
- zaterdag:
+ 15u45-17u30: LIVE
- zondag:
+ 12u00-13u00: LIVE
+ 15u00-16u30: LIVE
:)
Als je even naar je tijden kijkt dan zie je wat ik bedoel. Er is in geen journaal gezegd wie gewonnen heeft. De live verslaggeving laat ik buiten beschouwing. Die was goed, maar die wordt toch gevolgd door de geinteresseerden. Ik wil meer autosport in het nieuws, alleen zo kunt ge de sport meer uitstraling geven.
ik heb gisterenavond na de thuiskomst ook tevergeefs naar beelden gezocht, mijn vader had de finish live gezien op tv maar ik die na een vermoeid en voldaan weekend 's avonds thuis in de zetel zag, heb spijtig genoeg niks meer gevonden, soit ... we hebben het live gezien
en de race was inderdaad de moeite, alleen vond mijn radioke op zondag de post niet meer zodat ik toen af en toe aan de speakers ben blijven staan om geupdate te worden. zeg wat je wilt, maar ik blijf het een super evenement vinden, met een mooi voorprogramma!!
volgend jaar zeker weer van de partij
Peter Baert
02-08-2004, 18:43
Is er dan echt niemand meer die naar VTM kijkt? :)
Dat VRT niks heeft uitgezonden, is een zaak van de VRT en een afweging van de sportredactie aldaar.
VTM heeft in elke nieuwsuitzending van zaterdag en zondag bericht over de 24 Uren.
En gelieve dat niet in twijfel te trekken, want ik was er nogal zelf bij. :)
In Stadion is er in het stuk uiteraard duidelijk gezegd wie de winnaar was.
En gelieve ook dat niet in twijfel te willen trekken, want ik heb het stukje zelf gemaakt.
:)
ja laop, heb ik dus heel het laat avond journaal van vrt gezien en toen dat gedaan was begon de late editie van vtm maar ik was té moe om te blijven kijken tot de sport ... spijtig
positief dat het dus wel op TV is gekomen, RTL was volop aanwezig met haar radio dus ik vermoed dat we daar ook een mooi stukje reportage op tv mogen van verwachten in de loop van komende week! (tenzij radio en tv daar sterk van mekaar gescheiden zijn)
Stadion kan je herbekijken op de website van VTM, wel doorspoelen tot 27min 30 ofzo ;)
Op Eurosport was gisterenavond ook nog een ruime samenvatting van de 24 uren.
JPMontoya
02-08-2004, 20:35
Ik neem hier de ruimte om te reageren op het persbericht van Track Promotion ivm de deelname van de Gordon Gillet Vertigo Streiff.
Ik vind de kritiek van die mannen een echte schande. Men legt de schuld voor het falen duidelijk zonder een blad voor de mond te nemen bij Tony Gillet en de zijne. Men zou beter eens een eigen boezem kijken alvorens kritiek te spuwen.
Lefort/Lambert vonden het blijkbaar leuk om een Vertigo te huren louter uit commericieel oogpunt dat was al snel duidelijk zelfs tijdens de testdag. Dat er toen een probleem was met de versnellingbak is volledig aan henzelf te wijten. Ze draaien die bak gewoon in de soup. Bij Gillet weet men allang dat dit een moeilijk te werken versnellingsbak is die een serieus pak ervaring vraagt om onder de knie te krijgen. Ugeux, Kuppens, Leinders hebben duidelijk die ervaring. Lefort/Lambert duidelijk niet.
Op de testdag was maar een van de 2 titularissen er. Kwestie van je vak ernstig te nemen...
Lefort en Lambert schuiven voor al het mechanisch falen de schuld in de schoenen van Tony Gillet maar blijkbaar dachten ze dat de Gillet zo makkelijk te sturen is als een Porsche. Volgens Renaud is een porsche echt niet veel meer dan rem en gas, en in een Vertigo moet er wel degelijk gewerkt worden.
Ik begrijp dan ook niet waarom men in de eerste plaats koos voor de 3.6 L, het is toch hun eigen keus, ze weten toch uit het verleden dat dit een minder betrouwbare motor is. (nvdr. De gordon Vertigo is dezelfde als de 2002 van Kuppens die het toen wel tot in de middag heeft volgehouden).
Dat er geen support is vanwege Tony Gillet is ook niet meer dan logisch, die mannen hebben hun eigen koers voor te bereiden, en voor hen hangt er veel meer van af dan voor Lefort/Lambert. Wat hadden die nu gedacht dat Tony Gillet z'n mechano's zou afstaan aan hen.
De Gillet is een veel te complexe wagen om zomaar eens te lenen en een leuk promostuntje mee uit te halen. Doorgedreven ontwikkeling en goede kennis van piloten/mechano's is zeer belangrijk voor de Gillet. Het beste bewijs is toch de 13de plaats van de Gillet n° 100.
Conclusie. Lefort/Lambert en heel hun team waren gewoon verblind door commercieele doeleinden toen ze besloten de Vertigo in te huren voor 24u zonder ook maar realistisch voor ogen te houden wat een Vertigo eigenlijk betekend.
Die mannen hebben vanaf nu ook wel afgedaan hoor voor mij !!!
Volgens pitstop.tv waren er maar liefst 106.000 toeschouwers :eek: De RACB heeft meer dan z'n gelijk gehaald met de overstap naar FIA-GT!
downerke
02-08-2004, 22:16
kan iemand mij zegge waar je de volledige uitslag vind van de 24h ??
grtzzz
Op de site www.fiagt.com staan de uitslagen. <a href="http://www.fiagt.com/results.php?event=7&season=2004&session=Race%20Result">Rechtstreekse link</a>
En welkom op het forum :)
Pittig detail: de 575's hebben voor de 24u een aantal evoluties gekregen waaronder... een nieuwe diffuser.
Originally posted by fiagt
Kweet niet of ik hier foto's mag plaatsen van dit incident in de Source, maar ik vond dat toch de moeite.
Hopelijk mocht ik dit posten. :)
Geen probleem hoor. Foto's mogen in iedere thread gepost worden, zeker als ze een bepaalde situatie kunnen toelichten of een incident kunnen illustreren. ;)
Originally posted by Scapa
Volgens pitstop.tv waren er maar liefst 106.000 toeschouwers :eek: De RACB heeft meer dan z'n gelijk gehaald met de overstap naar FIA-GT!
Al goed dat ik er niet bij kon zijn in het weekend. Anders waren het er 106.001 geweest. :+
Ze hebben zeker groot gelijk dat ze naar de FIA-GT zijn overgestapt. Dit is veel boeiender dan het ooit geweest is.
downerke
03-08-2004, 00:19
Originally posted by Ottooke
Op de site www.fiagt.com staan de uitslagen. <a href="http://www.fiagt.com/results.php?event=7&season=2004&session=Race%20Result">Rechtstreekse link</a>
En welkom op het forum :)
hier staat de uitslag op maar is er geen site waar de hele uitslag opstaat VOLLEDIG
grtzzz
bij die 106.000 zijn de bezoekers van donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag samengeteld denk ik. Ben rond de middag aangekomen in Francorchamps en zo'n massa was er nu ook niet vond ik.
ik heb gelezen dat er 60000 toeschouwers de finish hebben gezien
dus in totaal meer dan 100 000 lijkt me haalbaar
Originally posted by Marshal
De race daar kan iedereen zijn eigen beoordeling van maken maar als dit een FIA sanctioned event was, dan neemt de FIA het toch niet zo nauw met de veiligheid van de toeschouwers.
Heb al veel meegemaakt maar een truttig locomotiefje met bezopen toeschouwers die over interventiewegen worden gereden naar de volgende drankhut is toch wel een dieptepunt.
Zoals gezegd, alles kan en mag in Spa :mad:
Op zaterdag omstreeks 18.30 uur zaten 2 Porsches vast in het grind van de dubbele linkse. Een interventiewagen (je weet wel : type Comedy Capers) bleef ontzettend lang achter. Nadien horen vertellen dat hij vastzat achter een toeristentreintje :no: :no:
In Pif Paf was zelfs de publieksdraad afgebroken om de Proximus Vips tijdens hun Walking Dinner optimaal te laten genieten van de Race. Er moet natuurlijk niet worden bijverteld dat na verloop van tijd de Vips eens wat korterbij gingen kijken en op de serviceweg gingen staan. Ook is het bij mijn weten verboden om onder de 18 jaar voor de publieksdraad te komen. Op het hiervoor vernoemde treintje en in de VIP tenten waren kinderen blijkbaar toegelaten.
Aan de heren van de RACB en FIA : ik zou hier toch maar mee opletten !!!
In tegenstelling van de VIP behandelingen die steeds meer en meer de pan uitschieten worden de echte autosportfanaten bedankt met afspanningsdraden van meer de 2 meter op de meest interessante plaatsen. Iedereen zal de plaatsen wel kennen. Niemand zal betwisten dat op sommige plaatsen deze afspanningen hun nut hebben en absoluut bijdragen tot de veiligheid maar op andere plaatsen is het absurd...
C U
Voor de rest een zeer aangename en spannende 24 uursrace gezien.
Op woensdag een zeer aangename sfeer in Spa. Naar Luik zijn we niet gereden en gelukkig maar want het bleek niet echt een succes te zijn. De Corso begint stilaan een constante te worden. Ik vind het zeer aangenaam. Wij hadden ons opgesteld op het rond punt aan de Fina. Zeer mooie en aangename plaats. Hopelijk kan men aan dezelfde weg verder timmeren en wordt de Corso in de toekomst even succesvol als in Le Mans. Le Mans heeft echter het voordeel dat de defilé plaatsvindt op vrijdag (als de fans er al zijn) in tegenstelling tot Spa waar het volk op woensdag meestal nog niet aanwezig is. (Wanneer gaat men hier in Zolder eens werk van maken ????)
Op donderdagavond had dan een beperkte doch aangename Paddock-meeting plaats in Eau Rouge. Vervolgens hebben dan enkele Paddockers de nachtkwalificatie gezien op de tribune (ah ja die waren nog gratis) van de Raidillion.
Op vrijdag, zaterdag en zondag met het hele gezelschap rondgezworven op het gehele grondgebied van het circuit en hier en daar wat bekende gezichten (Paddockers) tegengekomen.
Op naar de volgende...
C U
Originally posted by Pascal
Wanneer gaat men hier in Zolder eens werk van maken ????
Ik heb van horen zeggen via via dat naar 't schijnt de eigenaar van een zeker Themacafe "Wheels" daarmee bezig zou zijn... :)
Bij de 24u van Zolder kan je wel zo bij alle wagens en alle piloten komen op de startgrid en dit een uur aan een stuk net voor de race. Toch helemaal niet mis, vind ik.
Originally posted by Autofan
Bij de 24u van Zolder kan je wel zo bij alle wagens en alle piloten komen op de startgrid en dit een uur aan een stuk net voor de race. Toch helemaal niet mis, vind ik.
:confused: Dit is nieuw hoor. Niet iedereen is namelijk VIP he.
Ik kreeg vorig jaar toch de toelating van de man die daar stond om naar de bolides te gaan kijken en de volledige startgrid af te wandelen hoor. En ik had totaal geen VIP-kaarten.
Er is inderdaad een pitwalk voorzien voor iedereen, vlak voor de race... maar hoelang deze juist duurt weet ik niet...
Ik dacht van 16.00u tot en met 16.50u. Rond dit tijdstip zal het wel zijn.
Nog efkes mbt Spa: Dikke thumbs up voor Val Hillebrand. Filmpje zegt genoeg denk ik:
http://www.rscnet.org/downloads/spa24/so%20close%20and%20yet%20so%20far%20away.mpg
:applaus: :worship: Dat is de spirit van 24 uurs wedstrijden, er zelf alles aan doen om de klok rond te kunnen rijden.
Originally posted by Pascal
....
Op donderdagavond had dan een beperkte doch aangename Paddock-meeting plaats in Eau Rouge. Vervolgens hebben dan enkele Paddockers de nachtkwalificatie gezien op de tribune (ah ja die waren nog gratis) van de Raidillion.
....
Sta me toe dat even te verduidelijken adhv van wat fotomateriaal.
Vlak naast mij: "De jeugd = de toekomst"
http://users.skynet.be/huudo/paddock/paddock_24hrs-1.jpg
Aan mijn linkerzijde, aldaar gezeten "Hallo, met wie?"
http://users.skynet.be/huudo/paddock/paddock_24hrs-2.jpg
Aan mijn rechterzijde, ook aldaar gezeten "Lacht eens naar het vogeltjeu"
http://users.skynet.be/huudo/paddock/paddock_24hrs-3.jpg
Toch niet gedacht dat ik die ging achterhouden. :D :D :D
die laatste was een poging 'act casual' :D
Toch prettig, die F1 GP een week later. Betekende een hoop extra tribunes en faciliteiten. De (F1?) tribune bovenop Radillion was toch een van de spectaculairdere, en die stond er vorig jaar niet.
Originally posted by Ottooke
:applaus: :worship: Dat is de spirit van 24 uurs wedstrijden, er zelf alles aan doen om de klok rond te kunnen rijden.
Dit is inderdaad prachtig...
Tijdens de laatste 24 Uren met toerismewagens in Spa heb ik ook eens zo'n schouwspel gezien...
Een piloot viel toen stil vlak voor de pitingang (busstop)... hij heeft er toen om en bij de 30 minuten over gedaan om de wagen over de streep te duwen...
Chapeau voor Val!
Werner en Pascal hebben een nogal korrelige huid. Duveleffekten????
jan
S. Claeys
06-08-2004, 15:22
Originally posted by Scapa
Stadion kan je herbekijken op de website van VTM, wel doorspoelen tot 27min 30 ofzo ;)
Moet je me wel eens tonen hoe.
Als je op dat klein camera icoontje klikt, dan krijg je "Goal" te zien.
Ik zweer het. Als je op "herbekijk de uitzending" klikt, dan zie je het introductie filmpje van stadion, maar dan ook nie meer.
Wie heeft er daar zitten knoeien? :D
ik heb gelezen dat BMW er voor gezorgd heeft dat de backfire-vlammen van hun uitlaat tijdens de 24u groter werden, om het spectakel te verzorgen. kan dat?
Kan en klopt. Theissen wou dit graag, team was er eerst niet zo blij mee (voor grotere vlammen = meer benzine) maar ze hebben het toch opgelost. Degenen die op de testdag aanwezig waren zullen het met me eens zijn dat de wagens toen wat minder aan het vlammen waren als tijdens de 24u.
Misschien al er erg goed nieuws voor 2005, de BMW M3 GTR Backfires komen terug. Mario Thiessen heeft de intentie uitgesproken om in 2005 terug te komen.............unfinished business ;)
De enige adder onder het gras is de FIA, het ligt eraan in hoeverre men de GTR wil afknijpen. Als de restricties te groot zijn dan haakt BMW af, men moet wel het idee hebben dat men kan winnen.
Daarnaast is de deelname aan de Bathurst 24 uur 2004 zo goed als zeker.
Conclusie uit een mogelijke deelname in 2005: Ze moeten wel weer deelnemen aan een nationaal GT kampioenschap ;)
Originally posted by Bramzel
Kan en klopt. Theissen wou dit graag, team was er eerst niet zo blij mee (voor grotere vlammen = meer benzine) maar ze hebben het toch opgelost. Degenen die op de testdag aanwezig waren zullen het met me eens zijn dat de wagens toen wat minder aan het vlammen waren als tijdens de 24u.
In ALMS hadden ze ook altijd al van die grote vlammen indertijd. Ik heb wel een paar foto's om het te bewijzen :D
Bij de E-36 hebben ze ook een extra chip ertussen gezet en dan kregen we ook meer vlammen. :)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.