View Full Version : EK RallyeCross Duivelsberg
Jo Smets
08-08-2004, 19:56
Dag allemaal,
vandaag op duivelsberg geweest.
Mooie dag, enkel een ongeluk op de middag waarbij een kindje betrokken is.
heb ook net het VTM nieuws gezien met Peter Baert, moet zeggen dat hij een goede zaak gedaan heeft om het circuit van verdere roddels te behoeden.
Autosport is gevaarlijk, en spijtig voor de gekwetsten, maar ze mochten er niet staan. Ik hoop dat de autosport nu niet weer in een slecht daglicht gesteld wordt.
Voor de rest veel spectacel en vooral veel zon.
Nog mensen commentaar hierop ???
Race-Groeten,
Jo Smets
Groot gelijk hier heeft de autosport GEEN enkele fout. Iedere supporter moet zich maar aan de regels houden en in beveiligde gebieden blijven. Dat geldt ook voor medewerkers.
Nicki_Mks
08-08-2004, 20:34
Op VRT wordt verteld dat de auto <b>in het publiek</b> gereden is en wordt er met geen woord gerept over de verantwoordelijkheid van de toeschouwers... :rolleyes: Ik vind het toch verschrikkelijk dat zoiets op een gesloten circuit gebeurt, waar een echte rally veel gevaarlijker is.
Nicki_Mks
08-08-2004, 20:35
Sorry, dubbelpost.
Ik heb het voorval vandaag ook live meegemaakt en ik vind het heel jammer voor het gezin, maar ze hadden er echt niet mogen zitten. Ik werd er wel heel stil van hoor...
De rallycross heeft ons toch redelijk wat spectaculaire momenten opgeleverd... Het is geen nek aan nek race, maar bumper aan bumper en deur aan deur race...hehe... :p
En nu ga ik wat bekomen van mijn zonnebrand want jezus was het me daar heet!! :eek:
Ik vind het vooral spijtig voor de Belgische autosport.
Want morgen zal het weer in koeien van letters in de kranten staan, daar ware het niet gebeurd nix te lezen ging zijn over de rallyX.
BTW: Als de gekwetsten zich in een "verboden zone" bevonden, vind ik het wel raar dat ze niet werden terechtgewezen :confused:
BTW: Als de gekwetsten zich in een "verboden zone" bevonden, vind ik het wel raar dat ze niet werden terechtgewezen
Ja, dat is nu hetgeen wat ze nu zullen onderzoeken. De organisatoren hadden er hen op moeten wijzen...dat vind ik ook wel...
Hoe kan zo iets overkomen.
Het is jammer voor het kindje.
De ouders van het kindje zijn er verandwoordelijk voor.
Wie gaat er nu staan in een verboden zone.
Originally posted by Nicki_Mks
Op VRT wordt verteld dat de auto <b>in het publiek</b> gereden is en wordt er met geen woord gerept over de verantwoordelijkheid van de toeschouwers... :rolleyes: Ik vind het toch verschrikkelijk dat zoiets op een gesloten circuit gebeurt, waar een echte rally veel gevaarlijker is.
Er wordt wel gezegd dat de piloot geen enkele fout heeft, weliswaar in een interview met voorzitter Reuten. Uit goed ingelichte bron zou heb kind in een coma gehouden worden. Laat ons hopen dat dit een hoopval teken mag zijn. Alleszins veel steun aan de getroffen familie.
De auto zou in beslag genomen zijn voor verder onderzoek.
Ik ben er zowel gisteren en als vandaag geweest en heb genoten van een zonovergoten dag top autosport. De Belgen, net als voorgaande jaren weer van zich laten horen en zien.
Met zijn overwinning evenaart Hansen het aantal overwinningen (7) van Mister Rallycross, Martin Schanke, op de Duivelsberg.
In divisie 1A reed Ron Snoeck naar zijn zesde overwinning van het seizoen. Helaas ging de motor van Groblewski's VW Polo in de derde reeks in letterlijk in vlammen op. De Polo is voor mij de mooiste en ook één van de snelste auto's in deze Divisie.
Paddocker Stickerman reed in de C-finale met zijn spiksplinternieuwe Citroën Saxo. Pas zaterdagmorgen volledig klaar en voor Johan de eerste wedstrijd sinds september 2003. Een opkikker, mogen we hopen.
In divisie 2 moest de leider in het kampioenschap, Pinomäki, in de A-finale al vroeg aan de kant. Sachweh haalde het in zijn Astra OPC voor de Belg Andi Martin. Van Beers haalde een verdiende vierde plaats.
De supernationals, reeds voor de derde maal het support event waren natuurlijk weer de smaakmakers. Lekker driftend door de bochten met hun Volvo's. Ook enkele BMW's aan de start. De Scandinaven zijn vindingrijk en in deze serie vonden we dit jaar voor het eerst een achterwiel aangedreven Subaru en Opel Kadett. Deze serie telt op wedstrijddagen in het hoge noorden regelmatig 90 (ja u leest het goed) deelnemers.
Ook Ohman was terug aan de start. Deze man is een invalide en bestuurt de auto met een soort Joystick. Hiermee geeft hij gas, stuurt hij en schakelt hij. Echt indrukwekkend. Hij won de C-finale en maakte een behoorlijke beurt in de B-finale. Je ziet, ook mindervaliden kunnen aan allerlei takken in de autosport de top behalen. Ohman diende nu een voorstel in bij de FIA om een toelating te krijgen om een heuse Ford Focus te mogen inzetten in het EK Rallycross. Van mij mag hij eraan beginnen...
Een tweede support event betrof de Ford RST junior Cup. Een auto met buizenchassis met een Ford Ka 1300 motor en Hankook banden. Slechts vijf auto's met aan het stuur jongeren tussen 14 en 18 jaar. Ze moeten natuurlijk ergens beginnen maar deze serie kon me niet echt boeien.
Na het ongeval waarvan hiervoor sprake, zaten we er toch met gemengde gevoelens. Ik heb er namelijk ook eentje rondlopen van ongeveer die leeftijd. Uit je doppen kijken is natuurlijk de boodschap als je naar autosport gaat kijken....
C U
Jo Smets
09-08-2004, 10:22
Besten,
zoals ik het nu begrepen heb stonden die mensen op de plaats waar ook de hulpdiensten staan, dus, er mogen wel mensen staan op die plek, alleen die 2 mensen hadden er niet mogen zijn, maar dat maakt niet uit vind ik.
De vangrail deed prima zijn werk anders was ook de rodekruistent eraan geweest.
als ze beiden een meter naar achter stonden was er niets gebeurd.
Nogmaals ligt er volgens mij helemaal geen fout bij het circuit of de rijder. (die wel van het gas had kunnen gaan, ipv de show te stelen in de panorama bocht, want daardoor is die van de baan gegaan. Maar ik weet hoe het eraan toe gaat op circuit, dus nogmaals geen verwijt aan de rijder)
Race-groeten,
Jo Smets
Ik denk dat niemand in de fout is gegaan, maar dat het stom ongeluk was. Als je in je bed ligt of in de tuin wandelt en er stort een vliegtuig neer op je lapje grond... Is er dan iemand fout? De piloot, jij omdat je nog in je bed lag of omdat je in de tuin aan het lopen was terwijl je daar niets te zoeken had?
'k hoop dat het gezond verstand het zal halen in deze en niet de 'moderne nimmer aflatende drang' om steeds een schuldige te willen vinden.
Nicki_Mks
09-08-2004, 11:08
Wat is er eigenlijk gebeurd, zijn ze geraakt door brokstukken?
Als toeschouwer moet men niet tegen of op een vangrail staan, maar enkele meters erachter. Hadden zij dit gedaan was die kleine niet weggekatapulteerd.
BRUSSEL B e l g a / Eigen berichtgeving
Een jongetje van vijf jaar uit Maasmechelen is gisteren in kritieke toestand opgenomen in een ziekenhuis in Genk na een ongeval tijdens het Europees rallycrosskampioenschap in het Lim burgse Opgrimbie. Het kind stond samen met zijn grootvader in een zone waar het publiek eigenlijk niet toegelaten was.
Gisterenvoormiddag rond 11.30 uur verloor een Tsjechische rallypiloot tijdens het Europees rallycrosskampioenschap op het Duivelsbergcircuit in Opgrimbie de con trole over het stuur. Hij knalde met zijn voertuig tegen de vangrail.
Daarachter stonden een 59-jarige man uit Maasmechelen en zijn kleinzoontje van vijf jaar. De grootvader werd zwaargewond aan de benen.
Het kind raakte levensgevaarlijk gewond.
De man maakte deel uit van de organisatie.
Hij was verantwoordelijk voor de sanitaire installaties en had daardoor toestemming om op de plaats te staan waar hij stond. Voor het publiek was die plek niet toegankelijk.
Gisteren was het nog niet duidelijk waarom de man het kind had meegenomen. “We moeten dat nog onderzoeken”, zei een aangeslagen organisator André Leur voor de VTM-camera. “Ik heb nog geen contact gehad met de grootvader.
Die is meteen naar het ziekenhuis gebracht en is nog niet teruggekeerd.” Leur zegt dat zijn evenement qua veiligheid aan alle nationale en internationale normen voldoet. “We werken volledig conform de reglementen van de Belgische Rallycross Vereniging en die van de Internationale Automobielfederatie FIA. We doen al het mogelijke om de veiligheid te garanderen. Ik kan dan ook niets anders dan stellen dat het onmogelijke gebeurd is.” Het parket van Tongeren stuurde een deskundige ter plaatse om de omstandigheden te onderzoeken. (KB)
bron: de morgenl
ik snap ook wel niet waarom iemand van de sanitaire voorzieningen in de verboden zone wordt toegelaten.
De verantwoordelijkheid ligt hier m.i. duidelijk bij de grootvader. De kleine stond blijkbaar op de vangrail in een verboden zone voor toeschouwers. Hopelijk geraakt dat jongetje erdoor :(
Originally posted by Jo Smets
(die wel van het gas had kunnen gaan, ipv de show te stelen in de panorama bocht, want daardoor is die van de baan gegaan. Maar ik weet hoe het eraan toe gaat op circuit, dus nogmaals geen verwijt aan de rijder)
Wij stonden net voor de finish en hebben het volgende gezien. Net voor de finish ging de rijder van de baan en raakte de vangrail links van de piste. Hij sloeg naar rechts om vervolgens terug naar links te gaan, quasi loodrecht op de vangrails waarvan hiervoor sprake. Het ongeval (de impact) zelf hebben we niet gezien. Het leek alsof de piloot vol op het gas bleef staan en op volle snelheid richting de hulppost reed. De vangrail werd, voor zo ver wij konden zien enkele meters achteruit gedrukt en plat gelegd. M.i. is een technisch defect niet uit te sluiten. Dat zal het onderzoek van de auto wel uitwijzen.
Van een show, die de piloot zou hebben opgevoerd, was m.i. geen sprake. Ik zie niet in waarom een show tijdens een reeks in de rallycross nodig is.
Daarenboven stel ik vast dat wij kritiek spuien op (sommige) pers omdat zij autosport enkel aan bos laten komen indien er iets ernstig gebeurde. Wel lees in deze thread dan de berichten maar eens die over het sportieve gaan en vergelijk met deze die over het ongeval gaan.
Uiteraard mogen we hier wel eens bij blijven stilstaan en hopelijk kunnen ook wij er lessen uit trekken.
C U
Jo Smets
09-08-2004, 17:49
@ Pascal, en de rest,
ik wilde gewoon even aangeven dat de chauffeur vol gas ging door panoramabocht(khad het niet als show bedoeld), volledig in de slip na even de grindbak te bezoeken. Hij heeft idd daarna beginnen slingeren en de vangrail aan de start geraakt en is dan recht op de andere vangrail ingevlogen.
Het was echt geen verwijt aan de chauffeur. Enkel als hij even van het gas was geweest, dan had er mss niets gebeurd. Maar nogmaals, ik weet hoe het gaat op circuit, het is voor het snelste, ik zou hetzelfde gedaan hebben. En als..als..als.. dat hoeft eigenlijk achteraf niet.
Waar ik verder nog aan denk is de gemoedstoestand van de opa nu, stel u voor. Ik,als autosportliefhebber, zou men kleinzoon mss ook wel ergens speciaal meenemen als ik de kans heb. Maar als ik zo ver ben, zal ik zeker nog weten wat er gisteren is gebeurd.
Ik heb het zien gebeuren, wel vanop afstand, tssn de start en de bocht, dus ik zag de wagen slippen en ik kon over het publiek de wagen op de vangrail zien vliegen. Niet leuk. Een verwante van het kindje en opa stond dicht bij ons boven op een brandweerwagen, die werd bijna histerisch.
Maarja zoals pascal al zei, laten we onze les hieruit trekken.
Race-Groeten,
Jo Smets
Originally posted by Huudo
Ik denk dat niemand in de fout is gegaan, maar dat het stom ongeluk was. Als je in je bed ligt of in de tuin wandelt en er stort een vliegtuig neer op je lapje grond... Is er dan iemand fout? De piloot, jij omdat je nog in je bed lag of omdat je in de tuin aan het lopen was terwijl je daar niets te zoeken had?
'k hoop dat het gezond verstand het zal halen in deze en niet de 'moderne nimmer aflatende drang' om steeds een schuldige te willen vinden.
Ik heb de beelden gezien op vtm.
En ze waren echt schokkend.
Is er geen leeftijdgrens bij rally.
En als er die wel is dan hebben ze die echt overschreden.
Rallyloverke
27-08-2004, 18:11
Een voorbeeld-foto van het Ek te Maasmechelen Tomas Revez (Corolla WRC)
Vandaag gelezen in HBvL : het kindje dat betrokken was in het ongeval, waarvan hier sprake, is vandaag voor het eerst naar school geweest. Het zou dus aan de beterhand zijn.
Tijdens de laatste wedstrijd van het seizoen op de Duivelsberg plannen de piloten één of andere actie ten voordele van het kind.
C U
Ah...dat vind ik heel goed nieuws! Ikzelf was er toen ook bij en ik heb me nog vaak afgevraagd hoe het gesteld was met dat jongentje.
Bedankt voor de info Pascal!
Originally posted by Pascal
Vandaag gelezen in HBvL : het kindje dat betrokken was in het ongeval, waarvan hier sprake, is vandaag voor het eerst naar school geweest. Het zou dus aan de beterhand zijn.
alleen had dit bericht een beetje in proportie mogen zijn van de voorpagina na het ongeval...
Bedankt, net als Belle heb ik me ook regelmatig afgevraagd hoe het met hem zou zijn.
Originally posted by A.J.
alleen had dit bericht een beetje in proportie mogen zijn van de voorpagina na het ongeval...
U vraagt, wij draaien zal HBVL gedacht hebben. Deze week stond er een uitgebreid artikel in de krant over de gekwetste jongen. Zowel op de voorpagina als in katern 1.
Hij zou volledig hersteld zijn en gaat sinds 1 september gewoon terug naar school.
Afgelopen weekend werd hij en zijn familie uitgenodigd door het circuit Duivelsberg. De jongen werd in de kijker gezet, kreeg allerlei geschenken en werd zelfs, samen met zijn moeder (op een aangepast tempo) rondgereden op het circuit aan boord van een Ford RST...
Eind goed, al goed zou ik zeggen.
C U
Jo Smets
05-11-2004, 17:40
Besten,
ik heb bericht ook gelezen in HBvL en ik was idd ook zeer opgelucht en blij dat de jonge het goed stelt.
Ook vind ik het belangrijk en zeer positief dat hij niet van de autosport afgehouden wordt na dit spijtige incident.
THUMBS UP voor de jonge en zijn familie.
Race-groeten,
Jo Smets
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.