PDA

View Full Version : Voorbeschouwing Zolder Touring & Sprinters Cup Zolder Race 4


P De Sonville
09-08-2004, 22:21
Cup & Sprinters Cup Zolder Touring Zolder

Zolder Touring Cup


Halfweg het kampioenschap

Brinkmann/Jakobs onverwachte leiders

Komende zaterdag (!) 14 augustus wordt de vierde manche van de Zolder Touring Cup op gang geschoten. Meteen de vierde wedstrijd in een reeks van zes, waardoor we qua wedstrijden aanbeland zijn in de tweede seizoenshelft.
Maar wat de puntentelling betreft zijn we nog niet helemaal halfweg, want tijdens de laatste wedstrijd, de Race Promotion Night op zaterdag 13 november, vallen er immers dubbele punten te rapen. Er kunnen zich dus nog véél verschuivingen voordoen in de aktuele tussenstand van het kampioenschap.
Maar op de vooravond van de vierde wedstrijd zien we toch al een beeld wie bij de verdere afwikkeling van het kampioenschap een belangrijke rol van betekenis zal spelen. En ondanks het feit dat de eerste drie wedstrijden telkens door een Porsche (Speedlover, Dehaye Racing en RTM) werden gewonnen, komt de eerste Porsche in de algemene tussenstand (Vetters/Peeters) pas op de vierde plaats met amper één puntje voorsprong op de BMW van Grouwels/Grouwels. De huidige top3 wordt momenteel verdeeld tussen de BMW’s van Brinkmann/ Jakobs, Jeuris/Werckx met daartussen de VW Golf van Buytaert/ Van Rompuy. En deze situatie heeft twee redenen. Enerzijds omdat voormelde teams zéér regelmatig scoren en tot hiertoe steeds aan de meet stonden. Anderzijds omdat er in de onderlinge klassen het dubbele aantal punten te verdienen zijn dan voor een algemene overwinning. In onze vorige perscommuniqué onderstreepten we nog de ambities van Jeuris/Werckx om in navolging van Broodcooren/De Coster de titel te viseren in een toerismewagen. Maar momenteel liggen de kaarten in het voordeel van één van hun naaste concurrenten, nl. Brinkmann/Jakobs. En niettegenstaande de strijd voor de overwinning telkens een Porsche-onderonsje is, speelt het mooiste gevecht zich telkens af in Klasse 2 (Toerisme +2500cc) met de BMW’s van Brinkmann/ Jakobs, Jeuris/Werckx, Grouwels/Grouwels en De Backer/Schulpe/Vanhamme in de hoofdrollen. Uiteraard mogen we hier in het algemene klassement de Dahaye-Golf van Buytaert/Van Rompuy niet vergeten die momenteel 2de algemeen staat en ongenaakbaar is in klasse 4.
Maar door het feit dat er geen schrapresultaat voorzien is in het reglement, kan een uitschuiver of een technische panne van één van voornoemde wagens de tussenstand nog duchtig doen verschuiven. Merkwaardig is wel dat we momenteel met de Duits-Nederlandse formatie Brinkmann/Jakobs over een koploper beschikken met een BMW M3 bouwjaar ’90. We laten Jan Jakobs aan het woord. Jakobs combineert momenteel met succes de Zolder Touring Cup en de Mediagroup Van Dyck Belcar. En als aktuele vaandeldrager in de Zolder Touring Cup staat de Belgische Nederlander ook nog samen met Patrick Beliën in een BMW V8 aan de leiding in de Divisie Toering van de Belcar.
Jan Jakobs: “2004 is het eerste seizoen dat ik het zitje deel met Herman Brinkmann in de Zolder Touring Cup. Maar het Team Charly was mij niet onbekend omdat ik twee jaar geleden nog gebruik maakte van hun service toen ik samen reed met Andy Jaenen. Het is Andy die me ten slotte voor dit seizoen aan Brinkmann koppelde. Ondanks het feit dat het hier gaat over een BMW M3 E30 bouwjaar ’90, kan ik u verzekeren dat deze wagen in perfecte staat verkeerd en zéér goed wordt onderhouden. Het is een ex-DTM van Zakspeed waarmee o.a. Kris Nissen nog aan de slag was. Deze wagen is zéér degelijk opgebouwd en betrouwbaar. Vandaar onze goede resultaten en onze koppositie in de tussenstand. Ik weet dat we in Klasse 2 niet over de snelste wagen beschikken, maar onze resultaten zijn constant. Brinkmann, die eigenaar is van de wagen, zorgt voor de chrono, terwijl ik de eerste stint voor mijn rekening neem. Ondanks het feit dat we samen méér dan 110 jaar oud zijn, is de fysieke conditie optimaal en heerst er een goede verstandhouding. Dat we goed presteren in onze Klasse is voor mij geen echte verrassing, maar de koppositie algemeen is toch vrij onverwacht. Vooral als je de kwaliteit van de concurrentie ziet. Het is nu aan ons om de lijn door te trekken, al gaan we niet teveel veranderen aan de strategie. Scherpe tijden, de nodige reserve inbouwen en de wagen telkens in optima forma aan de start brengen. Maar we zijn ons wel bewust van het feit dat een stuurfout of een mechanische tegenslag zware gevolgen kan hebben bij de eindafrekening. Het voordeel is wel dat je als leider je wedstrijd kan afstemmen op de concurrentie en de kat uit de boom kijken. En wat de combinatie met de Belcar betreft. De oude M3 is uiteraard niet te vergelijken met mijn E46 V8, maar ik kan me reeds na een paar ronden perfect aanpassen. Ik wil vooral véél rijden en in een goede context. En met Brinkmann in de Touring Cup en Beliën in de Mediagroup Van Dyck Belcar lukt dit perfect”, aldus Jan Jakobs.

Voor de algemene overwinning nu zaterdag worden de Porsches terug met stip genoteerd. Hier worden vooral de winnaars (Speedlover, Dehaye Racing en RTM) van de reeds verreden manches als favoriet naar voor geschoven. De exemplaren van First Motorsport met Guy Kersten/Kelly Jamers (2 podiums) en Vetters/Peeters zullen samen met de Marcos van de familie Van Samang (1 podium) de rol van scheidsrechter vertolken. In de GT-Klasse leidt het duo Vetters/Peeters. Zij stonden dit seizoen nog niet op het ereschavot, maar zijn de enige GT die steeds de geblokte vlag passeerde en dus telkens punten pakte.

In Klasse 2 (Toerisme + 2500cc) leidt uiteraard de BMW van Brinkmann/Jakobs, maar zij voelen de hete adem in de nek van merkgenoten Jeuris/Werckx, Grouwels/Grouwels, De Backer/Schulpe/Vanhamme en Raeymaeckers/Meys.
Als eerbetoon aan Johan Bullens, die vorige wedstrijd in de wagen jammerlijk bezweek aan de gevolgen van een hartstilstand, zullen Beckers/Van Manshoven op uitdrukkelijke vraag van de familie de BMW Compact opnieuw op de startgrid zetten.

Ook in Klasse 3 (Toerisme -2500cc) is het een BMW-onderonsje met Braekmans/Smeets/Stehr die amper één puntje voorsprong tellen op de Carlier-BMW van Dillen/Dohet/Pauwels en zes eenheden op het trio Wouters/Mathieu/ Smolderen.

In Klasse 4 tenslotte scoorden Van Rompuy/Buytaert reeds driemaal vol en is het eerder de vraag wie eerste wordt na de supersnelle Golf van Dehaye Racing.
Hier zijn de Renaults Clio van Schmook/Ubeda, Essers/Robroeks en de Toyota Yaris van Liard/Van Den Plas de andere podiumkandidaten.


Sprinters Cup Zolder

Spannende ontknoping bij de Historics

Hoeven we ons nog af te vragen wie Tony Kevers van zijn vierde opeen-volgende gaat afhouden? Juist, niemand. Indien de supersnelle Dehaye-Golf van de Waal geen technische averij oploopt, zal Kevers terug met de vingers in de neus naar een nieuwe overwinning fietsen en de basis leggen voor de titel.
Ook de man in kwestie zelf had graag wat méér oppositie, zoals tijdens de tweede wedstrijd toen Kevin Leest de First-Clio kwam testen en even de leiding kon nemen alvorens Kevers terug orde op zaken stelde.
De Sprinters Cup Zolder is komende zaterdag reeds aan de voorlaatste wedstrijd toe. Zij maken immers niet de verplaatsing naar Francorchamps zoals de Zolder Touring Cup dit doet begin oktober. Interessant is momenteel de strijd bij de Historics. En als we de tussenstand bekijken, zien we een verrassing van formaat.
Namelijk het feit dat Freddy Van Sprundel daar de leiding heeft en daarenboven
Nog eens 2de algemeen staat in de Sprinters Cup Zolder.
Van Sprundel zelf blijft nuchter en bescheiden: “ Het feit dat we momenteel aan de leiding staan bij de Historics en 2de algemeen in de Sprinters Cup is gekomen door samenloop van omstandigheden. Enerzijds door het feit dat huidig kampioen John Vandevenne zijn TVR éénmalig moest inruilen voor een Porsche waarmee hij problemen kende. Anderzijds was er de carambolage tijdens de start van de laatste wedstrijd waarbij Corry D’Hooghe zijn GP Spyder zwaar beschadigde. Ik heb het geluk dat meerdere rijders reeds hier en daar een steek lieten vallen en dat ik in mijn klasse (Young timers t.e.m. 1984) bijna steeds vol kon scoren. Tijdens de laatste wedstrijd lukte ik wel de pole. En dat deed deugd. Want een tijd van 1’57” neerzetten met amper 160 pk is hard werken. Maar als John zijn TVR op tijd klaarkrijgt en Corry met zijn GP Spyder terug aan de start komt, zal ik moeten vechten om mijn positie te verdedigen.
Met nog twee wedstrijden te gaan hoop ik in ieder geval mijn positie in de top3 algemeen vast te houden en hopelijk te kunnen strijden voor de titel bij de Historics. We hebben in ieder geval naar onze normen flink geïnvesteerd om de Escort in vorm te houden”, besluit Freddy Van Sprundel.