PDA

View Full Version : Voorbeschouwing First Motorsport: 24 Uren van Zolder & Zolder Touring Cup


P De Sonville
11-08-2004, 21:54
First Motorsport
Drukke agenda in het verschiet

Limburgs team ambieert met Euphony 24 Uren van Zolder en de Zolder Touring Cup minstens twee podiums in evenveel weken


Het is momenteel alle hens aan dek geblazen in het atelier van Jo Jamers.
De Zolderse tuner komt komende zaterdag terug met een Porsche 993 aan de start van de Zolder Touring Cup, om een week later terug de handschoen op te nemen tijdens de befaamde Euphony 24 Uren van Zolder met een Porsche 996 Supercup. Daarbovenop verdedigen drie Renaults Clio de Firstkleuren in de gelijknamige merkencup.


Zolder Touring Cup: Kelly Jamers en Guy Kersten ambiëren top 3.

Na drie wedstrijden en halfweg het seizoen is het tijd om een tussenbalans op te maken. Kelly Jamers en Guy Kersten kijken met gemengde gevoelens terug op eerste seizoenshelft. Enerzijds gelukkig met twee podiumplaatsen op drie wedstrijden en anderzijds ontgoocheld na de breuk aan de ophanging tijdens de tweede manche. “We lagen op dat moment aan de leiding van de wedstrijd en hadden tegenover de concurrentie reeds een pitstop uitgespaard”, doet de Limburgse amazone haar verhaal.
“Zonder deze tegenslag lagen we nu zo goed als zeker aan de leiding van het kampioenschap. Samen met Guy vormen we een zéér homogeen team. We rijden een strak tempo zonder de Porsche extra te belasten. We beseffen dat onze 993 niet kan optornen tegen de 996’s van bepaalde concurrenten, maar de bedrijfs-zekerheid van onze wagen is bekend. Vandaar onze ontgoocheling toen een bout van de ophanging afbrak. Een breuk die zéér zelden voorkomt en ter plaatse onmogelijk te herstellen is. We staan momenteel 4de in de Klasse GT, maar op amper 2 puntjes verwijderd van de tweede plaats. Het kampioenschap is zéér spannend en er kunnen zich nog véél verschuivingen voordoen. Vandaar dat we nog zeker de moed niet laten zakken en onze strategie niet gaan aanpassen.
De Zolder Touring Cup omvat telkens slopende races over 4 uren en eentje over 10 uren wedstrijd. Er kan nog van alles gebeuren. Dus ambiëren we terug een podiumplaats en misschien zit er dit seizoen nog wel een overwinning in. En wat de 24 Uren van Zolder betreft hoop ik bij mijn derde deelname toch eens de finish te zien. De eerste keer met Joyce De Troch in de Porsche kwam ik niet aan rijden toe en vorig jaar ging de motor van de Daikin-BMW in de poeier. De 3de keer wordt beslist de goeie, ” besluit een enthousiaste Kelly Jamers.


Euphony 24 Uren Van Zolder:

Jo Jamers: “Alleen de finish interesseert me”

In tegenstelling tot de Zolder Touring Cup, waarin First Motorsport met een ex-AD Sport Porsche 993 aan de slag is, wordt voor de Euphony 24 Uren van Zolder uitgepakt met een Porsche 996 GT3 Supercup. Een zéér recente wagen die in Engeland reeds zijn strepen verdiende met Radermecker en Maassen in het kuipje. De wagen werd volledig gereviseerd en komt uit in de zéér dicht bevolkte GTB-Klasse. Een klasse waarin verschillende wagens tijdens de etmaalrace de top 10 binnenduiken en zelfs voor een algemeen podium gaan.
De tandem Kelly Jamers/Guy Kersten krijgt hier de versterking van de jonge Nederlandse Clio-rijder Kevin Leest en de zéér ervaren Dirk Van Rompuy.
Van Rompuy rijdt reeds verschillende decennia mee in verschillende autosport-disciplines en staat momenteel samen met Jack (Pirelli) Buytaert 2de algemeen in de tussenstand van de Zolder Touring Cup.
Jo Jamers: “De 24 Uren van Zolder zijn voor mij zéér belangrijk met het oog op volgend seizoen voor het volledig Belcarkampioenschap. Een goed resultaat is de beste reclame die ik me kan inbeelden. De wagen werd reeds door Albert Vanierschot en Freddy Van Roey aan de tand gevoeld en beiden waren het over eens dat ik een voortreffelijke aankoop deed. De Porsche deed zijn eerste Belcarkilometers op de Nürburgring met Henk Haane en Wim Jeuris. Door het feit dat we niet in functie rijden van het Belcarkampioenschap, hoeven we ons ook niet te bekommeren om de punten die reeds worden uitgedeeld na 6 en 12 uren wedstrijd.We rijden onze eigen koers. Alleen de finish interesseert me. En in functie daarvan heb ik een strategie uitgedokterd. Er wordt een tempo opgelegd waar de piloten zich aan moeten houden. Zodoende hoop ik, zonder technische averij, de etmaalrace uit te rijden met 11 pitstops. Iets waarin ook Speedlover vorig jaar geslaagd is.
Indien iedereen zich aan de regels houdt en we van pech gespaard blijven, behoort een podiumplaats in GTB tot de mogelijkheden,” besluit een strijdvaardige Jo Jamers.



Renault Clio Cup elf Belgium

Reeds méér dan 10 jaar is First Motorsport een vaste waarde in de Franse merkencup en leverde reeds meerdere kampioenen af. Ook dit seizoen waren met de komst van Philippe Steveny en regerend juniorkampioen Rob Van Roey de verwachtingen hooggespannen. Van Roey lukte een uitstekende start tijdens het openingsweekend van het kampioenschap met een podiumplaats, maar kon door omstandigheden deze lijn niet doortrekken. In Zolder komt Rob terug op zijn geliefkoosd terrein en lonkt reeds terug naar het ereschavotje. Philippe Steveny werd voor het seizoen getipt als één van de titelkandidaten, maar haalde tot hiertoe nog geen podiumplaats. De immer snelle Waal hoopt in Zolder een eind te stellen aan zijn pechreeks. In Francorchamps was Steveny reeds tweemaal dicht bij het hoogste ereschavot, maar door een aanrijding met Jacobs en een schuiver van Van Roey moest hij telkens de rol lossen. Ondanks de tegenslagen put Steveny moed uit het feit dat hij steeds snelle tijden op de tabellen zet. In Francorchamps moet hij qua rondetijden niet onderdoen tegen kleppers zoals Corthals, Jacobs en Thiry. In het Franse Val de Vienne kon de ex-rallyrijder zelfs vanuit een uitzichtloze 16de positie oprukken naar de 4de stek. Met een zesde plaats in de tussenstand, net voor stalgenoot Van Roey, kan Steveny geen genoegen nemen en hoopt dat zijn talent de overmacht krijgt op de reeds lange pechreeks. Ook de Nederlander Kevin Leest werd dit seizoen nog niet van pech gespaard. Vooral tijdens de laatste ontmoeting in Val de Vienne moest de jonge Nederlander aan de kant met een opengereten oliekarter. Momenteel staat Leest nog steeds aan de leiding in de Junior Cup, maar voelt reeds de hete adem van Dumarey in zijn nek.
“Het probleem is dat Dumarey uitsluitend de Junior Cup viseert en geen risico’s neemt. Ik wil mij echter méér vooraan manifesteren, waardoor ik méér risico’s neem. En daarvan heeft Dumarey reeds een paar maal kunnen profiteren. Vooral in het Franse Val de Vienne is mij dat zuur opgebroken”, verduidelijkt Kevin Leest.