PDA

View Full Version : VW Fun Cup @ Nurburgring (AvD OGP)


Maarten
12-08-2004, 22:53
Afgelopen weekend vond op de Nurburgring in Duitsland de AvD OGP of Oldtimer Grand Prix plaats. De organisatoren van de Fun Cup in België met name PRC waren er in geslaagd in samenwerking met Uniroyal Duitsland om de Fun Cup hier een demo race van een half uur te laten rijden op zondagmiddag tijdens de OGP. De maandag daarop zou dan een vier uurs race plaatsvinden op diezelfde Nurburgring.

Zo geschiede het op zondagmiddag. Voor een vijftigduizendtal toeschouwers rond het befaamde formule 1 circuit liet de wedstrijdleiding een dertigtal Fun Cups los, nadat deze drie ronden achter ex-formule één rijder en Uniroyal ambassadeur Alain Prost hadden kennisgemaakt met het circuit. Het moest een demorace worden waarin de fun cups inhaalmanoevres en lekker glij- en uitbreekwerk zouden laten zien. Maar van show kwam niet veel in huis, de top teams van het kampioenschap trokken direct in de aanval en er werd geracet op het scherp van de snee. Een ander soort spektakel dan wat men voorgesteld had op de breefing voorafgaand aan deze sprint van dertig minuten.

Ook Perdieus Motorsport was hierbij aanwezig. Zoon Maarten nam de start van deze demo race en kon het tempo in het begin goed volgen, al had hij problemen met de remschijven die nog niet waren vervangen en een hevige trilling in het stuur veroorzaakten. Ook stond de wagen niet goed afgesteld maar dit was voor iedereen het geval omdat er nog nooit een fun cup op dit circuit had gereden. Na een tiental minuten racen in deze hittegolf en op sprinttempo moest Maarten noodgedwongen het tempo laten zakken na een oliealarm. Hij loste de kopgroep om de motor te sparen voor de race van vier uren die maandag nog op het programma stond. Deze demo race werd gewonnen door Guy De Keyser, de boekhouder van PRC die erop had aangedrongen om de show te verzorgen. Nadat hij echter zag dat iedereen voluit begon te racen liet hij zich niet doen en ging nog met de zege lopen voor een Franse rijder van nummer 136 en de big boss van de Fun Cup, éne Franz Dubois. Maarten eindigde n dit sprintje op een 12de plaats.

De volgende morgen, maandag 9 augustus begon het echte werk. De auto was aangepast na de demorace van zondag, er werden nieuwe schijven geplaats en de afstelling werd verbeterd. Twee uur trainingen zouden de positie in het lottrekkingzakje bepalen. Aangezien er 44 auto’s deelnamen, was het zaak in de eerste groep te zitten van 22 om ook in de eerste bokaal terecht te komen bij de lottrekking. Marc reed de wagen warm en leerde ‘en passant’ het circuit kennen en Maarten nam dan over om een goede kwalificatietijd neer te zetten. Hij gelukte een 8ste tijd en kwam binnen. Vader Marc nam dan opnieuw over om zijn kennismaking te vervolledigen en zijn tijden te laten zakken. Op het einde van de sessie werd de tijd van Maarten nog een paar keer geklopt zodat Perdieus Motorsport eindigde op een 11de tijd voor een aantal gerenommeerde namen, ondermeer de huidige leiders van het Europees Kampioenschap. Tevreden gezichten bij het Mechelse team waren een logisch gevolg. De lottrekking viel nog meer in hun voordeel uit. Een 5de tijd werd geloot, net voor éne Fred Bouvy. De pole positie ging naar wagen 46 van Franz Dubois, Benoit de Keyser en Fabrice Brouwers (RTL).

Maarten nam de start en won dadelijk twee plaatsen en wilde als vierde de eerste bocht insturen maar daar kwam Fred Bouvy tussengevlogen. Als vijfde werkte hij de eerste ronde af achter een ontkende Bouvy die al opgerukt was naar een derde stek. Is een vier uren race nu ook al een sprintkoers? Dan sloeg het noodlot toe voor Maarten. In de derde bocht werd Maarten er zonder pardon uitgetikt door team Garex nr. 60°, gevolg een platte band achteraan rechts en de ophanging beschadigd evenals een scheur in de carosserie. Maarten raakte tot in de pits en men besloot alleen de band te vervangen want een vervanging van de triangle zou té veel tijd in beslag nemen. Zo werd er verder gereden met een auto die rechtsachter een scheef wiel had. Al bij al maar anderhalve ronde verloren.Vader Marc nam dan na 45 minuten over na de verplichte pitstop. Nog geen vier ronden was deze ancien van de Fun Cup aan het rijden of daar kwam Knauf Racing nr. 59 aangevlogen. Deze mistte volledig zijn rempunt en knalde rechtsachteraan in op Marc. De gescheurde kap brak nu volledig af rechtsachteraan, wederom een platte band en velg kapot, maar Marc lukte het de pits te halen. Snel werden enkele herstellingen aangebracht en werd het wiel bijgedraaid zodat het min of meer terug recht stond. Maarten nam dan na anderhalf uur wederom over tijdens de verplichte pitstop en na enkele aanwijzigingen van Marc stelde onze technische chef Kris de auto nog iets beter af zodat Maarten met een min of meer rechte auto verder kon. Alles voelde terug normaal aan en de tijden zakten, een persoonlijke besttijd van 1’37’150 werd door Maarten op de tabellen gezet, slechts 1 volle seconde dan de snelste ronde in de race die werd gereden door Stefaan Talpe van team Loco.

Vader en zoon reden de ziel uit hun lijf om de schade te beperken, ze lagen ondertussen al op 6 ronden van de leiders. Aan kop vond een zeer spannend gevecht plaats tussen BG Racing 14 (winnaars van de 25uren) en de leider in het Europees Kampioenschap en kampioenenwagen van 2003, fun cup nr. 7 van het Dub’s team. Voor de gelegenheid bestond dit team uit Nicolas de Keyser en Ronnie Dubois, derde pilote op de wagen Sabine Dubois was op vakantie. De twee youngsters, respectievelijk 23 en 21 jaar, moesten het met hun beiden zien te klaren. Ze deden dit voortreffelijke en behielden na de laatste pitstop de leiding en wonnen zo de eerste race uit hun carrière. Ook verstevigden ze uiteraard hun leiderspositie in het kampioenschap. Op tweede plaats vonden we BG racing terug en derde werd de Franse formatie van MV Racing nr.93. In het Light klassement waren vader en zoon Talpe of ook team Loco de grote overwinnaar voor hun team genoten van Puype, m.n. Olivier Van Oost en ‘Tatoo’ Elvis Vanmaldeghem. Op de derde plaats kwam Trébuchet Racing nr. 36. Perdieus Motorsport kreeg nog een platte band links voor door de spoiler die in de band was geslagen na een contact met een flap in laatste chicane. Zo vielen ze nog terug en eindigde uiteindelijk op 8 ronden van de winnaars op een 23ste plaats op 44 deelnemers. Na drie platte banden, een kromme rechtsachterophanging, afgebroken voorspoiler en carosserieschade rechts achteraan kon men dit bij Perdieus Motorsport niet echt een geslaagde race noemen. Op naar Snetterton op 25 en 26 september bij onze Engelse vrienden in de buurt van Londen. Daar moet dan revanche genomen worden zodat dit resultaat kan geschrapt worden uit de tussenstand.

foto's van dit evenement vind je binnenkort op onze site www.perdieus.com

hier zijn al enkele foto's van Bart Spaey

=> overzichtspagina: klik hier (http://users.pandora.be/spaey/basp/funcup/2004ring/2004ring32.html)
=> 1e fotopagina: klik hier (http://users.pandora.be/spaey/basp/funcup/2004ring/2004ring32_01.html)

***edit: links werkend gemaakt***

Maarten
18-08-2004, 15:53
http://www.hibn.com/pop_up/2004/funcup_nurburgring.html

hier vind je een mooi videoverslag van de funcup race op nurburgring

we komen mooi in beeld bij de start op de 5de positie ... en één keer zie je ons binnenkomen, toen was ik aangetikt na 2 ronden in de race door die rode met zwarte bollen op,nr.60 grrrrrrrr