P De Sonville
14-08-2004, 00:13
Belgium Racing:
“Uitrijden is de boodschap”
Na de race op de Nürburgring waar Belgium Racing door een ‘stop and go’ (Patric Derdaele werd bestraft wegens het overschrijden van de witte lijn) net naast het GTB-podium greep, wordt rijkhalzend uitgekeken naar de komende Euphony 24 Uren van Zolder. Niet alleen voor de organisatie, maar ook voor Belgium Racing het orgelpunt van het kampioenschap. De Ultima werd ondertussen volledig ontmanteld en gerevi-seerd. Niets wordt aan het toeval overgelaten en er wordt gestart met een nieuwe krachtbron en dito versnellingsbak. Het duo Derdaele/Theuws krijgt voor deze etmaal-race de versterking van Johan Empsen, die in het verleden reeds zijn strepen ver-diende, en Marc Neyens. Reeds van bij de seizoensaanvang was het de bedoeling om deze Engelse sportwagen te ontwikkelen om tegen het seizoenseinde echt op punt te staan. Maar reeds op de Nürburgring bewezen de Ultima’s dat ze het de Porsches in de toekomst knap lastig zullen maken. Goede vooruitzichten dus. Maar een 24-urenrace is uiteraard andere koek dan een traditionele race over 2 uren. En het legendarische uithoudingsvermogen van de Porsches is gekend. Maar met twee Ultima’ de handschoen opnemen tegen een armada van een 15-tal GTB-Porsches is uiteraard geen sinecure. En bij Belgium Racing spelen nog andere facetten een belangrijke rol.
Patric Derdaele: “De 24 uren is voor ons een hoogtepunt. Het is een ideale gelegenheid om eens iets speciaals te doen naar sponsors en sympathisanten toe. Verdeeld over de twee dagen zitten we met een 650-tal genodigden. En het zou uiteraard zonde zijn als deze mensen op zondag onze wagen niet te zien krijgen op de piste. Vandaar dat onze voornaamste doelstelling is dat we de wedstrijd beëindigen. Wat uiteraard niet wil zeggen dat we niet gaan koersen. Maar we gaan wel volgens een bepaalde strategie werken.
Zo zullen we zoals steeds met een normtijd starten, om dan pas tegen de morgen de situatie van de concurrentie te bekijken en eventueel onze strategie aan te passen.
Door het feit dat de Ultima een volledig nieuw concept is, en we stap voor stap de kinderziektes moesten overwinnen, spelen we momenteel weinig rol van betekenis in het kampioenschap. Tijdens de 24 Uren van Zolder vallen er dubbele punten te rapen en deze worden verdeeld na 6, 12 en 24 uren wedstrijd. In normale omstandigheden gaan we ons niet moeien met de tussensprinten. We gaan voor de finishlijn. Voor ons is het een thuismatch waar we onze exoot in de kijker willen zetten voor het traditioneel talrijke publiek. En 24 uren zijn lang. Zeker in Zolder waar mens en machine het zwaar te verduren krijgen. Indien we lukken in onze opzet en gespaard blijven van technische averij zou een podium in GTB wel eens tot de mogelijkheden kunnen behoren. Maar tijdens de 24 uren kunnen we ook nog véél kleine details opsporen die nog voor verbetering vatbaar zijn. Wat er ook gebeurt, ik ben zeker dat we naar het seizoenseinde toe een potentiële kandidaat zijn voor het podium tijdens de nog resterende koersen in Francorchamps en Zolder. We hebben steeds gezegd dat 2004 een test- en ontwikkelingsjaar wordt, om dan in 2005 gensters te slaan in GTB.
En laten we vooral de 2de wagen van Belgium Racing, de BMW Compact met Broodcoren/De Coster/Bürrick, niet vergeten. Zij staan momenteel 3de algemeen in de Divisie Touring en 2de in de Klasse TB. Zij vormen een zéér homogeen team en zouden in hun respectievelijke Divisie en Klasse wel eens voor een verrassing kunnen zorgen”, aldus de Limburgse ondernemer.
Ondanks het feit dat beide Ultima’s van Belgium Racing en Qvick Motors Racing in het Oostendse atelier van Erik Qvick zijn opgebouwd en beide teams nauw samen-werken, werken ze onafhankelijk op gebied van de afstelling van de wagens. Zo blijft men bij Qvick Motors Racing zweren bij de schokdempers van KW terwijl Belgium Racing momenteel opteert voor de exemplaren van Moton. Ook werd bij Belgium Racing de luchtgeleiding in het voorsteven veranderd om méér koeling te krijgen. Nadeel is dan wel dat de Ultima aan topsnelheid moet inboeten, maar in Zolder is dit geen nadeel. Voor de volgende wedstrijd in Francorchamps zal dit wel moeten worden hertekend . Ook werken beide teams met een verschillende bandenleverancier.
Qvick wordt geschoeid door Pirelli, terwijl Belgium Racing bij Dunlop blijft zweren.
Qvick Motors Racing
Afwachtende houding aannemen
Na de oververdiende podiumplaats op de Nürburgring stijgt het enthousiasme met de minuut in het Oostendse kamp. Ook hier wordt net als bij Belgium Racing niets aan het toeval overgelaten. De Ultima werd volledig gecheckt en voorzien van een nagel-nieuwe motor. Het duo Qvick/Geoffroy krijgt versterking van Bruixola, die met succes de eerste test doorstond afgelopen donderdag. Om zijn product te promoten hoop Qvick zondagnamiddag beide Ultima’s onder de geblokte vlag te zien rijden.
“We gaan een strak tempo aanhouden en wat reserve inbouwen”, doet de Oostendse tuner uit de doeken. “We gaan ons niet bekommeren om de tussensprints na 6 en 12 uren wedstrijd en gaan een afwachtende houding aannemen. Maar indien mogelijk gaan we toch trachten wat punten te sprokkelen na 6 en 12 uren. Bij een etmaalrace weet je immers nooit en qua puntentelling zijn we momenteel toch nog maar halfweg het seizoen voor de 24 Uren. Er kunnen zich nog héél wat verschuivingen voordoen. Tijdens het tweede gedeelte van de wedstrijd zien we dan wel hoe het zit met de concurrentie en kunnen we eventueel nog een tandje bijsteken.
Maar de hoofdbetrachting ligt op zondag om 17u30. Het is tenslotte de eerste maal dat een Ultima aan een 24 urenwedstrijd deelneemt. Beide wagens aan de finish en eventueel een podium zou de ultieme kick geven”.
“Uitrijden is de boodschap”
Na de race op de Nürburgring waar Belgium Racing door een ‘stop and go’ (Patric Derdaele werd bestraft wegens het overschrijden van de witte lijn) net naast het GTB-podium greep, wordt rijkhalzend uitgekeken naar de komende Euphony 24 Uren van Zolder. Niet alleen voor de organisatie, maar ook voor Belgium Racing het orgelpunt van het kampioenschap. De Ultima werd ondertussen volledig ontmanteld en gerevi-seerd. Niets wordt aan het toeval overgelaten en er wordt gestart met een nieuwe krachtbron en dito versnellingsbak. Het duo Derdaele/Theuws krijgt voor deze etmaal-race de versterking van Johan Empsen, die in het verleden reeds zijn strepen ver-diende, en Marc Neyens. Reeds van bij de seizoensaanvang was het de bedoeling om deze Engelse sportwagen te ontwikkelen om tegen het seizoenseinde echt op punt te staan. Maar reeds op de Nürburgring bewezen de Ultima’s dat ze het de Porsches in de toekomst knap lastig zullen maken. Goede vooruitzichten dus. Maar een 24-urenrace is uiteraard andere koek dan een traditionele race over 2 uren. En het legendarische uithoudingsvermogen van de Porsches is gekend. Maar met twee Ultima’ de handschoen opnemen tegen een armada van een 15-tal GTB-Porsches is uiteraard geen sinecure. En bij Belgium Racing spelen nog andere facetten een belangrijke rol.
Patric Derdaele: “De 24 uren is voor ons een hoogtepunt. Het is een ideale gelegenheid om eens iets speciaals te doen naar sponsors en sympathisanten toe. Verdeeld over de twee dagen zitten we met een 650-tal genodigden. En het zou uiteraard zonde zijn als deze mensen op zondag onze wagen niet te zien krijgen op de piste. Vandaar dat onze voornaamste doelstelling is dat we de wedstrijd beëindigen. Wat uiteraard niet wil zeggen dat we niet gaan koersen. Maar we gaan wel volgens een bepaalde strategie werken.
Zo zullen we zoals steeds met een normtijd starten, om dan pas tegen de morgen de situatie van de concurrentie te bekijken en eventueel onze strategie aan te passen.
Door het feit dat de Ultima een volledig nieuw concept is, en we stap voor stap de kinderziektes moesten overwinnen, spelen we momenteel weinig rol van betekenis in het kampioenschap. Tijdens de 24 Uren van Zolder vallen er dubbele punten te rapen en deze worden verdeeld na 6, 12 en 24 uren wedstrijd. In normale omstandigheden gaan we ons niet moeien met de tussensprinten. We gaan voor de finishlijn. Voor ons is het een thuismatch waar we onze exoot in de kijker willen zetten voor het traditioneel talrijke publiek. En 24 uren zijn lang. Zeker in Zolder waar mens en machine het zwaar te verduren krijgen. Indien we lukken in onze opzet en gespaard blijven van technische averij zou een podium in GTB wel eens tot de mogelijkheden kunnen behoren. Maar tijdens de 24 uren kunnen we ook nog véél kleine details opsporen die nog voor verbetering vatbaar zijn. Wat er ook gebeurt, ik ben zeker dat we naar het seizoenseinde toe een potentiële kandidaat zijn voor het podium tijdens de nog resterende koersen in Francorchamps en Zolder. We hebben steeds gezegd dat 2004 een test- en ontwikkelingsjaar wordt, om dan in 2005 gensters te slaan in GTB.
En laten we vooral de 2de wagen van Belgium Racing, de BMW Compact met Broodcoren/De Coster/Bürrick, niet vergeten. Zij staan momenteel 3de algemeen in de Divisie Touring en 2de in de Klasse TB. Zij vormen een zéér homogeen team en zouden in hun respectievelijke Divisie en Klasse wel eens voor een verrassing kunnen zorgen”, aldus de Limburgse ondernemer.
Ondanks het feit dat beide Ultima’s van Belgium Racing en Qvick Motors Racing in het Oostendse atelier van Erik Qvick zijn opgebouwd en beide teams nauw samen-werken, werken ze onafhankelijk op gebied van de afstelling van de wagens. Zo blijft men bij Qvick Motors Racing zweren bij de schokdempers van KW terwijl Belgium Racing momenteel opteert voor de exemplaren van Moton. Ook werd bij Belgium Racing de luchtgeleiding in het voorsteven veranderd om méér koeling te krijgen. Nadeel is dan wel dat de Ultima aan topsnelheid moet inboeten, maar in Zolder is dit geen nadeel. Voor de volgende wedstrijd in Francorchamps zal dit wel moeten worden hertekend . Ook werken beide teams met een verschillende bandenleverancier.
Qvick wordt geschoeid door Pirelli, terwijl Belgium Racing bij Dunlop blijft zweren.
Qvick Motors Racing
Afwachtende houding aannemen
Na de oververdiende podiumplaats op de Nürburgring stijgt het enthousiasme met de minuut in het Oostendse kamp. Ook hier wordt net als bij Belgium Racing niets aan het toeval overgelaten. De Ultima werd volledig gecheckt en voorzien van een nagel-nieuwe motor. Het duo Qvick/Geoffroy krijgt versterking van Bruixola, die met succes de eerste test doorstond afgelopen donderdag. Om zijn product te promoten hoop Qvick zondagnamiddag beide Ultima’s onder de geblokte vlag te zien rijden.
“We gaan een strak tempo aanhouden en wat reserve inbouwen”, doet de Oostendse tuner uit de doeken. “We gaan ons niet bekommeren om de tussensprints na 6 en 12 uren wedstrijd en gaan een afwachtende houding aannemen. Maar indien mogelijk gaan we toch trachten wat punten te sprokkelen na 6 en 12 uren. Bij een etmaalrace weet je immers nooit en qua puntentelling zijn we momenteel toch nog maar halfweg het seizoen voor de 24 Uren. Er kunnen zich nog héél wat verschuivingen voordoen. Tijdens het tweede gedeelte van de wedstrijd zien we dan wel hoe het zit met de concurrentie en kunnen we eventueel nog een tandje bijsteken.
Maar de hoofdbetrachting ligt op zondag om 17u30. Het is tenslotte de eerste maal dat een Ultima aan een 24 urenwedstrijd deelneemt. Beide wagens aan de finish en eventueel een podium zou de ultieme kick geven”.