PDA

View Full Version : Daikin Racing Team brengt uniek dameskwartet naar de Euphony 24 Uren van Zolder


P De Sonville
15-08-2004, 18:09
Mediagroup Van Dyck Belcar
Euphony 24 Uren van Zolder

Uniek dameskwartet in de Euphony
24 Uren van Zolder

Bij het Daikin Racing Team weten ze de zaken publicitair goed aan te pakken. Met vier dames aan de start in een unieke achterwielaangedreven Mini Cooper, voorzien van een 3.2l BMW M3 motor worden ze dit weekend alvast één van de blikvangers van de komende Euphony 24 Uren van Zolder. Nog nooit startte in België, en misschien wel wereldwijd, een ploeg van vier amazones in een etmaalrace. Maar los van het publicitaire gedeelte heeft ook louter sportief gezien het vaste Daikin-duo Vanina Ickx/Alexandra Van de Velde reeds van zich laten spreken. Na vier wedstrijden in de Mediagroup Van Dyck Belcar stonden ze reeds tweemaal op het podium in de Klasse TB (Tourisme -3.200cc). Een afgebroken achterwiel en een defecte achterbrug hielden hen echter van een nog betere score.
Vanina en Alexandra krijgen komende zaterdag het gezelschap van de Engelse Fiona Leggate en van Sylvie Delcour. Leggate (24) is bij ons vrij onbekend en komt uit in de Engelse MG Trophy Series. Sylvie Delcour daarentegen heeft een ruim palmares en een uitstekende reputatie. Ze is dit seizoen aan haar derde etmaalrace toe en won aan de zijde van David Loix meerdere BTCS-wedstrijden in een BMW Silhouet van Marc Lupant. Delcour stond reeds een tijdje op het verlanglijstje van het Daikin Racing Team, maar het was pas vorige donderdag na een geslaagde kennismaking met de Mini S3 dat de deal werd bezegeld. De pilote uit Visé was onder de indruk van de power en het koppel van de Mini S3 en kwam vrij vlug in het goede ritme. De Mini moet echter niet onderdoen betreft schoonheid tegenover zijn bemanning. Maar het betreft een autowedstrijd en geen miss-verkiezing. Dus zullen de dames hun mannetje moeten staan tegenover de concurrentie. En in TB is die niet mals. In ieder geval werd de wagen voor de vorige Belcar-manche op de Nürburgring voorzien van een nieuwe motor en kreeg de Mini S3 voor de 24 Uren nog een volledige Check up. Vanina Ickx zal terug de chrono voor haar rekening nemen en waarschijnlijk zal Alexandra Van de Velde de wagen op de startgrid zetten.
Het is de bedoeling om Fiona, omwille van haar beperkte kennis van het Zolderse circuit, zo weinig mogelijk in het donker te laten rijden.
Volgens Christian Van de Velde zal er geopteerd worden voor een schakelbak met lange verhoudingen om de mechaniek zoveel mogelijk te sparen.
“Het is gewoon een kwestie van strategie om koppeling, versnellingsbak en achterbrug te sparen. De wagen zal dan ook minder nerveus reageren. De Mini zal daardoor iets minder snel zijn, maar tijdens een 24 urenwedstrijd is dit verschil van minder belang. Er zal een normtijd worden opgelegd van 1’50” waar ze niet onder mogen gaan. Het is ook niet de bedoeling om op de bonuspunten na 6 en 12 uren wedstrijd te jagen. Tegen de ochtend zien we dan wel en kunnen nog steeds de strategie aanpassen en een tandje bijsteken. Overigens zal Andy Jaenen terug de meisjes met raad en daad bijstaan. We gaan trachten stints af te werken van 2 uren, waardoor de meisjes telkens een kleine zes uren uit de wagen zijn. Ik denk dat er véél teams mijn mening delen, maar uitrijden is onze boodschap. En misschien zit een derde podiumplaats van het seizoen er wel in. Zodoende kunnen we een paar posities opschuiven in het kampioenschap. Je weet maar nooit. 24 uren zijn lang en er spelen véél factoren mee in de rush naar het podium, ” aldus de Wetterse zakenman.


MINI Challenge
Hopelijk lukt het deze maal

Het zit Alexandra Van de Velde niet mee in de MINI Challenge. De Wetterse advocate heeft nog steeds niet kunnen strijden met gelijke wapens. Maar er is beterschap op komst. Normaal gezien zou Alexandra komend weekend voor het eerst een dikke 200 pk moeten hebben onder de motorkap.
Tijdens de laatste wedstrijden in Francorchamps en op de Nürburgring heeft de Daikin-rijdster het nooit met méér dan een dikke 160 pk moeten stellen.
Eerst was er de mapsensor die moest worden vervangen en achteraf bleek dat de krachtbron kreeg af te rekenen met falende kleppen. Ondanks deze handicap kon Alexandra zich nog behoorlijk uit de slag trekken. Iets wat alleen maar het beste laat vermoeden indien de motor éénmaal op punt zal staan. Hopelijk is dit voor komend weekend.