PDA

View Full Version : Als het regent in Brussel, drupt het in Den Haag

Pascal
24-08-2004, 01:43
Enkele maanden geleden hadden de Belgische politiekers plannen om de Olympische Spelen naar Vlaanderen/België te halen. Nu leven dezelfde plannen in het hoofd van Balkenende. Hij wil steun gaan halen in de Benelux. Speciaal voor de lage landen zou men een uitzondering moeten maken want de OS worden telkens georganiseerd in een stad en niet verdeeld over een land, laat staan over drie landen.

Balkenende wil een studie laten uitvoeren aangaande de rendabiliteit van de organisatie van de OS in de lage landen. Ik heb die studie helemaal niet nodig. Als je momenteel in Athene de bezetting van de tribunes bekijkt weet je genoeg. In de atletiek zijn de voorrondes bezig en zie je overal nog lege plekken. Dit zal wel beteren naargelang de finales beginnen, maar toch. Het valt op dat er in heel wat sporttakken gesport wordt met lege tribunes op de achtergrond en dit ondanks het feit dat men gerekend had op een full-house.

Laat aub de OS wegblijven uit België. Al jaren spreekt men over een tekort in de begroting en ondanks dat zou men de stomme zet doen om ontelbare miljoenen €'s uit de zakken van de belastingsbetaler te jagen om de OS te organiseren. Dit zonder met zekerheid te kunnen zeggen wat het precies oplevert. Waarschijnlijk zal het voor de grote mannen weer wel opleveren en de sukkelaars zullen er wel voor opdraaien.

Het zou ongehoord zijn...

C U

Snelle Japie
24-08-2004, 10:35
Ik vind het belachelijk, omdat De Gucht graag de OS in België zou willen moet iedereen daarvoor buigen en dit laten berekenen of dit wel haalbaar is enzo terwijl er zo veel mensen dit niet zouden willen. Ze kunnen beter dit geld in een ander nuttig project steken zoals sommige wegen te verbeteren ofzo.

BMW Beliën
24-08-2004, 10:56
In een jaar met de OS dromen er wel al vele om de spelen eens in eigen land te zien. Bij de politici is dit natuurlijk een melkkoe als er dan ook nog verkiezingen zijn in dat zelfde jaar. Dromen zijn bedrog, politici die de OS naar hier willen halen zijn bedriegers. Ze zouden beter wat meer investeren in de autosport en het enige Vlaamse circuit zoals ze in Walonië doen met Francorchamps. Als er op een weekend zoals de 24u een 30.000 mensen komen kijken dan vind ik dat daar ook eens rekening meegehouden mag worden.

airco
24-08-2004, 11:14
Wat als iedereen zo een redenering toepast ?
==> Geen spelen meer ?

Ik zeg zeker niet op voorhand ja tegen de plannen om de olympische spelen te organiseren. Maar een onafhankelijke studie en een sereen debat over de voor en nadelen moet toch wel kunnen zonder op voorhand elkaar te gaan bestoken met de term bedriegers.

Maarten
24-08-2004, 12:03
Kijk eens naar de vooruitgang die Barcelona heeft gemaakt na de spelen ... wat een hypermoderne stad dit nu nog is ... hoe alles daar nu perfect is uitgebouwd ...

ik zeg niet dat de OS naar België moeten komen maar slecht zou het voor ons landje helemaal niet zijn, ook op vlak van internationale uitstraling, bekendheid en als stimulans voor economie en zo dus werkgelegenheid is dit allemaal niet slecht!

Mark
25-08-2004, 12:30
Balken(ell)ende, de enige volwassen Harry Potter in de wereld, heeft weer eens zitten te dromen. Hoe kan ik mijn stempel drukken op de gechiedenis?

Laten we de OS eens binnenhalen, leuk idee als we er iets aan verdienen c.q. quitte draaien..........maar gezien de spelen in het verleden mag je verwachten dat Jan Modaal dit zal merken in zijn beurs ;) Volgens de laatste berichten zal de staatschuld van Griekenland dit jaar met 10% toenemen als gevolg van de Olympische Spelen..............we spreken over 19 miljard euro :eek:

Daarmee is het leed van de Grieken nog niet geleden, iemand weleens gedacht wat de kosten zijn om al die faciliteiten lopende te houden in de komende jaren? Vraag dat maar eens na in Sydney, klik hier. (http://www.smh.com.au/articles/2004/07/25/1090693836746.html) Elk jaar verdwijnen er nog miljoenen richting de voormalige Olympische terreinen, gebouwen en stadions om ze "draaiende" te houden.

Een economie die groeit en bloeit kan zoiets wel aan maar als ik kijk naar de treurige toestand van de Nederlandse economie is het de vraag of zoiets wel verstandig is. Er zal toch iemand die miljarden moeten voorschieten.............en waarschijnlijk moeten afschrijven ;) Als eerlijk belastingbetaler zie ik mijn centjes dan liever gaan naar onderwijs, gezondheidszorg en meer van dat soort zaken.

De Olympische Spelen zijn een prachtig evenement, jammer dat Inge de Bruijn maar eens op de vier jaar deelneemt aan de Spelen ;) :D Puur geredeneerd vanuit de beurs is mijn mening: nu even niet...............en waarschijnlijk nooit. Laat iemand anders maar een financiële kater oplopen.

Enige pluspunt in de plannen van Balkenende is dat ie wel zo slim is om de financiële schuld over twee landen uit te smeren :D

FIRE
25-08-2004, 14:10
Ik volg de OS nauwgelet en vind het een mooi evenement maar laat de spelen maar aan Nederland voorbij gaan. En als ze in Nederland worden gehouden wordt dat waarschijnlijk Amsterdam of Rotterdam, het gevolg is dat alle accomodaties rond 1 van die steden komen. Dus de rest van Nederland kan meebetalen en de steden profiteren (na de spelen) van die accomodaties.

Ik heb liever dat Balkenende zich wat meer inzet voor zijn favoriete sport (daar kan hij misschien als minister-president nog van meegenieten, de OS zal hij niet halen als politicus) ;)

speedkicks
25-08-2004, 16:25
Ik geef toe dat ook ik die Olympische spelen wel zou zien zitten. Laat ons zeggen in 2020, 100 jaar na Antwerpen terug in Antwerpen.
Maar eerlijkheidshalve denk ik dat men dit geld beter zou investeren om onze atleten beter te begeleiden van de jeugd af door een Sport instituut uit te bouwen zoals dit reeds enkele jaren het geval is in Australië, Frankrijk en dergelijke. Zeg maar naar Oost Duits model maar dan wel zonder verboden middelen. Waar de atleten 7 dagen op 7 verblijven en trainen. Eens om de 3 maanden kunnen ze dan een weekeindje naar huis. Dan zouden er pas echt atleten gekweekt worden. 24 / 24 in het oog gehouden door coaches, kinés en doktoren. Dat is de oplossing om goede atleten te kweken en ons landje terug op de sportkaart te plaatsen.

Guido
18-09-2004, 19:03
Originally posted by airco
Wat als iedereen zo een redenering toepast ?
==> Geen spelen meer ?

Ik zeg zeker niet op voorhand ja tegen de plannen om de olympische spelen te organiseren. Maar een onafhankelijke studie en een sereen debat over de voor en nadelen moet toch wel kunnen zonder op voorhand elkaar te gaan bestoken met de term bedriegers.

Een studie is nooit onafhankelijk. Ze wordt altijd betaalt door iemand, in dit geval de overheid. Als ze met een ander rapport komen dan de opdrachtgever wil, volgende keer geen opdracht meer. Studies zijn allemaal relatief hoor. ;)