PDA

View Full Version : 24 Uren van Zolder/


P De Sonville
24-08-2004, 14:49
Geen maat op GLPK-kwartet Kumpen/Longin/Hezemans/Lamy

In tegenstelling tot wat Anthony Kumpen in onze voorbeschouwing vertelde, liet de GLPK-Viper en zijn bemanning geen spaander heel van de concurrentie en wonnen de 24 Uren van Zolder voor de derde maal op rij. Een echte hattrick dus, waarbij Anthony Kumpen daar bovenop nop eens het record van Vincent Dupont evenaart met vier overwinningen in de Zolderse etmaalrace. Ondanks het feit dat Kumpen beweerde dat alleen de overwinning een absolute prioriteit was en ze na de start en tijdens het eerste wedstrijdgedeelte zouden opteren voor een top 5, kwam het GLPK-addergebroed reeds tijdens het tweede wedstrijduur het orkest dirigeren, wonnen de tussensprints na 6 en 12 uren wedstrijd om dan nog eens met 18 ronden voorsprong als eerste onder de geblokte vlag te duiken. Een sterk staaltje. Zodoende pakken ze de volle buit en staan een straatlengte voor op de concurrentie in de titelontknoping. Ondanks het feit dat PSI en Schnitzer dit jaar de hegemonie van de Viper reeds hadden doorprikt, blijkt het duo Longin/ Kumpen, de Viper en het goed gestruktureerde GLPK-team nog steeds de te kloppen formatie. Hoe sterk de tegenstand ook is. GLPK blijft momenteel de referentie.
De wedstrijd zelf kende in het begin een boeiend verloop. Maar eens bepaalde favorieten vroegtijdig de arena moesten verlaten of met allerlei problemen dienden af te rekenen werd deze 27ste editie na goed half koers eerdere een saaie bedoening. Alleen in de top3 kregen we nog een grote verschuiving toen de Porsches biturbo van Palttala/Van Sande/Duez en Wauters/Wauters/ Vanierschot/Bruynoghe uit de wedstrijd verdwenen.

Niet bepaald een vlekkeloze start voor bepaalde teams. RTM raakte door motorproblemen niet op de startgrid, terwijl de Porsche GT3 Supercup van Lefort/Lambert/ Ugeux (ongeval tijdens de trainingen), De Daikin-Mini (waterdarm), De Porsche van Meulders (aanrijding met de KS-BMW tijdens de formatieronde) en de BMW Compact van Brother Racing (ongeval tijdens de trainingen) noodgedwongen moesten starten vanuit de pitlane. RTM had de trieste eer om als eerste het opgavepark op te zoeken. Anton Gonnissen, cynisch zoals altijd, merkte op dat ondanks alle tegenslag het record van Joyce De Troch nog altijd stand houdt.

De SRT-Corvette met Marc Goossens in het kuipje kon zijn pole niet optimaal benutten en moest tijdens de start in de Vipers van GLPK en Kuismanen zijn meerdere erkennen. Maar Goossens zette vlug orde op zaken en reeds bij het ingaan van de tweede ronde nam hij de leiding over. Ook Palttala gaf de PSI-Porsche biturbo de sporen en nestelde zich in 2de positie. Na amper een half uur wedstrijd kregen reeds verschillende teams met problemen af te rekenen. Bij de Daikin-Mini brak de gaskabel, maar de vindingrijke Vanina Ickx kon het euvel oplossen met…..een schoenveter. Ook de Pino-Porsche (wielnaaf) en de exem-plaren van Coast (koppeling) en AD Sport (waterpomp) moesten vroegtijdig de stands opzoeken. Ondertussen verloor ook de Zwaan’s Viper een pak tijd met een afgebroken wiel. Geen geluk voor Val Hillebrand die tijdens de 24 Uren van Francorchamps ook al niet aan rijden toe kwam. Na anderhalf uur wedstrijd kwam door de vroege tankbeurten van de gulzige Corvette, Vipers en Porsches biturbo zelfs de GTB-Porsche van Vosse/Bouvy/Mollekens even aan de leiding.
Na zes uren wedstrijd en de eerste tussensprint voor een kwart van de punten ging het volle pond naar de GLPK Viper die zodoende zijn voorsprong in het
klassement nog vergrootte. De PSI-Porsche biturbo hing op dat moment 2de voor de AD-Porsche van de broers Wauters, de Kuismanen-Viper en de RS Racing-Porsche. Maar toen Vosse door remproblemen van de baan donderde verhuisde de Red Bull-Porsche naar de achterste gelederen. De SRT-Corvette, polesitter en animator van het eerste wedstrijduur, stond toen reeds in de box met aan aandrijfprobleem waardoor de wedstrijd reeds vroeg gedeeltelijk onthoofd werd. In GTB lagen de broers Thiers op dat moment aan de leiding voor de GLPK-Porsche, de Ultima van Qvick Motors Racing en de Porsches van Lambert/Lefort, Speedlover en First Motorsport. In Divisie Toerisme (TA) was de grootste puntenoogst voor de YAB YUM-BMW voor de MSE-Mondeo en de
BMW’s van Beliën Motorsport en Carlier Racing. De V8 van G&A Motorsport stond ondertussen reeds in het opgavepark men een defecte aandrijfas. In TB won de BMW Compact van Belgium Racing de tussensprint voor het MSE-exemplaar, de Seat Leon Cupra, de BMW’s van G&A Racing, KS en de MINI van Daikin Racing. De favorieten in TB, Moore/Cox/Redhouse(versnellingsbak), stonden toen reeds aan de kant. In de Daikin-kamp liep ook niet alles over rozen. Alexandra Van de Velde werd op zaterdag na een zware aanrijding in MINI Challenge afgevoerd naar het ziekenhuis en werd na een grondig onderzoek toch in staat bevonden om de MINI S3 te besturen. Met véél pijn, maar de Wetterse advocate blijkt een taaie tante. Ook moest tijdens de nacht de vesnellingsbak vervangen worden op de MINI, wat hen nog eens 2 uren extra deed verliezen. Het mocht echter allemaal niet baten, want een paar uren later stond de MINI definitief aan de kant met een defecte achterbrug.
Ook twee safety car-procedures tijdens de nachtelijke uren. Een eerste maal toen de LVC-BMW Z3 met o.a. Marc Vannerum en de voortreffelijk rijdende Porsche van Ceusters/Metior dienden te worden weggetakeld. Een tweede maal na een zware aanrijding voorbij de Villeneuve waarin vier wagens betrokken waren. De BMW van Moury kreeg een tik verkocht en sleurde in zijn wilde tocht ook de Porsches van Speedlover, Accent en Ham Car mee.
Na 12 uren wedstrijd, halfkoers en de tweede tussensprint ging het leeuwedeel van de punten terug richting GLPK, die inmiddels 7 ronden voorsprong bijeenfietste op de Porsches biturbo van AD Sport en PSI, liefst 11 ronden op de Kuismanen-Viper en 12 op de RS Racing Porsche. In GTB gingen de punten terug naar de Porsches van de broers Thiers voor Lambert Lefort, GLPK, Speedlover en First Motorsport. In Divisie Toerisme was ondertussen de BMW V8 van Beliën Motorsport (TA) aan de leiding gekomen voor de verrassende MSE-BMW (TB) met o.a. vader en zoon Van Samang, de fel terugvechtende G&A-BMW (TB) en de Nederlandse YAB YUM-BMW (TA). De achillespees van de BMW’s V8 zijn bij dergelijke lange wedstrijden blijkbaar de cardans die de vele pk’s niet blijven torsen. Elke BMW V8 kreeg ermee af te rekenen en moest regelmatig deze onderdelen vervangen. Iets wat de TB’s de kans gaf dichterbij te sluipen.
Reeds 12 wagens bevolkten toen reeds het opgavepark waaronder ook de BMW Compact van Broodcooren/De Coster (achterbrug) en de Pino-Porsche die in de Bianchi-bocht remproblemen kende en over de betonnen muur ging.
Twee uren later moest ook de PSI-Porsche van Palttala/Van Sande/Duez de handdoek werpen toen een zuiger het begaf. Zodoende kwam de GTB-Porsche van de Thiersen en Van Mol postvatten binnen de top5, maar voelden duidelijk de hete adem van Lambert/Lefort/Ugeux in hun nek.
Drama in het kamp van AD Sport toen Albert Vanierschot in 2de positie aange-tikt werd door de Porsche van Raus die op dat moment in een verloren positie reed. Even later kwam ook de 2de AD-Porsche van Menten/Verbergt/ Hemroulle het opgavepark vervoegen met een defecte krachtbron. Vroeg in de wedstrijd kregen ze reeds hun deel van de pechkoek met problemen aan de waterpomp toen ze dapper vooraan meefietsten. Ook Coast-Racing (afgebroken wiel) moest tijdens het ochtendgloren definitief de handdoek werpen. Ondanks het feit dat de Utima’s van Belgium Racing en Qvick Motors een zéér degelijke training reden en flink meetrapten in het wedstrijdbegin, kreeg de Engelse sportwagen wat problemen te verwerken met de ophanging. “Terug leergeld betaald”, was de uitleg van Eric Qvick. “Het is de eerste maal dat de Ultima een etmaalrace afwerkt en blijkbaar is de samenstelling van het metaal te zwak. Een goede leerschool voor de toekomst. Maar we geven niet op. Dit weekend ontvangt Belgium Racing een pak genodigden en we willen ten koste van alles de wedstrijd uitrijden. We houden de wagens nu in de stands en gaan tijdens het laatste wedstrijduur terug de baan op. Publicitair is dit belangrijk”. Op de Ultima van Belgium Racing moest eerder reeds de koppeling worden vervangen.
Met nog vier uren te gaan bleven nog 26 van de 50 gestarte wagens op de baan.
De GLPK-Viper kon met liefst 15 ronden voorsprong rustig de wedstrijd controleren. Ook tussen de tweede (Kuismanen) en derde (RS Racing) plaats gaapte een gat van 6 ronden, waardoor we konden veronderstellen dat deze posities hoogstwaarschijnlijk niet meer zouden wijzigen. Ook in GTB zaten de broers Thiers en Guy Van Mol voorlopig op rozen. Ze reden op dat moment met een voorsprong van negen ronden op Lambert/Lefort, tevens hun voornaamste concurrenten in de strijd om de GTB-titel. Voor de laagste podiumplaats was het spannender. De Porsche van First Motorsport werd nog flink belaagd door het GLPK-exemplaar, maar deze moest even later een paar ronden inleveren door problemen met de gaskabel. In Divisie Toerisme was er constant een positiewissel tussen de TA-BMW van Beliën Motorsport en de TB-BMW van MSE. Weinig of geen verandering naar het einde van de wedstrijd toe. Wagens en rijders snakten naar de geblokte vlag.
Bij MSE lopen de krachtbronnen van de Mondeo (lekke koppakking) en de BMW (olielek) op het eind van hun krachten en besluiten wijselijk geen risico’s te nemen. Beide wagens wachtten tot de laatste ronden om de 24 uren af te maken. Dit gaf G&A Racing de kans om in extremis nog de TB-overwinning in de wacht te slepen. Naast het teams van GLPK en Kuismanen stond ook RS Racing met Ruben Maes, elf jaar na de overwinning van vader Rudy Maes, op het ereschavot. De Mondeo Silhouet stond alleen op het podium nadat de BMW Silhouet van KS Motorsport van de baan was gekegeld door de Seat Leon Cupra.