Log in

View Full Version : 24 Uren van Zolder/Kwalificaties


P De Sonville
24-08-2004, 15:07
Kwalificaties

SRT houdt woord

In onze voorbeschouwing naar de Euphony 24 Uren van Zolder toe beklem-toonde SRT-teambaas Patrick Selleslagh reeds dat de pole van de etmaalrace een absolute publicitaire must was. En ze hielden woord. Reeds op woensdag-avond kon Marc Goossens in natte omstandigheden de Corvette naar een voorlopige pole loodsen. Tijdens de chrono’s op donderdag trok hij deze lijn door en perste een knappe 1’30”336 uit zijn Amerikaanse bolide. Geen record, want Goossens ging reeds eerder dit seizoen onder de magische grens van anderhalve minuut, maar toch voldoende voor de pole.
Marc vormt ploeg met Lamot, Hart en Bleekemolen. Goossens neemt zaterdag de start en zal uiteraard trachten om zijn felbevochten startplaats optimaal te benutten. Naast de Corvette zal ook de GLPK-Viper plaatsnemen op de eerste startrij. Niettegenstaande Anthony Kumpen eerder reeds te kennen gaf dat de pole geen prioriteit was, is er amper een kleine 8/10 sec. verschil tussen beide Amerikaanse monsters.
Anthony Kumpen: “De pole was inderdaad geen prioriteit, net zoals de koppositie tijdens het wedstrijdbegin. Maar we zijn toch gelukkig met de plaats op de eerste startrij. Ook wij zetten vandaag niet onze snelste tijd op de tabellen. In het verleden reden we reeds 1’30” met de Viper. Maar ik vertelde reeds eerder dat de nieuwe motor een speciaal ontwikkelde endurancemotor is en dus iets minder krachtig”.
De Kuismanen-Viper realiseerde de derde chrono voor de Porsche bi-turbo van PSI (Palttala/Van Sande/Duez). Knap is ook de 6de tijde van de RTM-Porsche bi-turbo die in de Viper van Zwaan’s GTR Racing nipt zijn meerdere moest herkennen. De 8ste chrono die Radermecker uit de Ford Mondeo perste is ronduit indrukwekkend te noemen en nestelt zich hierbij tussen beide AD Porsches bi-turbo. RS Racing maakt de top10 rond. Ondanks het feit dat Koen Wauters in een zéér snelle ronde opgehouden werd door een schuivende concurrent, is men bij het team van Albert Vanierschot gelukkig met de huidige stand van zaken.


Het is reeds langer bekend dat de Lummense tuner zich niet echt bekommerd om de startgrid en nooit qualificatierubbers laat aanrukken. Een 24-urenrace is immers lang, héél lang, waardoor de startgrid van minder belang is. Deze mening wordt gedeeld door verschillende andere teams die hun materiaal niet extra willen belasten en liever de krachten sparen voor de race zelf.
In GTB was de PSI-Porsche GT3 Supercup van Bouvy/Mollekens/Vosse zoals verwacht de snelste van het lot. De aktuele leiders in GTB, Lambert/Lefort/ Ugeux moesten maar een halve seconde prijsgeven, maar moesten vroegtijdig de strijd staken na een zware sortie van Ugeux. De GT3-RS is goed voor de schroothoop, maar Track Promotion zal toch aantreden, zij het met een Porsche GT3 Supercup om zodoende hun leiderspositie te kunnen verdedigen. Normaliter zullen ze wel de race moeten aanvangen vanuit de stands. Ook bij Speedlover ging de Porsche GT3 van Verhoeven/Boden/Döring hard van de baan en moet de Duitser Frank Döring met gebroken voet en een klaplong verstek geven. Een mooi gebaar kwam van First Motorsport die zijn Touring Cup-Porsche 993 aanbood aan het geteisterde team. Meteen wacht het duo Verhoeven/Boden een zware opdracht om met amper twee piloten de 24 Uren aan te vangen.
Een puike prestatie ook van de Ultima’s van Qvick Motors en Belgium Racing die een derde en vierde chrono lukten en vlot onder de 1’40” doken.
In Divisie Toerisme, Klasse TA is het voorlopig een BMW V8-festival met de Nederlandse Yab Yum-BMW als snelste trainer voor de exemplaren van G&A Racing en Beliën Motorsport. Moore/Cox/Redhouse parkeerden hun BMW op de eerste rij in TB voor de prachtige BMW Compact van Euser/Van der Kolk/Lockie en de verrassende Daikin-Mini S3 van het dameskwartet Van de Velde/Ickx/ Delcour/Leggate die amper 7/10 sec moesten toegeven op de snelle Nederlandse Compact en de andere TB-zwaargewichten voorlopig achterhielden.