PDA

View Full Version : Clio Cup – 24 uren van Zolder 2004 - Raceverslag Philippe Leybaert


Autosport.be
25-08-2004, 20:27
Clio Cup – 24 uren van Zolder 2004 - Raceverslag Philippe Leybaert

Kwalificaties

Tijdens de laatste testdag in Zolder hadden we een goeie setup gevonden, en we besluiten dan maar om deze setup te gebruiken voor de kwalificaties. Dat blijkt een grandioze vergissing te zijn, want door de veel koelere temperaturen (minder dan 20 graden, vergeleken met 32 graden tijdens de laatste testdag) is de auto moeilijk te besturen. Ongelooflijk veel onderstuur resulteert in een zwakke 12de en 11de plaats voor de races op zaterdag.

Race 1 – Zaterdag 12u00

Als 12de op de grid… Ik heb een zeer goede start en kan in de eerste paar bochten opschuiven naar een 8ste plaats, en kan aanpikken bij een treintje van alle favorieten. Rondenlang blijf ik in het spoor van de kopgroep, terwijl zich achter mij al een gat van enkele honderden meters vormt. Ondertussen krijgt Thiry, één van de koplopers, een drive-through straf wegens het afsnijden van de chicanes, waardoor ik kan opschuiven naar de zevende plaats. In de achtergrond komt mijn “goede vriend” Erik Groes langzaam dichterbij en komt 3 ronden voor het einde aansluiten. Op de start-finish lijn zie ik echter dat Groes eveneens een drive-through penalty krijgt, maar hij weigert deze straf te ondergaan. Aangezien in dergelijk geval onherroepelijk de diskwalificatie volgt, laat ik hem passeren. Het heeft geen zin een positie te verdedigen tegen iemand die toch uit de uitslag geschrapt zal worden. Uiteindelijk eindig ik op een achtste plaats, maar door de diskwalificatie van Groes wordt ik als zevende geklasseerd.

Race 2 – Zaterdag 14u15

Dit keer start ik 11de, en na een matige start en een hectische ronde met het nodige trek- en duwwerk, kom ik als 8ste door, vlak achter Thiry, die meer naast dan op de baan gaat rijden. Tot 2 keer toe tikt hij mij bij een inhaalactie van de baan, maar buiten een vermiste buitenspiegel kom ik levend en wel uit het bitsige duel. Resultaat is wel dat ik uiteindelijk 3 plaatsen verlies wanneer ik even naast de baan beland. Thiry krijgt dan nog de zwarte vlag wegens het negeren van een drive-through penalty (alweer), waardoor ik uiteindelijk op een 9de plaats kan finishen. Achteraf wordt kampioenschapsleider Corthals nog uitgesloten wegens een technische inbreuk, wat mij uiteindelijk een 8ste plaats oplevert.

Een niet al te best weekend dus, maar de schade is toch beperkt gebleven. Vooral niet vergeten dat dit mijn 4de race is zonder één schrammetje aan de wagen. In de Clio Cup is dat niet zo evident.

Afspraak tijdens het weekend van 25/26 september in Francorchamps.