PDA

View Full Version : Derde zege op rij in GTB voor de famillie Thiers


Bart.Vandecavey
25-08-2004, 20:55
In de voorbereiding voor de 24 uur van Zolder werd de Porsche onderworpen aan een volledige check-up en de inbouw van een lichtere motor door Oosterlinck Motorsport. Deze Cup-motor is duidelijk minder snel dan de normale RS-motor maar heeft als voordeel dat hij zuiniger is en minder breekbaar. Ook de benzinetank werd vergroot zodat er langere stints konden worden gereden. Na het aantrekken van de ervaren Guy Van Mol (in 2002 nog 3de algemeen), waren de Thiersen klaar voor de start.

Nachtkwalificatie

Een kanontijd zetten was uit den boze wel de rijders de veranderingen aan de auto te leren ontdekken en het rijden in het donker. Een snel rondje van Hans was voldoende om een 3de tijd in GTB te zetten. De auto gedroeg zich voorbeeldig en de motor maakte duidelijk een frisse indruk op de piloten. Met 4 ervaren endurancepiloten aan het stuur werden de limieten duidelijk niet opgezocht wat van andere teams niet kon gezegd worden. Nog voor de 24 uur begonnen was waren er al enkelen die zich hadden laten verrassen.

Kwalificatie
Zelfde tactiek als 's nachts; 1 snel rondje en dan de 4de piloot de mogelijkheid geven om de auto nog beter te leren kennen. Resultaat een 6de plaats in GTB en 18 plaats algemeen.

De race
Hans nam de start en in de eerste ronden had hij er al 4 ingehaald waarna hij het tempo liet zakken en een onderhoudend tempo bleef rijden. 2 rondjes voor hij wou binnenkomen om te tanken had hij wat problemen met de achterbanden Het doel was om na 6 uur als eerste GTB door te komen. Wat ook lukte en met al enkele ronden voorsprong op de dichtste belagers in GTB. Met zelfs een stint van 2.30u tijdens een pace-car-periode, moest er enkel nog gefinished worden. De vlugge pitstops door het team van Oosterlinck-Motorsport, constante tijden en een auto die zonder problemen bleef rondsnorren. De motorkap is zelfs tijdens de volledige 24 uur niet open geweest. De voorsprong werd zelfs nog uitgebouwd zonder te pushen. Er werd vooral gelet op het sparen van de ophanging (geen curbstones nemen) en versnellingsbak door iets hoger te schakelen.

Ook Guy Van Mol deed wat van hem verwacht werd en was zelfs aangenaam verrast door Russell-Racing en Oosterlinck Motorsport.
Guy Van Mol: "Het grootste verschil tussen een klein team en vorige teams waar ik heb gerreden is toch wel de sfeer. Het volledige team was als een groep vrienden." Guy, had duidelijk geen aanpassingsproblemen, want ook de andere piloten waren zeer te spreken over zijn ingesteldheid als piloot en als mens.