PDA

View Full Version : nabeschouwing Ultima GTR 24 Uren/Belgium Racing & Qvick Motors Racing


P De Sonville
25-08-2004, 22:39
Belgium Racing:

“De 24 uren van Zolder waren één lange testsessie met een zéér positieve balans”

Aan het woord is Peter Theuws, die samen met Derdaele, Empsen en Neyens deel uitmaakte van de bemanning op één van beide Ultima’s GTR.
“Ondanks het feit dat we tijdens de trainingen in de tijden van de Porsches rijden, hadden we ons tijdens de 24 Uren geen illusies gemaakt omtrent een podiumplaats. De Ultima is een volledig nieuw project die nog maar aan zijn vijfde wedstrijd toe is en de eerste maal een etmaalrace afwerkt. Tijdens de korte races verzamel je te weinig informatie om de wagen op korte periode bedrijfzeker te maken. We hadden ons dus aan bepaalde problemen verwacht. Maar de onderdelen waarvan we de meeste schrik hadden, zoals de versnellingsbak en de cardanassen bleven intact. Wat bewijst dat onze noeste arbeid van de voorbije maanden reeds zijn vruchten afwerpt. Tijdens de kwalificaties werd ik tijdens mijn ultieme snelle ronde afgetopt door de YAB YUM-BMW. Ik was sneller, maar raakte er niet voorbij. Een 1’38 had er wel ingezeten, maar was toch tevreden dat beide Ultima’s vlot onder de 1’40 doken. Tijdens het wedstrijdbegin ging alles vlot en het was constant treintje rijden met de Ultima Van Qvick Motors. Na een tijdje kregen we problemen met de bedrading. Dit was een gevolg van een binnenspatbord dat was losgekomen. Rond middernacht hebben we dan een andere koppeling moeten steken. Dit heeft niets te maken met de Ultima zelf, maar waarschijnlijk een foutje van onszelf bij de montage. Dit kostte ons ongeveer één uur tijdsverlies. En dan tegen 7 uur s’morgens is een bout van de ophanging afgebroken. Ik ben dan naar Lommel gereden om een nieuw exemplaar te laten draaien en heb voor alle zekerheid de diameter verdubbeld. Daardoor stonden we nog eens vier uren stil. Als je zoiets voor hebt met een Porsche, dan heb je dat steeds bij de hand. Wij met de Ultima’s moeten alles zelf ontwikkelen. Maar we gingen door met onze duurzaamheidstest. We zouden met beide Ultima’s over de eindmeet rijden en dat is ons ook gelukt. Het laatste uur hebben we nog een pak publiciteit meegenomen en ook waren er nog véél genodigden die onze wagen ten koste van alles wilden zien rijden.
We mogen ons niet vastpinnen op de algemene uitslag. Ons doel is bereikt en we zijn terug een pak slimmer geworden”.

“Wat ik echter wel betreur is het uitvallen van de BMW Compact met Broodcoren/De Coster/Bürrick in het kuipje. De wagen kwam fris aan de start en na acht uren wedstrijd lagen ze 12ste algemeen en 1ste TB en Toerisme algemeen. Toen is de achterbrug kapot gegaan. De Coster strompelde nog verder, maar kwam net voor de Jacky Ickx tot stilstand. En dit op een zéér gevaarlijke plaats. En daar heb ik mijn bedenkingen bij.
Er zijn voertuigen die door de hulp van de baanposten uit de gevarenzone geduwd worden en anderen dan weer niet. Met een beetje hulp had Michel de tankzone kunnen bereiken. Het monteren van een andere achterbrug had ons de nodige tijd doen verliezen, maar ze hadden zeker het podium gehaald. Een lelijke streep door hun rekening bij de verdere afwikkeling van het kampioenschap”.

Qvick Motors Racing

“De 24 Uren van Zolder was voor beide Ultima’s een belangrijke test naar de toekomst toe”, doet Eric Qvick na een zware week uit de doeken. “We hadden niets aan het toeval overgelaten. Ik lukte een hoge 1’38” en dat bracht ons als 13de algemeen op de startgrid en 3de in onze klasse. Uiteraard tevreden met deze prestatie. De bedoeling en de opdracht was om tijdens het wedstrijdbegin een ritme aan te houden die niet beneden de 1’45” lag. Dit bleek een goede keuze. Het materiaal werd zodoende gespaard en na vijf uren wedstrijd lagen we op een 7de plaats algemeen en 2de in onze klasse. En net toen de eerste punten te verdienen waren brak een gewricht van de achterophanging. Dor het feit dat Bruixola even ervoor door de grindbak was gegaan en daardoor de oliekoeler werd geraakt, hebben we voor het herstellen van beide problemen 27 minuten binnen gestaan. Dit deed ons terug verhuizen naar de 35ste positie. Toen zijn we het tempo gaan opdrijven en konden we terugvechten naar de 14de plaats. Maar tegen het ochtendgloren brak opnieuw een ophanginggewricht vooraan en besloten we wijselijk om de wagen binnen te houden. We hebben het hersteld, maar het was niet verantwoord om nog voluit te gaan. Een goede klassering zat er op dat moment niet meer in en een nieuwe breuk had wel eens fataal kunnen zijn. Tijdens het laatste wedstrijduur zijn we dan nog terug de baan opgegaan om nog wat publiciteit op televisie mee te pakken en onze sponsors en genodigden toch te laten genieten van de wagen.
Momenteel zijn we aan het uitzoeken wat de oorzaak van de breuken zijn. Hoogstwaarschijnlijk is de legering van het metaal te zwak of de diameter te dun. De Ultima’s moeten het hebben van het bochtenwerk en de remzones. En juist in zulke situaties wordt dat materiaal zwaar belast. Dit is voorlopig de enige uitleg dat ik kan geven. Maar afgezien van deze twee breuken, konden we constant de tijden van de Porsches benaderen en hadden we zeker ons doel (een plaats binnen de top10) bereikt. Dit zijn terug kinderziekten die de kop opsteken en die je enkel kan detecteren door véél en lang te rijden. Verder was de Ultima perfect. Enerzijds ben ik ontgoocheld over de uitslag, maar anderzijds hebben we bewezen dat de Ultima’s er staan en sterke tijden kunnen draaien”, besluit Eric Qvick.