PDA

View Full Version : Inremmen van nieuwe remschijven


KoenC
28-08-2004, 12:55
Hallo,

Wat is de beste manier om een nieuwe set remschijven in te remmen vooraleer te gebruiken tijdens een race/kwalificatie/training? Waarschijnlijk heeft iedereen een persoonlijke methode, maar ik kan me wel inbeelden dat bepaalde stappen in de procedure dezelfde zijn voor elke methode.

De dingen waar ik aan denk zijn:
- nieuwe remmen met gebruikte blokken inremmen?
- zachtjes inremmen of hard inremmen?
- gradueel harder remmen bij inremmen?
- goed laten afkoelen na inremmen?
- na hoeveel km / rembewegingen zijn ze ingeremd?
- ...

Graag jullie mening hierover.

Groeten,

KoenC

A.J.
28-08-2004, 13:10
mijn manier om blokken in te rijden:


om de andere bocht remmen, en rustig rijden. vb tegen 100 km/h rijden en dan optrekken naar de chicane. Dan hard remmen. daarna rustig naar de villeneuve en zacht remmen, daarna weer snel naar de 90° en hard remmen. Zo 3 ronden rijden en dus een 10 tal keer keihard remmen op deze 3 ronden. Niet meer remmen bij het inrijden van de pits en alles laten afkoelen door de rijwind. In de pits enkele minuten wachten en daarna opnieuw de piste op om 2 ronden te rijden zoals hierboven en te laten volgen door 2 ronden op race tempo. In de laatste ronde vanaf de 90° laten bollen en alles weer laten afkoelen in de pits. Op deze manier gaan de blokken geleidelijk warm geworden zijn en langer meegaan dan wanneer je meteen nieuwe steekt en blijft rijden.

Remschijven rij je in met gebruikte blokken. Ook rustig de temperatuur opdrijven en niet overdrijven de eerste 2 keren op de piste.

Let wel op de hardheid van de blokken. vb schijven die steeds met gele pagid gereden hebben mogen daarna niet met blauwe gereden worden...

Mechanic
31-08-2004, 19:32
Andy, waarom remschijven inrijden met gebruikte blokken ? Bij mijn weten zijn gebruikte blokken niet recht en een nieuwe remschijf is volledig vlak. Zo draagt de oude blok niet op de volledige remschijf waardoor de schijf enkel verhit op enkele plaatsen. Dit tot dat de blok is ingesleten op de schijf. Dit is niet echt goed voor een nieuwe schijf. Bepaalde zones op schijf zijn dan ingelopen en andere weer niet. Een nieuwe remblok heeft in het begin een inrij gedeelte. Een zachter materiaal om de blok aan te passen aan de remschijf. Bij een gebruikte blok is dit niet aanwezig zodat je met "harder" materiaal een nieuwe schijf aanvalt.

rappe106
08-09-2004, 11:11
ik heb dat hier weer eens te laat gelezen. ik heb nieuwe blokken gezet, maar te weinig ingereden. met gevolg dat mijn schijven krom zijn. die grap heeft me 200 € gekost. Maar ja, ik zal het ook nooit meer vergeten.
merci voor de uitleg, is heel duidelijk. want wist niet goed hoe het kon gebeuren dat de schijven krom trokken bij droog weer.
het vorige set wat ik krom gereden heb is het gevolg van door een plas te rijden met hete remmmen. geen gewone plas. wou de jeep capaciteiten van mijn 106 eens testen en moest toen onder een hoek van een 40° met twee wielen door een plas van 50 cm diep. daarvoor nog tegen rallycross tempo zitten rijden en niet tegen jeep tempo door de plas gereden.
merci voor de info.
groeten
yves

A.J.
08-09-2004, 12:40
Originally posted by Mechanic
Andy, waarom remschijven inrijden met gebruikte blokken ? Bij mijn weten zijn gebruikte blokken niet recht en een nieuwe remschijf is volledig vlak. Zo draagt de oude blok niet op de volledige remschijf waardoor de schijf enkel verhit op enkele plaatsen. Dit tot dat de blok is ingesleten op de schijf. Dit is niet echt goed voor een nieuwe schijf. Bepaalde zones op schijf zijn dan ingelopen en andere weer niet. Een nieuwe remblok heeft in het begin een inrij gedeelte. Een zachter materiaal om de blok aan te passen aan de remschijf. Bij een gebruikte blok is dit niet aanwezig zodat je met "harder" materiaal een nieuwe schijf aanvalt.

een technische uitleg kan ik niet geven. Ik heb enkel de ervaring dat nieuwe blokken het best remmen en tevens het langst meegaan op deze manier. Hetzelfde telt voor de schijven. Ik laat de nieuwe schijven enkele keren warm worden met oude blokken voordat ik nieuwe blokken ga inrijden. Eenmaal gedaan met nieuwe blokken met als gevolg dat de blokken slecht ingereden waren en maar de helft van de duur meegingen en de schijven gaven nooit de ideale remkracht. Misschien heeft een remschijf wel wat reliëf nodig om perfect te remmen? Zoals ik al zei is dit niet gebaseerd op technische uitleg maa puur uit ervaring.
Nieuwe schijven inrijden met nieuwe blokken doet de temperatuur veel te snel oplopen. Maar mijn technieken zijn daarom misschien niet de beste maar ik heb er toch goede ervaringen mee gehad...

Scapa
08-09-2004, 12:46
Inderdaad A.J. Bij ons is het ook altijd nieuwe blokken met oude schijven en nieuwe schijven met oude blokken inrijden. Ken ook niet echt de achtergrond hiervan, is gewoon algemeen geweten.

KoenC
08-09-2004, 13:24
Meer technische info kunnen jullie vinden onder http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm. Hier wordt een zeer goede uitleg gegeven waarom het zo belangrijk is om remmen goed in te remmen.