Log in

View Full Version : Duval volgend jaar niet meer bij Ford


Raceboy
02-09-2004, 10:35
Ford Motor Company is to release François Duval from his contract to drive for the team in the FIA World Rally Championship at the end of this season. The 23-year-old Belgian has driven for Ford since the beginning of 2003.


meer info op: http://www.rally-action.com/news/2004/9/5542.shtml

gwyllion
02-09-2004, 10:43
Ontslagen lijkt mij niet exact het juiste woord. M-Sport weet dat de toekomst van Ford in WRC onzeker is en aangezien ze Duval geen zekerheid kunnen geven voor volgend jaar, laten ze toe dat hij al op zoek gaat naar een ander team.

Alles zal er vanaf hangen of Sainz al dan niet stopt.

Het ziet er dus sterk naar uit dat Ford volgend jaar stopt (en enkel mee gaat nemen aan F1 onder de naam Ford i.p.v. Jaguar), dat Martin naar Peugeot gaat (als 2de rijder naast Gronholm) en hopelijk wordt Duval ploeggenoot van Loeb.

Peter Baert
02-09-2004, 10:58
Inderdaad geen ontslag.
Hier is Duval aan hand. Zo te zien had hij een clausule in zijn contract dat Ford tegen eind augustus zekerheid moest geven over de toekomst. Niet dus.

Raceboy
02-09-2004, 11:08
titel aangepast, aan het gene ontslag zijn. :)

kulgan
02-09-2004, 11:14
Loeb en Duval in het zelfde team....

Laat ons hopen :D

Alain
02-09-2004, 11:16
Ze geven hem de kans om andere horizonten te gaan verkennen vermits ze hem geen garantie kunnen bieden dat ze er volgend jaar nog bij zijn in WRC.
Märtin is einde contract en op zoek naar een andere werkgever en nu kan Duval ook beginnen. Tja, eerlijk gezegd, denk ik niet dat ze allebei schrik moeten hebben om een stuur vast te krijgen...

ICEMAN
02-09-2004, 11:21
Nog minder WRC's aan de start? Als ik mij niet vergis blijven er nog 10 over (als Skoda volgend jaar een gans jaar meedoet)? :eek:

Jochie
02-09-2004, 11:43
Toch spijtig :(
Duval was iets moois aan het bouwen met Ford en Malcolm Wilson liet zich heel postief uit .....

Jcohen

Guido
02-09-2004, 11:50
Originally posted by Jochie
Toch spijtig :(
Duval was iets moois aan het bouwen met Ford en Malcolm Wilson liet zich heel postief uit .....

Jcohen

Hangt er natuurlijk vanaf of dat hij een zitje kan bemachtigen of niet. Later zal blijken dat Ford een zéér goede leerschool is geweest voor het verdere verloop van zijn carrière. (dat zijn mijn glazen bol tenminste :D )
Ford bouwt wel auto's die rallies kunnen winnen, maar geen kampioenen auto.

Dus op zich, en gesteld dat hij een nieuw zitje vind bij een topper (Citroën of waarom niet Subaru - die Hirvonen is toch ook niet schitterend), hoeft het niet spijtig te zijn.

ICEMAN
02-09-2004, 13:08
Subaru is dit jaar ook niet alles.

kulgan
02-09-2004, 13:13
Tja en peugeot en Belgische piloten dat komt ook niet altijd even goed...

ICEMAN
02-09-2004, 13:17
Ze geven gewoon niet toe dat belgische piloten ook kunnen mee doen voor de titel. Moest Duval geen teamorders krijgen, dan kon hij meestrijden voor de titel.

Guido
02-09-2004, 14:23
Heb de thread hier even opgesplitst. Deze gaat over Duval die wordt "vrijgelaten" door Ford.

De discussie over welk merk al dan niet zal aantreden volgend jaar enz. kan hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=8945) verder gezet worden. ;)

kulgan
02-09-2004, 14:40
Meestrijden voor de titel denk ik nu nog niet...
Maar dan had hij in ieder geval al een eerste overwinning kunnen halen...

gwyllion
08-09-2004, 13:18
Volgens pitstop.tv zou Ford volgende week wel eens kunnen aankondigen dat ze er mee stoppen. :frusty:

gwyllion
08-09-2004, 19:50
Op pistop.tv staat ook te lezen dat Martin al voor Peugeot getekend zou hebben (volgens Autosport).

Ford zou nog wel budget vrijmaken voor de ontwikkeling van een nieuwe Focus WRC en eventueel voor een beperkt (Europees) programma.

Guido
08-09-2004, 21:33
Originally posted by gwyllion
Op pistop.tv staat ook te lezen dat Martin al voor Peugeot getekend zou hebben (volgens Autosport).

Ford zou nog wel budget vrijmaken voor de ontwikkeling van een nieuwe Focus WRC en eventueel voor een beperkt (Europees) programma.

Martin en Gronholm bij Peugeot volgend jaar. Dan kunnen Rovanpera en Loix het wel schudden.

ICEMAN
08-09-2004, 21:35
Wat voor een kampioenschap gaan we volgend jaar nog hebben?

gwyllion
08-09-2004, 23:04
Originally posted by ICEMAN
Wat voor een kampioenschap gaan we volgend jaar nog hebben?
5 toprijders zijn dus al zeker :( Gronholm en Martin bij Peugeot, Loeb en Sainz bij Citroen en Solberg bij Subaru.

Voor de rest is het gewoon op het beste hopen: hopen dat Duval een team vindt waar hij alle wedstrijden kan vinden, hopen dat Skoda en Mitsubishi een volledig seizoen zullen rijden, hopen dat Ford toch tenminste een beperkt programma in Europa doet, hopen dat sommige piloten een 3de piloot zullen inzetten (misschien enkel in de Europese rallies), ...

Pascal
09-09-2004, 02:37
Originally posted by gwyllion
5 toprijders zijn dus al zeker

Niet te rap roepen hé. Wat betekent nu nog een contract in de sport ??? Hoe dikwijls wordt een contract niet afgekocht, aangepast, niet nageleefd... Ik moet echter toegeven dat het naleven van contracten in de Rallysport nogal meevalt, en dan ben ik Loix niet vergeten...

Laat ons Belgen nu eens geluk hebben : Duval en/of Loix aan het stuur van een echte topwagen voor een volledig seizoen. Dat wens ik hen en ons toe...

C U

Scapa
09-09-2004, 09:31
Was er geen sprake van dat Suzuki en Renault in de WRC-dans zouden stappen?

gwyllion
09-09-2004, 09:49
Originally posted by Scapa
Was er geen sprake van dat Suzuki en Renault in de WRC-dans zouden stappen?
Ja, maar dat is allemaal totaal nog niet zeker en ten vroegste in 2006.

Meer hier over staat in een andere thread: hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=8945)

Suzuki lijkt al terug te krabbelen (of gaat het om een foute interpretatie van berichtgeving op wrc.com?)

Bart.Vandecavey
17-09-2004, 15:01
Op WRC.com staat dit:

Duval is still wanted at Ford
Great Britain - Ford - François Duval - 16/09/2004 16:45:25

Ford team principal Malcolm Wilson has admitted he’s keen to try and keep hold of Francois Duval for next season. The Belgian was released from his contract earlier this month, as Ford has so far been unable to confirm its plans for 2005.

As a result, Duval, like his Ford team-mate Markko Martin, is a free agent for next year, and both drivers have reportedly talked to other teams – most notably Peugeot and Citroen about the possiblility of joining their line-ups. Wilson said he was close to confirming his team’s plans for 2005 in the next few weeks, however, and admitted that Duval still remains a part of his ideal plan thanks tohis improved results this season.

“Francois is undoubtedly the most improved driver of the year, and if he hasn’t found anything else, then I’ll be the first one knocking on his door,” Wilson said.

gwyllion
17-09-2004, 15:14
Alles hangt er gewoon vanaf wat Sainz beslist. Rijdt hij volgend jaar een volledig/gedeeltelijk seizoen in de Xsara of gaat hij enkel helpen bij de ontwikkeling van de C4 WRC?

Bart
10-10-2004, 15:30
Deze morgen tijdens Champion's werd een nieuwe piste voor Duval uitgestippeld waar ik nog niet aan gedacht had => Een (beperkt Europees?) programma voor Duval met de Citroën Xsara van Kronos. Misschien geen wagen om wedstrijden mee te winnen in 2005, maar misschien nog wel sneller dan Skoda of Mitsu? En met perspectieven voor 2006... ooit zal Sainz toch moeten stoppen ;)

Trouwens het interview van Paul Fraikin met Guy Frequelin (Citroën) en vooral met Corrado Provera (Peugeot) was weer schitterend!

FIRE
10-10-2004, 18:46
Originally posted by bart
Deze morgen tijdens Champion's werd een nieuwe piste voor Duval uitgestippeld waar ik nog niet aan gedacht had => Een (beperkt Europees?) programma voor Duval met de Citroën Xsara van Kronos. Misschien geen wagen om wedstrijden mee te winnen in 2005, maar misschien nog wel sneller dan Skoda of Mitsu? En met perspectieven voor 2006... ooit zal Sainz toch moeten stoppen ;)
Is Duval te oud voor JWRC? Kronos raakt natuurlijk wel hoofdsponsor Bastos kwijt, het is te hopen voor ze dat ze een nieuwe vinden.

Autofan
10-10-2004, 20:25
Duval is niet te oud voor JWRC, verre van zelfs.

Guido
10-10-2004, 20:30
Ik zie hem toch liever in een 1 jaar oude WRC rijden dan in een JWRC hoor.

Rallyloverke
15-10-2004, 17:29
Als hij in Corsica zo voortdoet zal hij toch aan een goed WRC-zitje moeten geraken hé ...

kulgan
21-10-2004, 14:23
Volgens www.sporza.be zou Sainz ermee stoppen...

Ik ken dan een leuk zitje voor duval :D

gwyllion
21-10-2004, 14:27
Originally posted by kulgan
Volgens www.sporza.be zou Sainz ermee stoppen...

Ik ken dan een leuk zitje voor duval :D
Ik het juist hetzelfde bericht geplaatst in een ander topic.

Dit opent inderdaad perspectieven voor Duval. Hij zou wel eens in het beste team (meest betrouwbare wagen) terecht komt :applaus:

kulgan
21-10-2004, 14:30
En met een piloot waar hij heel goed mee overeenkomt...


Enige nadeel is misschien dat die juist wereldkampioen is en dus onbetwistbaar eerste piloot is...

Guido
21-10-2004, 14:32
Originally posted by kulgan
En met een piloot waar hij heel goed mee overeenkomt...


Enige nadeel is misschien dat die juist wereldkampioen is en dus onbetwistbaar eerste piloot is...

Idd, dat ie maar bij Ford blijft. Kan Freddy naar Citroën :D :D

Dirtdevil
24-10-2004, 16:04
Iemand enig idee hoe het nu zit met onze Swa? De geruchtenmolen draait precies niemeer zo goed ....

gwyllion
16-11-2004, 17:21
Duval heeft een contract getekend bij Citroen voor 1 jaar, maar het lijkt erop dat Citroen na volgend jaar toch niet zal stoppen en dat is een leuk vooruitzicht voor Swa.

2 berichten op pitstop.tv hierover:
WRC - Duval hoogstwaarschijnlijk naar Citroën (http://www.eyes-e-tools.com/customer/pitstop/nieuws/NEWshow.asp?seq=16032)
WRC - Officieel: François Duval naar Citroën (http://www.eyes-e-tools.com/customer/pitstop/nieuws/NEWshow.asp?seq=16039)

Guido
16-11-2004, 18:32
Da's goed nieuws! En ook de uitleg van "Citroën verder in de rally" klinkt logisch. Ze hebben enkel ervaring in Rallyraids, Rallycross en rally (WRC, Citroën cups allerhande enz.)
Bij Peugeot Sport daarentegen kennen ze hun wel op circuit.

Benieuwd hoe de Swa het ervan gaat af brengen bij Citroën.

Brecht
16-11-2004, 23:07
En waarschijnlijk zal in 2005 de 1ste overwinning een feit zijn voor de Swa !!!

Greetzz.. Corvetteboy

The Interceptor
17-11-2004, 00:25
Ja met de Citroën zou dit wel moeten lukken.
Ik was daarstraks echt wel verwonderd toen ik las dat de Swa naar Citroën gaat, omdat Citroën er na 2005 mee ze stoppen, maar als ze er aan denken om toch door te gaan, vind ik het een verstandige keuze van Duval.
Ford is natuurlijk ook een goede wagen, en hij zou er mss eerste rijder worden. Maar op de 2e wagen wsl een betalende rijder, niet eens een vaste ... ? Toch ook niet echt een geode basis om aan de top te komen.

gwyllion
17-11-2004, 13:08
En het feit dat Duval bij Ford misschien geen contract meer voor 4 jaar kon tekenen. Als PSA stopt, komen er in principe volgend jaar enkele toprijders, voornamelijk Gronholm en Loeb, vrij.

kulgan
17-11-2004, 13:26
en misschien wat zwart denkend, maar is het wel nog zeker dat er een WRC zal zijn na het verdwijnen van peugeot en citroen??

Dirtdevil
17-11-2004, 13:33
Amai, zo te zien gaan Duval en Ford niet bepaald als vrienden uit mekaar.
Duval zou tot 1 januari 2005 geen enkele andere wagen mogen testen!
Ook onnozel, eerst laten ze hem gaan, en nu hij gaat mag hij niet weg! :confused:

Begrijpen wie begrijpe kan!
Kvind het wel jammer voor al de eigenaars van een Focus Duval .... :D

gwyllion
17-11-2004, 17:08
Originally posted by Dirtdevil
Amai, zo te zien gaan Duval en Ford niet bepaald als vrienden uit mekaar.
Duval zou tot 1 januari 2005 geen enkele andere wagen mogen testen!
Ook onnozel, eerst laten ze hem gaan, en nu hij gaat mag hij niet weg! :confused:

Begrijpen wie begrijpe kan!

Meer hierover staat op pitstop.tv: WRC - Ford dreigt met boete tegen Duval (http://www.eyes-e-tools.com/customer/pitstop/nieuws/NEWshow.asp?seq=16048)

Duval heeft zijn gevoel voor humor toch niet verloren:
"Voor januari mag ik in geen enkele andere auto plaatsnemen. Malcolm zal me voor anderhalve maand naar M-Sport sturen om daar naar de vogeltjes te kijken, maar hij is er dan wel zeker van dat ik nergens elders rij."

gwyllion
19-11-2004, 16:37
Originally posted by The Interceptor

Ik was daarstraks echt wel verwonderd toen ik las dat de Swa naar Citroën gaat, omdat Citroën er na 2005 mee ze stoppen, maar als ze er aan denken om toch door te gaan, vind ik het een verstandige keuze van Duval.
Ford is natuurlijk ook een goede wagen, en hij zou er mss eerste rijder worden. Maar op de 2e wagen wsl een betalende rijder, niet eens een vaste ... ? Toch ook niet echt een geode basis om aan de top te komen.
Een van hoofdredenen waarom Duval niet voor Ford getekend heeft, is blijkbaar het belachelijk lage salaris dat ze hem wilden betalen. M-Sport moet met een sterk gereduceerd budget werken. Blijkbaar heeft Ford zelfs geen geld om een nieuwe homologatie te doen volgend jaar. Lees maar eens op pitstop.tv: WRC - Geen nieuwe homologatie voor Focus 2004 (http://www.eyes-e-tools.com/customer/pitstop/nieuws/NEWshow.asp?seq=16100)

Duval heeft dus een goede beslissing genomen door voor Citroen te tekenen. Nu maar hopen dat ze na volgend jaar er niet mee zullen stoppen.

Ik denk dus dat het duidelijk is dat Martin volgend jaar ook niet meer voor Ford zal rijden en dus voor Peugeot. Van Ford moeten we volgend jaar waarschijnlijk niet te veel verwachten.

kulgan
19-11-2004, 17:52
Misschien Loix bij Ford :)

gwyllion
19-11-2004, 18:22
De beschikbare zitjes zijn beperkt.

Citroen: Loeb, Duval
Peugeot: Gronholm, Martin (lijkt voor de hand te liggen)
Subaru: Solberg, ? (Hirvonen)
Ford: ?, ?
Skoda: Schwarz (eventueel gereduceerd programma), ? (Gardemeister, Kopecky, Paasonen, Kresta reden dit jaar met de Fabia; of toch McRae+Meeke)
Mitsubishi: Panizzi, ? (Sola, Kristian Sohlberg, Galli reden in 2004 met de Lancer)

Kandidaten zijn er met hopen voor deze 5 fabriekszitjes (vergelijkbaar met F1 bijna).

Mark
24-11-2004, 19:27
Originally posted by gwyllion

Duval heeft dus een goede beslissing genomen door voor Citroen te tekenen. Nu maar hopen dat ze na volgend jaar er niet mee zullen stoppen.


Gegokt en verloren. Na 2005 is echt over met Citroën en het WRC. De ontwikkeling van de C4, na 18 maanden werk, is per direkt gestopt.......dus hoop voor 2006 en verder is vervlogen.

2005 uitkachelen met de Xsara en dan de gordijnen sluiten. Wat is wijsheid? 1 jaar veel verdienen of 4 jaar wat minder verdienen?

Krijgt Duval toch zijn C4 in 2006 :D

Bron van het nieuws? Autosport blad 25-11-04

FIRE
24-11-2004, 19:35
Als Duval goed scoort en in het spoor van Loeb kan blijven dan is er denk ik niks aan de hand, echter als hij een sukkel jaar heeft.....