PDA

View Full Version : Belcar Racing Festival/Divisie GT


P De Sonville
21-09-2004, 01:24
GLPK in functie van het kampioenschap?

In het kader van het Racing Festival te Francorchamps wordt komende zondag de zesde en voorlaatste race verreden van de Mediagroup Van Dyck Belcar. Met nog twee wedstrijden te gaan zijn we aanbeland in een cruciale fase van het kampioenschap.

In de Divisies GT en Toerisme zijn nog tweemaal 40 punten te verdienen, terwijl in de onderlinge Klassen (GTA, GTB, TA en TB) nog tweemaal 20 punten te rapen vallen. Momenteel is in Klasse TA (Toerisme + 3.200cc) het duo Beliën/Jakobs nu reeds zeker zijn van de titel, terwijl ze in Divisie Toerisme 62 punten voorsprong tellen op hun naaste achtervolgers, TB-leiders Steinberg/ Stevens. Het ziet er dus naar uit dat Beliën Motorsport hoogstwaarschijnlijk zijn titel in Divisie Toerisme gaat verlengen.

De Euphony 24 Uren van Zolder hebben duidelijk hun sporen nagelaten in het peloton en de tussenstand. Er waren immers dubbele punten te verdienen en dit kan zwaar gaan doorwegen in de verdere afwikkeling van het kampioenschap. Bepaalde verschuivingen zijn dan ook spectaculair te noemen.

Divisie GT:
Anthony Kumpen: “Defensief rijden”
Na de monsterscore van de GLPK-Viper tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder, waarbij ze de volle pot pakten, is het duo Kumpen/Longin méér dan ooit favoriet voor een nieuwe titel, of een hattrick voor de GLPK-Viper. PSI en AD Sport gingen tijdens de Zolderse etmaalrace de mist in en verloren belangrijk terrein tegenover de koplopers. Het enige team die de schade nog enigszins kon beperken is het duo Kuismanen/Hasenbichler dat tijdens de 24-urenrace maar… 20 punten moest inleveren op de GLPK-Viper. Door de pech van voormelde teams komen dan wel enkele outsiders de top 5 binnengeslopen.
Anthony Kumpen: “Met 48 punten voorsprong is het kampioenschap nog niet helemaal beslecht, maar de situatie ziet er wel rooskleurig uit. We vertrekken vanuit een zetel zonder ons te moeten bekommeren om de strijd voor de overwinning. Het kampioenschap primeert. En de enige wagen die nog een bedreiging kan vormen, is de Viper van Kuismanen. Hij mag winnen van mij, maar dan blijven we zo dicht mogelijk in zijn buurt. Ik verwacht eerder een offensief van de Viper van Hart/Hezemans, de SRT-Corvette of één van de Porsches biturbo. Indien we Kuismanen zonder risico achter kunnen houden, kan het kampioenschap zondag reeds beslecht zijn. In dat geval kan Bert tijdens de laatste race in Zolder nog eens voor de pole en de snelste wedstrijdronde gaan. Zodoende komen we dan op gelijke hoogte in de Driver Challenge. Want door het feit dat ik op de Nürburgring de pole en de snelste ronde achter mijn naam zette, sta ik zes punten los op Longin. Als teamgenoten zou ik liever hebben dat we samen op de eerste plaats eindigen in de Driver Challenge”.

Lambert/Lefort staan voorlopig derde algemeen en eerste in GTB met amper zeven punten voorsprong op de Thiersen, die net als GLPK in de 24 Uren de volle puntenoogst binnenhaalden in GTB. Beide teams waren tijdens de etmaalrace de enigen die in hun respectieve klasse vol scoorden na 6, 12 en 24 uren wedstrijd. Voor de Thiers-brothers was de Euphony 24 Uren van Zolder de derde overwinning op rij in GTB. Ze openden het seizoen met een tweede plaats achter Lambert/Lefort, maar tijdens de tweede wedstrijd vielen ze uit door een losgekomen waterdarm. Een dramatisch moment dat hen nog lang zal heugen en hen misschien wel de titel kan kosten. Maar zover zijn we uiteraard nog niet. Ook het duo Lambert/Lefort kreeg tijdens de 24 Uren zijn deel van de pechkoek en de zeven punten achterstand waartegen de familie Thiers momenteel opkijkt zijn niet onoverbrugbaar. Er zijn nog immers 40 punten te verdelen in GTB. Maar één feit is zeker. Indien de broers tijdens de twee resterende wedstrijden hun klasse winnen, hebben Lambert/Lefort telkens aan een tweede plaats voldoende om de GTB-titel te pakken. We verwachten dus een spannende titelontknoping in de Klasse GTB.
Mogelijk krijgen de Ultima’s van Belgium Racing en Qvick Motors Racing de rol van scheidsrechter toebedeeld. De Engelse sportwagens gingen er de laatste wedstrijden fel op vooruit en trappen al regelmatig op de hielen van de snelste GTB-Porsches.

Vijfde in Divisie GT en 3de in Klasse GTA staat momenteel de ex-Manthey-Porsche Biturbo van RS-Racing met Maes/Verbist/Tanghe. Ze hebben amper een half puntje voorsprong op het PSI-duo Vosse/Bouvy, maar gaan toch trachten om hun positie met hand en tand te verdedigen. Ondanks hun mindere Porsche-ervaring blijven de piloten van RS Racing steeds vooruitgang boeken en door hun oerregelmatige score klimmen ze gestaag op in de tussenstand. Ook bij AD Sport azen ze op revanche en ze willen tijdens de laatste twee wedstrijden nog eens schitteren om de 5de plaats in GT en de 3de in GTA van vorig seizoen minimum te evenaren. En als PSI en AD Sport elk met twee Porsches biturbo voor de oppositie gaan zorgen, hopen we in elk geval dat ook het exemplaar van RTM terug aan de start staat. Tijdens de trainingen van de Euphony 24 Uren van Zolder lukte RTM nog een 6de chrono, maar kwam tijdens de race amper aan rijden toe. Volgens Patrick Bastiaens is het nog niet helemaal zeker dat RTM zondag op de startgrid staat. “Het probleem is dat de electronische sturing van de luchtgekoelde biturbo nog niet terug is van bij…TAG McLaren. De software is immers afkomstig van de Porsche GT1. En indien alles op tijd terug is, kunnen we pas aan de slag om uit te vissen waar zich het probleem van tijdens de 24 Uren bevindt. Want ook met de kabelboom is er iets aan de hand. En indien we aan de start komen, is ook nog niet duidelijk wie naast Couwberghs het tweede zitje zal bemannen”, verduidelijkt RTM-baas Bastiaens.

Ondanks het feit dat PSI en de Schnitzer-BMW dit seizoen de enigen zijn die de hegemonie van de Viper reeds wisten te doorbreken, denken we voor de komende wedstrijden vooral in de richting van merkgenoten Hart/Hezemans en de SRT-Corvette van Goossens/Lamot om de Viper zijn derde nederlaag van het seizoen te bezorgen. Het feit dat beide Amerikaanse bolides geen enkele rol van betekenis spelen in de verdere afwikkeling van het kampioenschap is een reden temeer om de risico’s niet te schuwen. Het is immers wachten op de eerste overwinning van de Corvette.
Tijdens de vorige Belcarrace op de Ardeense omloop kwam Marc Goossens na een indrukwekkende inhaalrace een tiental seconden of enkele extra ronden tekort om de Corvette op het hoogste ereschavot te hijsen. Een teken aan de wand, want snelle Marc parkeerde de Corvette al viermaal op de pole, terwijl hij de Viper éénmaal moest voorlaten op de Nürburgring. We verwachten dus een nieuw offensief van SRT, waar alles in het werk wordt gesteld om het pechseizoen in schoonheid te beëindigen en minimum éénmaal de Corvette op het hoogste ereschavot te zien. De Chevy kreeg een nieuwe schakelbak ingebouwd en Marc Goossens zal de eerste stint voor zijn rekening nemen. We mogen ons dus terug aan vuurwerk verwachten.