PDA

View Full Version : Belcar Racing Festival/Divisie Toerisme, Silhouet and guests


P De Sonville
21-09-2004, 01:32
Divisie Toerisme:
Beliën Motorsport op een zucht van de algemene titel in Toerisme

Terwijl de titel in de Klasse TA reeds een feit is voor Beliën Motorsport (Beliën/ Jakobs), zijn ze mathematisch gezien nog niet zeker van de algemene titel in Divisie Toerisme. De oppositie met o.a. de G&A-BMW’s V8 van Smets/De Keersmaecker en Severich/Kenis heeft op papier zéér snelle bolides, maar ze kregen regelmatig af te rekenen met pech en de gebruikelijke kinderziekten.


Patrick Beliën: “We zitten na de 24 uren op hetzelfde schema als vorig jaar.
Ik had eerlijk gezegd met de komst van de twee G&A BMW’s V8 gehoopt en gedacht dat we een moeilijker kampioenschap tegemoet gingen.
De tegenstand stond er wel, beschikt bovendien over zéér snelle wagens, maar door omstandigheden deden wij over het algemeen steeds de beste zaak. De wagens van G&A kwamen steeds sterk voor de dag, maar wij stonden telkens aan de meet. En dan ga je uiteraard een voorsprong uitbouwen. Onze wagen is afgelopen winter anderhalve seconde sneller geworden waardoor een 1’39” in Zolder op nieuwe banden mogelijk is. Dit is mijn vierde Klasse-titel in vijf jaar tijd (2 x GTB met BMW Z3 Coupé en 2 x TA met BMW V8). Wat het wordt voor volgend seizoen is nog niet duidelijk. Dimitri Cuyvers zou graag nog eens een seizoen met de Z3 uitpakken, maar ik vrees dat de Z3 te hoog gegrepen zal zijn voor Jan Jakobs. Momenteel primeert de verdere afwikkeling van het kampioen-schap 2004 met de titel in Toerisme als doel”, besluit Patrick Beliën.
Gewoon uitrijden is hier de boodschap voor het duo Beliën/Jakobs.

G&A leidt en lijdt
Niet alleen Beliën heeft bij de seizoensaanvang méér tegenstand verwacht. Ook bij G&A zelf hadden ze zich de zaken anders voorgesteld.
Om het kampioenschap toch nog enige kleur te geven, haalde Guino Kenis zijn trukendoos boven tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder. Hij verkocht het nummer van de BMW V8 van Smets/De Keersmaecker aan het Nederlandse Yab Yum-team, terwijl hijzelf op de wagen van De Keersmaecker het nummer kleefde van de afwezige BMW V8 van Kenis/Severich. Een volledige legale ingreep, maar ook de grootste strategen maken wel eens vergissingen. Yab Yum scoorde goed, terwijl de G&A BMW van Smets/De Keersmaecker/Kenis uitviel.
“Gegokt en verloren”, verklaarde Guino achteraf, maar hij werd met Steinberg/ Stevens wel de nieuwe leider in TB. Zij zijn momenteel ook de dichtste achtervolgers op Beliën Motorsport in de Divisie Toerisme, maar ze kijken al tegen een achterstand van 62 punten aan terwijl er nog 80 te verdienen zijn. Zelfs KS-rijders Moury/Morlet maken nog een theoretische kans. Maar dit zal wel theorie blijven, want van Steve Van Bellingen kregen we te horen dat wagen 81 dit seizoen niet meer aan de start zal verschijnen. Te zwaar beschadigd uit de arena van de 24 Uren gekomen. Dit onthoofdt uiteraard meteen de titel-ontknoping in TB waar G&A leidt met amper 2,5 puntenvoorsprong op voormeld duo. Door de overwinning tijdens de 24 Uren kon de G&A-BMW een vierde plaats in de tussenstand en een achterstand van 27 punten ombuigen naar de leidersplaats en een voorsprong van 2,5 punten. Van een geslaagde operatie gesproken. Een primeur is wel dat G&A reeds bezig is om volgend seizoen een BMW uit de nieuwe 1-reeks in de TB-strijd te gooien. Ook de Daikin-Mini, Belgium Racing (Broodcooren/De Coster) en Moore/Cox misten de geblokte vlag in de Euphony 24 Uren van Zolder.
De enige TB-wagen die steeds aan de finish stond en zodoende genaderd is tot op 4 punten van de leiders, is de Seat Leon Cupra Turbo van het duo Hopchet/Sluys.

Ward Sluys: “Wij zijn debutanten in de Belcar, dus voor onze huidige tussen- stand hadden we uiteraard op voorhand willen tekenen.
Het was in eerste instantie onze bedoeling om net zoals in Spanje, Engeland en Duitsland een dergelijke Cup te organiseren ter vervanging van de Toyota Yaris Cup. Maar de importeur zag dit niet zitten, waardoor we dan maar met één Seat gestart zijn in de Belcar. Even was er twijfel tussen de Belcar en de BTCS, maar publicitair gezien is de Belcar interessanter. De Seat is, in zijn huidige configuratie, een zuivere Cup-wagen. Alleen de benzinetank werd aangepast. De basis is zéér degelijk. De achterophanging is gemaakt op basis van de Toledo WRC en de motor is identiek aan de Audi TT 1800 turbo. Met 250 pk zijn we uiteraard niet meteen de snelste wagen op de piste, maar met een aanpassing van het motormanagement kunnen we nog een slordige 80 pk winnen. Maar dat gaat dan terug gepaard met het nodige testwerk en daarvoor is er momenteel te weinig tijd. Voor de 24 Uren hebben we Johnny Van Zeebroeck aangetrokken die de wagen perfect kan afstellen. Ook Chris Voet deed een zéér behoorlijke job tijdens de etmaalrace. De Seat werd nu volledig gereviseerd. Op een gebroken cardan en de aanrijding met de BMW Silhouet van Van Bellingen na, reden we een perfecte race. Niettegenstaande de Seat speciaal is gebouwd voor sprintraces, bewijst de wagen duidelijk zijn potentieel tijdens uithoudingswedstrijden. We stonden steeds aan de finish, en dat kan je niet van iedereen zeggen.
Bedoeling is om volgend seizoen met twee Seats aan de start te komen. Eén exemplaar in huidige configuratie voor Yvan Hopchet en een geëvolueerde versie voor mezelf en Van Zeebroeck. Voor de komende twee wedstrijden hopen we op regen. De wagen gedraagt zich perfect in dergelijke omstandigheden en het pk-verschil met de concurrentie wordt deels weggewerkt op een gladde piste. Verder hopen we, gezien de huidige tussenstand, om zo dicht mogelijk te eindigen in de eindafrekening”, besluit een vastberaden Ward Sluys.

Divisie Silhouet
Strijd blijft open

In Divisie Silhouet hopen we terug de BMW van KS Motorsport te mogen begroeten. Momenteel wordt met man en macht gewerkt om de zwaar geraakte Silhouet terug op optima forma aan de start te krijgen. Maar daarvoor is het momenteel nog wachten op de nodige onderdelen van Oreca. Het feit dat KS Motorsport tijdens de 24 Uren toch nog tweemaal punten pakte na 6 en 12 uren wedstrijd en de Jaguar door budgetproblemen afwezig bleef, kan het in Divisie Silhouet nog alle richtingen uit.


Guests
Naast de vertrouwde gezichten zijn er terug een aantal guests die hun opwach-ting maken. Zo komt er een tweede Corvette van Xero Competition op de startgrid. Het betreft hier een exemplaar (C5) dat het Engelse GT-kampioen-schap aansnijdt, maar duidelijk minder snel is dan de C5 R van SRT.
Ook JMT staat terug op de gastenlijst met een BMW Z3 Coupé, bestuurd door Fabrice Walfisch en de onverslijtbare ex F1-vedette Arturo Merzario.
Verder nog een Porsche 993 GT2 van Point Preparation voor het Britse duo Daniels/Croydon en de bloedmooie Audi A4 Quattro van de Duitsers Noll/Schrey.