PDA

View Full Version : Ultima's nog steeds in volle expansie


P De Sonville
21-09-2004, 01:39
Belgium Racing & Qvick Motors Racing

Ultima’s nog steeds in volle expansie

Bij Belgium Racing en Qvick Motors Racing zijn ze het over eens. De Euphony 24 Uren van Zolder waren één lange en geslaagde testsessie. Nog nooit was een dergelijke wagen gestart in een etmaalrace. En beide wagens stonden aan de meet. Een hart onder de riem voor beide teams en de ganse crew die tijdens de afgelopen maanden nauw betrokken waren bij dit unieke project. Voor de start van de 24 Uren werd niets aan het toeval overgelaten. Alles werd gecheckt, vernieuwd en/of gereviseerd. Beide bolides kregen een nieuwe BMW 3.2l-moter ingebouwd en op een paar uitzonderingen na zijn beide wagens identiek. Zo opteert Belgium Racing voor de rubbers van Dunlop, terwijl Qvick Racing zijn keuze liet vallen op Pirelli. Op gebied van ophanging blijft men bij Qvick Motors zweren bij KW, terwijl Belgium Racing momenteel is overgeschakeld op Moton. Uiteraard geeft dit tot gevolg dat de afstelling van beide wagens verschillend is. Maar het feit dat beide Ultima’s tijdens de chronosessies vlot onder de 1’40” doken is een teken dat beide teams goed bezig zijn. De gevreesde problemen met versnellingsbak en steekassen bleven uit, terwijl een aantal andere kleine kinderziektes de kop opstaken. Bij Belgium Racing kregen ze vooral af te rekenen met een nukkige koppeling, te wijten aan het feit dat de druklager tegen de drukgroep zat, waar normaal gezien een ruimte van zeven millimeter moet voorzien zijn. Bij Qvick Motors bleken de uniballs dan weer te zwak. Ondertussen werd de wagen voorzien van zwaardere exemplaren en andere draagarmen. Ook de oliekoeler werd vergroot en verplaatst, want na een kleine uitstap in de zandbak bleek deze te zijn lekgeslagen.
Verder werd voor Francorchamps de Ultima voorzien van zwaardere veren. Volgens Erik Qvick omdat de Ardeense omloop een stuk vlakker is dan Zolder, waardoor de wagen minder vlug gaat springen en dus harder mag afgeveerd staan. Een check- up na de Euphony 24 Uren van Zolder bracht ook schade aan de versnellingsbak aan het licht en werd uiteraard vervangen. Voor Francorchamps verwacht de Oostendse tuner om in het spoor te kunnen blijven van de snelste GTB-Porsches.

Bij Belgium Racing was men na afloop van de 24 Uren uiteraard tevreden over het feit dat de Ultima de eindstreep haalde. Alleen moet Peter Theuws voorlopig even de helm aan de wilgen hangen wegens rugproblemen. Hij zal in Francorchamps vervangen worden door stefan Verhoeven, terwijl Johan Empsen het team zal vervoegen tijdens de laatste wedstrijd op Circuit Zolder.
Voor Stefan Verhoeven meteen zijn maidentrip in een sportscar.
“Ik deed een tweetal weken geleden een test in Zolder en de wagen heeft me aangenaam verrast. Op geen enkel vlak te vergelijken met een toerwagen. De Ultima geeft een speciaal gevoel, de zitpositie is totaal anders en het sequentieel schakelen is ook nieuw voor mij. Ondanks het nieuwe concept komt hij zéér competitief voor de dag en ik heb vertrouwen in de wagen. Vrij belangrijk, want in Francorchamps gaat het een stuk sneller dan in Zolder. Ik popel van ongeduld om in Francorchamps aan de slag te gaan. Hopelijk mag ik het leeuwenaandeel van de trainingen voor mijn rekening nemen, teneinde optimale ervaring op te doen met de Ultima op deze snelle omloop. Het Ardeense circuit ligt mij ook beter dan Zolder. In die optiek gaan we dan naar volgend seizoen toe trachten een compromis uit te werken met Patric Derdaele en Johan Empsen om eventueel een volledig seizoen aan de slag te gaan met de Ultima”, aldus een gemotiveerde Stefan Verhoeven.

Ondertussen zat men bij Belgium Racing niet stil na de 24 Uren van Zolder en werkt men verder aan de afstelling van de Ultima. Zo werden de veren achteraan nog verzwaard tot 320 kg. “Alleen spijtig dat ik de evoluties die ik laat doorvoeren door mijn rugproblemen niet zelf kan uittesten”, verduidelijkt nog de onfortuinlijke Peter Theuws.

Ondertussen is ook de BMW Compact van Broodcooren/De Coster voorzien van een nieuwe achterbrug na de pijnlijke opgave tijdens de 24 Uren van Zolder.

“Met een beetje geluk stonden we nu riant aan de leiding in de Klasse TB en binnen de top3 in Divisie Toerisme”, jammert Peter Theuws. “De Coster viel net voor de tankzone stil. Indien de baancommissarissen hem een paar tientallen meters hadden willen voortduwen, zoals ze dat voor een andere wagen wel deden, dan hadden we een nieuwe achterbrug kunnen monteren en alsnog op een voortreffelijke plaats kunnen eindigen. In plaats daarvan hebben ze hem achteruit geduwd, waardoor de wagen zich bijna de ganse wedstrijd in een gevaarlijke zone bevond. Onbegrijpelijk. We verliezen daardoor niet alleen de wedstrijd, maar ook het kampioenschap”.