P De Sonville
29-09-2004, 17:03
Opdracht bijna volbracht
Opdracht is uiteraard een groot woord. Voor het seizoen was men er bij RS Racing van overtuigd dat 2004 een leerjaar zou worden. Maar naarmate het seizoen vorderde, de bemanning en de wagen telkens aan de meet stonden en er flink vorderingen worden gemaakt, ging men automatisch de verwachtingen hoger stellen.
Na het onverhoopte podium tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder, waar het RS Racing-kwartet Maes/Verbist/Castelein/Tanghe een derde plaats algemeen in de wacht sleepte, steeg de ex-Manthey-Porsche biturbo naar de vijfde plaats algemeen en de derde plaats in GTA. Tijdens het daaropvolgende Racing Festival in Francorchamps was het uiteraard de bedoeling en de opdracht om minimum deze plaatsen te handhaven. En momenteel is deze opdracht reeds gedeeltelijk volbracht. Nu nog de Belcar Masters tot een goed einde brengen en we mogen het woordje ‘bijna’ schrappen.
Ruben Maes: “Onze strategie was om zoveel mogelijk punten te sprokkelen en niets te forceren. Ondanks het feit dat we in het begin van het seizoen zeker niet de intentie hadden te wedijveren met de rapste Porsches in GTA, hebben de omstandigheden ervoor gezorgd dat deze optie nu wel mogelijk is. Dus was onze doelstelling afgelopen weekend om zo dicht mogelijk in de buurt van de AD-Porsches te toeven. François nam de start en toen Koen Wauters in de start bovenop de Raidillon in de fout ging, kon hij zich zodoende focussen op de 2de AD-Porsche van Menten/Verbergt. En François reed net achter Verbergt toen deze in Combes een klapband kreeg. Meteen konden we onze eigen koers varen en op zekerheid spelen. We reden een perfecte race en werden daarbij geholpen door de safety car-procedure. Toen Cor Euser in het decor verdween en de wedstrijd werd geneutraliseerd kon Verbist terug een pak seconden terugpakken tegenover de leiders. Normaliter zijn de Corvette en de snelste Vipers van GLPK, Hart en Kuismanen geen partij voor ons. François kwam binnen in 5de positie, en door het feit dat Kuismanen tot tweemaal toe een ‘stop and go’ kreeg aangesmeerd, kon ik nog doorstoten naar de vierde plaats”.
“De tweede neutralisatie, nadat de Porsche van de Gastines van de baan was gegaan, stelde me in staat om terug een deel van de verloren tijd goed te maken, waardoor we alsnog in dezelfde ronde finishten als de winnaars. Terug een ongelooflijk goed resultaat dat, gezien de concurrentie, niet te verbeteren is”.
“Als ik momenteel de tussenstand bekijk, dan kunnen we uiteraard niet méér dan tevreden zijn. In GTA is een plaats binnen de top3 reeds een feit bij de eindafrekening. Er zijn nog 20 punten te verdelen en de vierde (Menten/ Verbergt) volgt reeds op 21,5 punten. De tweede plaats is ook nog mogelijk. De Viper van Kuismanen heeft een voorsprong van 13 punten. Maar indien deze de laatste wedstrijd niet uitvalt, kunnen we onmogelijk nog de tweede plaats inpikken. Geen ramp uiteraard. Het enige wat ons tevreden stelt is dat we in GTA als eerste Porsche eindigen. In Divisie GT staan we momenteel 5de. Hier zijn nog 40 punten te verdienen en tussen de 2de en de 6de plaats is er amper een gat van 29,5 punten. Hier kunnen nog wel wat verschuivingen voordoen. Indien de familie Thiers en Lambert/Lefort tijdens de laatste race in Zolder nog steken laten vallen, behoort een derde of vierde plaats algemeen nog tot de mogelijkheden. Maar met onze derde plaats in GTA en eventueel een vijfde plaats in GT algemeen, zijn we reeds dik tevreden. Niemand binnen het team had ooit gedacht dat we ons net voor de laatste race in deze positie zouden bevinden. Het is tenslotte nog maar ons eerste jaar met de Porsche. We zaten in het begin van het seizoen met een aanpassingsperiode, maar hebben ons vrij snel aangepast. En momenteel benutten we nog niet de volle capaciteiten die de Porsche biturbo in huis heeft. Hierbij wil ik wel nog even vermelden dat Olaf Manthey ons een uitstekende wagen leverde, en René Verbist die hierbij een belangrijke schakel vormt en de wagen telkens in optima forma aflevert voor elke wedstrijd. Mogelijks komen er tijdens de winterperiode nog enkele evoluties. Een sequentiële schakelbak behoort tot de mogelijkheden, omdat dit vooral in Zolder een winst oplevert van minimum één seconde. Hopelijk kunnen we na de laatste wedstrijd op Circuit Zolder even enthousiast uit de hoek komen. Dan hebben we het ganse seizoen uitgereden zonder één noemenswaardig probleem”, besluit Ruben Maes.
Opdracht is uiteraard een groot woord. Voor het seizoen was men er bij RS Racing van overtuigd dat 2004 een leerjaar zou worden. Maar naarmate het seizoen vorderde, de bemanning en de wagen telkens aan de meet stonden en er flink vorderingen worden gemaakt, ging men automatisch de verwachtingen hoger stellen.
Na het onverhoopte podium tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder, waar het RS Racing-kwartet Maes/Verbist/Castelein/Tanghe een derde plaats algemeen in de wacht sleepte, steeg de ex-Manthey-Porsche biturbo naar de vijfde plaats algemeen en de derde plaats in GTA. Tijdens het daaropvolgende Racing Festival in Francorchamps was het uiteraard de bedoeling en de opdracht om minimum deze plaatsen te handhaven. En momenteel is deze opdracht reeds gedeeltelijk volbracht. Nu nog de Belcar Masters tot een goed einde brengen en we mogen het woordje ‘bijna’ schrappen.
Ruben Maes: “Onze strategie was om zoveel mogelijk punten te sprokkelen en niets te forceren. Ondanks het feit dat we in het begin van het seizoen zeker niet de intentie hadden te wedijveren met de rapste Porsches in GTA, hebben de omstandigheden ervoor gezorgd dat deze optie nu wel mogelijk is. Dus was onze doelstelling afgelopen weekend om zo dicht mogelijk in de buurt van de AD-Porsches te toeven. François nam de start en toen Koen Wauters in de start bovenop de Raidillon in de fout ging, kon hij zich zodoende focussen op de 2de AD-Porsche van Menten/Verbergt. En François reed net achter Verbergt toen deze in Combes een klapband kreeg. Meteen konden we onze eigen koers varen en op zekerheid spelen. We reden een perfecte race en werden daarbij geholpen door de safety car-procedure. Toen Cor Euser in het decor verdween en de wedstrijd werd geneutraliseerd kon Verbist terug een pak seconden terugpakken tegenover de leiders. Normaliter zijn de Corvette en de snelste Vipers van GLPK, Hart en Kuismanen geen partij voor ons. François kwam binnen in 5de positie, en door het feit dat Kuismanen tot tweemaal toe een ‘stop and go’ kreeg aangesmeerd, kon ik nog doorstoten naar de vierde plaats”.
“De tweede neutralisatie, nadat de Porsche van de Gastines van de baan was gegaan, stelde me in staat om terug een deel van de verloren tijd goed te maken, waardoor we alsnog in dezelfde ronde finishten als de winnaars. Terug een ongelooflijk goed resultaat dat, gezien de concurrentie, niet te verbeteren is”.
“Als ik momenteel de tussenstand bekijk, dan kunnen we uiteraard niet méér dan tevreden zijn. In GTA is een plaats binnen de top3 reeds een feit bij de eindafrekening. Er zijn nog 20 punten te verdelen en de vierde (Menten/ Verbergt) volgt reeds op 21,5 punten. De tweede plaats is ook nog mogelijk. De Viper van Kuismanen heeft een voorsprong van 13 punten. Maar indien deze de laatste wedstrijd niet uitvalt, kunnen we onmogelijk nog de tweede plaats inpikken. Geen ramp uiteraard. Het enige wat ons tevreden stelt is dat we in GTA als eerste Porsche eindigen. In Divisie GT staan we momenteel 5de. Hier zijn nog 40 punten te verdienen en tussen de 2de en de 6de plaats is er amper een gat van 29,5 punten. Hier kunnen nog wel wat verschuivingen voordoen. Indien de familie Thiers en Lambert/Lefort tijdens de laatste race in Zolder nog steken laten vallen, behoort een derde of vierde plaats algemeen nog tot de mogelijkheden. Maar met onze derde plaats in GTA en eventueel een vijfde plaats in GT algemeen, zijn we reeds dik tevreden. Niemand binnen het team had ooit gedacht dat we ons net voor de laatste race in deze positie zouden bevinden. Het is tenslotte nog maar ons eerste jaar met de Porsche. We zaten in het begin van het seizoen met een aanpassingsperiode, maar hebben ons vrij snel aangepast. En momenteel benutten we nog niet de volle capaciteiten die de Porsche biturbo in huis heeft. Hierbij wil ik wel nog even vermelden dat Olaf Manthey ons een uitstekende wagen leverde, en René Verbist die hierbij een belangrijke schakel vormt en de wagen telkens in optima forma aflevert voor elke wedstrijd. Mogelijks komen er tijdens de winterperiode nog enkele evoluties. Een sequentiële schakelbak behoort tot de mogelijkheden, omdat dit vooral in Zolder een winst oplevert van minimum één seconde. Hopelijk kunnen we na de laatste wedstrijd op Circuit Zolder even enthousiast uit de hoek komen. Dan hebben we het ganse seizoen uitgereden zonder één noemenswaardig probleem”, besluit Ruben Maes.