PDA

View Full Version : Positieve balans voor G&A Racing


P De Sonville
29-09-2004, 17:05
Positieve balans in Belcar

G&A Racing heeft afgelopen weekend tijdens het Racing Festival in Francor-champs terug van zich laten horen. Vooral in het Belcarpeloton, waar ze terug aanwezig waren met drie BMW’s. Nl. De twee V8’s voor Kenis/Severich en Smets/De Keersmaecker in klasse TA en de zescilinder TB voor Steinberg/ Stevens.

Ondanks het feit dat de pk-zwangere V8 van Kenis/Severich een snelle 10de tijd algemeen op de tabellen zette en daarmee alle GTB-Porsches het nakijken gaf, stond de wagen niet op de startgrid. Reden? Een elektronisch probleem waardoor niet-verbrande benzine in de olie terechtkwam. Daardoor veranderde de viscositeit van de olie die te dun werd. Het drijfwerk van de motor ‘made by Severich’ zou het reeds na een paar ronden hebben begeven. Het euvel kon niet worden opgelost en dus werd wijselijk besloten om niet van start te gaan.

Guino Kenis liet het kennelijk niet aan zijn hart komen en concentreerde zich ten volle op zijn eigen wagens. De BMW-dealer uit Turnhout is een goed en zéér ervaren strateeg en weet zijn mannen perfect in de hand te houden.
Zo liet hij de BMW V8 van Smets/De Keersmaecker tijdens de trainingen stranden op de 2de plaats in TA, terwijl Steinberg/Stevens op de vierde plaats in TB stonden op de startgrid. Geen risico’s voor laatstgenoemden, want zij moesten immers hun leidersplaats in TB verdedigen.

“Wat de wedstrijd van De Keersmaecker/Smets betreft, ben ik zéér tevreden”, verduidelijkt teambaas Guino Kenis. “Ze hielden zich perfect aan het vooropge-stelde ritme en hadden steeds de wedstrijd onder controle. In het begin kwam de BMW van de Britten Moore/Cox even de leiding, maar ze konden onmogelijk dit tempo aanhouden. Ik heb onze jongens zelfs een beetje moeten intomen, waardoor ze tijden reden die een stuk boven de mogelijkheden van de wagen lagen.

Maar dat is nu eenmaal strategie. De ontknoping van de wedstrijd gebeurt immers in de pits en daar deden we een voortreffelijke job. Ze wonnen uiteindelijk hun divisie en hun klasse. En dit zal de piloten en het team echt deugt doen na de miserie die we reeds te verwerken kregen afgelopen seizoen. In Divisie Toerisme deden ze een goede zaak. Door die overwinning kruipen ze drie plaatsen vooruit en staan ze momenteel 5de op een half puntje van de Seat die reeds iedere wedstrijd scoorde. Zonder problemen tijdens de Belcar Masters moet een vierde plaats een feit worden, terwijl de MSE-Ford Mondeo ook maar negen punten voorsprong telt. Dus een top 3 ligt binnen de mogelijkheden. In de klasse TA is de derde plaats reeds een feit en kunnen ze de Mondeo in theorie nog van de tweede plaats verdringen. De Belcar Masters worden dus een belangrijke afspraak”.

Steinberg/Stevens slaagden er in het eerste halfuur op te klimmen naar de derde plaats in TB, wat hen in een comfortabele uitgangspositie bracht om hun koppositie in de tussenstand te verdedigen. Maar een klapband en een daaropvolgende ‘stop and go’ (te vlug gereden in de stands) deed hen terug- zakken in het klassement. Twee extra pitstops tegenover de concurrentie kan je in een wedstrijd over 125 minuten niet goedmaken. Ze eindigden tenslotte 4de maar konden eigenaardig genoeg hun voorsprong in TB nog verder uitdiepen. Momenteel tellen ze 7 punten voorsprong op de Seat van Sluys en 14 punten op de BMW Compact van Broodcooren/De Coster, terwijl er nog 20 punten te verdelen zijn. De sprong van de 4de naar de koppositie tijdens de 24 Uren van Zolder heeft hen geen windeieren opgeleverd.
Uitrijden is hier de boodschap tijdens de laatste race om zodoende de titel in TB te verzilveren. In Divisie Toerisme, waar ze momenteel nog steeds op de 2de plaats prijken, hebben ze wel een beetje moeten inleveren op de Mondeo, die 3de staat op 17 punten en op hun teamgenoten, De Keersmaecker/Smets (5de op 26 punten. Hier zijn nog 40 punten te verdelen. Maar een top3 kan hen zonder pech tijdens de Belcar Masters in theorie niet meer ontlopen.

We mogen dus stellen dat G&A in Francorchamps een goede zaak deed in de verdere afwikkeling van het kampioenschap.


Rotweekend in MINI Challenge

In de MINI Challenge was het een beetje huilen met de pet op. Desondanks was het weekend goed begonnen. Bert Longin haalde tijdens de eerste manche een vierde plaats, terwijl Henk Haane als zesde onder de geblokte vlag dook en zodoende op de pole stond voor de tweede manche. Nog in de eerste heat verslikte Haschke zich en het kwam terug tot een zware aanrijding met …..Alexandra Van de Velde. Een stormachtige relatie hebben die twee op de piste, want ook reeds in het voorprogramma van de 24 Uren van Zolder reden ze elkaar in de vernieling. Wim Lumbeek lukte geen goede wedstrijd op de natte piste van Francorchamps.
Tijdens de start van de tweede manche gingen Haane en Longin ervandoor en het zag ernaar uit dat beide G&A-rijder er een één-twee van zouden maken. Tot het noodlot toesloeg en beiden werden verraden door hetzelfde probleem. Namelijk een lek in de toevoerdarm van de intercooler. Beide koplopers eruit, terwijl Wim Lumbeek, nu op een droge piste, vanuit laatste positie kon opklimmen naar de 11de plaats, wat hem zéér tevreden stemde.