PDA

View Full Version : Persbericht 'Circuit Zolder' Nabeschouwing Racing Festival/Divisie Toerisme & info


P De Sonville
29-09-2004, 17:18
In TA ging de overwinning naar het G&A-duo Smets/De Keersmaecker die eindelijk eens van de champagne mochten proeven. Belin/Jakobs werden 2de en verzekerden zich zodoende van een nieuwe titel in Divisie Toerisme. De BMW van de Britten Moore/Cox is misschien niet de meest betrouwbare van het TB-veld, maar wel veruit de snelste. Reeds tijdens de trainingen was hij vooraan te vinden en ook tijdens de wedstrijd reed hij iedereen uit het wiel. Ze wonnen de TB voor merkgenoten Beckers/Raes en Meijers/Broekmans. Het was uitkijken naar wat de actuele leiders zouden presteren. De G&A-BMW van Steinberg/Stevens werd echter pas vierde na een klapband en een stop and go.
Maar in de tussenstand versterkt hij zijn leiderspositie op de Seat van Hopchet/Sluys die na het forfait van Moury/Morlet de tweede plaats overnamen. Ook Broodcooren/De Coster sprokkelden met hun vijfde plaats nog belangrijke punten en staan voorlopig derde in klasse TB.

In Divisie Silhouet schitterde de Jaguar terug door zijn afwezigheid, maar we kregen toch drie wagens die de inschrijvingstafel passeerden. De Mondeo van van Muytjens/Radermecker bleek veruit de meerdere van de BMWs van Van Bellingen/Leyssens en Slaus/Lupant. Toen deze laatste dan nog met motor-problemen kreeg af te rekenen, stonden er nog maar twee exemplaren aan de start. Radermecker/Muytjens deden een fantastische job en reden op een bepaald moment in zesde stelling tot een zekering begaf en kostbare tijd verloren ging in de stands. KS Motorsport nam de leiding over en won. Maar de Mondeo van MI scoorde een tweede plaats, waardoor ze tijdens de Belcar Masters aan uitrijden voldoende hebben om de titel te verzilveren.

Ondanks het feit dat het Belcarseizoen 2004 op zijn laatste benen loopt, zijn er toch nog teams die blijven investeren en reeds werken naar volgend seizoen toe.
Zo kregen we Bouvy/Vosse te zien in een Porsche GT3 RSR, een premire voor de Belcar.
En vraag brandde op ieders lippen: hoe kwam dit project tot stand? "De beslissing om met deze nieuwe Porsche aan te zetten, werd genomen in samenspraak met het team PSI van Christian Schumacher," vertelt Vincent Vosse. "Deze wedstrijd van de Belcar viel samen met een manche van het Kampioenschap van Frankrijk FFSA-GT, waar het team liefst 5 autos heeft rijden. Omdat het nieuwe chassis dat voor ons bestemd is, nog niet klaar was, besloot Schumacher voor ons een gloednieuwe GT3-RSR te kopen. Omdat de wagen vorige week van de productieband rolde bij Porsche, kon de wagen natuurlijk niet aangepast worden voor het Racing Festival. Daarom reden we in de klasse GTB tijdens deze voorlaatste manche van de Belcar. Maar, voor de finale in Zolder, zal de motor voorzien worden van twee turbo's en zullen we voor de zege kunnen vechten." En hopelijk zien we deze wagen ook in 2005 terug in het Belcar-peloton.
Ook bij Markant kwam Bert van Rossem een nieuw speeltje uittesten met het oog op 2005. Het betreft hier een Porsche 996 RS van Seikel Motorsport, die het volledige LMES-kampioenschap reed met o.a. Alex Caffi en een 4de plaats wegkaapte in GT tijdens de 24 Uren van Le Mans.
Marc Claes: De wagen zal deze winter een volledige check up krijgen en Seikel Motorsport blijft een schakel in dit project. Er is ook een sequentile schakelbak voorzien. Bedoeling is dat De Laet/Vollebergh het tuig volgend seizoen gaan besturen, terwijl onze huidige GT3-R ook nog in het Belcarkampioenschap blijft rijden. Ondanks een goede en uitgebreide test is Van Rossem niet gestart tijdens de wedstrijd. En dat was ook niet de bedoeling. De wagen werd ter plaatse gekocht en zal pas vanaf volgend seizoen worden ingezet. Eerst gaan we ons nog focussen op de derde plaats in GTB, want het verschil met Speedlover bedraagt amper n puntje, waardoor we nog een spannende ontknoping krijgen tijdens de Belcar Masters. Het verschil met Speedlover bedroeg in Francor-champs minder dan een halve seconde aan de meet, aldus nog Marc Claes van Markant.