PDA

View Full Version : "Flat Out, Flat Broke" de Biografie Van Perry Mc Carthy


TommySoprano
01-10-2004, 00:51
Via m'n broer heb ik dit boek in handen gekregen. En ik moet zeggen, dat ik mij echt geamuseerd heb.
Mc Carthy gaat eerst snel door z'n jeugd en al vlug komen we bij z'n groeiende interresse voor autosport. Via via, krijgt hij een doop op het circuit van Brands Hatch. En al vlug gaat hij aan de slag als instructeur in de raceschool daar. Blijkbaar had hij toen al een enorme "carcontrol".
Als z'n vader kortsstondig multimiljonair wordt door de behandeling van boorplatformen met "hairspray", is er ook startkapitaal voor de autosportcarrière van zoon lief.

Van dan af start Mc Carthy's nooit eindigende zoektocht naar sponsorgeld. Daarbij gaat hij niet altijd eerlijk te werk, maar het resultaat is altijd : lachen!!!

Mc Carthy is iemand die ten alle tijden de humor er inhoudt. Zo gaat hij tijdens z'n studententijd uit met z'n bloedmooie lerares Frans, die vier jaar ouder is dan hijzelf. Als Mc Carthy haar na het diner voor haar deur afzet vraagt de lerares hem binnen voor een kop koffie... Mc Carthy's antwoord hierop luidt "nee, dank u ik heb geen dorst".

Jaren nadien, ziet Mc Carthy er de humor van in. Ook van alle "domme" crashes en miserie die hij heeft meegemaakt.
Bij het overlopen van Mc Carthy's wapenfeiten begon me te dagen dat hij uit een heel ander hout was gesneden dan de schlemiel waarvoor ik hem in z'n F1 tijd hield.
Het hoogtepunt van de absurditeit en misschien ook Mc Carthy's laagtepunt in zijn carrière, wordt eind augustus 1992 bereikt. Dan wordt namelijk Mc Carthy's team Andrea Moda "aan de ketting gelegd" in Francorchamps. Niet dat het veel zou uitmaken want Mc Carthy draaide hooguit een paar pre-kwalificatierondjes in de F 1.
Als Mc Carthy op de terugweg dan nog eens geflitst wordt door de Belgische rijkswacht restten hem amper £ 20, voor benzine en eten. En dat terwijl hij op dat ogenblik een toch al niet onaanzienlijke schuld heeft van £ 300.000.
Een deal om in het BTCC aan de bak te komen valt ook in het water als toerwagenbaas Vic Lee, de bak wordt ingedraaid wegens drugsmokkel.

Later wordt Mc Carthy fabriekspiloot in Le Mans bij Audi en wordt hij een nationale TV-beroemdheid als "The Stig", de gemaskerde testrijders in BBC's Top Gear.

In ieder geval het leukste sport boek dat ik ooit gelezen heb. Sommige passages zijn gewoon hilarisch en tragisch tegelijk.

Het boek is gepubliceerd door Haynes en kost in Paperback £8.

FIRE
01-10-2004, 19:13
Schijnt inderdaad een leuk boek te zijn, ben van plan om het binnen niet al te lange tijd te gaan lezen.

Ik heb een paar weken terug zelf het boek Life in the Fast Lane van voormalig Benetton monteur Steve Matchett gelezen. Matchett beschrijft in dit boek het seizoen 1994, dus het seizoen waarin Schumacher voor het eerst kampioen werd, Ratzenberger en Senna verongelukten en Verstappen zijn debuut maakte (Matchett bedankt in het voorwoord diverse mensen: "...Jos Verstappen, for keeping me busy all year;..." :D )