PDA

View Full Version : Zolder Touring Cup: Hattrick voor RTM & Brinkmann/Jakobs terug aan de leiding


P De Sonville
03-10-2004, 20:52
Hattrick voor Penders/Van Roij (RTM), maar……
Brinkmann/Jakobs terug aan de leiding.

Op zaterdag 13 november gaan we op Circuit Zolder een zéér spannende finale tegemoet van de Zolder Touring Cup, het regionale omloopkampioenschap. De traditionele seizoensafsluiter (Race Promotion Night) over 10 uren wedstrijd wordt beslissend wie de nieuwe kampioenen worden.
Zowel voor de algemene titel als in de onderlinge klassen is nog niemand zeker wie uiteindelijk met de bloemen huiswaarts keert. Tijdens de Race Promotion Night zijn er ook dubbele punten te verdienen na 3, 6 en 10 uren wedstrijd. De teams doen er dus goed aan om een rekenmachine mee te brengen om zodoende hun kansen bij te houden en hun tactiek bij te schaven naarmate de wedstrijd vordert.

De wedstrijd over vier uren van afgelopen zaterdag in Francorchamps stond borg voor een stevige brok spanning en héél wat verschuivingen in het kampioenschap. Een zevental gastrijders passeerden de inschrijvingstafel. Eén ervan was Laurent Van Moerkerke, vorig jaar met Philip Dentant nog winnaar van deze jaarlijkse uitstap naar Francorchamps. En nu aan de zijde van Philippe Cracco, die de ex-Thiers-Porsche GT3 overkocht van Van Moerkerke. De West-Vlamingen hadden weinig moeite om de pole te veroveren en bleven met een snelle chrono van 2’35”854 een drietal seconden onder de tijd van merkgenoten Kersten/Van Roey/Van Roey (First Motorsport), die op hun beurt één seconde sneller afklokten dan het RTM-exemplaar (Penders/Van Roij). Terwijl de oudere Porsches 993 van Speedlover (Verhoeven/Tonet) en Dehaye Racing (Dehaye/Kevers) reeds respectievelijk acht en tien tellen moesten toegeven op de polesitter. Het Nederlandse BMW-duo Grouwels-Grouwels zette in klasse 2 de snelste chrono op de tabellen voor merkgenoten Jeuris/Werckx en Brinkmann/Jakobs. De BMW van Carlier Racing (Dillen/ Pauwels/Dohet) bleken in klasse 3 de snellere van de Renault Mégane van Bouillon/Tavernier en de BMW van Pampel/Stehr/Lefebre, terwijl in klasse 4 De VW Golf van de aktuele leiders Van Rompuy/Buytaert het snelst trainde



voor de Renault Clio van Fryns/Wijnen, de VW Golf van Willemen/
Adriaenssens en de Clio van Schmook/Ubeda.

Race: Tankinhoud nekt First Motorsport

Van Moerkerke benutte zijn pole optimaal en nam de bende op sleeptouw voor Guy Kersten (First) en Penders (RTM). Maar na een aantal ronden kon de Porsche 996 van Penders het commando overnemen en langzaam een voorsprong uitbouwen. Na één uur wedstrijd was het verschil met Van Moerkerke en Kersten reeds respectievelijk 11 en 30 seconden, terwijl er amper nog 6 wagens in dezelfde ronde toefden. Zoals we reeds vermeldden in onze voorbeschouwing verwachtten we de BMW van De Backer als scheidsrechter in klasse 2. Grouwels leidde voorlopig de dans voor De Backer, Brinkmann en titelpretendenten Jeuris/Werckx. In klasse 4 was het terug Van Rompuy die de leiding in handen had voor de verrassende Renault Mégane van Luc Vande Casteele, die zijn motor eindelijk op punt kreeg, Ubeda en Liard. Fryns/Wijnen waren ondertussen reeds teruggeslagen door een defecte steekas, terwijl stalgenoten Dubois/Brouns véél tijd verloren na een aanrijding.
Opmerkelijk was de voorlopige 9de plaats algemeen van de Toyota Supra van Dexters/Dexters/Herman. Na turboproblemen had dit trio geen chrono kunnen neerzetten en moesten dus vertrekken vanuit de stands.
Na ongeveer 75 minuten wedstrijd maakte de Porsche van Vetters kennis met de bandenmuur op de Raidillon en liet men de pace car uitrukken. RTM en First konden daarvan optimaal profiteren en deden een goede zaak. Penders bleef in de wagen, terwijl Rob Van Roey de plaats van Kersten innam. Ondanks het feit dat men bij RTM zijn opgebouwde voorsprong door de neutralisatie zag slinken, moest Rob passen tegen Penders die terug een mooie voorsprong opbouwde. Cracco volgde reeds op bijna 1’50 met in zijn spoor de snelle Tonet (Speedlover). Na ongeveer drie uur wedstrijd werd bij de protagonisten reeds druk gerekend betreft de puntendeling. Met de Porsche van Van Moerkerke/Cracco en de Dexters-Toyota Supra (6de inmiddels) moest geen rekening worden gehouden. Zij reden immers in de guest-klasse en konden zodoende niet scoren. Ook de MSE-Marcos van vader en zoon Van Samang werden teruggeslagen in de tussenstand toen een uniball het begaf.



In klasse 2 kregen Grouwels/Grouwels het gezelschap van de snelle Brinkmann die de leiding overnam. Buytaert diepte de kloof in klasse 4 uit tot méér dan één ronde op Ubeda en Liard.
De eindsprint werd ingezet. En daarin had First Motorsport met de snelle Freddy Van Roey nog een troef achter de hand. Ook Van Moerkerke zette een slotoffensief in. Van Roey perste alles uit de GT3 en reed in minder dan 45’ het gat met Van Roij (bijna) dicht. Tot de First-piloot 10 minuten voor de geblokte vlag meldde dat hij door zijn benzinevoorraad zat en moest komen pitten. Van Moerkerke was in zijn rush naar de leiders van de baan gesukkeld toen de servopomp alle verdere dienst weigerde. Meteen lag voor RTM de weg open voor een derde opeenvolgende overwinning. Ondertussen was de verslagenheid in het First-kamp groot. “Volgens mijn berekeningen moesten we makkelijk het einde halen met twee tankbeurten. Hier klopt iets niet met het verbruik van de wagen”, sakkerde een ontgoochelde Jo Jamers. “Dit was onze kans om een wedstrijd te winnen. Ik denk dat de tankinhoud van onze Supercup (100 l.) ons heeft genekt. De meeste rijden rond met 120 liter”.
Ook voor de laatste wedstrijd over 10 uren zal de tankinhoud van groot belang zijn. Speedlover zag een zekere derde plaats nog verloren gaan door een defecte remleiding, wat Kevers/Dehaye in extremis nog op het podium bracht op twee ronden van RTM en First.
In de tussenstand van klasse 1 duiken Vetters/Peeters door hun 0-score van de koppositie naar de 5de plaats. Momenteel prijken Kevers/Dehaye aan de leiding met amper vier punten voorsprong op Kersten/Jamers die de tweede plaats delen met Janssen/Tonet/Verhoeven. Penders/Van Roij staan 4de met 10 punten achterstand op de leiders. De laatste wedstrijd en de dubbele punten kunnen deze tussenstand nog behoorlijk door elkaar schudden. Nog even vermelden dat de Toyota Supra turbo van Dexters/Dexters/Herman zich behoorlijk in zijn sas voelde op de snelle omloop van Francorchamps. Vertrokken als laatste doken ze in vierde stelling onder de geblokte vlag.

In Klasse 2 konden Brinkmann/Jakobs hun voorsprong nog verder uitdiepen tegenover Grouwels/Grouwels en De Backer/Schulpe/Vanhamme. Zij wonnen niet alleen hun klasse, maar worden ook 4de algemeen en zodoende opnieuw leider in de algemene tussenstand van de Zolder Touring Cup. Niet onverdiend na hun pech tijdens de vorige wedstrijd toen ze werden aangereden door de Toyota van Dexters. Grote verliezers van het weekend waren Jeuris/Werckx die met hun vierde plaats flink terrein moeten prijsgeven in de tussenstand. “Vooral te wijten aan het feit dat we hier moesten rijden met de achterbrug die normaliter wordt gebruikt voor Zolder. Het exemplaar dat we monteerden voor Francorchamps en over langere verhoudingen beschikt ging vrijdag kapot, waardoor we moesten roeien met de riemen die we hadden”, was de uitleg van de teamverantwoordelijke.

Ondanks de nieuwe overwinning van de VW Golf van Van Rompuy/Buytaert in Klasse 4 en een 9de plaats algemeen is het duo terug leider af in het algemeen klassement en volgen nu op één puntje van de Brinkmann-BMW. Uiteraard blijven ze met vijf overwinningen in evenveel wedstrijden riant aan de leiding in hun klasse. De Renaults Clio van Essers/Robroeks en Schmook/ Ubeda staan momenteel 2de en 3de in de tussenstand.

In Klasse 3 ging de overwinning naar de bende van Carlier. De BMW van Braeckmans/Smeets/Sther kwam niet aan scoren toe, waardoor Dillen/Pauwels
/Dohet/Carlier voorlopig aan de leiding komen.