PDA

View Full Version : Daikin Racing Team/Voorbeschouwing Belcar Masters


P De Sonville
08-10-2004, 20:44
Racing Festival Francorchamps
Belcar Masters Zolder 16-17/10


Pech houden Vanina Ickx & Alexandra Van de Velde opnieuw van het podium in Francorchamps

Alweer een bittere pil om door te slikken in het Daikin-kamp tijdens de zesde manche van de Mediagroup Van Dyck Belcar. Ondanks een knappe trainingstijd van Vanina Ickx, die de Mini S3 met een chrono van 2’41”607 naar de derde startplaats loodste in TB (Toerisme -3200cc), konden beide amazones deze lijn niet doortrekken tot de geblokte vlag. En volgens Vanina zit er nog méér in de piepkleine, maar razendsnelle bolide. Terwijl Alexandra nog aan het bekomen was van de zware crash tijdens de eerste manche van de MINI Challenge, nam Vanina de start in het Belcarpeloton. De dochter van levende legende Jacky Ickx deed opnieuw een prima job en maakte tijdens haar stint een 20-tal plaatsen goed. Op een bepaald moment lag Vanina Ickx op de 2de plaats in de klasse TB achter de BMW M3 van het Britse duo Moore/Cox en 3de in Divisie Toerisme die op dat moment geleid werd door de ongenaakbare BMW V8 van Smets/De Keersmaecker. Net voor de pilotenwissel kreeg Vanina echter af te rekenen met een defecte trillingsdemper van de motor, waardoor ze een riem verloor die o.a. de koeling en de alternator aandrijft. Na het vervangen van de bewuste riem nam Alexandra het stuur over, maar moest na amper één ronde terug de pits binnen met hetzelfde probleem. Meteen vloog de handdoek voor de vierde maal dit seizoen in de ring. De ontgoocheling was groot, maar er moet méér gebeuren om de ganse Daikin-crew van hun stuk te brengen.
Christian Van de Velde: “Enerzijds is de bilan negatief. Twee wedstrijden op zes uitrijden is inderdaad een slechte score. Maar anderzijds stonden beide meiden wel tweemaal op het podium en reden tijdens de vier andere wedstrijden steeds binnen de top3 in klasse TB. Onze conclusie is dus dat, ondanks vier opgaves, onze meisjes reeds meermaals bewezen hebben dat ze de MINI S3 wel degelijk onder de knie hebben en snelle chrono’s draaien. We hebben bij het begin van het seizoen gezegd dat 2004 een leerjaar wordt voor de pilotes en de ganse crew. Met de keuze voor de MINI S3 hebben we het onszelf niet makkelijk
gemaakt. Publicitair gezien was 2004 een voltreffer. Sportief gezien een tegenvaller. Hopelijk kunnen we deze scheve situatie nog enigszins rechtzetten tijdens de komende Belcar Masters op zondag 17 oktober. Dit is de laatste wedstrijd van het seizoen en daarvoor krijgen Alexandra en Vanina een nieuwe motor in het vooronder. Voornaamste wijziging in de nieuwe krachtbron zijn de andere klepstoters die een hoger toerental moeten kunnen verwerken.
Afwachten maar en hopelijk kunnen we het seizoen in schoonheid afsluiten met een derde podiumplaats van het seizoen”, besluit de Wetterse zakenman


Opnieuw zware schade voor Alexandra Van de Velde in
MINI Challenge

Alexandra Van de Velde kreeg in de MINI Challenge te Francorchamps een bijna exact scenario te verwerken als tijdens het weekend van de Euphony 24 Uren van Zolder. Net na de start van de eerste manche werd de Wetterse advocate in de bocht van Combes brutaal aangetikt en daarna zwaar aangereden door Robin Haschke. Over and out wat betreft de MINI Challenge.
“Ik ben enorm ontgoocheld”, verklaarde Alexandra achteraf. “Dat Haschke me niet meer kon ontwijken kan ik nog inkomen. Hetzelfde overkwam ook mij tijdens het voorprogramma van de 24 Uren van Zolder met diezelfde Haschke. Mijn inziens wordt er te wild gereden in de MINI Challenge. Twee zware crashes in evenveel wedstrijden wegen zwaar op het budget. Mogelijks houden we de MINI Challenge (voorlopig?) voor bekeken. Niets is hieromtrent momen-teel definitief. We hebben er desondanks alles aan gedaan om de wagen na Zolder terug rijklaar te maken. Véél blikschade en een nieuwe motor. Tijd om de wagen deftig af te stellen restte er niet. Vandaar dat ik best tevreden was met de 13de tijd op een tweetal seconden van de tijd van Fred Bouvy. De motor was deze keer in goede doen. Maar door de minder goede afstelling kon ik de Raidillon niet op volle snelheid aansnijden. Daardoor verloor ik nogal wat tijd in de klim naar Combes. Ik weet van mezelf dat ik mijn plaats in de top10 waard ben. En ik hoop dat ik dat nog zal kunnen bewijzen. In de MINI Challenge en de Belcar samen reed ik amper anderhalve ronde wedstrijd tijdens het Racing Festival in Francorchamps. Hopelijk staat Dame Fortuna tijdens de seizoens-afsluiter in Zolder aan mijn zijde”.