PDA

View Full Version : First Motorsport: Kevin Leest gaat voor Junior Trophy in Reneult Clio Cup

P De Sonville
13-10-2004, 15:53
First Motorsport

Spannende ontknoping voor titel bij de junioren

Ondanks het feit dat First Motorsport dit seizoen geen titelkandidaat meer heeft voor de algemene Belgische titel in de Renault Clio Cup elf Belgium, gaat de volle aandacht toch naar de laatste treffen van het seizoen in het neven-programma van de Belcar Masters komende zondag.
Enerzijds omdat de Nederlander Kevin Leest er zijn eerste titel bij de junioren in de wacht kan slepen en anderzijds omdat Rob Van Roey nog een plaats binnen de top5 kan buitmaken.

Wat de titel bij de junioren betreft, staat Kevin Leest aan de leiding van het klassement, maar voelt de hete adem in zijn nek van Guillaume Dumarey.
Leest telt momenteel zes punten voorsprong. Er zijn nog twee manches te rijden en de winnaar krijgt 20 punten toebedeelt tegenover de 2de 17 punten.
In het geval dat Kevin Leest de eerste manche wint, heeft hij genoeg aan uitrijden tijdens de tweede manche om de titel te verzilveren. Wint Dumarey daarentegen beide manches, dan wordt het ingewikkeld. Dan staan ze gelijk wat het puntenaantal betreft, hebben ze beiden evenveel overwinningen en dito tweede plaatsen. Dan zegt het reglement dat de winnaar van de laatste wedstrijd de nieuwe kampioen wordt. Dus indien Dumarey de eerste wedstrijd wint, dan moet Leest de tweede reeks voor zijn rekening nemen. Het wordt in ieder geval een wedstrijd in de wedstrijd waarbij geen van beiden zich moet bekommeren om de andere wagens op de piste en hun wedstrijd moeten uitrijden om nog in aanmerking te komen voor de titel.

In het First-kamp zal Kevin Leest dan ook de opdracht krijgen om een goede chrono te draaien om zodoende de pole bij de junioren op de eisen. Mogelijks komt de andere dan in het verkeer te zitten en kan de Nederlander zodoende afstand nemen.

Ongeacht de uitslag wordt dit de laatste wedstrijd van de Firstrijder in de Clio Cup. Na zijn prachtprestatie tijdens de recent verreden Euphony 24 Uren van Zolder, toen Leest na een zware nacht nog eens een dubbele stint van drie uren voor zijn rekening nam in de First-Porsche en zodoende de basis legde voor een podiumplaats, wordt het voor de jonge Nederlander tijd om andere horizonten af te tasten. Mogelijks richting Belcar. En aangezien First Motorsport momenteel over een zéér potente Porsche GT3 Supercup beschikt, zullen de gesprekken hoogstwaarschijnlijk in die richting gaan.

Na het forfait van Philippe Steveny was er enkel nog Rob Van Roey en Kevin Leest die het vaandel van First Motorsport hoog moesten houden.
Rob Van Roey deelt momenteel de vijfde plaats met David Dermont. Indien Thiry terug zijn kat stuurt zit een derde plaats er in theorie nog in. Maar een gat dichtrijden van 26 punten in twee manches is geen sinecure. Er zijn nog 2 x 20 punten te verdienen.
“over de derde plaats maak ik me weinig illusies”, verduidelijkt Rob Van Roey.
“Om deze kloof te overbruggen zou ik een derde en een vierde plaats moeten verwezenlijken. Niet onmogelijk, maar de concurrentie zal terug zwaar zijn. Ik denk dat ik me ga focussen op Dermont. De tussenstand weerspiegelt perfect onze concurrentiestrijd. We zijn elkaar waard en toeven regelmatig in elkaars buurt op de piste. Ik hoop hem te kloppen, maar in de Clio Cup is ook steeds de nodige dosis geluk een belangrijke factor,” besluit de regerende junior-kampioen.

Afgelopen donderdag deed ook Michaël De Keersmaecker een Clio-test bij First Motorsport. De Belcarpiloot en rallycrosser deed het opvallend goed en ging reeds na een uurtje kennismaking de betere kwalificatietijden opzoeken na een leuk robbertje met Van Roey. Of De Keersmaecker ook daadwerkelijk aan de start komt is de hamvraag. Momenteel konden noch Jo Jamers of Michaël De Keersmaecker dit bevestigen.

First Motorsport Rijkelstraat 62 3550 ZOLDER Tel:011/533334 www.firstmotorsport.be info@firstmotorsport.be

Don Kamiel
14-10-2004, 21:41
Michael zal niet meerijden :(