PDA

View Full Version : Persbericht Circuit zolder: Belcar Masters/Divisie GT


P De Sonville
13-10-2004, 16:09
Slotfase Belcartitels

Wat de Divisie GT betreft, is het GLPK-duo Longin/Kumpen (246 punten) na het Racing Festival in Francorchamps al zeker van de algemene titel. Maar voor de overige ereplaatsen is het nog knokken geblazen. De aktuele leiders in GTB Lambert/Lefort (181p) staan tweede, maar hebben maar één puntje voorsprong op de Finse Viper van Kuismanen/Hasenbichler (280p). In principe zullen beide achtervolgers komende zondag beslissen wie 2de en 3de wordt in de eindstand.

We gaan hier wel uit van de veronderstelling dat beide teams tijdens de laatste wedstrijd de geblokte vlag halen, want mathematisch gezien kunnen de broers
Thiers (165p), Maes/Verbist/Tanghe (150p) en Vosse/Bouvy (149,5p) zich nog komen mengen in het debat voor de overige podiumplaatsen in Divisie GT.

Er zijn immers nog 40 punten te verdienen: 20 punten in de respectieve klassen GTA en GTB en 20 punten voor de algemene rangschikking in Divisie GT. Enerzijds is de Viper van Kuismanen/Hasenbichler een snellere bolide dan de Porsche GT3 RS van Lambert/Lefort voor wat betreft de algemene rangschikking, maar anderzijds beschikt de Porsche van Track Promotion wel over de beste papieren om vol te scoren in GTB. Het wordt dus een dubbeltje op zijn kant voor beide teams inzake de 2de plaats in de eindstand van Divisie GT. En dit terwijl de drie andere voormelde teams op de loer liggen om elk foutje van de hoofdrolspelers af te straffen.
De GLPK-Viper is dus al zeker van een nieuwe titelverlenging, en mogelijk krijgen we daardoor een primeur in de Belcar. De kans bestaat immers dat het duo Kumpen/Longin tijdens de laatste ontmoeting aan de start komen met de Pagani.
“Dit is uiteraard onder voorbehoud”, verduidelijkt Anthony Kumpen.“De donderdag voor de wedstrijd ga ik in Zolder trainen met de Pagani. En indien blijkt dat we duidelijk snellere tijden klokken dan de Viper, is de kans niet onbestaande dat we inderdaad de Pagani inzetten tijdens de Belcar Masters”.

Is dit reeds een knipoog naar volgend seizoen toe?

“Mogelijk wel, maar alles hangt af van verschillende factoren waarover ik momenteel nog geen uitsluitsel kan geven. Maar indien blijkt dat komende donderdag de Pagani niet duidelijk sneller is dan de concurrentie, dan opteren we uiteraard terug voor de Viper. Het feit dat Bert Longin in het klassement van de Wisselbeker Mediagroup Van Dyck Belcar zes punten achterligt op mij zal daar ook grotendeels een rol in spelen. We gaan er werkelijk alles aan doen om Bert in staat te stellen de pole te draaien en de snelste wedstrijdronde op de tabellen te zetten. Zodoende komen we op gelijke hoogte en dat zou me zéér tevreden stellen. We vormen al een gans seizoen een zéér homogeen team en ik zou het spijtig vinden indien ik door mijn pole en de snelste wedstrijdronde op de Nürburgring alleen met deze wisselbeker zou gaan lopen. Ik gun het Bert evenzeer. Maar anderzijds heeft Bert geen ervaring met de Pagani en dat zou hem wel eens de das kunnen omdoen. Afwachten tot komende donderdag om daaromtrent nog een definitieve beslissing te nemen”, besluit de kersverse kampioen.
Een stelling die hij overigens deelt met teamgenoot Bert Longin.
“Het is niet méér dan logisch dat een duo dat een gans jaar samen op een wagen rijdt, ook samen alle verworven titels deelt. We hebben uiteindelijk evenveel verdienste betreffende afgelopen seizoen. Volgens de huidige reglementering is dit in verband met de Wisselbeker een zéér moeilijke zaak. Er kan er maar eentje de pole en de snelste wedstrijdronde zetten per evenement. Ik vind het dan ook zéér sportief dat Anthony dit wil delen met mij en daarvoor alle beschikbare middelen inzet. In Francorchamps voelde ik dat het zou lukken. Ik kreeg de daarvoor beschikbare banden en al na de dubbele linkse dook ik 8/10 van een seconde onder mijn vorige chrono. De pole was in zicht, tot ik een paar bochten verder op de rem moest voor een tragere deelnemer. Ook de volgende poging werd afgebroken toen ik in mijn snelle ronde werd afgeblokt op het moment dat ik de Corvette wou passeren. Francorchamps was voor mij de uitge-lezen kans om de pole te zetten omdat op Circuit Zolder de Corvette over betere papieren beschikt. En zoals Anthony al vertelde, gaan we donderdag de Pagani aan de tand voelen. Niettegenstaande ik de Pagani niet ken, heb ik toch reeds een ruime bagage aan ervaring en aanpassingsvermogen. Ik hoop echt dat het lukt, want voor mij is de eerste plaats in de Wisselbeker zéér belangrijk.
Een tweede plaats zou, gezien onze gelijkwaardige prestaties van afgelopen seizoen, een teleurstelling betekenen”, besluit Bert Longin.

In de klasse GTA staat de top 3 reeds vast. Uiteraard zijn Kumpen/Longin buiten schot. Hier zijn nog 20 punten te verdelen en momenteel staat de Kuismanen-Viper 2de met 13 punten voorsprong op de Porsche van RS Racing met Maes/Verbist/Tanghe in het kuipje. Voor het team uit Ingelmunster is de tweede plaats nog mogelijk, maar dan zou de Fins-Duitse tandem eigenlijk moeten uitvallen.

Maar dat zal de pret bij de West-Vlamingen niet bederven.
“We hadden voor het seizoen willen tekenen voor een plaats binnen de top 3 in de klasse GTA, een podiumplaats in de Euphony 24 Uren van Zolder en de titel in de Junior Trophy”, verduidelijkt Ruben Maes. “Je mag niet vergeten dat dit ons eerste seizoen is met een Porsche. Komend weekend gaan we trachten om wat verder op te schuiven op de startgrid door middel van een setje kwalificatie-rubbers. We willen het seizoen in schoonheid afsluiten en uiteraard zou een plaats binnen de top 5 in Divisie GT mooi meegenomen zijn”, aldus de enthousiaste RS Racing-piloot, die dit weekend het zitje deelt met Olivier Tanghe.

Voor de overige plaatsen binnen de top 5 in GTA komen nog beide AD-Porsches in aanmerking van Menten/Verbergt (56,5p) en Wauters/Wauters (51p), inclusief het PSI-exemplaar van Vosse/Bouvy (55p). Zelfs Raus/Van Dyck (47p) en Palttala/Van Sande (44p) maken theoretisch nog een kans.
En in tegenstelling tot wat er al in de media is verkondigd, gaan Koen & Kris Wauters toch van start tijdens de laatste meeting met de Euphony Porsche biturbo. Ook RTM is terug van de partij met de Porsche biturbo en zou de vooropgestelde theorie wel eens overhoop kunnen halen. Patrick Bastiaens trok de ervaren Wim Daems aan om het zitje te delen met Bart Couwberghs. “Indien we de wagen echt op punt krijgen na onze electronische problemen, komen we zeker niet om een bijrol te spelen. We hebben reeds eerder bewezen dat onze biturbo tot de snelste Porsches behoort in GTA. De laatste trainingen op Circuit Zolder laten in ieder geval het beste vermoeden”, aldus de RTM-boss.

In de klasse GTB staat alles in het teken van de strijd tussen de Porsches GT3 RS van Lambert/Lefort (124p) en de broers Thiers (112p). Maar de kloof van 12 punten zal voor de Thiersen moeilijk te overbruggen zijn. Indien Lambert/Lefort de wedstrijd uitrijden, zal de titel ongetwijfeld naar het team van Track Promotion gaan. Tijdens de laatste wedstrijd kregen Hans en Kurt Thiers af te rekenen met benzinedrukproblemen, terwijl Lambert/Lefort in extremis nog de overwinning afsnoepten van Vosse/Bouvy.

Frank Thiers analyseert de feiten: “Tijdens de tweede wedstrijd in Zolder vielen we domweg uit met een losgekomen waterdarm en tijdens het Racing Festival kregen we af te rekenen met problemen met de benzinedruk. En net op het moment dat Vosse/Bouvy ook toevallig ingeschreven waren in GTB. Dit kost ons nog eens twee punten extra. We wonnen drie wedstrijden op rij, inclusief de 24 Uren van Zolder. Het 0-resultaat van de tweede wedstrijd breekt ons nu zuur op.
Nu moeten we rekenen op het uitvallen van Lambert/Lefort om alsnog te titel binnen te halen”.

De Porsches GT3 van Markant met De Laet/Vollebergh (71,5p) en Speedlover met Verhoeven/Döring/Boden (70,5p) volgen op respectabele achterstand, maar zijn amper door één puntje gescheiden. Dit wordt ongetwijfeld een wedstrijd in de wedstrijd voor de laagste podiumtrede in de eindafrekening. Tijdens het Racing Festival bolden beide Porsches bijna gelijktijdig over de meet. Vollebergh moest zich op de meet extra breed maken tegen de ultieme aanval van Stephanie Boden. Het verschil was minder dan een halve seconde na 125 minuten wedstrijd. André Van Hoof van Speedlover heeft voor de laatste wedstrijd een Porsche 996 GT3 RS gehuurd bij Albert Vanierschot om zijn kansen op de derde eindplaats nog te vergroten. Naast Verhoeven doet hij ook terug beroep op de snelle Jonathan Tonet. Uiteraard liggen voor de laatste wedstrijd nog een aantal kapers op de kust die de rol van scheidsrechter komen opeisen. We denken dan vooral aan de Ultima’s van Belgium Racing en Qvick Motors Racing. Ook zij willen uiteraard net zoals iedereen het seizoen in schoonheid afsluiten. Na de podiumplaats op de Nürburgring willen beide teams de Ultima nog eens op het ereschavot hijsen. Omdat Peter Theuws na een rugoperatie nog in de lappenmand vertoeft, zal Johan Empsen het zitje delen met Patric Derdaele. Voor Empsen is de Ultima in ieder geval geen onbekende. Hij testte reeds uitgebreid de Engelse bolide en reed ook de Euphony 24 Uren van Zolder in de Ultima van Belgium Racing.