PDA

View Full Version : Benzine tank sprinters/touring cup


Jo Smets
14-10-2004, 11:45
Besten,

ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een allu benzine tank, met schuim erin. Maar ik heb hiervan geen attesten mbt keuring/drukproef etc.

Het is me nu ten oren gekomen dat deze allu tanks verboden zijn en dat er speciale tanks in moeten.

Kan iemand me raad geven van hoe ik evt de tank kan laten keuren, of wat er wel of niet mag mbt een tank.

PS de tank is in nieuw staat, zelfs geen krassen van de montage.

Graag enige reactie van de kenners :D

Race-groeten,
Jo Smets

Jo Smets
14-10-2004, 15:41
Besten,

ik heb dit stukje in het technisch reglement gevonden:

91. Indien de originele brandstoftank niet meer aanwezig is, moet de vervangende tank een brandvrije, FIA gehomologeerde tank zijn van het type FT3. De piloten dienen dit homologatieattest voor te leggen op de technische keuring.
De tank mag eveneens gemaakt zijn door een erkend werkhuis, dat een attest van drukproef aflevert (getest op 0,3 bar). Dit attest van drukproef dient voorgelegd te worden tijdens de technische controle.

Dat betekend dat ik dus een drukproef moet laten doen. Waar kan dat? Weet iemand raad?

mvg,
Jo Smets

Hoppa
14-10-2004, 17:32
bladzijde 204 VAS boekje:

herkeuring benzinetanks:

Antwerpen en limburg
03-221 86 11 fax 03-221 86 12
antwerpen@aib-vincotte.be

Brabant
05-536 82 11 fax 02-537 46 19
brussels@aib-vincotte.be

Oost- en West-Vlaanderen
09-244 77 11 fax 09-244 77 15
gent@aib-vincotte.be


Heb het ook ooit laten doen, ben toen in Limburg geweest maar heb geen flauw vermoeden meer waar het ergens was of hoeveel het gekost heeft.

bart VDB
14-10-2004, 17:50
Beste,

De drukproef op 0.3 bar is niet goed. Onze tank is verleden jaar afgekeurd (2003) door de technische kommisie van de VAS tijdens de prékeuring juist voor de eerste wedstrijd. Wij waren in het bezit van deze drukproef en ze was zeker geldig en getest.
Dus wij waren verplicht hals over kop nog een andere tank te steken.
De heren vonden het dus niet voldoende en accepteerden enkel een FIA gekeurde tank (type Alu bak met rubber zak erin).
Nochtans was deze drukproef gebeurd bij een erkend bureau , nl AIB Vincotte. Bij deze heb je ineens een eventuele naam van een instantie welke benzinetanken keurt (=geen FIA keuring, alleen keuring op druk).
Maar informeer eerst eens of de VAS hiermee akkoord gaat; bij ons dus niet.

Groetjes

Lemans
15-10-2004, 00:09
Ik weet het ook niet met zekerheid , maar ik dacht dat de alluminium bak enkel dient om de FT3 tank te huisvesten.
Zo'n FT3 tank is relatief vervormbaar en zou dus bij ongeval niet kunnen scheuren. Kleine doorboringen blijven mogelijk maar dan zorgt de vulling ervoor dat de brandstof toch niet naar buiten gutst. Goedkope FT3 tanks vindt je bij GA in Duitsland .
AD - sport is invoerder van GA en voor de kleine meerprijs kan je moeilijk naar ginder rijden ( grens Oostenrijk )