PDA

View Full Version : RS Racing: Laatste opdracht volbracht


P De Sonville
19-10-2004, 22:54
Laatste opdracht volbracht

Zeven maal aan de start en evenveel keer aan de finish. Het trio Ruben Maes, François Verbist en Olivier Tanghe deden een prima job.
Afgelopen weekend spande RS Racing de kroon en kon in Divisie GT nog een plaatsje opschuiven. Resultaat: Vierde algemeen in Divisie GT, en derde en eerste Porsche in de Klasse GTA, dé Klasse waar ondermeer de Vipers, Corvette en de Porsche biturbo’s in thuishoren. En de concurrentie was behoorlijk zwaar afgelopen jaar.
“we vallen misschien in herhaling, maar we hadden voor het seizoen willen tekenen voor dit eindresultaat”, doet Ruben Maes uit de doeken. “We hebben een stap in het duister gezet met een wagen die we niet kenden in een Divisie en Klasse die we niet kenden en waarin de zwaarste kanonnen rondrijden. Als je bekijkt hoeveel Porsches biturbo er in de Belcar rondrijden en ziet dat we op het einde van het kampioenschap enkel door twee Vipers worden voorafgegaan, kan je wel zeggen dat ons seizoen méér dan geslaagd is. Vooral omdat we met de Porsche als neofieten van start gingen tegen teams en piloten die véél méér Porsche-ervaring hadden dan wij. Niet alleen kochten we een zéér competitieve Porsche Biturbo bij Olaf Manthey. Daarenboven gingen we zéér omzichtig te werk en stelden een planning op om ons niet te vergalopperen. Rustig opbouwen en vooral véél ervaring opdoen. En je ziet dat het zijn vruchten heeft afgeworpen. De wagen werd door René Verbist perfect onderhouden, terwijl wij als piloten steeds méér progressie maakten met de wagen en nooit in het decor belandden. Maar het hoogtepunt van het seizoen was ongetwijfeld de derde plaats algemeen op het ereschavot na de 24 Uren van Zolder. Samen met François, Olivier en Jacques Castelein op hetzelfde podium waar mijn vader 11 jaar eerder zijn grootste autosportsucces vierde geeft wel een speciaal gevoel.
Wat de laatste wedstrijd betreft heb ik tijdens de trainingen de snelste tijd (1’34”4) op de tabellen gezet die we tot hiertoe ooit reden met de Porsche.
We hebben voor de wedstrijd wel verkeerd gegokt betreffende de bandenkeuze. Op de startgrid begon het te druppelen en ik opteerde om intermediums te laten monteren. Achteraf bekeken een foute gok. De regen bleef uit en de concurrentie had voor slicks gekozen.
Tijdens de eerste ronden kon ik me nog behoorlijk handhaven in de kopgroep op de vettige piste, maar na een tijdje kreeg ik last van te snel slijtende banden en moest ik de rol lossen.
Ik reed de moeilijkste stint van het seizoen. Ik heb moeten vechten om de superkrachtige wagen op de baan te houden en tegelijk nog goede chrono’s te draaien. Ik lukte er zelfs nog in om een rondetijd van 1’37” op de tabellen te zetten. Maar het was dansen op een slappe koord. De wagen schoof enorm en ik besliste dan ook om vroeger dan normaal de piloten- en bandenwissel in te lassen, want de banden waren totaal opgereden. Olivier Tanghe deed nog een goede stint, wat ons terug aan de finish bracht en zodoende nog een plaatsje deed opschuiven in het kampioenschap. In ieder geval wordt de Porsche tijdens de winterperiode volledig gereviseerd en wordt in functie van het budget die we kunnen bijeenharken eventueel nog een aantal evoluties aangebracht.
Op zaterdag 13 november sta ik nog samen met Jos Menten in een AD Porsche aan de start van de Race Promotion Night. Dit is de laatste wedstrijd van de Zolder Touring Cup over 10 uren wedstrijd en de traditionele seizoensafsluiter op Circuit Zolder. En we komen om te winnen.
Verder wil ik langs deze weg nog iedereen bedanken die het voor ons mogelijk maakte om in optimale omstandigheden dit Belcarseizoen af te werken. Niet alleen de ganse crew, maar ook de sponsors en de supporters die ons steeds zijn blijven steunen”, besluit een gelukkige Ruben Maes.