PDA

View Full Version : Ultima's Belgium Racing&Qvick Motors racing: De Wet van Murphy


P De Sonville
24-10-2004, 00:06
Belgium Racing & Qvick Motors Racing

De Wet van Murphy

Ondanks het feit dat de Ultima’s van Belgium Racing en Qvick Motors Racing na een jaar van noeste arbeid op het punt zijn gekomen dat er resultaten moeten volgen, zijn ze er afgelopen zondag niet in geslaagd om het seizoen in schoonheid af te sluiten.
En dan verwijzen we wel degelijk naar de uiteindelijke uitslag op het scorebord, want het afgelopen weekend waren de Engelse bolides in staat om beide op het ereschavot te staan.

Belgium Racing:
Vooruitgang niet vertaald in resultaat

Patric Derdaele was er het hart van in. “Ik vind het enorm spijtig voor de sponsors dat we uitvielen”, geeft de Limburgse zakenman tekst en uitleg.
“We boekten een enorme vooruitgang en zowel Johan Empsen als ikzelf verkeerden in bloedvorm. Johan realiseerde een zéér goede chrono tijdens de trainingen en tijdens de wedstrijd kon ik me steeds vooraan manifesteren. Nog nooit was een podiumplaats zo dichtbij als tijdens de laatste wedstrijd. Op een bepaald moment bleef het gas soms hangen, waardoor ik werd bijgebeend door Geoffroy in de andere Ultima. Na de pilotenwissel zou Johan Empsen dan de klus moeten klaren. Tot een paar ronden verder de hoofdas van de versnellingsbak brak. Ik ben er echt nog niet goed van.
Reeds tijdens de laatste wedstrijd in Francorchamps had ik het gevoel dat we echt goed bezig waren. Afgelopen donderdag hebben Peter Theuws en Jan Gabriëls samen met Johan Empsen uitgebreid getest. En dat heeft ons geen windeieren opgeleverd.
Ik zeg het nogmaals, de afstelling van de wagen gaat crescendo, maar de resultaten blijven uit. Tijdens het seizoen hadden we telkens een waslijst aan problemen. Nu was alles perfect en krijgen we een breuk te verwerken die bijna nooit voorvalt. Het heeft niet mogen zijn. Maar we staan in ieder geval klaar voor volgend seizoen. Komende winter gaan we de aërodynamica onder de loep nemen en eventueel een andere versnellingsbak monteren”.

Peter Theuws kon alleen maar de bevindingen van zijn teamgenoot Derdaele beamen.
“Het betreft hier een oude breuk. Waarschijnlijk te wijten aan een constructiefout of een fout tijdens het hardingsproces van het metaal. Normaal gezien is deze as bestand tegen de kracht van een motor met een hoger koppel dan de onze. Enerzijds ben ik ontgoocheld omdat we uitvielen met een breuk die niet te voorzien was. Maar anderzijds ben ik héél tevreden met de vooruitgang die we maakten. In Francorchamps was ik er niet bij, maar toch bleek dat de aanpassingen die we deden een schot in de roos waren. En op donderdag hebben we dan eindelijk eens de tijd genomen om de fijnafstelling te doen met Johan Empsen en Jan Gabriëls. Johan voelt de wagen perfect aan en daardoor weten we meteen waar een bepaald probleem zich situeren. Op anderhalf uur hebben we via de basisafstelling van Francorchamps de wagen 3 seconden sneller gemaakt. Iets wat Patric Derdaele afgelopen weekend aan den lijve ondervond. Hij reed een zéér snelle stint. Ondanks het uitvallen ben ik toch zéér tevreden. Vooral omdat de breuk niet te voorzien was en de rest van de Ultima perfect functioneerde. Ook ben ik tevreden wat betreft de prestatie van Broodcooren/De Coster in de BMW Compact. Na de spijtige opgave tijdens de 24 Uren van Zolder en de communicatiestoornis tijdens de laatste wedstrijd in Francorchamps zijn ze er toch in geslaagd om in hun eerste Belcarjaar de derde plaats te pakken in TB. Niet slecht gezien de omstandigheden. Met een beetje geluk konden ze wedijveren voor de titel. Het heeft echter aan een zijden draadje gehangen afgelopen zondag. De wagen zat nooit echt goed in de wedstrijd nadat Michel De Coster een paar schoonheidsfoutjes maakte op de vettige piste. En 20 minuten voor het einde brak een ophangingsarm achteraan. We hebben het boeltje samengebonden met spanriemen en hem pas 5 minuten voor het einde terug buitengestuurd om alsnog geklasseerd te worden. Zoniet was de derde eindplaats naar de haaien. Ze haalden het nipt, maar wel verdiend”.


Qvick Motors Racing:
Wedstrijd om vlug te vergeten

In het Oostendse atelier van Erik Qvick worden reeds plannen gesmeed om de Ultima komende winter te voorzien van verschillende evoluties.
“Vooral de versnellingsbak is de achillespees van onze wagen” doet Erik Qvick uit de doeken. “Iedere wedstrijd werd er achteraf schade vastgesteld aan de schakelbak. Ik denk dat we deze winter een exemplaar gaan monteren die momenteel dienst doet in de Stealth en die véél sterker is. Maar ook motor, ophanging, aërodynamica, enz. worden onder handen genomen. De Ultima in zijn huidige configuratie is goed.

Dat hebben we afgelopen seizoen reeds meerdere malen bewezen toen we op de hielen van de snelste GTB-Porsches gingen trappen. Maar de bedrijfszekerheid laat nog een beetje te wensen over. En daar gaan we nu werk van maken”.

“Wat de wedstrijd zelf betreft ben ik erg ontgoocheld. Om budgettaire redenen trainden we op oude banden. Christophe Geoffroy heeft dan nog zelf een stel nieuwe rubbers laten aanrukken op de startgrid. Een gebaar dat ik enorm op prijs stelde.
Door het tumult tijdens de start verloor Geoffroy véél terrein en was op achtervolgen aangewezen. Toen ik de wagen overnam moest ik het stellen zonder koppeling en zonder tweede versnelling. Iets wat niet evident was tijdens de tweede Safety Car-procedure toen we op een bepaald moment moesten halt houden. De schakelbak liet het na een tijdje volledig afweten en tenslotte moest ik de wagen langs de kant zetten toen die blokkeerde in vierde versnelling. Erg frustrerend als je weet dat zowel onze Ultima als het exemplaar van Belgium Racing in staat waren om het seizoen met een podiumplaats af te sluiten. Binnenkort gaan we testen met Radermecker en mogelijks gaan we volgend seizoen rijden met drie piloten in een wisselsysteem zoals de broers Thiers. Waarschijnlijk komt Olivier Bruixola de ploeg versterken en ga ik ook volgend seizoen rally rijden in een BMW M3”, besluit Erik Qvick.