PDA

View Full Version : Italiaans F3000, de lachende derde.


Mark
02-11-2004, 23:36
Het tussenseizoen 2004 / 2005 mag gezien worden als een explosie van krachgtige single-seater klassen. FIA F3000 gaan ze omtoveren tot GP2, Euro 3000 gaat Formula Superfund heten, World Series V6 by Nissan gaat World Series by Renault heten, krasse knarren gaan van start in de GP Masters en derde wereld autosport landen gaan van start in de A1 GP series.

Zowat elke concept is bezig met een nieuw chassis...........dan blijven er ook een een hoop F3000 chassis over ;) Dat spelletje hebben enkele Italianen goed begrepen vandaar "3000 Proseries". Een combinatie van Euro3000 (Lola B99/50) en FIA F3000 wagens (Lola B02/50). Lola is bezig om de wagens gelijk te krijgen qua performance.............indien gewenst bakken ze nog nieuwe B02/50 chassis.

Ik zie daar steeds meer berichten over verschijnen dit in tegenstelling tot andere series ;)

Er schijnen reeds 9 teams (18 wagens?) een inentie verklaring te hebben ondertekend. Intenties zeggen niet veel maar toch iets........

Welke?
Famà, Euronova, Giudici (mister privateer DTM?), ADM, Draco, Azeta, GDL, Ghinzani en GP racing

De prijs voor de winnaar in 2005? Een test in een Lola voor het Champcar kampioenschap. Zegt niet zo heel veel want de heikele vraag is of de Champcars 2006 gaan halen.

De races zullen voor 90% plaatsvinden in Italie. Goedkope wagens ( reeds meerder malen financieel afgeschreven :D), lage reis- en verblijfskosten..............

Toch maar eens in de gaten houden dit nieuwe concept.

Mr.Dallara
03-11-2004, 19:36
Originally posted by Mark
Toch maar eens in de gaten houden dit nieuwe concept.

Zeker weten! ;)

Hierboven somde Mark ze allemaal op, de series die "zouden gaan komen" in 2005. Maar voormij zijn er maar 4 mogelijke series in 2005, dat zijn de volgende:
-GP2
-World Series
-Formula Superfund
-3000 Proseries


Het laatste in het rijdje, de 3000 Proseries is het enige kampioenschap waarvan al in 2004 de chassis en zelfs al de complete wagens van af zullen zijn. (ja dheu, ze rijden dan ook met de afgedankte chassis va de int. F3000)
Van de andere 3, nl de GP2, World Series en Formula Superfund is er nog maar één of zelfs géén complete wagen geproduceerd!

Van de WS weet ik dat er in december mogelijk een testwagen gaat rijden, en dat de teams de eerste pas zullen ontvangen eind maart , en de 2e wagen pas midden april!!! :frusty: En dit terwijl de eerste race van het WS seizoen 2005 op 1 mei zal zijn...
Verder heeft Renault Sport ook een testverbod ingevoerd bij alle WS teams, er zal pas terug mogen getest worden met de wagens als AL de teams de nieuwe evo wagen (lees: onderdelen) hebben. Dit om er voor te zorgen dat het verschil qua feedback en data gelijk zal zijn tussen de nieuwe teams in de WS en de oude.

Bij de GP2 staan ze al verder, ze hebben al een testwagen op de baan sinds enkele maanden, er word wel bitter weinig mee gereden, maar daar zouden enkele problemen (waar niemand het over wil hebben) de oorzaak van zijn.

De Formula Superfund weer het zoweelste onkruid (euh, nieuwe serie die uit de grond komt :p , terwijl de markt in de 3liter klassen al laaaaaaang verzadigd is!
Er is nog maar één test geweest door één wagen, en er is momenteel de minste intresse in, volgens mij zal dit nooit van grond komen! Als het zou gaan lukken, dan nooit met professionele teams en piloten volgens mij maar dan wel met de welbekende paydrivers...

Als we dan even nuchter denken zie ik 4 kampioenschappen die elk "minsten 22 wagens op de grid willen" volgens de promotoren.
4 x 22 = 88 zitjes in europeese 3 liter series , en nog eens !
met een gemiddeld budget van +/- 36 miljoen oude belgische franken.
Man man, waar gaan ooit 88 piloten met dergelijke budgetten gevonden worden???

Nergens man, gewoonweg nergens!

DUS: tussen nu en maart-april 2005 gaan er serieuze instortingen gebeurden in de europeese 3 liter series Maarja daarhebben ze allemaal zelf voor gezorgt...

Mark
03-11-2004, 21:10
Zelfs Astromega en SuperNova hebben op de deur geklopt bij Coloni Motorsport ( de organisator) om eens te kijken hoe de zaken gaan.

Welke interesse ze tonen? Deelname, satelliet-team, verkoop wagens of iets anders wordt niet geheel duidelijk in het stukje op italiaracing.

Werner333
14-11-2004, 14:34
Voorlopige kalender voor 2005:

10 April VALLELUNGA
22 Mei MISANO
12 Juni DIJON (F)
26 Juni IMOLA
10 Juli MUGELLO
4 September MISANO
25 September ADRIA
23 Oktober MONZA

Bron: Gruppo Peroni Promotion (http://www.gruppoperoni.it)

Mark
15-11-2004, 23:47
De 3000 Proseries zullen tijdens de motorshow in Bologna weer de nodige sprintjes trekken. Die Italianen hebben elk jaar zoiets dergelijks voor de toeschouwers.........nu al enkele jaren F3000 maar mid jaren negentig zagen we daar ook F1's en DTM's aan het werk. De verwachting is dat 10 wagens aan de start zullen komen.........

Een van de gastrijders is André Lotterer, een talent dat een beetje is vergeten nadat hij bij Jaquar op een zijspoor is beland. Dit seizoen is hij tweede geworden in het Japanse FNippon kampioenschap. Een ding snap ik niet helemaal.........op autosport.be (http://www.autosport.be/shownews.awm?id=4370) omschrijven ze Lotterer als een Belg terwijl volgens mijn weten dat een Duitser is. Is dat iemand met een dubbele nationaliteit zoals Val Hillebrand? Of is dat iemand die in Belgie woont, zoals Sasha Maassen?

A.J.
16-11-2004, 01:50
Originally posted by Mark
Een ding snap ik niet helemaal.........op autosport.be (http://www.autosport.be/shownews.awm?id=4370) omschrijven ze Lotterer als een Belg terwijl volgens mijn weten dat een Duitser is. Is dat iemand met een dubbele nationaliteit zoals Val Hillebrand? Of is dat iemand die in Belgie woont, zoals Sasha Maassen?

Andre Lotterer is de zoon van Henri Lotterer. De vroegere ingenieur bij RAS Sport uit Chatelet. Heb hem met de kleine Andre destijds in Genk ontmoet toen ze aan het oefenen waren met een kart, Andre was toen 7 of 8 jaar. Ze woonden toen in Duitstalig België. Weet niet hoe dat tegenwoordig is.

Scapa
16-11-2004, 02:01
Originally posted by A.J.
Andre Lotterer is de zoon van Henri Lotterer. De vroegere ingenieur bij RAS Sport uit Chatelet. Heb hem met de kleine Andre destijds in Genk ontmoet toen ze aan het oefenen waren met een kart, Andre was toen 7 of 8 jaar. Ze woonden toen in Duitstalig België. Weet niet hoe dat tegenwoordig is.

Volgens de Belgen is het een Belg, volgens de Duitsers een Duits. Ik ben eerder geneigd het eerste te geloven :D

FIRE
29-11-2004, 20:47
Ik zag onderstaande op Italiaracing.net:

F.3000 Italia: in arrivo i team Goossens e Super Nova

La Super Nova di David Sears ha oggi confermato la propria presenza nel campionato di F.3000 Italia che debutterà nel 2005. Alla squadra inglese si aggiungerà il team diretto dal pilota belga Marc Goossens che farà così la sua prima apparizione in una categoria riservata alle monoposto di F.3000.

Wordt Goossens teammanager bij Super Nova in dit kampioenschap?

Mr.Dallara
29-11-2004, 20:59
Originally posted by FIRE
Ik zag onderstaande op Italiaracing.net:


F.3000 Italia: in arrivo i team Goossens e Super Nova

La Super Nova di David Sears ha oggi confermato la propria presenza nel campionato di F.3000 Italia che debutterà nel 2005. Alla squadra inglese si aggiungerà il team diretto dal pilota belga Marc Goossens che farà così la sua prima apparizione in una categoria riservata alle monoposto di F.3000.


Wordt Goossens teammanager bij Super Nova in dit kampioenschap?

Ik zag het ook net staan, en begon het te lezen, en terug te lezen, en nog eens terug te lezen, en ... ...het lijkt nog te kloppen ook... :p

Ik versta amper Italiaans, maar hij word dus idd precies teamchef in de Ita F3000 bij Super Nova. :) :cool: :crazy:


Is dit mss het beging van een meerdere jaren plan dat Marc in z'n hooft heeft??? Ik ben alvast benieuwd wat het vervolg gaat zijn op dit verhaal...

Mark
29-11-2004, 22:45
Team manager en piltoot tegelijk? Het ligt er maar aan hoe je het leest ;) Je kan het bericht op meerdere manieren lezen............althans ik met mijn poveren Italiaanse kennis ;) Feit is dat SuperNova op zijn minst twee chassis heeft die ze niet meer kunnen inzetten. Zeer benieuwd waar dit verhaal naar toe gaat, italiaracing is helaas niet de meest betrouwbare site, maar ja alles beter dan opgeklopte pressreleases online zwieren :D

Mark
01-12-2004, 13:57
Het "gerucht Goossens" is nu ook doorgesijpeld naar de Belgische media.......... op autosport.be zijn ze een onderzoek gestart. Toch leuk die Italiaanse cowboysite van Italiaracing........

FIRE
01-12-2004, 16:37
Originally posted by Mark
Toch leuk die Italiaanse cowboysite van Italiaracing........
past goed bij Goossens. :D

Mark
01-12-2004, 21:21
Originally posted by Mark
Toch leuk die Italiaanse cowboysite van Italiaracing........

Alleen zijn de cowboyws uit Italië nu eens niet van een internetsite maar van de organisatie zelf :D Via internet eens snuffelen of er een levensvatbaar project van te maken is ;)

Uiteindelijk niet meer dan een klein smeulend brandje met een beetje rook. Ok, next rumour :D

Goossens:.......Toen werd voorgesteld om het project te lanceren op internet en te zien of er reactie op zou komen. Vandaar dat het op een paar Italiaanse websites is verschenen. Meer info: http://www.pitstoptv.be

FIRE
01-12-2004, 21:43
Originally posted by Mark
Alleen zijn de cowboyws uit Italië nu eens niet van een internetsite maar van de organisatie zelf :D Via internet eens snuffelen of er een levensvatbaar project van te maken is ;)

Uiteindelijk niet meer dan een klein smeulend brandje met een beetje rook. Ok, next rumour :D

Goossens:.......Toen werd voorgesteld om het project te lanceren op internet en te zien of er reactie op zou komen. Vandaar dat het op een paar Italiaanse websites is verschenen. Meer info: http://www.pitstoptv.be


Zeker afgekeken van www.grandprix.com (http://www.grandprix.com/ns/ns13907.html) :D

Mark
17-01-2005, 21:04
Astromega richting Italië, zowel pitstoptv.be als italiaracing melden de komst van Astromega in het Italiaans F3000 kampioenschap. Alhoewel het bij die Italiaanse cowboys al 100% zeker zijn ze bij Pitstop iets voorzichtiger ;) Iets wat me in deze tijden de veiligste optie lijkt.............die wagens moeten eerst onder de groene vlag door voordat het 100% zeker is.

Lijken wel Hollanders die Italianen, tot en met 28 februari is het grastis inschrijven :D Overigens is de prijs voor het winnen van het kampioenschap niet slecht. Een test- en/of racezitje in een Champcar of GP2 wagen. Meneer Coloni is goed aan het ronselen.....

Een samenwerking met A1 GP zit er geloof ik ook aan te komen. Kunnen de deelnemers van de wel heel exotische Franchise teams al enige ervaring opdoen in de zomer van 2005 met wagens die over een paar honderd PK beschikken.

Mark
08-02-2005, 19:52
Surprise, ze komen naar Belgie. De Italiaanse 3000 ProSeries gaat een race tijdens de Porsche Europa Challenge. In het weekend van 10 t/m 12 juni op het circuit van Spa.


Spa-Francorchamps has been added to the venues for the new 3000 ProSeries, which has issued an updated calendar.

The Belgian circuit will host the third round of the championship on June 12th, replacing a round at Misano which has been moved to the following month. www.formula-3000.net


Geloof dat de 3000 Porseries de klasse is waarin verschillende Lola F3000's (model '99 en '02) van start kunnen gaan. Dan is er ook nog een organisatie in Italie die bezig is met een kalender voor alleen F3000 wagens van de generatie '99. Kan me moeilijk voorstellen dat er uiteindelijk twee series van start gaan. Overigens hoor je van deze laatste serie niet zo veel..........is dat een vaag voorteken?

Stranger
09-02-2005, 01:32
De 3000 ProSeries is de serie waar alleen met de Lola B99/50 gereden wordt, de teams zijn hier meestal ex-Euro3000 of Italiaans F3.

De serie waar Durango, AEZ IE Engineering, Coloni Motorsport, Team Astromega en Super Nova gaan rijden is de F3000 Italia.

Mark
20-02-2005, 15:02
Originally posted by Stranger

De serie waar Durango, AEZ IE Engineering, Coloni Motorsport, Team Astromega en Super Nova gaan rijden is de F3000 Italia.

Correct, zie door de F3000 kmapionschappen de baan niet meer ;) Het F3000 Italia kampioenschap is inderdaad de klasse waar men met de twee verschillende Lola's aan de slag gaat. Organisatie is handen van Coloni.

Een team in deze serie ziet er qua naam goed uit: "Fisichella Motor Sport". De F1 coureur van Renault gaat zijn eigen team oprichten.............of is het alleen het uitlenen van zijn naam? ;)

De technische kant van het team wordt verzorgd door Durango, de commerciële kant is voor Enrico Zanarini (de manager van Fisichella). Giancarlo zal dan wel iets worden in de trant van "Driver coach", staat mooi op papier.


Het team zou van start gaan met de Lola's van de 2002 generatie, mogelijke kandidaten zijn Luca Filippi, Toni Vilander en Alex Ciompi. Op 23 maart is de officiële presentatie.

Mark
05-04-2005, 18:57
Jawel, Astromega gaat richting Italie en komt voorlopig niet meer terug ;)

Hoewel het er lang naar uit zag dat het Belgische Team Astromega van het internationale racetoneel zou verdwijnen, houdt teambaas Mikke Van Hool dan toch een voet tussen de F3000-deur.
Als alles goed gaat verschijnt Team Astromega op 17 april in Adria aan de start van het door Coloni georganiseerde F3000 Italia-kampioenschap waarin de oud-FIA F3000-Lola’s aan een tweede leven beginnen.

http://www.autosport.be/shownews.awm?id=4801


Coureurs van dienst gaan Toni Vilander en Giacomo Ricci worden. Vilander had een klein budget-probleempje. Even vriend Kimi R. uit Finland bellen, die gast doet niet moeilijk en besteld tevens een nieuwe van Hool bus. Voor welke lijndienst is me onbekend :D

Scapa
05-04-2005, 19:05
Lekker handig voor in de paddock rond te karren!

Mr.Dallara
08-04-2005, 20:14
De eerste test van deze serie zit er op, ze hebben gereden in het Italiaanse Magione. (En dit nog wel op de dag dat de paus onder de grond terecht is gekomen, terwijl de FIA GT en het EK rally heel z'n schema aanpast...)

1 - Luca Filippi - FMS - 1'04"999
2 - Alex Ciompi - FMS - 1'05"459
3 - Toni Vilander - Astromega - 1'05"489
4 - Giacomo Ricci - Astromega - 1'05"766
5 - Bernhard Auinger - Azeta - 1'05"852
6 - Juan Caceres - GP Racing - 1'05"902
7 - Jan Charouz - MaCon - 1'06"033
8 - Babalus - Discovery - 1'06"041 - Light
9 - Stefano Gattuso - Vanni - 1'06"362 - Light
10 - Riccardo Mari - Discovery - 1'06"516 - Light
11 - Marco Engel - Azeta - 1'06"913
12 - Michael Vorba - MaCon - 1'07"055

Astro direct mee voorin, uiteindelijk heel logisch. Sprake van concurentie is er niet, geen kwaliteit en dan ook nog eens geen kwantiteit.

Iemand een idee wat die light kan betekenen?? achter drie piloten hun namen...

FIRE
08-04-2005, 20:41
Iemand een idee wat die light kan betekenen?? achter drie piloten hun namen...
Uit de openingspost van Mark:

Een combinatie van Euro3000 (Lola B99/50) en FIA F3000 wagens (Lola B02/50).
Ik denk dat de Lights de B99/50 wagens zijn.

bluelite
11-04-2005, 21:07
De eerste manche van de Pro Series werd gewonnen door Timo Lienemann, voor Fausto Ippoliti en Dominick Jackson. Norbert Siedler (u weet wel, 3de in het Euro3000-kamp. 2004) moest opgeven nadat hij van pole startte

Misschien kennen jullie Lienemann nog van het Duitse F3-kampioenschap 2004 waarin hij één van de voornaamste tegenstanders van Jan Heylen en Bastian Kolmsee was. Uiteindelijk won Kolmsee het kampioenschap voor Lienemann en Heylen. Natuurlijk verloor Heylen belangrijke punten doordat hij eerst nog in de F3000 reed.

Mark
15-04-2005, 20:06
Wij maar lachen met die Italianen.........maar die hebben op een week tijd wel 29 !! F3000 wagens aan het lopen. Weliswaar verdeeld over twee series :fight: maar toch een respectabel aantal in deze moeilijke tijden. Als die twee samen zouden rijden dan was dit voor een nationaal kampioenschap toch zeer uitzonderlijk te noemen.

DamonHill
16-04-2005, 20:45
Vilander heeft voor Astromega de pole gereden in Adria, Ricci staat 5e op de grid voor de race morgen.

Volledig resultaat van de kwalificaties op www.team-astromega.com

team astromega
17-04-2005, 00:09
Ik moet hier het ganse team feliciteren, het zag er in januari zeer slecht uit voor een deelname in eender welk kampioenschap en kijk pole en een vijfde plaats. mooi toch, nu maar duimen voor de race straks.

Zoals altijd zal onze website up date gehouden worden met een verslag en de volledige uitslag.

Autofan
17-04-2005, 08:38
Veel succes straks en nu maar duimen dat Vilander ook kan winnen.

bluelite
19-04-2005, 19:43
Wij maar lachen met die Italianen.........maar die hebben op een week tijd wel 29 !! F3000 wagens aan het lopen. Weliswaar verdeeld over twee series :fight: maar toch een respectabel aantal in deze moeilijke tijden. Als die twee samen zouden rijden dan was dit voor een nationaal kampioenschap toch zeer uitzonderlijk te noemen.

Hier zeg je wat. Eén kampioenschap zou een veel groter startveld betekenen en dat kan voor de toeschouwers ook leuker zijn. Ik vraag me af waarom de organisatoren van beide series daar niet aan gedacht hebben.

Mr.Dallara
01-06-2005, 09:29
De nu al omstreden Pastor Maldonado zal vanaf de volgende race deelnemen aan de Italiaanse F3000! (voor diegeene het vergeten zijn: Pastor Maldonado is in de World Series geband voor nog 4 meetings met als reden gele en rode vlaggen te negeren met als resultaat andere in zéér gevaarlijke toestanden te brengen....)

Pastor Maldonado zal voor Sighinolfi gaan rijden.

Verder nog een nieuwkomer: Matteo Cressoni bij BCN.