PDA

View Full Version : rally licensie


ieperling
15-11-2004, 13:07
ik zou graag beginnen met zelf rally te rijden, maar weet niet wat ik daarvoor allemaal moet doen. naar het schijnt moet ik eerst een rally-licensie halen.
weet er iemand een adres waar ik deze kan halen?
of weet er iemand wat ik allemaal moet doen voor ik van start kan gaan?

greetz wouter

Jo Smets
15-11-2004, 13:41
Beste,

ik heb zelf men licensie gehaald voor circuit. A2

Jij hebt een A1 nodig. Meer info kan je krijgen bij Pascal Notelaers (voorzitter van de VAS examencommissie of in het VAS boekje). Tel nr : 0476 28 60 60

Succes en hopelijk kan hij je helpen,

Race-groeten,
Jo Smets

Mark
15-11-2004, 13:41
Op www.vas.be en http://www.vlaamseautosport.tk/ staat de nodige informatie om op gang te geraken voor een licentie.

Dirtdevil
23-11-2004, 19:10
Originally posted by Jo Smets
Jij hebt een A1 nodig.

Beste Jo,

Ik vrees dat je hier een beetje mis zit. Om rally(sprint) te rijden heb je minstens een B-vergunning nodig. B wilt zeggen, een vergunning voor een wagen met een max cilinderinhoud van 1600 cc.

Wil je met een wagen met een hogere cilinderinhoud rijden, dan heb je een A3 vergunning nodig. Deze kan je bekomen door 3 uitslagen voor te leggen met een B-vergunning oftewel door een rally attest te behalen bij bv Promove. Als beginnend piloot moet je om je B-vergunning te krijgen sinds vorig jaar ook een rally attest kunnen voorleggen.

Zie VAS boekje hoofdstuk 4 algemene voorschriften.


greetz

Atenza
29-11-2004, 19:22
Originally posted by Dirtdevil
Beste Jo,

Ik vrees dat je hier een beetje mis zit. Om rally(sprint) te rijden heb je minstens een B-vergunning nodig. B wilt zeggen, een vergunning voor een wagen met een max cilinderinhoud van 1600 cc.

Wil je met een wagen met een hogere cilinderinhoud rijden, dan heb je een A3 vergunning nodig. Deze kan je bekomen door 3 uitslagen voor te leggen met een B-vergunning oftewel door een rally attest te behalen bij bv Promove. Als beginnend piloot moet je om je B-vergunning te krijgen sinds vorig jaar ook een rally attest kunnen voorleggen.

Zie VAS boekje hoofdstuk 4 algemene voorschriften.


greetz

Deze laatste uitleg is bijna volledig.

Het is zo dat wanneer je voor het eerst wil starten in een Rally/Rallysprint je over een B-vergunning moet beschikken.

Je dient dan rekening te houden met volgende voorwaarden.
- Minimum 18 jaar zijn en als piloot een rijbewijs bezitten. (als co-piloot is een rijbewijs niet noodzakelijk)
- Slagen in een rallyexamen dat je kan afleggen bij Jesco, VOC-Brugge of Promove.

Je moet je dan aansluiten bij een renstal (bv. RT Titianic, Duindistel, Bokkenrijders, Atlantic, enz...)
Zij bezorgen je de nodige formulieren. Geel aanvraagformulier voor je vergunning en een wit papiertje dat je moet laten invullen door een erkende VAS-dokter.

Samen met een pasfoto kan je dan je B-vergunning aanvragen.
Een B-vergunning kost 60 euro.
Met deze vergunning kan je deelnemen met een wagen waarvan de cilinderinhoud maximum 1600 cc bedraagt.

Wanneer je 3 officiële uitslagen kan voorleggen, als piloot of co-piloot, kan je een A3-vergunning bekomen, wat je toelaat te starten met een wagen waarvan de cilinderinhoud groter dan 1600 cc is.
Een A3-vergunning kost 70 euro.

De volledige uitleg voor het bekomen van een VAS-vergunning kan je terugvinden op mijn site: www.vlaamseautosport.tk (http://www.vlaamseautosport.tk)

Pascal
30-11-2004, 01:48
Wat indien je een omloop-licentie hebt. Kan die op één of andere manier worden omgezet naar een rally(sprint) licentie ???

C U

Atenza
30-11-2004, 21:47
Originally posted by Pascal
Wat indien je een omloop-licentie hebt. Kan die op één of andere manier worden omgezet naar een rally(sprint) licentie ???

C U

Een omloop-vergunning is een A2, wanneer je hier ook rally/rallysprints mee wil rijden moet je beschikken over een A1-vergunning. Hiermee kan je in elke discipline starten.

Om dit te bekomen moet beschikken over:

- een palmares omloop* én drie rally, rallysprint of rallycross*** uitslagen behaald in de 3 voorgaande jaren; of
- een palmares omloop* én een palmares rally**, rallysprint of rallycross***; of

* palmares omloop: 3 deelnames of 1 uitslag behaald in de laatste 5 jaar; of 3 uitslagen in rallycross***

** palmares rally/rallysprint: 5 uitslagen in de discipline rally/rallysprint of rallycross*** behaald in de laatste vijf jaar.

*** Het palmares rallycross en de uitslagen behaald in de discipline rallycross zullen worden goedgekeurd door de Raad der Wijzen.