PDA

View Full Version : ZTC Race Promotion Night-Winst voor Peeters-Vetters, titel voor Van Rompuy-Buytaert


P De Sonville
16-11-2004, 01:09
Race Promotion Night

Winst voor Peeters/Vetters, maar….
Van Rompuy/Buytaert pakken de titel

De Zolderse organisatoren mogen terugblikken op een schitterend seizoen in de Zolder Touring Cup 2004. Een kwantitatief en kwalitatief mooi deelnemersveld, gekoppeld aan een spannende strijd voor de eindzege en de titels in de klassen, waren de ingrediënten van deze explosieve cocktail. Vanaf de eerste wedstrijd van het seizoen kregen we telkens een nieuwe leider in het kampioenschap. De laatste wedstrijd over 10 uren en voorzien van een dubbele puntenoogst moest beslissen over de verdeling van de bekers.
Voor de algemene titel kwamen nog een achttal teams in aanmerking. Maar indien de BMW M3 van Brinkmann/Jakobs/Van Elderen en de VW Golf van Van Rompuy/Buytaert het zonder problemen konden uitzingen tot aan de finish, zou de strijd zich toespitsen op deze twee wagens, met als underdogs de BMW’s van Grouwels/Grouwels, Jeuris/Werckx en de Porsche van Dehaye/Kevers. Een spijtige zaak was wel dat de Speedlover-Porsche van Janssen/Tonet/Verhoeven niet mocht starten omdat na controle de benzinetank niet meer over de nodige homologatiepapieren beschikte, en zodoende één van de smaakmakers verdween nog voor de wedstrijd op gang werd geschoten.
Maar de Duits/Nederlandse tandem Brinkmann/Jakobs en Van Rompuy/ Buytaert bleven overeind, waardoor de strijd zich in de slotfase toespitste op beide Toerisme-wagens. In de ultieme eindfase bleek de balans over te hellen richting de BMW van het sympathieke duo Brinkmann/Jakobs. Op een kleine twee uren voor het einde lag de Duitse bolide een dikke anderhalve ronde voor op de Golf, terwijl deze laatste nog een tankbeurt moest inlassen. Bij Dehaye-Racing moest men alleen nog hopen op een wonder. En die kwam op een klein uur van het einde letterlijk uit de hemel gevallen. Deze opende zijn sluizen en iedereen moest komen pitten om regenschoeisel. Jack ‘Pirelli’ Buytaert zette zich nog eens goed recht in de Golf en voelde zich op de gladde piste in zijn voortrekker bevoordeeld tegenover de achterwielaangedreven BMW M3 van de aktuele leiders. En op een dikke 20 minuten van de laatste finishvlag van het seizoen viel dan ook het verdict. Jumping Jack ging over de BMW en kon zodoende de felbegeerde titel binnenrijven. “Wij zaten strategisch goed”, doet Brinkmann zijn verhaal. “Jan Van Elderen was vertrokken met een volle tank en
kon zodoende met nog een kleine 2u30 te gaan rustig de wedstrijd controleren. We wisten dat Van Rompuy nog moest komen bijtanken. De regenbui heeft onze plannen echter in de war gestuurd. En in die omstandigheden is de BMW niet opgewassen tegen de Golf en een formidabele stint van Buytaert. Zonder die regenvlaag hadden ze ons niet meer bijgebeend. Maar we zijn uiteraard best tevreden. We kenden een formidabel spannend en leuk seizoen. En dat is het voornaamste”, aldus een sportieve verliezer. Ook de underdogs lieten zich niet onbetuigd in de titelontknoping. De US Carworld-BMW (Grouwels/Grouwels) en het exemplaar van Jeuris/Werckx graaiden na drie en zes uren wedstrijd een pak punten mee en bleven in de running voor de titel. Hetzelfde gold ook voor de Porsche van Kevers/Dehaye die na zes uren wedstrijd was genaderd tot op 3 punten van de leiders. En dit terwijl op dat moment nog 30 punten te verdienen waren.
Maar een wedstrijd duurt uiteraard tot aan de geblokte vlag. Kevers werd in de Jacky Ickx gehinderd door een tragere deelnemer en dook de muur in, terwijl de BMW van Grouwels in het opgavepark belandde na een breuk aan de achterophanging. Jeuris/Werckx kon zodoende nog een goede zaak doen in klasse 2, maar in het titelduel moest dit snelle duo wel het hoofd buigen voor Buytaert/Van Rompuy en Brinkmann/Jakobs/Van Elderen.

Einduitslag Top5 Zolder Touring Cup

1. VAN ROMPUY/BUYTAERT VW GOLF 159,5
2. BRINKMANN/JAKOBS/VAN ELDEREN BMW M3 158
3. JEURIS/WERCKX BMW M3 154
4. KERSTEN/JAMERS/LEEST PORSCHE 993 145,5
5. PENDER/VAN ROIJ PORSCHE 996 144

De wedstrijd

Traditioneel werd deze seizoensafsluiter ook bevolkt door héél wat guest- en gelegenheidsrijders. Zij kunnen uiteraard geen punten pakken, maar kleuren meestal wel de wedstrijd. Afgelopen zaterdag was dit niet anders. De strijd voor de pole ging tussen de Speedlover-Porsche van Jaenen/Goossens/Lamot/Heylen en het AD-exemplaar van Menten/Maes. Laatstgenoemden trokken aan het langste eind, terwijl RTM met Penders/Van Roij en First Motorsport met Jamers/Kersten/Leest de twee startrij bevolkten. Een uitstekende Marcos van de familie Van Samang maakte de top5 rond, terwijl de supersnelle BMW van De Backer/Schulpe/Vanhamme met een zesde tijd algemeen de snelste Toerisme-wagen bleek.
Menten, Penders en Goossens toonden zich de snelste in de beginfase, maar de AD Sport-bolide kreeg reeds vroeg te kampen met een olielek die hen een pak tijd deed verliezen. Ze deden nog een tegenoffensief, draaiden daarbij de snelste rondetijd in wedstrijd, maar moesten uiteindelijk de strijd staken toen de wagen vuur vatte. Ook RTM en Speedlover werden niet van pech gespaard, waardoor de exemplaren van H&M-Racing (Vetters/Peeters) en First Motorsport (Jamers/Kersten/Leest) het commando konden overnemen. Op één uur van het einde had Vetters een comfortabele voorsprong van een tweetal ronden, maar moest nog komen tanken. Na de problemen van Kevers/Dehaye kwam ook de titel in de klasse GT in zicht voor First Motorsport en ontstond zodoende een dilemma. Alles riskeren voor de overwinning of rustig tweede worden en de titel verzilveren.
Ronald Vetters: “De regen tijdens het laatste wedstrijduur was welkom. Zodoende kon ik de tankbeurt en de bandenwissel combineren. Bij First Motorsport deed men nog een slotoffensief, maar ondanks de inspanningen van Leest was de afstand onoverbrugbaar. Ik haalde de voet van het gas en verloor enkele seconden per ronde. Leest kon zich nog ontdubbelen maar een ganse ronde overbruggen was zelfs voor de snelle Nederlander in de eindfase niet mogelijk. Na 8 jaar Touring Cup, waarvan 6 jaar met een Porsche, is dit mijn eerste algemene overwinning. En dit doet enorm deugt. Ik was van plan om na deze wedstrijd de helm definitief aan de haak te hangen, maar het is moeilijk stoppen met een overwinning. Dus doen we er volgend nog een seizoentje bovenop. Na de zware crash in Francorchamps is de wagen volledig nieuw opgebouwd en sneller dan ooit. Ook Peeters heeft zich prima aangepast in zijn eerste seizoen. Hopelijk springt hij terug mee in de boot,” besluit een gelukkige Ronald Vetters.
10 uren wedstrijd is lang en erg belastend voor de mecaniek, waardoor verschillende topteams dan ook kregen af te rekenen met allerlei tegenslagen en niet de kans hun kans kregen zich optimaal te verdedigen. Zo noteerden we de belangrijke opgaves van Kevers/Dehaye (aanrijding), Grouwels/Grouwels (ophanging), Menten/Maes (olielek), Broodcooren/De Coster (aanrijding), Van Delm/Sluzny (van de baan door remproblemen), De Backer/Schulpe/ Vanhamme (koppeling), Essers/Robroeks (teveel decibels), Vande Casteele/ Lievens/Tangen/Lottin (versnellingsbak), enz. Terwijl anderen zoals de familie Van Samang (turboproblemen), Jaenen/Goossens/Lamot/Heylen (servo van de remmen), Schmook/Ubeda (aanrijding), Wijnen/ Fryns, Nelissen Grade/ Poncelet/Bastiaens (van de baan),…. Kregen af te rekenen met technische averij.





TOP 10 ALGEMEEN EN TOP3 IN DE KLASSEN

1. PEETERS/VETTERS PORSCHE 996
2. JAMERS/KERSTEN/LEEST PORSCHE 993
3. VAN ROIJ/PENDERS PORSCHE 996
4. JEURIS/WERCKX BMW M3
5. VAN ROMPUY/BUYTAERT VW GOLF
6. BRINKMANN/JAKOBS/VAN ELDEREN BMW M3
7. GOEGEBUER/VAN ELSLANDER VAN HAVERB PORSCHE 993
8. JAENEN/GOOSSENS/LAMOT/HEYLEN PORSCHE 993
9. SERVRANCKX/MICHIELS/VAN DE VEN RENAULT CLIO
10.SCHMOOK/UBEDA RENAULT CLIO




KLASSE 1

1. PEETERS/VETTERS PORSCHE 996
2. KERSTEN/JAMERS/LEEST PORSCHE 993
3. VAN ROIJ/PENDERS PORSCHE 996

KLASSE 2

1. JEURIS/WERCKX BMW M3
2. BRINKMANN/JAKOBS/VAN ELDEREN BMW M3
3. RAYMAEKERS/MEYS BMW COMPACT

KLASSE 3

1. CARLIER/PAUWELS/DILLEN BMW M3
2. BOUILLON/TAVERNIER/VANKEIRSBILCK RENAULT MEGANE
3. WOUTERS/MATHIEU/BENS ALFA ROMEO 156

KLASSE 4

1. VAN ROMPUY/BUYTAERT VW GOLF
2. SERVRANCKX/MICHIELS/VAN DE VEN RENAULT CLIO
3. SCHMOOK/UBEDA RENAULT CLIO

KLASSE 5

1. VAN DE PLAS/MEERT TOYOTA YARIS

KLASSE 6 GUESTS

1. BELIEN/BELIEN/BOELEN BMW M3
2. DE BRUYN/BEAUDOUX/BLONDEEL TOYOTA COROLLA
3. MIGUEL/DURIEU TOYOTA YARIS