PDA

View Full Version : SCZ Race promotion Night: Tony Kevers met Maximale score


P De Sonville
16-11-2004, 01:15
Tony Kevers met maximale score

Reeds voor de wedstrijd was de Dehaye-rijder reeds zeker van de algemene titel in de Sprinters Cup Zolder. De sympathieke Waal beschikt dan ook over de krachtigste wagen van het ganse startveld. Maar dat is niet de enige reden waarom Tony Kevers zich als nieuwe kampioen mag kronen. De ouder-domsdeken bij de Sprinters kan ook behoorlijk aan een stuur draaien. Dat bewees hij in de Zolder Touring Cup meermaals als co van Jean-Marie Dehaye in de Porsche 993. Het feit dat het duo Kevers/Dehaye tijdens het wedstrijdslot nog dapper meefietsten voor de algemene titel kon wel eens zorgen voor een uniek verhaal. Bijna had Tony Kevers beide titels op zak. Maar een sortie tijdens de laatste wedstrijduren zette het Waalse duo echter buitenspel. Maar met de eindoverwinning van Van Rompuy/Buytaert steekt Dehaye Racing toch beide titels op zak.
En zoals we reeds gewoon zijn in de Sprinters Cup Zolder zette Tony Kevers de snelste chrono achter zijn naam en werd op de eerste startrij geflankeerd door zijn zoon Pascal Kevers. De Golf van Tony is véél krachtiger dan het exemplaar van Pascal. En door het feit dat vader Kevers de titel reeds op zak had na de voorlaatste manche gingen er binnen het team stemmen op om van wagen te wisselen met Pascal voor de laatste wedstrijd. Maar Tony wou de maximale score en wuifde het voorstel met een kwinkslag weg. “De wagen van Pascal krijgt deze winter een vitaminekuur en zal volgend seizoen even snel zijn als mijn Golf. Dat hij dan maar eens bewijst dat hij sneller is dan zijn vader”, lacht de kersverse kampioen.
Werk aan de winkel dus bij Dehaye Racing komende winter.
Achter dit duo reed Jok Brouns de derde chrono voor de eerste Historic van Jan Van Elderen. Maar de Porsche-rijder werd door geluidsoverlast naar de laatste startplaats verwezen. Tom Van De Plas en uittredend kampioen Van Der Sluis schoven zodoende een plaatsje op bij de startopstelling. Xavier Moerman zette zodoende zijn BMW turbo op de pole bij de Historics voor de GP Spyder van Corry D’Hooghe en de Triumph van Coumans. Titelpretendenten Van Sprundel en Van de Venne bevonden zich middenin het peloton. Zij kregen hun vele pk’s op de gladde piste niet aan de grond en verloren een pak tijd.
Jok Brouns rook zijn kans om nog door te stoten naar de tweede plaats in het kampioenschap en haalde het onderste uit de kan van de Renault Clio. Hij glipte in de start tussen vader en zoon Kevers door en kwam aan de leiding. Van De Plas en D’Hooghe kwamen niet zonder kleerscheuren uit de startgewoel en waren op achtervolgen aangewezen. Reeds in de tweede ronde konden vader en zoon Kevers de Clio van Brouns naar de derde plaats verwijzen, tot Pascal Kevers zich misschakelde en zonder derde versnelling de wedstrijd moest afwerken. Hij zakte terug naar de vierde plaats ten voordele van Geert Dierckx die een onwaarschijnlijke remonte deed en zijn BMW M3 van de 10de naar de 2de plaats loodste. Ook Jan Van Elderen reed een mooie inhaalrace en doorploegde het 47-koppig startveld om uiteindelijk te stranden op een puike 9de plaats, wat hem nog een podiumplaats opleverde bij de Historics naast de Alfa van Robben en de Porsche van Van Ham. Xavier Moerman viel net buiten de prijzen nadat de derde versnelling van zijn BMW hem in de steek liet. Freddy van Sprundel dook als 5de Historic onder de geblokte vlag, maar dit was niet voldoende om de Nestor van de Historic-familie John Van de Venne van de titel te houden.
Vooraan bleef Tony Kevers eenzaam en autoritair aan de leiding voor Dierckx en Brouns, die zodoende nog de tweede plaats in de eindstand van de Zolder Sprinters Cup afsnoepte van Van De Venne. John had de ganse wedstrijd pro-blemen om de vele pk’s van de TVR op de gladde wegdek over te brengen. Hij koos uiteindelijk eieren voor zijn geld met een overwinning bij de Historics en een derde eindplaats in de Zolder Touring Cup als resultaat.

In de onderlinge klassen kregen we weinig verschuivingen betreffende de definitieve telling na de laatste ontmoeting.

Geert Dierckx wint de klasse 1, terwijl Dirk De Doncker in extremis Leopold Goormachtgh nog naar de derde plaats verwees.

In klasse 2 was er nog de eindsprint voor de tweede plaats tussen Beyers en Brouns. Door zijn derde plaats wipt laatstgenoemde nog over de Golf-rijder die tijdens de wedstrijd strandde op een verdienstelijke 5de plaats.

Geen verschuivingen binnen de klasse 3 waarin de Nederlanders de top 3 bemannen. Van der Sluis was reeds zeker van de titel, terwijl de familie Veltman de tweede en derde plaats opeisen.

Kees Selders kon met een achterstand van 4 punten nog de leiderpositie van Freddy Van Sprundel bedreigen in klasse 4, maar de TVR-rijder kende tegen-slag, waardoor Van Sprundel de titel pakt voor Selders en Koeken.

In klasse 5 kon oldtimer Van De Venne niet meer worden bijgebeend in zijn imposante TVR. En zoals verwacht gingen de overige ereplaatsen naar Coumans en Piessens.

Top 10 algemeen en top 3 in de klassen van de Race Promotion Night
Bijgaande klassementen zijn onder voorbehoud

1. TONY KEVERS VW GOLF
2. GEERT DIERCKX BMW M3
3. JOK BROUNS RENAULT CLIO
4. PASCAL KEVERS VW GOLF
5. EDWIN BEYERS VW GOLF
6. PHILIPPE ROBBEN ALFA ROMEO GULIA
7. PETER COMMIJS RENAULT R5
8. COR VAN HAM PORSCHE 911
9. JAN VAN ELDEREN PORSCHE 911 RSR
10.GERARD VAN DER SLUIS HONDA CRX
11.XAVIER MOERMAN BMW 2002 TURBO

KLASSE 1

1. GEERT DIERCKX BMW M3
2. DIRK DE DONCKER BMW 325
3. KRISTOF DE NEEF BMW COMPACT




KLASSE 2

1. TONY KEVERS VW GOLF
2. JOK BROUNS RENAULT CLIO
3. PASCAL KEVERS VW GOLF

KLASSE 3

1. GERARD VAN DER SLUIS HONDA CRX
2. TOM VAN DE PLAS TOYOTA YARIS
3. JAN VELTMAN CITROEN C3

KLASSE 4

1. CAR VAN HAM PORSCHE 911
2. JAN VAN ELDEREN PORSCHE 911 RSR
3. XAVIER MOERMAN BM 2002 TURBO

KLASSE 5

1. PHILIPPE ROBBEN ALFA ROMEO GULIA
2. ROELAND COUMANS TRIUMPH TR4
3. ANTOINE VAN REET AUSTIN HEALY