PDA

View Full Version : Rondetijden ZTC


primo
18-11-2004, 13:42
Beste Touringcuppers,

Tijdens ons eerste seizoen ZTC dit jaar hebben we goede en minder goede wedstrijden gehad,maar wat wij ons afvragen is wat nu de werkelijke rondetijden zijn van onze concullega's??
Op de uitslagenlijsten wordt enkel de snelste ronde vermeld,maar dat zegt eigenlijk zeer weinig...
Wie wil er in zijn papieren laten kijken (of wil ons gewoon iets wijzer maken) en ons een betere kijk geven wat de rondetijden gedurende de HELE race zijn?
Dan bedoel ik natuurlijk niet elke ronde,maar bv tijdens de RPN wat was het vershil tijdens het donker en overdag,wat zijn de tijden gemiddeld van een team...
Alvast bedankt aan alle touringcuppers voor een mooi en sportief seizoen!

Groeten van Primo Racing

Driesco
18-11-2004, 13:49
Tijden van 2003 met Clio 2.0

Tussen 1.52.00 en 1.54.00 idem licht en donker

Tijden van 2004 met Clio V6

Tussen 1.51.00 en 1.53.00 idem licht en donker

Tijden van 2004 met Porsche GT3 Cup

Tussen 1.46.00 en 1.50.00 tijdens 24H Zolder

Om TC te winnen het je de volgende ingrediënten nodig.

- Max 1 pitstop van 40 sec.
- Team van 2 piloten
- Rondetijden van 1.45.00 - 1.47.00

Zonder enige fout te maken sta je zo elke wedstrijd op het podium. Let wel, dit is veel sneller gezegd dan gedaan.

primo
18-11-2004, 13:59
Dus tijdens de donkere uren draaide jij dezelfde tijden als overdag?

Driesco
18-11-2004, 14:34
Om eerlijk te zijn sneller in het donker dan in het licht.
Hoe minder ik rond me zie hoe beter ik me concentreer. Tevens is de nacht minder belastend voor de wagen dan de dag omwille van de temperatuur.

Jochie
18-11-2004, 15:08
Originally posted by Driesco
Om eerlijk te zijn sneller in het donker dan in het licht.
Hoe minder ik rond me zie hoe beter ik me concentreer.

Hoed af daarvoor!

Ik ben benieuwd of dat op de ring ook zo gaat zijn :D

Jochie

Driesco
18-11-2004, 15:31
Daar vrees ik ook voor, maar ik loop daar nog geen 31 jaar rond hé. Zolder kan ik zowat blindelings rijden :)

Hoppa
18-11-2004, 15:37
met onze clio draaien we tijden tussen 1'53'' en 1'57'' afhankelijk van piloot.

tijdens de gewone wedstrijden hebben we 2 pitstops (rijden met 3 piloten) van ongeveer 1' (40L tanken +2 banden wisselen) en behalen dan meestal een 4de of 5de plaats afhankelijk van aantal uitvallers.

Tijdens RPN hebben we geen snelle tijden gezocht en ons een tempo opgelegd tussen 1'55'' en 1'59

De snelste piloot reed de laatse 2u50 en draaide toen dezelfde tijden in het donker zonder enige bijkomende lichten op de wagen. De andere piloot die in het donker reed haalde tijden van 1'55'' indien hij iemand kon volgen, anders zakten zijn tijden naar 2'00'-2'02''. Wegens lengte van de koers hadden geen extra pitstop tegenover de anderen en dat resulteerde in een 2de pl inde klasse en 9de alg.

pudding1
18-11-2004, 17:30
RPN kan ik niet zeggen, niet meegereden.

Tijdens een 4 uren rijden wij gem. 1.58 a 1.59 normaal zouden wij gaan voor 1 stop ( 2 piloten) zitten dan ergens rond de 20 e plaats algemeen.

Driesco
18-11-2004, 17:38
4 sec sneller en ge zit 10de algemeen.

bart VDB
18-11-2004, 17:45
Originally posted by Driesco
4 sec sneller en ge zit 10de algemeen.
10 sec sneller en ge zit 4 de algemeen :D :+

Driesco
18-11-2004, 17:48
20 en ge kunt Belcar rijden, eigenlijk niet zo moeilijk dus hé :)

FIRE
18-11-2004, 18:48
Originally posted by Driesco
Tijden van 2003 met Clio 2.0

Tussen 1.52.00 en 1.54.00 idem licht en donker

Tijden van 2004 met Clio V6

Tussen 1.51.00 en 1.53.00 idem licht en donker
Is het verschil tussen een V6 en 2L maar zo klein?

Driesco
18-11-2004, 18:57
Met mij aan het stuur wel ja :)

Ik denk als ik nu met de 2.0 zou rijden dat we nog sneller zijn. Zeker in de regen heeft de V6 geen enkele kans tegen de 2.0.
De V6 moet volgens mij, mits enkele aanpassingen wel rond de 1.46 kunnen draaien en dat kan de 2.0 zeker niet.

primo
19-11-2004, 13:30
Hoppa,proficiat met jullie 9e plaats!
Wij hebben helaas nogal wat tijd verloren door een afgebroken pook...Anders een vrij foutloze race gereden,maar konden onze tijden van overdag in het donker niet evenaren iets wat jullie wel lukte (snelste ronde in ronde 237 dus al redelijk donker...).
Hopelijk lukt het ons volgend jaar wel??

B.V.S.
19-11-2004, 18:56
Met de Marcos moeten we in chrono's tussen 1.44 - 1.46 kunnen draaien... dit is door technische problemen nog maar 1x gelukt.

Tijdens de race draaien we constant 1.47 - 1.48, en dan moeten we niet veel forceren...
Tis zoals Driesco ook al zei... het is heel belangrijk een snelle stop te doen. Na enkele keren oefenen konden we een pitstop realiseren van tussen 40-50 seconden (en dit zou normaal nog sneller kunnen).

Tijdens de 24uren van Zolder draaiden we met de BMW constant rondjes van rond de 1.50, oftewel... doen of ge naar de GB aant rijden zijt... :)

primo
21-11-2004, 13:22
Bart,
Die stop van 40 sec is dat met bandenwissel incluus,of rijden jullie met 1 set 4 uur?
Welke banden gebruiken jullie dan (merk,gom?)
Onze 3e piloot had het gevoel tijdens het donker een zeer strak tempo te rijden maar uit onze lijsten bleek dat hij constant rond de 55 zat,waren de meeste dan iets langzamer in het donker of was er een andere factor verantwoordelijk voor (dauw,temp...)
Heeft er iemand een idee/verklaring??
Is er iemand die rondetijden ronde per ronde heeft en die ook met mij wil delen?
Groeten

A.J.
21-11-2004, 13:37
tijdens de uren in het donker lag de baan er slecht bij. Ik draaide constant 1'50" en was hiermee volgens de mensen van mijn team de tweede snelste op de baan, wat normaal niet logisch is met zo'n tijden. Maar door het enorme olie spoor en dus ook cement dat op de eerste helft van de piste lag was het onmogelijk om de hele baan te benutten. Ik denk dat de baan op dat moment ongeveer 2 à3 seconden langzamer was.

Megane
22-11-2004, 08:29
Originally posted by primo
Bart,
Die stop van 40 sec is dat met bandenwissel incluus,of rijden jullie met 1 set 4 uur?
Welke banden gebruiken jullie dan (merk,gom?)
Onze 3e piloot had het gevoel tijdens het donker een zeer strak tempo te rijden maar uit onze lijsten bleek dat hij constant rond de 55 zat,waren de meeste dan iets langzamer in het donker of was er een andere factor verantwoordelijk voor (dauw,temp...)
Heeft er iemand een idee/verklaring??
Is er iemand die rondetijden ronde per ronde heeft en die ook met mij wil delen?
Groeten

De banden geraakten niet meer op temperatuur ( allé bij ons toch) wat resulteert in mindere grip. Bijgevolg tragere tijden, alsook zoals andy zegt een zeer vuile baan.

primo
22-11-2004, 10:47
Dus ook bij jullie zakten de tijden iets tijdens de donkere uurtjes?
Dacht al dat onze verlichting niet goed genoeg was of zo...
We hebben gelukkig nog een jaar om uit te zoeken wat de oorzaak was,want de rest van de wedstrijden was het redelijk licht en dit jaar ook bijna altijd goed weer.
Hoppa,
Jullie hebben toevallig geen rondetijden lap by lap?
En over pitsstoptijden gesproken,wie heeft daar meer details over??
Zowel de tijd om de wielen te wisselen of te tanken als de uiteindelijke rondetijd (inclusief de stop) aub...

Driesco
22-11-2004, 11:50
Originally posted by primo
Dus ook bij jullie zakten de tijden iets tijdens de donkere uurtjes?
Dacht al dat onze verlichting niet goed genoeg was of zo...
We hebben gelukkig nog een jaar om uit te zoeken wat de oorzaak was,want de rest van de wedstrijden was het redelijk licht en dit jaar ook bijna altijd goed weer.
Hoppa,
Jullie hebben toevallig geen rondetijden lap by lap?
En over pitsstoptijden gesproken,wie heeft daar meer details over??
Zowel de tijd om de wielen te wisselen of te tanken als de uiteindelijke rondetijd (inclusief de stop) aub...

Schoenmaten ook nog? :)

B.V.S.
22-11-2004, 13:19
Originally posted by primo
Bart,
Die stop van 40 sec is dat met bandenwissel incluus,of rijden jullie met 1 set 4 uur?
Welke banden gebruiken jullie dan (merk,gom?)


Tijdens onze stop moeten we enkel tanken+pilotenwissel. Dit is
rond de 40 seconden. Dit zou zelfs nog sneller moeten kunnen, maar daar zijn we op aant oefenen :)
Normaal gezien kunnen we 4u rijden met 1 set banden (Pirelli), afhankelijk van de compound die we gebruiken. Hiermee wordt wel eens getest...
Indien de banden toch moeten gewisseld worden, tel dan daar nog maar es 20 seconden bij... vermits je niet mag tanken en banden wisselen tegelijk.

primo
22-11-2004, 18:50
Driesco,nee schoenmaat niet,maar is de TC dan zo een zwaar kampioenschap dat zelfs die informatie niet meer mag gegeven worden??Of zit er een addertje onder het gras?
Bart,
We zitten momenteel ook ongeveer op die pitsstoptijden dus daar valt precies niet veel meer te vangen (voor ons dan) maar mss een paar seconden per ronde op de baan...We zullen in alle geval ons best doen.

Driesco
22-11-2004, 18:57
Neen Primo, maar alles hangt ook een beetje af van de wagen hé. Snelvultanksysteem of niet, centrale wielmoeren, uitneembaar stuur, dienen de gordels verzet te worden naar formaat van de piloot, enz... dat kan allemaal veel seconden schillen. Qua rondetijden van concurenten, daar heb je toch ook weinig aan. Jullie wagen mag je toch niet vergelijken met tijden van Hoppa zijn Clio. Jullie moeten toch sneller kunnen?
Zo hebben wij met de Clio nooit banden moeten vervangen tijdens een stop, enkel tanken. Je bent dan misschien 1 sec. trager op de baan maar wint een pak tijd in de pits. Heb je centrale wielmoeren dan gaat dat alles weer wat vlotter en kan je een stel banden aan flarden rijden op 1 of 2 uur.
Het is allemaal zo relatief die rondetijden begrijp je. :)

primo
22-11-2004, 19:05
Ja,dat kan ik verstaan,maar probeer een beetje uit te vinden waar het schoentje wringt.
We zouden graag volgend jaar een paar mooie prestaties leveren,maar de vraag blijft:waar win je een race?
Vergeet niet dat dit ons eerste jaar was,en eerlijk gezegd: tijdens een race heb ik weinig kans gehad om even rond te kijken wat de anderen deden op en naast de baan,vandaar mijn vragen.
Ik heb het idee dat dit voor de meesten een kampioenschap is dat op hobby niveau wordt gereden (wat niet wil zeggen dat het dan niet hard kan gaan he) en dan kunnen we elkaar toch eigenlijk geen kwaad berokkenen met informatie?
En idd, eigenlijk zou onze wagen veel sneller moeten zijn als een clio...maar das nog nie echt gelukt (zal wel aan ons liggen vrees ik...)
We zijn momenteel aan het werken aan betere tijden,plaatsen,materiaal,infrastructuur... maar dat is een beetje zoeken,vandaar.

Driesco
22-11-2004, 19:10
Een wedstrijd kan je winnen naast de piste op voorwaarde dat je tijden kan draaien van 1.50. op de piste.
Elke stop is er 1 te veel. Buiten blijven is dus de boodschap, en daar ligt de sleutel. Buiten blijven vergt veel voorbereiding. Zorgen dat er niks kapot gaat en dat vergeten de meesten. Snel gaan is 1, blijven gaan is 2.

Ik moet geen namen noemen zeker :D

bart VDB
22-11-2004, 19:31
Een goed resultaat wordt behaald in de pits in een uithoudingswedstrijd. Het is zoals Dries zegt: elke stop is er één teveel.
Wij moesten binnenkomen (kleine tank) en hier wordt de meeste tijd verloren. Betrouwbaar waren we en dan is de boodschap eigenlijk : zoveel mogelijk rijden. De tijd welke je verliest met te pitten kan je nooit goedmaken op de baan.
Om echt goede resultaten te halen moesten wij onze auto niet sneller maken, wel maken dat we konden buitenblijven, en voor ons was dit de installatie van een grotere benzinetank.

FIRE
22-11-2004, 19:46
@ Driesco
Ben jij staatloos? (http://jvc.pingus.be/fotos/TCup_04_11_13/Selection/photos/PICT0106_PSs.jpg)

:D

Het is trouwens wel een mooi zwart monster.

Driesco
22-11-2004, 19:51
[QUOTE]Originally posted by FIRE
[B]@ Driesco
Ben jij staatloos? (http://jvc.pingus.be/fotos/TCup_04_11_13/Selection/photos/PICT0106_PSs.jpg)

Ja, heb net Albert nog gebeld, maar hij wil Prinsdom Eksaarde niet toevoegen aan gehucht Dubai. Tot nader order dus geen vaste verblijfsplaats. :)

Raceboy
22-11-2004, 20:21
waar zijn trouwnes de vas stickers? manman hoe zijt ge zonder de vas stickers ooit door de technische controle geraakt. :rolleyes:

Driesco
22-11-2004, 20:33
Originally posted by raceboy
waar zijn trouwnes de vas stickers? manman hoe zijt ge zonder de vas stickers ooit door de technische controle geraakt. :rolleyes:

Ach gewoon, de zonneband te groot maken :) Die keuren ze dan af en al de rest is goed. Is de VAS sponsor misschien, anders moeten we nog factureren. Je raakt hier een heel gevoelig punt bij mij Raceboy. Is het al niet erg genoeg dat je stickers moet plakken van mensen waar we niet eens van weten wat ze betekenen voor de sport. Zonder namen te willen noemen, wat betekenen ze voor de teams allemaal die verplichte reclame.
Het is maar een vraag hé, maar ik loop er al een tijdje mee. :)

Stel dat ik een ELF sticker moet plakken en de benzine kost op Zolder meer dan aan gelijk welke andere pomp. Is dat dan sponsoring of heb ik het hier weer mis.

pudding1
23-11-2004, 12:32
Originally posted by raceboy
waar zijn trouwnes de vas stickers? manman hoe zijt ge zonder de vas stickers ooit door de technische controle geraakt. :rolleyes:

Vas stickers, Was da :D , we kunnen die "KOPEN" via de club, wat ik weggegooid geld vind, of je krijgt die op de technische keuring, ze hebben mij er nog geen aangeboden of opmerkingen over gegeven dus meer plaats voor sponsorstickers he.

Weet ge wel wat zo'n 40 cm² kost op ne racewagen :+

Pascal
23-11-2004, 17:35
Originally posted by pudding1
Vas stickers, Was da :D , we kunnen die "KOPEN" via de club, wat ik weggegooid geld vind, of je krijgt die op de technische keuring, ze hebben mij er nog geen aangeboden of opmerkingen over gegeven dus meer plaats voor sponsorstickers he.

Weet ge wel wat zo'n 40 cm² kost op ne racewagen :+

Wij kregen op de technische controle toch een fikse opmerking :

VAS : "waar zijn uw VAS-stickers ?"
Wij : "die zouden we bij de technische controle van de VAS krijgen"
VAS : "Ah, ja. Da's waar, ik zal ze u direct geven"

Daarna hebben ze we maar dadelijk geplakt omwille van deze opmerking...

C U

Rasse
26-11-2004, 03:23
Originally posted by Driesco
Om eerlijk te zijn sneller in het donker dan in het licht.
Hoe minder ik rond me zie hoe beter ik me concentreer. Tevens is de nacht minder belastend voor de wagen dan de dag omwille van de temperatuur.

Nachtraaf !!!!

primo
26-11-2004, 13:23
Daarom dat hij zo graag 24h rijdt zeker??
Geef mij maar een heerlijke blauwe hemel, 18°,veel rubber op de baan,en nog veel rubber op de banden!!!
En dan liefst nog met een hoop collega's mooie duels uitvechten (die'k dan wel liefst win...)