PDA

View Full Version : Corsa Racing Kampioen Klasse Vijf Touring Cup 2001


wilmai
05-11-2001, 15:14
De Ultieme Beloning : De Titel in de Klasse 5 – 1600CC

Zoals reeds aangegeven kon Corsa Racing tijdens de Race Promotion Night de titel binnenhalen in de Klasse 5 voor wagens met de cilincerinhoud tot 1.600CC. Voor de start van de wedstrijd hadden zij respectievelijk zes en twaalf punten voorsprong op hun naaste concurrenten.

Voor de wedstrijd zelf werd alles nog eens gecontroleerd, alle draaiende delen werden aan een test onderworpen en indien noodzakelijk vervangen. De wagen werd voorzien van nieuwe schijven (iets dikker als de vorige) om nog betere remkracht te krijgen. Het spoor van de wagen werd gecorrigeerd, dus beter gezegd alles werd tot in de puntjes voorbereid. Bart van Samang en Peter Pauls waren bewust wat er hun te doen stond.

Zaterdag morgen een drukte van jewelste voor de trainingen van de Race Promotion Night een kleine 73 teams boden zijn aan voor de trainingen. Hiervan nog aardig wat Belcar piloten en Belcar Wagens zoals :
- PSI Porsche van Mollekens-Geboers – Deceesmaker met ondersteuning van GLPK, zou dit de nieuwe wagen van GLPK voor volgend jaar worden
- De BMW van Belien-Cuyvers
- De BMW van Beckers- Van Delm
- Van Roey Freddy en zoon Rob met de Porsche van Vanierschot
- Grootaerts achter het stuur bij Martens – Scheurs
- ……..

Bij Corsa Racing werd er beslist van rustig te trainen geen risico’s te nemen wat de prijzen werden uitgedeeld aan de meet. Peter nam de start tijdens de training met nieuwe banden en nieuwe remblokken, hij zou drie ronden rijden voor de blokken en banden in te rijden.
Na drie ronde kwam hij binnnen een stel andere voorbanden erop en Bart Van Samang kan even zijn training doe. Vijf rondes en dan binnen en de wagen klaarmaken voor de start.
Met een bescheiden 2m04s was de training voor ons afgesloten. Met deze trainingstijd waren we nog niet de laatste met de 54ste tijd op 67 starters waren we toch niet laatste. In onze klasse hadden zich ook vijf Toyota Yarisses ingeschreven. Onze rechtstreekse concurrenten waren beduidend sneller geweest dan wij. Maar onze beproefde tactiek van rustig starten en verder opbouwen, weinig en korte pitstops zou misschien wel weer eens het beproefde recept worden. Peter zou de start nemen voor ongeveer 75 ronden (komt overeen met 2u30 tot 2u40) relais per piloot. Daarna Bart voor 75 ronden, Peter weer voor hetzelfde aantal en Bart voor de resterende tijd. Er werd verder afgesproken om de wedstrijd rustig aan te vatten en in de loop van de wedstrijd rustig bijsturen waar nodig. Er werd van een rittijd tussen 2m01 en 2m04 uitgegaan. Dan zou er vanuit gegaan worden van een beoogt ronde totaal tussen 280 en 290.

Om 11u40 sprongen de lichten op groen en waren we weg voor tien uren koers. In het begin ging het er vooraan hard aan toe. Met wisselende posities tot gevolg. Peter nam een uiterste rustige start met tijden van soms boven de 2m10s was het wel uiterst voorzichtig. Maar zoals we reeds langer weten vallen er toch brokken. Maar toch was hij uiterst rustig onderweg want plots was hij bijna laatste van de deelnemers in klasse vijf. Maar naarmate het eerste uur vorderde en de eerste gevallen van opgaven en herstellingen in de box zich aandrongen. Kwam hij in het vooropgesteld ritme te zitten en begon de Corsa aan een geweldige inhaalrace. Met een tijden tussen 2m01 en 2m04s klom hij langzaam maar zeker naar de koppositie in de klasse. En na twee uur wedstrijd was het dan zover de OPEL CORSA GT nam voor de eerste keer het commando in de klasse vijf. Reeds opgeschoven naar een 35ste plaats algemeen was hij op dat moment 1 ronde voorsprong op de VW Polo die toch beduidend sneller was maar meer bezoeken aan de pits moest brengen voor tanken, banden en andere kleine ongemakken. Ook de Peugeot heeft meerdere bezoeken aan de pits nodig dan de CORSA dit wegens een te kleine benzine bak. Onze belangrijkste concurrent voor de titel de VW GOLF van Paisse-Schneider had problemen. Na 2u38min was dan de tijd rijp voor onze eerste pitstop Peter bracht de wagen netjes binnen, volgetankt aan de tankstop, piloten wissel met Bart en nazicht door de mekaniekers (waarbij alle ok werd bevonden). Was het aan Bart om zijn relais te rijden overdag. De strijd in klasse vijf voor de overwinning van de dag zou een onderonsje gaan worden tussen de VW POLO en de Opel Corsa GT. Na drie uur wedstrijd lag de Polo weer op de koppositie. Bart vond ook snel het juiste ritme en draaide zijn 75 ronden om een tempo tussen 2m01s en 2m04 seconden. Na vier uur wedstrijd kwam de Opel Corsa weer op het voorplan met 1 ronde voorsprong op de VW Polo. De Polo was tussen de twee en vier seconde per ronde sneller als de Corsa. Na iets meer dan vier uur wedstrijd was er de opgave van het nummer 61 de VW GOLF van Paisse – Schneider. Bij de wissel van Bart naar Peter zou de Polo terug het commando overnemen op kop van de klasse vijf. Het was eerst niet de bedoeling om ons te richten op de overwinning in de klasse maar als het erbij kan waarom niet. Bart was ondertussen verder opgerukt naar de 27 ste plaats algemeen. De wissel verliep weer verder zonder problemen enkel werd er meegegeven aan Peter dan op het einde van zijn relais hij wel eens problemen kan kregen met de voorste banden en dan indien nodig vroeger naar de box moest komen. Peter had de moeilijkste relais voor de boeg eerst vertrekken in het licht dan naar de schemerdonker en dan helemaal donker. Dit is een gevaarlijke situatie voor elke piloot, een laaghangende zon, lichten van de auto’s. Maar ja Peter is dit reeds langer gewend, met opnieuw de uiterste regelmaat met tijden tussen 2m01 en 2m04s was er niets aan te merken aan de wagen. Een Zwitsers uurwerk is er niets tegen. Dus weer eens kopje over met de VW POLO. En na het zevende uur was de Corsa nog steeds op kop, na ongeveer 65 ronden ging plotseling het knipperlicht aan van de Corsa. Het signaal dat hij ging binnenkomen, even snel alles klaarzetten en dan maar wachten tot hij komt. Peter komt binnen voor zijn tankbeurt en dan naar de box. De wagen stopt, piloten wisselen en ondertussen kan het wisselen van de banden beginnen. De band links voor zit op de koord van de band. Dus banden vervangen en al de rest is nog ok. Dus Bart gaat de baan op voor zijn laatste relais, de eerste in het donker. De Polo is weer over ons gegaan maar hij moet nog binnen komen voor een wissel. Bart past zich zeer snel aan, aan het racen in de donker. Ondertussen zijn we opgerukt naar de 22 ste plaats algemeen. Dus de finish halen met een goed tempo en de buit is binnen. Bart heeft al snel zijn juist ritme te pakken en opnieuw worden constante tijden gedraaid tussen 2m01s en 2m04s. De Polo komt een laatste keer binnen en de OPEL CORSA GT komt terug op kop in de stand. Of we dat gaan kunnen houden tot het einde zal moeilijk worden. Tot voor het laatste uur kwam de Polo sterk terug met twee tot vier seconde per ronde sneller als de Corsa. Net na de aanvang van het laatste uur was de Polo terug gekomen tot op minden dan 1 minuut. Nog geen vijf minuten laten begon de Corsa snellere tijden te draaien als de Polo en als snel liep het terug op naar boven de minuut. Dus was een zege in de klasse nog een extra pluspunt. Bij de Polo hadden zich kleine mankementjes aan het voordoen waardoor zij het tempo moesten laten zakken. De Corsa reed op dat moment op de 19de plaats algemeen. Er was een onderlinge weddenschap afgesloten dat als Bart onder de 2m rond zou rijden hij een extra rondje bier moest betalen. Dus het laatste half uur ging Bart nog op zoek naar de tijd onder de twee minuten. Hij strand op 211honderste van een seconde boven de twee minuten. Na 285 ronde was de strijd beslist. Om 21u40 viel de finish vlag de OPEL CORSA GT was kampioen in de klasse vijf. En naar alle waarschijnlijkheid hebben we weer het minste in de box stil gestaan. Met name 12m36s voor drie keer tanken en piloten wissel. Als laatste passeerde hij de finish vlag, iedereen aan de muur. Maar wat gebeurde er daar, alle leden van Corsa Racing hadden zich meester gemaakt van de flessen champagne, Bart reed de Opel Corsa net zoals Schumacher rakelings naast de muur tegen een zeer lage snelheid. Hierbij werd de Corsa gedoopt met het edele vocht. Na dit ritueel alle snel naar de box waar de volgende verrassing klaarstond. Plotseling gooide Peter een grote doos op de grond, wat zat daarin ???? Het kampioenschaps T-shirt allemaal een T-shirt aan en naar het podium. De eerste waren reeds gehuldigd toen de grijze ‘Corsa Racing’ massa eraan kwam. Onder luid applaus werden beide piloten begeleid naar het hoogste schavotje ‘ de eerste trede’ voor de tweede overwinning van het seizoen. Eens de bekers ontvangen keerde zij de menigte te rug toe en werd de tekst op de T-shirt duidelijk ‘ CORSA RACING CHAMP 1600 2001’.

Na het podium konden de festiviteiten verder gezet worden, ondertussen hadden we ook reeds de algemene stand van de Touring Cup berekend en bleven we zesde tussen de dikke bakken.
Na nog enkele zaken op te ruimen was het tijd om even langs de sponsor te gaan vooraleer de echte festiviteiten konden beginnen. De Touring Cup after party 2001. Een traktatie van champagne bij de sponsor en dan naar de fuif. De meeste mechaniekers hadden reeds voorzorgsmaatregelen getroffen om niet naar huis te moeten gaan. Onze vrachtwagen werd omgetoverd tot slaapplaats dus het kon wel eens uit de hand gaan lopen. Dus de race wagen mocht ook eens een nachtje buiten slapen. De fuif was gewoon goed, de sfeer zat er goed in en de leden van Corsa Racing hebben laten zien dat ze ook kunnen feesten als de beesten. Sorry ik bedoel als de besten.

Dus als afsluiter nog eens het belangrijkste herhalen.
Corsa Racing met de OPEL CORSA GT en de piloten Bart Van Samang en Peter Pauls
KAMPIOEN KLASSE VIJF TOURING CUP 2001
ZESDE PLAATS ALGEMEEN KLASSEMENT TOURING CUP 2001

Greetz
WILMAI
WWW.Corsa-Racing.Be

o

Werner333
05-11-2001, 20:45
Nogmaals nen dikke proficiat.