PDA

View Full Version : RACB Formula Renault Academy: Rookietest 2005


Mr.Dallara
20-11-2004, 23:56
Intussen zijn we op enkele dagen genaderd van de ondertussen bekende Rookie testen, die dus de komende week zullen plaatsvinden op 23, 24 en 25 november op Circuit Zolder.

Er zullen net als de voorbije jaren 30 finalisten hun talent mogen tonen, 10 uit de indoor karting en 20 uit de outdoor karting.

Het lijstje van de 10 indoor karters: (14 tot 19 jaar)
- Lhoest Julien (10-12-86)
- Daerden Christophe (17-02-86)
- Grooten Mathias (14-10-87)
- Van Baelen Stig (31-10-88)
- Van den Bulke Koen (04-01-89)
- Van Winkel Joram (10-12-89)
- Van der Zijl Jonathan (02-11-85)
- Swannet Nikki (20-05-86)
- Neefs Peter (26-07-87)
- Villanueva David (07-05-87)

Het lijstje van de 20 outdoor karters is volgens mij tot nu toe nog nergens niet te vinden in de media. Of heeft iemand al deze lijst ergens gevonden??? Mss kan “X-Treme karter” als geselecteerde deelnemer bij de indoor karters deze lijst meedelen…

De 30 deelnemers zullen gedurende de 3 dagen in vijf groepen van 6 kandidaten worden ingedeeld (terwijl er steeds 8 Formula Renaults 1600 ter beschikking staan, voor het geval van schade of mechanische pech aan de wagens).

Om de beurt zullen de groepen van 6 kandidaten mogen plaatsnemen in een FR1600, maar daar stopt het hellemaal nog niet tijdens de Rookie testen! Er zijn ook nog andere activiteiten die de youngsters zullen moeten doormaken, nl. 4 workshops:

- Een fysiek en medisch gedeelte onder leiding van Gary Hartstein.
- Een workshop over al de reglementen gebracht door Roland Bruynseraede.
- Een media workshop die de piloten moet leiden door de mediajungle.
- Tot slot een (belangrijk) deel rond engineering, waarin Eric Groes en een team van technici het gebruik van o.a. data systemen zullen uit de doeken doen.

Als al deze testen zijn doolopen, zullen dan uiteindelijk donderdag avond de 2 finalisten bekend zijn die in 2005 twee derde van een FR1600 budget (z’n 50.000€ !!!!!) toegestopt zullen krijgen van de RACB en Renault België.

Dit jaar is er wel een grote verandering gebeurd in de selectie van de 2 kandidaten, nl dat er de voorbije jaren zowieso één winnar was uit de 10 indoor karters en één winnaar was uit de 20 oudoor karters. Zal er dit jaar geen rekening gehouden worden met in- of out door, maar zal m’n gewoonweg de 2 “besten” –volgens de jury- selecteren uit het 30 telende talentvolle veld.

Dit is uiteraard voor de 10 indoor karters een afknapper, aangezien ze nu in duel zullen moeten gaan met de outdoor karters die dat tikkeltje meer aan talent en ervaring hebben…
Maar anders bekeken, is dit mss een logische verandering in het selectie systeem. Want ik veronderstel de Renault België niet graag -zoals in 2004- z’n centen verloren ziet gaat aan een piloot à la Cristophe Mawet om mee te strijden voor de 10e plaats en veel opgaves…
En aangezien er talent zat is tussen de Belgische outdoor karters vind ik het zelf een goede zet van de RACB en Renault België!

X-Treme Racer
21-11-2004, 01:02
De 20 outdoor karters moeten betalen om deze 3 dagen mee te rijden, waarschijnlijk is dat de reden dat nog niet is bekendgemaakt wie er allemaal meerijdt.

Het is wel spijtig dat er nu niet 1 indoor & 1 outdoor karter wordt geselecteerd zoals vorig jaar, dat vermindert de kansen van de Indoor-finalisten nogal denk ik. Maar uiteindelijk krijgen we toch dezelfde kansen, dus dat de besten mogen winnen! :)

The Interceptor
22-11-2004, 01:23
Woensdag of donderdag gaat de RACB ook bekend maken welk team volgend jaar het officiël Renault team is en dus de twee laureaten zal inzetten.

Mark
22-11-2004, 13:56
Werken RACB / Renault dan met één-jaars contracten? In het kader van de continuiteit en de kosten lijkt me een meerjaren plan een betere optie.........in de omringende landen zie je vaak dat een team voor meerdere jaren een contract aangaat voor zo'n junior programma. Op die manier kun je een afschrijving over meerdere jaren doen........

Uiteraard e.e.a. voorzien van wederzijdse prestatie clausules e.d., dat is gewoon dagelijks zaken doen. Als ik dit stukje lees op autosport.be (http://www.autosport.be/shownews.awm?id=2931) uit februari 2004 kan ik me moeilijk voorstellen dat je voor één jaar dergelijke investeringen doet.

Mr.Dallara
22-11-2004, 17:31
Originally posted by Mark
Werken RACB / Renault dan met één-jaars contracten? In het kader van de continuiteit en de kosten lijkt me een meerjaren plan een betere optie.........in de omringende landen zie je vaak dat een team voor meerdere jaren een contract aangaat voor zo'n junior programma. Op die manier kun je een afschrijving over meerdere jaren doen........


Volgens mij is dit idd ook wel zeer onlogische moest de RACB en Renault een éénjarig contract met Marc Goossens Motorsport hebben afgesloten, gewoonweg al voor het imago van de Academy zou het slecht zijn moest er nu weer een ander team de 2 rooky's gaat runnen.

Maar wat het afschijven betreft, zie ik geen enkel probleem!
Het team dan de Rooky's moet runnen, krijgt de wagens in bruikleen van Renault België, spear stukken zullen ook wel op kosten van Renault België kunnen aangekocht worden.
Dan is er volgens mij maar een zeer minieme investeering nodig, zoals bv een trailer e.d.
Personeel is tegenwoordig aantewerven, en als de zaak (lees: seizoen of project) gedaan is gewoonweg aftedanken... (hoe erg dergelijke dingen ook zijn, gebeuren ze nu eenmaal dag dagelijks :mad: )


Originally posted by Mark
Uiteraard e.e.a. voorzien van wederzijdse prestatie clausules e.d., dat is gewoon dagelijks zaken doen. Als ik dit stukje lees op autosport.be (http://www.autosport.be/shownews.awm?id=2931) uit februari 2004 kan ik me moeilijk voorstellen dat je voor één jaar dergelijke investeringen doet.


Verder is het ook zo dat Marc Goossens Motorsport in 100% eigen beheer nog 2 of 3 andere FR1600 heeft, dus op die manier zal zowieso Marc Goossens Motorsport niet verdwijnen moest er een ander team de 2 Rooky's mogen runnen in 2005.

Maar dat lijkt me zéér onwaarschijnlijk!

The Interceptor
22-11-2004, 19:02
Ik heb Marc er gisteren nog over gesproken. Feit dat Baguette gediskwalificeert is door onregelmatigheden aan de wagen zal er misschien ook wel mee te maken hebben, dat het nog niet 100% zeker is dat Marc Goossens Motorsport het fabrieksteam blijft. En er zijn ook enkele teams die Renault hebben aangeboden om fabrieksteam te worden, namen heb ik wel niet.

Uitsluitsel dus woensdag of donderdag, maar voor het imago van Renault en de Academy zou het inderdaad wel niet goed zijn om elk jaar een ander team aan te spreken om de laureaten in te zetten.

Integra
22-11-2004, 19:22
Kleine opmerking: ik vind dat indoor of outdoor karten geen verschil maakt in het hebben van talent. Ervaring daarentegen klopt wel. Je kan dus bijvoorbeeld als indoor karter boordevol talent zitten, maar dan mis je inderdaad wel de ervaring van het outdoor karten.

redje
22-11-2004, 22:22
Originally posted by Integra
Kleine opmerking: ik vind dat indoor of outdoor karten geen verschil maakt in het hebben van talent. Ervaring daarentegen klopt wel. Je kan dus bijvoorbeeld als indoor karter boordevol talent zitten, maar dan mis je inderdaad wel de ervaring van het outdoor karten.
Dat dacht ik ook. Nikki Swannet is enorm snel in indoorkarting, maar hij is niet voor niets nu piloot van JPR in de Freedom. Steek die gast in om het even welke kart en hij is snel. Ook een indoorpiloot kan talent hebben, daar hebben de outdoorpiloten m.i. geen voordeel.

Mr.Dallara
23-11-2004, 18:06
Originally posted by redje
Nikki Swannet is enorm snel in indoorkarting, maar hij is niet voor niets nu piloot van JPR in de Freedom. Steek die gast in om het even welke kart en hij is snel. Ook een indoorpiloot kan talent hebben, daar hebben de outdoorpiloten m.i. geen voordeel.

Dat geloof ik direct hoor! Het is zelfs al 3 maal bevestigt doordat hij al voor de 3e keer bij de geselecteerden is.

Maar niet iedereen heeft al zoveel ervaring kunnen opdoen als een Nikki Swannet! ;)
Niet iedereen heeft het geluk om in een proffesionele omgeving z'n talent te ontplooien... maar uiteraard gun ik het Swannet ten zeerste!

Hopelijk heeft hij net als al de anderen vandaag al veel snelheid kunnen laten zien aan de jury.


Is er trouwens ergens een "timing" te vinden van de rooky testen??? Tot welk uur duren de testen s'avonds? tot 17u?
Rond welk uur zullen we de finalisten kennen donderdag? Want ik ga mss donderdag eens in Terleamen passeren...

The Interceptor
23-11-2004, 19:17
Originally posted by redje
Dat dacht ik ook. Nikki Swannet is enorm snel in indoorkarting, maar hij is niet voor niets nu piloot van JPR in de Freedom. Steek die gast in om het even welke kart en hij is snel. Ook een indoorpiloot kan talent hebben, daar hebben de outdoorpiloten m.i. geen voordeel.

Niki is wel redelijk snel ja, en hij blijkt bij ons op't school te zitten. Vorige week nog schoolactiviteit: karting in Extreme :D.
Met slechts 1 sessie op 0.8 van hem vind ik nog wel meevallen.

X-treme, zijt gij toevallig Nikki? Veel succes toegewenst in alle geval!
*edit*: aan de geboortedatum te zien niet dus ...
*edit2*: blijkt ne andere heel snelle Niki geweest te zijn bij ons in't school. (te snel gekeken eerst)

redje
23-11-2004, 19:44
Xtreme Racer is Nikki Swannet niet, maar hij kent hem wel (o.a.: ze vormden dit jaar een team in de KGC).

X-Treme Racer
23-11-2004, 21:32
Ik ben Mathias Grooten (eigenlijk zou ik mijn forumnaam willen veranderen maar dat gaat blijkbaar niet), maar ik ken Nikki wel vrij goed.We karten vrij veel samen en we zitten nu ook voor het tweede jaar op rij samen in de F.Renault Academy.

@Mr Dallara:
Morgenvroeg rijdt iedereen weer van 9 tot 12u met Renault Meganes & Clio's op snelheid. In de namiddag van 13u tot 16u30 mag elke groep met al wat aan de Formule Renaults wennen achter de safety car.

Donderdag zie je vrijwel heel de dag de Formule Renaults op snelheid rijden, de 2 winnaars zouden normaal ergens tussen 16 & 17u bekend gemaakt worden.

Mr.Dallara
23-11-2004, 22:07
Originally posted by X-Treme Racer
@Mr Dallara:
Morgenvroeg rijdt iedereen weer van 9 tot 12u met Renault Meganes & Clio's op snelheid. In de namiddag van 13u tot 16u30 mag elke groep met al wat aan de Formule Renaults wennen achter de safety car.

Donderdag zie je vrijwel heel de dag de Formule Renaults op snelheid rijden, de 2 winnaars zouden normaal ergens tussen 16 & 17u bekend gemaakt worden.

Bedankt voor het geven van de "timing", ik kom dan zeker donderdag af naar Zolder! Ik zal er zijn vanaf 12u.

Hoe is je dag verlopen vandaag??
Zijn er 20 Indoorkarters opgedaagd??
Hoe schat je je kansen in, nu je de tegenstand hebt (bezig) gezien?

Jullie rijden ook met Méganes :o ?!?!?! Dan zijn dit toch straat versies veronderstel ik??? Want als jullie nu al met een race Megane rijden, dan zal dit wel een premiere zijn denk ik... Zijn de clios race of straat versies??

Raceboy
23-11-2004, 22:30
Originally posted by Mr.Dallara


Jullie rijden ook met Méganes :o ?!?!?! Dan zijn dit toch straat versies veronderstel ik???

Nog nooit gehoord van de megane cup die ooit bestaan heeft, :confused:

Mr.Dallara
23-11-2004, 23:02
Originally posted by raceboy
Nog nooit gehoord van de megane cup die ooit bestaan heeft, :confused:

Tuurlijk ken ik de "oude" megane's! :rolleyes:

Maar ik dacht direct als ik het woord Megane zag staan, aan de nieuwe ooooh zo mooie megane... ;)

Maar idd ja, ze zullen wel enkele "oude" Megane's van stal gehaald hebben voor de Rooky's de rijlijn van Zolder aan te leren...

Belle
23-11-2004, 23:08
Vorig jaar heeft Kris Wauters daar een reportage over gemaakt voor Autowereld.tv en daarin zag je toch dat ze in de nieuwe Mégane (straatversie) reden met Kurt Mollekens als instructeur.

Pascal
24-11-2004, 03:06
Ze rijden dus idd met gewone straatauto's. Je moet niet vergeten dat deze jongelingen (meestal) nog niet over een rijbewijs beschikken. Als ik me niet vergis waren er vorig jaar zelfs enkelen bij die nog nooit met een "echte" auto hadden gereden.
Het is al moeilijk genoeg zo. Dus de racewagen is niet echt iets voor de eerste dag...

C U

Brecht
24-11-2004, 15:03
Ben juist eventjes gaan zien. Ze zijn rustig op het gemak hun rondjes aan het afmalen achter de Safety Car.

Greetzz.. Corvetteboy

The Interceptor
25-11-2004, 19:20
op www.racingworld.be staat te lezen dat de 19-jarige Jonathan Van Der Zijl en de 18-jarige Julien Schroyen de twee RACB Renault Academy laureaten zijn geworden en dus in het officiële Renault team worden opgenomen in 2005.
Toch wel opmerkelijk dat ondanks die nieuwe regel dat gewoon de twee snelsten overblijven, Jonathan uit de indoorkarting komt.

Unbreakable
26-11-2004, 11:50
De foto's van Mr Dallara van de Rookie testen staan ondertussen online:

hier enkele teasertjes :

http://users.skynet.be/kbo-torfs/documenten/HPIM5390.JPG

http://users.skynet.be/kbo-torfs/documenten/HPIM5420.JPG

http://users.skynet.be/kbo-torfs/documenten/HPIM5448.JPG

Meer vind je op http://users.skynet.be/kbo-torfs

Met sportieve groeten,
The Unbreakable

X-Treme Racer
27-11-2004, 18:22
Mooie foto's!

De 3 dagen waren ongelofelijk goed verlopen. Ik heb veel kunnen bijleren, vooral van al de instructeurs zoals David Saelens & Pierre-Yves Corthals.

Ik & Nikki S zijn uiteindelijk tot bij de laatste 15 geraakt. Ik ben zeer blij met dat resultaat, als ik mijn tijden nu vergelijk met de meerderheid van de outdoor-rijders.

Hopelijk tot volgend jaar! :)

Mark
27-11-2004, 18:51
Originally posted by The Interceptor
Woensdag of donderdag gaat de RACB ook bekend maken welk team volgend jaar het officiël Renault team is en dus de twee laureaten zal inzetten.

Nog niks over gehoord.........maar mag je iets concluderen uit de foto's? Ik zie alleen maar de wagens van Thierry Boutsen Racing en de "eigen" wagens van de RACB.

Mr.Dallara
27-11-2004, 23:15
Originally posted by Mark
Nog niks over gehoord.........maar mag je iets concluderen uit de foto's? Ik zie alleen maar de wagens van Thierry Boutsen Racing en de "eigen" wagens van de RACB.

Zoals je zegt zie je idd enkel wagens van TBR en die in de Renault F1 kleuren. Maar die in Renault kleuren zijn die wel van Marc Goossens Motorsport hé ;) .

Er waren 4 wagens van TBR (allen in de TBR kleuren) en 4 wagens van Marc Goossens Motorsport (3 in Renault F1 kleuren en één int wit)
Maar donderdag in de namiddag werden er enkel 3 van ieder team gebruikt, wel opmerkelijk was, dat er in de laatste sessies (waar het dus ging om de finalle's en de supper finalle's) steeds bijna alleen wagens werden gebruikt van TBR.

Of dit nu toeval was of niet?? :confused:

Maar ik heb daar in zolder zelf alvast ook niet maar dan ook niets gehoord wie het team zal worden in 2005 voor de Rooky's...

Waarschijnlijk zal het volgens mij wel TBR worden, ten eerste wegens de diskwalificatie van de MGM wagen in Spa en ten tweede omdat de 2 rooky's in 2005 Franstalig zijn, en dat dus bij TBR zo een optimale communicatie zal zijn...

Mr.Dallara
29-11-2004, 20:35
Bij de twee rooky’s voor 2005 is het wel opmerkelijk dat men niet direct naar de leeftijd heeft gezien, en er 2 “volwassen” kerels heeft uitgekozen… Met 18 en 19 jaar, mag je wel wat gezond (race)verstand verwachten en goede conversaties met de ingenieurs e.d….

Maar als je “pas” op je 18e in een FR1600 stap voor je allereerste race seizoen, dan kom je volgens mij te laat om een tweede Raikonnen of Button te worden…

Raikkie
01-12-2004, 20:57
Originally posted by Mr.Dallara
Maar als je “pas” op je 18e in een FR1600 stap voor je allereerste race seizoen, dan kom je volgens mij te laat om een tweede Raikonen of Button te worden… Raikkonen hebben ze rechtstreeks uit de F.Renault gehaald hé ;) dus als ze deze gasten na 1 of 2 jaar in een F1-auto zetten zijn ze niet ouder dan Raikkonen of Button, maar dat zou natuurlijk ongelofelijk uitzonderlijk zijn ;)

Mark
18-12-2004, 00:50
Originally posted by Mark
Nog niks over gehoord.........maar mag je iets concluderen uit de foto's? Ik zie alleen maar de wagens van Thierry Boutsen Racing en de "eigen" wagens van de RACB.

Nee, na lange vergaderingen blijft bvba Marc Goossens Motorsport het team voor de Rookies. Toch een vorm van continuiteit....... e.e.a. volgens www.autosport.be

Mark
28-12-2004, 02:09
Originally posted by Mr.Dallara
Het lijstje van de 20 outdoor karters is volgens mij tot nu toe nog nergens niet te vinden in de media.

Die lijst van outdoor karters hebben we nooit gezien.........wel heeft een van die outdoor kandidaten de overstap gemaakt van karts naar de FRenault 1600. Thomas Van Obbergen zal uitomen voor het team van Patrick Païez Progress in 2005. E.e.a. volgens www.racinglife.be