PDA

View Full Version : 4 december the day after ...


ubie
04-12-2004, 11:05
Hoi Andy,

heel toffe dag gisteren, great stuff.


Toch effe een opmerking ivm sommige mensen en hun driving style (tijdens het vrij rijden)

Ik begrijp goed dat sommige willen driften .. (doe dit dan op het speciale uur voorzien) en niet tijdens het gewone vrije rijden .. of tenminste niet als er andere auto's vlak achter je zitten .. je weet maar nooit wat er kan misgaan... niet iedereen van ons is MS zoals sommige denken .. :) de meeste van ons willen toch naar huis met de auto in 1 stuk .... right?

Ook heb ik sterke bedenkingen over hoe het kan dat mensen zonder lichten rondrijden als het bijna zo goed als donker is.

We zijn met de EVO namelijk bijna vol in iemand gereden die rondgegaan was en die zonder lichten in tegengestelde richting op de baan stond.
resultaat .. voorbumper naar de klote!
(door tegen de kant te schuren - het had veel erger kunnen zijn dus gelukkig nog)

1 bocht verder steekt diezelfde auto dan in de grind bak ..
:rolleyes: kansloos!


Cu all next year
Filip

M545i
04-12-2004, 12:13
Tja voor ons liep het minder goed dan verwacht, de auto viel al stil in de pitbox waar de sensors gegeven worden :mad: . Nadien deed hij het weer maar niet voor lang, na 10 minuten was het definitief game over: een elektrische gremlin had toegeslagen en vond het nodig om onze pret te bederven :no: . Volgend jaar beter!

De jongens in de 5 series hadden blijkbaar al meerdere keren door de zijruiten gekeken.....mooi!!!

Ook Aldretti en Rappe106 kwam enkele keren schitterend de bocht om (heb jullie op video).

Hoe was de eindrangschikking eigenlijk bij de voortrekkers?

M545i

A.J.
04-12-2004, 13:30
Originally posted by M545i

Hoe was de eindrangschikking eigenlijk bij de voortrekkers?

M545i

Aldretti met de Honda won voor Rappe 106.

A.J.
04-12-2004, 13:38
Originally posted by ubie
Hoi Andy,

heel toffe dag gisteren, great stuff.


Toch effe een opmerking ivm sommige mensen en hun driving style (tijdens het vrij rijden)

Ik begrijp goed dat sommige willen driften .. (doe dit dan op het speciale uur voorzien) en niet tijdens het gewone vrije rijden .. of tenminste niet als er andere auto's vlak achter je zitten .. je weet maar nooit wat er kan misgaan... niet iedereen van ons is MS zoals sommige denken .. :) de meeste van ons willen toch naar huis met de auto in 1 stuk .... right?

Ook heb ik sterke bedenkingen over hoe het kan dat mensen zonder lichten rondrijden als het bijna zo goed als donker is.

We zijn met de EVO namelijk bijna vol in iemand gereden die rondgegaan was en die zonder lichten in tegengestelde richting op de baan stond.
resultaat .. voorbumper naar de klote!
(door tegen de kant te schuren - het had veel erger kunnen zijn dus gelukkig nog)

1 bocht verder steekt diezelfde auto dan in de grind bak ..
:rolleyes: kansloos!


Cu all next year
Filip

Wat betreft dat driften tijdens het vrij rijden : volgend jaar zal telkens het laatste uur voorzien worden om te driften. Het vrij rijden voor iedereen zal beginnen om 13u ipv 14u.
Dan kunnen en zullen we strenger optreden bij roekeloos rijgedrag.
Verder wat betreft die lichten : je hebt gelijk. We wilden die wagens laten rijden tot 17u maar het was een kwartiertje vroeger reeds donker. Ook zullen we volgende keer dat het donker is tijden het laatste uur werken met de gele knipperlichten ipv de vlaggen want die zijn vrijwel onzichtbaar.

Verder gaan we ook strenger optreden bij gele vlag situaties. Een beetje meer discipline zou niet slecht zijn maar van de andere kant willen we zo tolerant mogelijk zijn om iedereen "zijn ding" te laten doen. Maar veiligheid moet toch primeren.

We zullen eraan werken.

aldretti racing
04-12-2004, 14:33
Ik heb me gisteren beestig geamuseerd :D

Vandaag is het een pak minder, ik heb ne behoorlijke whiplash overgehouden na mijn contact met de muur :frusty:

De auto is nog wel te herstellen, nu weten we weer wa doen van de winter.

Alleen vond ik het jammer als je probeerde om wat afstand te houden dat er dan toch ingehaald werd. Misschien een inhaalverbod voor de volgende keer ?

Greetz ALDRETTI

PS: @dpjef leuke videomontage

dpjef
04-12-2004, 15:14
@dpjef leuke videomontage

Bedankt, 'k moet Premiere nog een beetje onder de knie krijgen...

ubie
04-12-2004, 18:35
Ok thnx andy,

- 1 uurtje voor de drifters is zeker goe meegenomen ....
- gele knipperlichten - idd veel beter dan vlaggen in het donker.
- en mss idd wa strenger zijn bij gele vlag situaties en bij meerdere malen roekeloos gedrag ...

het is niet omdat er meer regels zijn dat het mss minder prettig zou zijn.

Onlangs nog met http://www.bookatrack.com naar Spa geweest, en telkens hebben ze goeie briefing met strenge regels.
In dat geval willen strengere regels enkel zeggen dat er duidelijke afspraken zijn over voorbij steken (enkel als voorligger je gezien heeft en teken geeft - knipperlicht of voor de eenzitters hand signaal) en uitremmen voor de bochten (verboden)

Het blijft fun, we zijn daar immers niet om de beste rondetijd neer te zetten .. maar om ons te amuseren met de auto.

Goeie initiatieven ... Andy.
Cu next season.
(in my new car :)

Remy
04-12-2004, 20:22
Het blijft fun, we zijn daar immers niet om de beste rondetijd neer te zetten .. maar om ons te amuseren met de auto.

Persoonlijk rijd ik reeds 2 seizoenen mee met de Eran dagen om m'n persoonlijke rondetijden te verbeteren...
Het sleutelen aan de auto (veranderingen aan de wielgeometrie enz.) en de daarmee -al dan niet- behaalde tijdwinst is voor mij de uitdaging van het racen.

Als er een inhaal- of uitremverbod ingevoerd zou worden, ben ik ervan overtuigd dat er heel veel mensen weg blijven!!
Profesioneel inhalen en/of uitremmen is immers een van de dingen die bij het racen hoort!!
Het is dan ook niet voor niets dat race ervaring vereist is tijdens deze dagen!!

Voor de duidelijkheid:
Natuurlijk kom ik om me te amuseren met de auto, en niet om de snelste van de dag proberen te zijn.
Maar als inhalen en uitremmen verboden zou worden, lijkt het meer op een "clubdag" dan Free Driving... :rolleyes:

Strenge(re) maatregels tijdens een gele vlag situatie ben ik natuurlijk voorstander van!!
Ik zie helaas regelmatig piloten inhalen tijdens een gele vlag situatie!! :no:

Verder heb ik me ook dit keer weer geweldig geamuseerd!! Een prachtige afsluiter van het Eran seizoen...
Vooral het racen in het donker is een geweldige ervaring... Dit zou zich wat mij betreft vaker mogen voordoen.
Ik ben dan met Ubie eens dat de piloten welliswaar voor goede verlichting moeten zorgen!!

Voor iedereen die deze dagen mogelijk maakt:
Complimenten... en Keep up the good work!! :applaus:

See you in Zolder ;)

aldretti racing
04-12-2004, 21:09
Voor de duidelijkheid als ik spreek over een inhaalverbod bedoel ik dat natuurlijk tijdens de driftchallenge en niet tijdens Free Driving, anders zou het inderdaad niet meer interessant zijn.

Ik ben ook voorstander van strengere maatregelen bij het niet juist opvolgen tijdens gele vlag situaties. "safety first"


Greetz ALDRETTI

rappe106
05-12-2004, 14:07
waarom moet alles veranderen. vroeger zijn er nooit problemen geweest en plotseling komen er drie regels bij.
het is dus duidelijk de fout van de belg. zie politiek: een individu vindt dat 90/u te hard is en maakt er 70 van (10 milj belgen MOETEN volgen)
nu worden de enkele drifters verbannen naar een uurtje alleen rijden. en wat als er maar 1 drifter is. een heel circuit afgehuurd voor 45 €, moet kunnen.
ik moet zeggen dat ik de driftchallenge wel gevaarliijk vond. het geeft geen goed gevoel om achter iemand te rijden die redelijk labiel rijdt. achter de 5 reeksen en de nissan verminderde dat gevoel, want de ervaring droop er vanaf.
heb ook geen enkele keer kunnen doorrijden . ben bijna niet boven de 100/u gekomen. heb ook veel mensen zien afgaan, waaronder 2 x aldretti (1 keer zandbak en 1 keer muur)
iedereen vond het wel te gek, mega. Ik ook.

hoe wordt er gevlagd tijdens de 24 uren?

ik zie het nog gebeuren dat Eran aangeklaagd gaat worden omdat de ene of de andere de vangrails is ingegaan omwille van een kiezel op de baan.
maar ja, we leven in een wereld van vrije menings uiting, dus we moeten er maar mee leren leven

Bedankt Eran voor deze dag. heb veel auto amateurs gezien die zwaar onder de indruk waren. ben gisteren naar race of champions gaan kijken, en de driftchallenge was toch net iets voordeliger om naar te kijken.
mvg
Yves

ubie
05-12-2004, 14:24
inhaal verbod? tuurlijk nie .. :) maar gewoon effe de regels duidelijk maken .... als sommige een deadwish hebben voor hun auto op de baan das dan goed voor hun ... maar betrek er een ander niet in ...

Ik ga naar verschillende trackdays .. en meestal gaat het er altijd normaal aan toe .. . maar altijd is er wel een uitzondering bij die denkt dat hij toch wel nog effe zotter moet doen dan de rest .. en in zo'n gevallen denk ik dat andy dan misschien effe moet tussenkomen en die persoon langs de kant halen en effe de regels nog is duidelijk maken ....
das al ...

en drifters mogen van mij tijdens het ganse vrije rijden .. maar dat die dan wel effe in gedachte houden .. dat ze niet alleen op de baan rijden ...

ik zal de laatste zijn om er een clubdag of tourrit van de te maken :P

btw volgende seizoen moeten we zeker eens paar keer met ganse hoop naar de ring trekken ook !

cu
Filip

IlPrincipal
06-12-2004, 13:02
Ik kon er deze keer niet bij zijn. Sinterklaas was op school en dan moet Il Principal er ook zijn om alles mee in goede banen te leiden.
Wat betreft het inhaalverbod en veilig rijden, hier kan ik me toch aansluiten bij de visie van Ubie. Gele vlag, wil zeggen inhaalverbod, dat is toch ook zo bij een echte race. Wie er zich niet aan houdt :no: , zwarte vlag.

Ik ben deze zomer naar de All Dutch Porsche Days geweest te Zandvoort en daar waren de baancomissarissen zeer actief...met blauwe vlaggen. Zo wist je dat je ingehaald werd of omgekeerd. Dat gaf een veilig gevoel. Op de Eran days moet je soms toch maar hopen dat de piloot, van de wagen die je aan het inhalen bent, gezien heeft dat je er bent.
Remy, ik dacht dat de Eran days nu net dienden om Circuit(race) ervaring op te doen...niet iedereen is even ervaren als jij, enkele afspraken en regels kunnen zeker bijdragen om ervaring op te doen in een duidelijke circuitomgeving.

Wat de drifters betreft...ik vind dit fantastisch maar niet gemengd met andere wagens. Ik denk dat ze al werk genoeg hebben met het driften, laat staan dat ze nog in het oog moeten houden of ze niet ingehaald worden. Wie strak en snel wil rijden zou anders steeds moeten wachten of wat?

Nog een fijne sinterklaasdag...hopelijk heeft de lieve man de nodige onderdelen in jullie schoorsteen laten vallen.

IlPrincipal
06-12-2004, 13:05
Sorry mannen (en eventuele lieve dames), ik weet niet hoe dat eerste tekentje van dat duimpje op mijn post gekomen is...Dat was niet de bedoeling, het zal wel aan mijn onervarenheid met het medium "Forum" te maken hebben.

Jo Smets
06-12-2004, 13:34
The day after tells me....

ik heb ongelooflijk veel fun gehad aan de drift challenge, als toeschouwer.

Ook het vrij rijden was prima, behalve dat ik na 50 minuten rijden geen koppeling meer had :( schroefje losgekomen. (neen, niet bij mij :D )

Snel gerepareerd maar niet meer de baan op geweest.

Verder nog wat dingen ontdekt aan de mini die veranderd moeten worden.

In het algemeen... Concept is prima, uitstekend zelfs,alleen een degelijke breefing of richtlijnen, zie ik wel als een pluspunt. Ik heb het gevoel dat er nu een beetje wildgroei ontstaat in wat kan en wat niet kan.
PS : Ik heb er trouwens tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Gefeliciteerd Jaap, Aldretti en Yves. Vette drifts. Klasse mannen.

Race-groeten,
Jo Smets
(Learning the principals of left-foot braking)

A.J.
06-12-2004, 13:40
Misschien moeten we in januari eens samenkomen met de Eranners die dat wensen om eens een aantal dingen door te spreken en te evalueren. Wij als organisatie staan open voor alles, dat is met de drift challenge duidelijk gebleken denk ik en we organiseren dan ook met beperkte middelen. Daarom wil ik indien er interesse is wel eens samen zitten om het hele concept wat door te spreken en eventueel enkele veranderingen door te voeren.
Laat maar weten of er mensen willen vergaderen hierover.

Jo Smets
06-12-2004, 14:49
@Andy,

Goed idee,
count me in

Race-groeten,
Jo Smets

ubie
06-12-2004, 15:32
Sure if I can make it I'll be there .. liefst een weeekend aub ..

IlPrincipal
06-12-2004, 15:54
Een goed idee Andy,
Ik heb op een forum van slotracen in België al ellenlange voorstellen en discussies zien ontstaan die uiteindelijk uitdoven.
Een goede vergadering over de eran race days mag er komen.
Wel opletten dat er een goede agenda is zodat er geen mensen met verkeerde verwachtingen op af komen.(Bv. de eran dagen moeten in de toekomst verlopen zoals ik het verwacht. Of... nu kunnen we eens invullen hoe het in de toekomst zou moeten..)
Ik zou zeggen dat jullie, als organisatie, je doelstellingen nog eens voorstellen. Wat, voor wie, beperkingen...
Een duidelijke lijn voor het driften en het rijden...
We mogen niet vergeten dat jullie ons de kans geven om op het circuit te rijden en dat jullie dus duidelijk regels mogen en moeten vooropstellen.

Jo Smets
06-12-2004, 16:20
Il Principal = right

Race-groeten,
Jo Smets

Jo Smets
06-12-2004, 16:53
Iemand al een kalender voor 2005??
Ik dacht dat die ook vrijdag avond bekend gemaakt zou worden.

Race-groeten,
Jo Smets

Remy
06-12-2004, 18:18
Remy, ik dacht dat de Eran days nu net dienden om Circuit(race) ervaring op te doen

IlPrincipal, Daar heb je natuurlijk gelijk in...
Maar met een verbod op uitremmen (zoals Ubie aangeeft) zal men nooit race ervaring kunnen opdoen!
Zoals ik al schreef, vind ik dit persoonlijk één van de mooie dingen die bij het racen hoort...

Ook kan ik me niet voorstellen dat een snellere deelnemer moet gaan wachten (bij wijze van spreken) op een gebaar van z'n voorligger, om voorbij te mogen steken.... Dat heeft -naar mijn mening- namelijk nog maar weinig met "racen" te maken...
Ik wil hier natuurlijk wel bij vermelden dat dit van situatie tot situatie verschillend is!!
Als de ene deelnemer bijvoorbeeld sneller is in bochten en de andere op de rechte stukken, kan men onderling een gebaar geven om voorbij te steken. (zo gebeurd dat nu immers ook)
Ook bij formule auto's geeft het een veilig gevoel als de piloot aangeeft je gezien te hebben! (zo zijn er meer situatie's)

Ik heb het hier dus enkel over voorstellen die voorbij zijn gekomen in dit topic, waarvan ik hoop dat ze niet doorgevoerd worden!

Voor de duidelijkheid:
Ook ik ben uiteraard een voorstander van "safety first" en ben ook van mening dat goede afspraken alleen maar gunstig kunnen zijn!!
Ik maak me enkel lichte zorgen, als mensen het gaan hebben over een uitremverbod en beperkt inhalen tijdens het vrije rijden! :rolleyes:

Ik ben het met Rappe106 eens om te zeggen:
waarom moet alles veranderen. vroeger zijn er nooit problemen geweest

See you in Zolder ;)

A.J.
06-12-2004, 18:24
Originally posted by Jo Smets
Iemand al een kalender voor 2005??
Ik dacht dat die ook vrijdag avond bekend gemaakt zou worden.

Race-groeten,
Jo Smets

vanaf morgen zou onze nieuwe site voor 2005 online moeten zijn.

we beginnen in maart opnieuw en gaan dan 1 keer per maand rijden in Zolder. Verder staat vast dat we op 29 maart naar Francorchamps gaan.
Het laatste uur zal telkens voorbehouden worden voor de drifters.
Als afsluiting zullen we op zatedag 3 december een heuse ERAN DRIFT DAG houden. later meer hierover.

ubie
06-12-2004, 19:01
Ik zeg niet dat er een inhaal verbod moet komen/zijn ... ik zeg wel dat er duidelijkheid moet zijn wat wel en niet kan ...das al ... want sommige doen maar op ...
... miss moet je ook maar is naar een paar andere trackdays gaan (buiten eran) en daar een kijkje ivm organisatie/regels ... misschien zijn er wel goeie ideen bij ..

En als je echt race(circuit) ervaring wil opdoen dan denk ik best dat je op donderdag gaat oefenen (maar dan moet je een race licentie hebben zekers?) en niet tussen mensen die hun eerste circuit stapjes zetten tijdens een eran dag ... (zal natuurlijk wel plezanter, easier zijn om zo alle newbies voorbij te kunnen gaan da wel :))

vanaf morgen zou onze nieuwe site voor 2005 online moeten zijn.
-> good stuff andy ... ben benieuwd of dat andere topic .. van mss eens eran tijdens het weekend te doen .. ook in het aanbod zit :))


Cu
Fil.

29 maart, Count me in for Spa :))

Remy
06-12-2004, 20:23
Jammer, dat het mij niet lukt om mijn persoonlijke standpunt duidelijk te maken of dat ik niet begrepen word...

Ubie,
Ik schreef over jou suggestie, over een verbod op uitremmen... niet op inhalen.

En dit:
zal natuurlijk wel plezanter, easier zijn om zo alle newbies voorbij te kunnen gaan da wel
Is natuurlijk absolute onzin!!

Ik heb zelf net zo goed nog genoeg te leren en heb respect voor iedereen die aan deze dagen meedoet en een gezamelijke hobby deelt!!
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat er mensen zijn die trots zijn dat ze met hun race ervaring sneller gaan dan "newbies", dus vind ik het belachelijk dat je zoiets suggereert!! (iedereen is immers begonnen als "newbie"... ik ook!)

Het mooie aan Eran vind ik nog altijd de vrije gang van zaken en het feit dat daardoor iedereen (oke, de meeste mensen) hun verantwoording daarin neemt.
Bij andere trackdays (o.a. in Zandvoort) is zo'n strakke, tijdgebonden en reglementaire organisatie, dat het bijna on-interessant word!!

Ik merk hier dat ik na het plaatsen van 2 berichten, waarin ik fatsoendelijk probeer te discussieren (door het geven van m'n persoonlijke mening) word gezien als iemand die met de neus omhoog loopt... Erg jammer!! :(

Buiten deze discussie om hoop ik dat het komende ERAN seizoen net zo'n topper word als de afgelopen jaren.
En dank de gehele organisatie dan ook nogmaals voor hun geweldige inzet en initiatieven!!

See you in Zolder ;)

Jo Smets
06-12-2004, 20:42
Originally posted by A.J.
vanaf morgen zou onze nieuwe site voor 2005 online moeten zijn.

we beginnen in maart opnieuw en gaan dan 1 keer per maand rijden in Zolder. Verder staat vast dat we op 29 maart naar Francorchamps gaan.
Het laatste uur zal telkens voorbehouden worden voor de drifters.
Als afsluiting zullen we op zatedag 3 december een heuse ERAN DRIFT DAG houden. later meer hierover.

thnx ERAN
:worship: :applaus: :worship:

Francorchamps :gas:

Maart is toch zo n mooie maand :D:D:D

Race groeten
Jo Smets

Pat
06-12-2004, 22:02
Remy, niets van aantrekken, in de hitte van de strijd (lees discussie) worden er wel eens zaken lichtjes verbogen begrepen.

Ondertussen raak je toch enkele interessante punten aan.

Het is inderdaad een kwestie van respect. Sommigen vergeten wel eens dat er mensen rondrijden die 's morgens hun eerste meters op het circuit gereden hebben. Zoals je ook aangeeft zijn ze vergeten hoe ze zelf reageerden tijdens hun eerste meters.

Laat ons eerlijk zijn, je kan het heel goed aanvoelen als de piloot voor je zich nog niet op zijn gemak voelt in de wagen of op het circuit. Is het echt zo erg even een bochtje te wachten en op een recht stuk toch voorbij te gaan ?

We spreken hier over gevoel, gezond verstand en elkaar het licht in de ogen gunnen. Daarvoor heb je geen afspraken nodig !

Persoonlijk had ik één probleem tijdens mijn eerste ERAN-dag.
Je begint 's morgens als volslagen bleutje, en wordt 's namiddags plots verrast door "ervaren" deelnemers en snellere wagens die je rond de oren vliegen. Terwijl je probeert die propere lijn van de morgend te rijden, krijg je het gevoel dat je enkel dient als een soort schietschijf. Ikzelf geraakte er snel over ... mijn neef kreeg de wagen zelfs niet meer in een hogere versnelling.
Je leert ook niets meer bij als er in elke bocht eentje aan de binnenkant zit. En het laatste wat ik wil is hier iemand met de vinger wijzen. Voor de piloot in de andere wagen is dit tenslotte een pure en normale inhaalbeweging ... en die moet ook getraind worden ...

@Andy
Misschien één van de punten waar eens kan over gesproken worden. Het is maar een voorstel, misschien de wagens die ook 's morgens de cursus gevolgd hebben, achteraan een teken geven. zodat de mensen van de namiddag weten dat ze met een beginner te doen hebben en beter een bochtje wachten.

IlPrincipal
07-12-2004, 10:45
Hallo jongens, dit is nu net waar ik het over had met het slotraceforum. Dit medium (forum) is zeer gevaarlijk om een discussie op te zetten. Je kan geen nuance leggen in wat je typt, en de lezer interpreteert er maar op los.
In een vergadering zien we mekaar en kunnen we onmiddellijk verklaren wat we bedoelen.

Remy, jij bent me in het begin regelmatig gepasserd op het circuit en dat was meestal op het rechte stuk na een bocht. (ik denk dat jij met die blauwe Escort rijdt) Heb me geen enkele keer bedreigd gevoeld. Ik kijk ook regelmatig in mijn spiegels om te zien of er geen snellere wagen aankomt en ben niet te beroerd om even gas te lossen en teken te doen. Maar in het begin is dat wel verwarrend, je kan je inderdaad van geen kanten op de ideale lijn concentreren. Daarom rijd ik ook al het eerste uur niet meer. Too much traffic.

Ondertussen ben ik zelf ook sneller geworden (allee als je 2.03 snel wil noemen...) en probeer ik dus ook wel auto's in te halen, en dan merk je toch dat er mensen bij zijn die niet in hun spiegels kijken. Ik heb ook de indruk dat de piloten van sommige circuitwagens het niet goed kunnen hebben dat er een straatwagen inhaalt. Ik ben reeds enkele keren afgesneden, toen ik wilde inhalen, door een rode Golf3 en 1 van de 2 BMW's 3 reeks van Carlier racing doet ook vlot de deur toe voor de bocht??? Nochtans zijn ze trager...Misschien ligt het aan mij? Maar zelfs Chris die vorige keer met mij meereed was op 5 ronden tijd wel 2 keer getuige van iemand waar ik al naast zat en die toch de bocht aansneed... Dus voor iedereen spiegels gebruiken en wederzijds respect...
Om terug bij Ubie en mezelf te komen...Met duidelijke afspraken kan het toch veiliger. Ik denk dat er niemand graag met zijn auto op een takelwagen vertrekt.

Wat Zandvoort betreft, daar waren meer baancomissarissen zodat er vaker gevlagd kon worden. Maar moest dat op de Eran days ook zo worden dan zouden we veel dieper in onze portemonnee moeten gaan om te mogen rijden. Op Zandvoort vroegen ze op vrijdag 180 euro voor 4 keer 45 minuten, en de zaterdag en zondag 250 euro per dag... Dat zijn andere bedragen dan we bij Eran moeten betalen. Dus ik ben alleen op vrijdag op de baan geweest. En ik heb dan nog kunnen foefelen. Ik ben nog 2 reeksen met de snellere wagens op het circuit geraakt omdat het enorm hard regende en er bijna niemand op de baan durfde. Als goede Belg moet dat kunnen niet? Zo had ik toch waar voor mijn geld.

Veilige groetjes en tot volgend jaar

loe
07-12-2004, 14:28
Effe m'n mening,

denk dat de kern van de zaak is (copyright IlPrincipal):

---> wederzijds respect...

kan alleen maar uit ervaring spreken dat:

-diegenen met een straat-wagen deze regel voor 99% procent respecteren
-diegenen met een specifieke track-tool het hier iets aandacht aan schenken...
(onder het motto: who cares als ik m'n 325 in de flank van je .... parkeer?)

loe
07-12-2004, 14:28
sorry dubbele post :fight:

A.J.
07-12-2004, 14:58
nu is het wel zo dat op al die jaren dat wij dit organiseren de aanrijdingen tussen twee wagens op 1 hand te tellen zijn. De ongevallen die gebeurt zijn waren vrijwel altijd individueel.
Dus wat dat wederzijds respect betreft zit het wel redelijk goed meen ik.

Remy
07-12-2004, 18:38
Ik geloof dat we nu op dezelfde lijn beginnen te komen! ;)

Pat,
Je slaat de spijker op z'n kop... mooi omwoord!

We spreken hier over gevoel, gezond verstand en elkaar het licht in de ogen gunnen. Daarvoor heb je geen afspraken nodig !

Zo is het -in mijn beleving- ook altijd geweest tijdens de free driving middagen...
Dit maakt voor mij de Eran dagen dan ook uniek!

Het verhaal over je eerste circuit ervaring zal een ieder zeer bekend voorkomen!
Zo beleefde ik dit exact tijdens mijn eerste rijvaardigheidscursus met aansluitend vrij rijden op het circuit van Zandvoort.

Misschien één van de punten waar eens kan over gesproken worden. Het is maar een voorstel, misschien de wagens die ook 's morgens de cursus gevolgd hebben, achteraan een teken geven. zodat de mensen van de namiddag weten dat ze met een beginner te doen hebben en beter een bochtje wachte

Dat vind ik werkelijk een zeer goed idee!!

Ilprincipal,
Ook ben ik het hier volledig met jouw woorden eens...
Het is ook inderdaad érg jammer dat er daadwerkelijk mensen zijn die het voor de rest verpesten omdat ze het -om wat voor reden dan ook- niet kunnen hebben dat ze worden ingehaald door een straat auto...

Zelf ben ik ook nooit te beroerd om plaats te maken voor een snellere deelnemer.
Het is ook schitterend dat er dan altijd even bedankt word met een handgebaar.

Zoals ik ook al eerder aangaf gaat het inderdaad zeer zeker om wederzijds respect, maar dat zit -naar mijn inziens- nog altijd goed tijdens de Eran dagen.

See you in Zolder ;)

paul
07-12-2004, 19:17
hallo allemaal.

bij deze wil ik eran bedanken voor dit mooie seizoen.
ik heb bijna alle track days gereden met mijn renault 5 gt turbo.

volgend jaar zal ik er zeker weer zijn.

het is inderdaad een goed idee om eens bij mekaar te komen met alle rijders. zo kan een seizoen eens doorgenomen worden en nieuwe plannen voor het nieuwe jaar gemaakt worden.

tot volgend seizoen.

Paul

Blue
08-12-2004, 12:05
ook effe mijn mening

het is idd zo dat de aanrijdingen tussen 2 wagens op 1 hand te tellen zijn, maar vorige keer is er wel een EVO met schade geweest doordat een niet verlichte cosworth tegen de richting in aan het rijden was........

dat vind ik dan zonde.


Uiteindelijk gaat het om wederzijds respect en gezond verstand...


van de auto's die wat meer waarde hebben zie je snel dat ze zich heel goed bewust zijn dat er idd snellere auto's zijn
want zij hebben evengoed bang dat er een 325 of iets anders in zen flank gaat parkeren.

van de goedkopere trackauto's zitten er "SOMS" (want ik wil niet iedereen over dezelfde kam scheren, er zijn best veel mensen met een goedkopere tracktool die zich voortreffelijk aan de regels houden) auto's die een beetje rijden alsof hun leven ervanaf hangt en dat ze het toch niets kan schelen als ze schade zouden hebben.

dat is eenbeetje zonde...

uiteindelijk doe je met het vrij rijden mee om idd een beetje racegevoel te krijgen, je auto te leren kennen en eens voluit te kunnen gaan.
Uitremacties kunnen voor mij zeker ALS ze voldoen aan een paar regels, want we zitten niet in een echte race dus moet je ook niet gaan doen alsof beide auto's weten dat ze een jaarbudget hebben om alles te herstellen....

1) de andere persoon weet dat je er zit en gedraagt zich ook zo
2) door je uitremactie verplicht je em niet van in de zandbak of rare capriolen uit te halen om zen bocht toch te halen
3) je doet he top een manier waarbij je alle contact probeert te vermijden

niet zoals soms gebeurd dat je iemand in de eerste linkse toch dwingt om een slechte lijn te volgen en zo zichzrelf te verslikken
of in de chicanes het gras laten op te zoeken

uiteindelijk zijn we allemaal mensen met dezelfde passie
en willen we allemaal hetzelfde, plezier beleven.
Daarbij komt dan dat je je soms eens een beetje hoffelijk moet opstellen, ik heb ook al een paar bochten lang achter een tragere deelnemer gehangen, wel dan wacht je effe, verpest zijn ervaring dan ook niet door continu em proberen uit te remmen op stukken waar het niet direct gaat. dan ozu egoistisch zijn.
Wil je dat wel doen moet je mijn inziens maar meedoen met amateursraces waar iedereen met die gedachte start.

Misschien zou een korte briefing idd goed zijn.
Probleem is dat je met verschillende mensen zit die op verschillende tijdstippen toekomen....

Als er een vergadering komt wil ik zeker meedoen...

Maar zoals ik al zei, meestal verloopt alles geslaagd...
soms zie je eens een uitschieter of twee maar dat is "meestal" ook nog goed gegaan....

Blue
08-12-2004, 12:11
We spreken hier over gevoel, gezond verstand en elkaar het licht in de ogen gunnen. Daarvoor heb je geen afspraken nodig !

ja en nee, probleem is dat iedereen voor rede vatbaar is
maar sommige beginnen eens ze op het circuit zitten te denken dat ze de nieuwe Michael schumacher zijn.....

zie je trouwens op alle trackdays alsook op de Ring....


mensen blijven rare wezens die niet altijd evengoed elkaar het licht in de ogen gunnen....


en daarvoor heb je met regels wel een goede leidraad...
voor iedereen heel duidelijk, gene zever achteraf...

MarkXr
08-12-2004, 23:46
Kort maar krachtig: Alles bij het oude laten!
Naar mijn mening is het losse en informele de motor die de Eran dagen doet leven!
Daardoor onderscheiden de Eran dagen zich van vele andere Trackdays.

Laat iedereen zijn ding doen. Ten eerste is het nog niet vaak fout gegaan tussen mensen onderling zoals eerder aangekaart en ten tweede is het een illusie om circuitrijden risicoloos proberen te maken!

En dat er nog niet veel car-to-car indidenten zijn geweest lijkt mij het bewijs dat het risico laag genoeg is.

Op dit moment kan één ieder zijn ding doen. De "rookie" kan naar mijn idee goed aanleren (en leert relatief snel aan door snellere deelnemers om zich heen) en de gevorderde race-amateur kan zijn kunde ook beoefenen.

Goede zaak zou ik vinden dat er rustiger gereden werd tijdens "gele situaties".

Afgelopen keer was ik er helaas niet maar ik heb goede dingen gehoord over het driftgebeuren. Mooi initiatief want driften is een discipline op zich!
Hoop alleen niet dat door het invoeren van een speciaal driftuurtje het driften tijdens de rest van de dag verboden wordt.


Groeten,
Mark Vroomen

PS: ik wil de organisatie achter ErAn Racing bedanken voor de mooie dagen. Zowel die waar ik zelf heb kunnen rijden alsook die waar ik slechts toeschouwer was. Hopelijk nog veel van deze dagen op dezelfde manier!

M-jo
09-12-2004, 22:06
beste Eranners

laat Andy maar een datum bepalen , kunnen we samen eens onze mening uiten
zodat we er allemaal beter van worden
al menige organisaties zijn ten onder gegaan aan te veel regels
en meningsverschillen onder de ' rijdersgroepen '
als ik de voorgaande ' voorstellen ' lees , dan vind ik dat een beetje beangstigend , meer respect voor de gele vlag , juist ,
blauwe vlag zwaaien zou een verbetering zijn , voor de rest
zoek het niet te ver , denk aan de basis van eran
tot dusver vond ik het de beste organisatie om 'vrij' te rijden
laat ons dat zo houden

///M-groeten

Pat
11-12-2004, 22:02
Mijn eerste reactie had misschien een iets te "donkere" ondergrond.
Ook ik vind de ERAN-dagen een prachtig initiatief, waar teveel regels zeker de pret zullen komen drukken. We krijgen in ons landje zo al genoeg regels in onze schoot geworpen !
Eigenlijk is er buiten de hele filosofie over regels en verstand, één groot punt waar ik toch wens bij te blijven. Het zoeken naar een middel om de mensen die aan hun eerste dag bezig zijn, visueel te onderscheiden van de ervaren piloten.
Een klein visueel hulpje kan misschien even de knop "gezond verstand" opzetten.
En hier bedoel ik niet dat de ervaren piloten geen gezond verstand hebben, maar in de hitte van het gebeuren gaat de concentratie soms naar andere zaken.
Eventueel kunnen we "gezond verstand" vervangen door "visueel bewustzijn" ...
Voor de rest hoop ik iedereen volgend jaar even VRIJ als dit jaar terug te zien !