Log in

View Full Version : 4X4 Protestrit

laurent
04-12-2004, 12:36
Afgelopen maanden was de 4x4-rijder meerdere malen de zondebok in de media.
Daar bovenop komt de regering nu met een nieuwe wet op de proppen, die reeds op 1 januari 2005 in voege zal treden en die duizenden 4x4 rijders financieel zal treffen.

Daar wij van mening zijn dat dit niet langer kan, vinden wij het belangrijk om als groep naar buiten te treden en zo de aandacht van de media op te eisen om onze belangen te verdedigen.

Wij zullen op straat komen omdat:

* zoveel mensen die recent een nieuwe wagen gekocht of in bestelling hebben staan met hun handen in het haar zitten wegens gebrek aan juiste informatie.
* in het kader van de nieuwe regeling nergens sprake is van een overgangsfase.
* de media geen onderscheid kan maken tussen 4x4's, SUV's en Luxe Terreinwagens.
* wij als 4x4-rijder overal geviseerd worden terwijl ook wij onze hobby/passie hebben
* de kans bestaat dat ze net als in de buurlanden onze wagens weren uit het straatbeeld

Op zondag 5 december komen we daarom samen rond 13u30 aan de Texaco parking in Groot-Bijgaarden, op de E40 richting Brussel. We zullen van daaruit een rondrit van een tweetal uren maken langs de ring van Brussel, met als eindbestemming de parking van de E40 in Groot Bijgaarden richting kust..

Gezien we de laatste tijd, zowel door media als door sommige politici, in een slecht daglicht worden gesteld, verwachten wij dan ook een correcte houding, met respect voor de verkeersregels en medeweggebruikers, van iedere aanwezige.

Mail dit door naar AL uw kenissen, vrienden, ...

TiBo
06-12-2004, 18:35
Ikzelf heb geen voordeel bij de discussie, ware het niet dat mijn ouders met een VW Touareg rijden.
Het gaat hier om een SUV van 2200 KG voorzien van een R5 TDI motor. Het voertuig is niet ingeschreven als lichte vrachtwagen, dus om eerlijk te zijn raken de nakende wetswijzigingen noch mijn ouders, ... noch mezelf. Toch wil ik graag even mijn mening uiten.

Om eerlijk te zijn snap ik de huidige discussie niet echt. Wat is momenteel de grootste ergernis ten opzicht van deze wagens?

- het gewicht ?
- de omvang ?
- het verbruik ?

Men ziet de eigenaars van deze wagens momenteel als 'killers' en wil hen het liefst van al aan het kruis nagelen? Waarom? Omdat men zelf graag met zo'n voertuig zou rijden maar de budgetten niet heeft? Omwille van de frustraties rond het comfort en veiligheid dat ze bieden? Wat?

Geef nu zelf toe, geef iemand het budget (/de mogelijkheid) om zo een voertuig te kopen, en ze doen het toch, niet? Misschien liefst nog één met een V10 TDI? Ah ja, Redelijk zuinig én krachtig. Wat wil een mens nog meer?

De mooiste redenering rond dit thema komt misschien nog van m'n vader zelf. Deze had zoiets van: "Als ze moeilijk gaan doen over deze wagens, dan verkoop ik de mijne en koop ik een Audi A6 3.0 TDI Quattro. Deze weegt even veel, verbruikt even veel en biedt dezelfde luxe / laadruimte (inclusief de CDC luchtvering)."

Om eerlijk te zijn was ik het niet volledig met de redenering van mijn vader eens. Ik zag meer graten in een Audi A8. Deze berline weegt even veel, verbuikt meer en ... levert toch nog dat beetje extra comfort ten opzicht van de A6!

Guido
06-12-2004, 18:51
Is de protestactie eigenlijk een succes geweest?

Ik heb er ook geen rechtstreeks voordeel bij dat de 4x4's aangepakt worden, maar wat me verbaasde is dat er ook RAV4 enz. blijkbaar onder schot liggen?? Wat gaan ze doen met bijv. de 2WD Honda HRV's en Hyundai 2WD wagens uit dezelfde categorie? Die vallen daar niet onder? En hoe zit het met bijv. een A6 Allroad of een Subaru Forester om maar enkele andere 4X4's te te noemen die niet in de categorie SUV vallen?

What will be next? De Espaces, Sharalambraxy's en andere MPV's?

:no:

Pat
11-12-2004, 22:17
Ik wil zeker de 4X4's niet uit het straatbeeld en ik vind dat enkel chauffeurs zelf doders kunnen zijn. Elke jeep of gewone wagen is toch maar een hoop ijzer die stilstaat als er niet op het pedaal geduwd wordt.
Ten andere ... als we zo redeneren hadden de gewone wagens reeds jaren moeten verwijderd zijn !

Waar ik wel akkoord mee ben is dat de mogelijkheid tot inschrijven als "lichte vracht" zal beperkt worden. Jullie willen een zware jeep met zware motor, aanvaardt dan de bluts met de builen zoals alle andere eigenaars van gewone personenwagens. Leg jullie zelf niet het recht op een voertuig te mogen inschrijven aan betere voorwaarden gewoon omdat er Jeep opplakt.

Sorry als dit nogal cru klinkt, ik kon het niet anders verwoorden ...

Desmodromic2001
12-12-2004, 01:28
Ik heb op het autosalon verleden jaar zo'n ding bestelt net omdat men zei dat die als lichte vracht ingeschreven kon worden. Als mijn wagen niet binnenkomt voor het einde van het jaar wordt ik gestraft met een serieuze BIV, rijtaks enz. De hele zaak gaat over het feit dat ze PLOTSELING de spelregels veranderen, terwijl ik niet zo PLOTSELING nog mijn bestelling van deze nieuwe wagen kan afzeggen. Ik had die wagen NOOIT gekocht als ik geweten had dat de regels zouden veranderen. Dit is voor mij een serieuze financiële aderlating, en bevestigt voor mij nogmaals de stelling dat er geen grotere gangster in Belgie is dan de staat zelf. Ik voel mij serieus bestolen.

Desmodromic2001
12-12-2004, 01:29
en de dt fouten moeten jullie er maar bijnemen ;-)

laurent
12-12-2004, 13:32
Heb je die lichte vracht nodig?
Bijvoorbeeld voor je materiaal dat je nodig hebt voor je werk te verslepen? (als zelfstandige dus he, niet het materiaal van je baas..)