PDA

View Full Version : Ferrari bezig met unieke ontwikkeling

airco
08-11-2001, 19:21
Dat Ferrari de F1 de komende jaren wil blijven domineren hebben ze nooit onder stoelen of banken gestoken! Nu komt Willi Webber met hetgeen waar ik al enkele weken geruchten van opving!! Motor en Versnellingsbak worden 1!! Al diegenen die iets van automechaniek kennen zullen het met me eens zijn, dat hierin een grote performance-winst in valt te rapen!! Bij de andere teams zijn deze geruchten slecht aangekomen!! Mercedes wil terugkomen ipv van achter de feiten aan te hollen, en haalt een heel deel van de ontwikkeling bij McLaren weg!! Als Ferrari-supporter hoop ik dat Ferrari dit voor mekaar krijgt, al vrees ik dat zo een drastische wijziging voor veel kinderziekten gaat zorgen vooraleer vruchten af te werpen.:( :(

Michael Schumachers manager Willi Weber bevestigt dat Ferrari werkt aan een revolutionaire integratie van motor en versnellingsbak. Technisch directeur Ross Brawn wilde tegenover de Italiaanse sportkrant Gazzetta dello Sport geen opening van zaken geven, maar de zaakwaarnemer van stercoureur Schumacher vertelt op een website enthousiast over een concept waarin de motor en versnellingsbak zijn geďntegreerd met een koppeling zonder vliegwiel.

Enkele weken geleden meldde deze site al dat er door de Scuderia wordt gewerkt aan een uniek, compact concept waarin de krachtbron en de transmissie zijn geďntegreerd. Dat nieuws heeft al geleid tot een drastische reorganisatie bij rivaal McLaren-Mercedes. Mercedes heeft een belangrijk deel van het onderzoeks- en ontwikkelingswerk bij McLaren weggehaald. Technisch directeur Adrian Newey van McLaren werkt voortaan nauw samen met de ingenieurs van Ilmore en Mercedes. Het autoconcern wil net als Ferrari afrekenen met de traditionele scheiding tussen de motorenleverancier en de constructeur.

"De motor en de versnellingsbak worden één unit, meer kan ik niet zeggen", aldus Weber op de website van Michael Schumacher. "Alleen dit: we nemen alle mogelijke maatregelen om het succes van dit jaar te verdedigen. Ferrari kan heel snel reageren. Dat hebben we wel laten zien. Als iets in een race nog niet lukte, slaagde het meestal wel in de volgende. We zullen ons blijven verbeteren."

bron: <a href='http://www.formule1.nl' target='_blank'>formule1.nl</a>

*mod*
op <a href='http://www.f1racing.net/news.php?ID=39120' target='_blank'> f1racing.net </a> hebben ze er ondertussen ook een heel verhaal over!!
*mod*

Finish
08-11-2001, 20:39
Als Ferrari-supporter hoop ik dat Ferrari dit voor mekaar krijgt, al vrees ik dat zo een drastische wijziging voor veel kinderziekten gaat zorgen vooraleer vruchten af te werpen.

Fijn, zien we uiteindelijk nog eens een seizoen met concurrentie.
Mocht Schumacher seizoen 2002 ook weer zegevieren ga ik er toch ernstig over nadenken een petje met het nummer 1 van hem te kopen, aangezien dat toch voor meerdere seizoenen blijft gelden ;)

Werner333
08-11-2001, 20:52
Reken maar dat, als dit bericht de ronde doet, dat Ferrari de combinatie dan al uitvoerig getest heeft. OK het zal wel eens kapot gaan maar over het algemeen zijn ze de concurentie een stap voor.
Tenzij de nieuwe motoren onder grote hoek van Renault en Honda zoveel beter zouden zijn dan een normale motor. Maar ook hier zitten kinderziektes in. Kan dus tof worden 2002.

airco
08-11-2001, 21:11
mja,

can't wait actually

Oneliner
08-11-2001, 21:29
Allez, dat gaat weer een spannend seizoen worden...
Niet dat ik iets tegen ferrari heb, verre van zelfs, maar ik verkies toch veel liever een spannende race, dan zoon overgedomineerde race door ferrari.

Of et nu ferrari is dat wint, of een ander maakt me niet echt veel meer uit, zolang we maar ECHT race te zien krijgen.

Werner333
08-11-2001, 21:49
Een echte race zie ik ook graag. Uiteraard heb ik liever dat Ferrari wint maar als het een goede race is geweest kan ik er al eens vrede mee nemen dat iemand anders wint.

TiBo
09-11-2001, 00:07
Ik heb ontzettend veel bewondering voor mensen als Rory Byrne. Dat is zo iemand die van 's morgends tot 's avonds in zijn bureau zit om de wagen op punt te stellen. Niet (alleen) omdat hij moet of omdat hij daar waanzinning veel geld voor krijgt, ... neen, hij wil gewoon een goede wagen afleveren.
Hetzelfde geldt trouwens voor Ross Brawn en Paolo Martinelli.

De Italianen een goed geöliede machine? Wie had dat ooit kunnen denken.

airco
09-11-2001, 00:37
mja,

6 jaar geleden had ik da nie durven voorspellen!!

airco

Werner333
09-11-2001, 00:45
Het is inderdaad ooit anders geweest bij Ferrari.:rolleyes:

Alain
09-11-2001, 10:59
Het is inderdaad ooit anders geweest bij Ferrari.

Niet alleen bij ferrari. Die Italianen vroeger bij Lancia of Bigazzi of CiBiEmme...man, man, man, was me dat lachen
;)

Sennake
09-11-2001, 19:15
Alles hangt af van de periode die je beschouwt natuurlijk hé!
Als Ferrari wereldkampioen wordt in 1952, 1953, 1956, 1958, 1961 en 1964 kan je moeilijk stellen dat ze aan het knoeien zijn. Neem daar nog de overwinningen in Le Mans bij van 1954, 1958, 1960, 1961, 1962, 1963, 1964 en 1965 en dan zie je dat ze echt wel zeer goed bezig waren en super betrouwbaar bleken ook!
Maar ook iets recenter, in het Forghieri tijdperk werden de wereldtitels F1 aaneengeregen (1975,1977 en 1979) en de wereldtitels en overwinningen in de sportwagens (vooral de 312 PB met Jacky Ickx als geheim wapen) waren niet meer te tellen! In 1972 werd ELKE race waaraan ze deelnamen gewonnen, (ELKE RACE, kan je je dat voorstellen??) waren ze zeer dikwijls 1e EN 2e, een aantal keren zelfs 1e, 2e en 3e, en een enkele keer zelfs 1e, 2e, 3e EN 4e!!!!!! Dat getuigt volgens mij toch ook wel van het bezit van een ZEER goed geoliede machine!!!
Nu neem ik wel aan dat de meeste van onze (jongere) leden die periode niet gekend hebben, maar zoals ALTIJD zeg ik en blijf ik zeggen : kijk iets verder dan je neus lang is en haal er eventueel statistieken en resultaten bij voor je een ongegronde bewering de ether in gooit please :o :o :o
En dan zal ik van mijn kant toegeven dat de jaren 80 vooral na het Villeneuve-Pironi debacle een mindere periode inluidden (alhoewel Ferrari nog 2 titels bij de constructeurs binnenhaalde en Alain Prost in 1991 ei zo na wereldkampioen werd op Ferrari) en dat de kentering gekomen is ONDER ANDERE door Michael Schumacher (maar op zijn eentje had hij het ook niet kunnen klaarspelen natuurlijk).

pjaques
09-11-2001, 23:07
Some teams still use the clutch during gearchanges, but most teams let the complex electronic systems on the car control the lifting and blipping of the throttle during up and down shifts to eliminate the need for the clutch. Hence the clutch is only needed to start the car from a standstill.
Ferrari have a major advantage over most of their rivals in that they build their own engines and gearboxes, with most teams building a gearbox to fit an engine suppliers powerplant. This has led to rumors that they are planning to integrate the castings for the engine and gearbox into one solid block. This will make the driveline stiffer, and with this innovation they are planning to remove the conventional clutch and instead use the electro-hydraulic differential to perform the operation of the standard clutch.

Removing the standard clutch layout removes the need for a bellhousing. This is a hollow case that sits between the engine and gearbox, containing the clutch and it's associated ancillaries. Removing the bellhousing will allow the engine and gearbox unit to be shorter, moving more of the mass towards the centre of the car, improving weight distribution. The lack of clutch (and its components) will also reduce the mass of the drivetrain, with a clutch being 1.5kg, and the bellhousing and its components being more. The removal of the bellhousing and the reduction on size of the gearbox may pose some suspension packaging problems, as some parts of the suspension are connected to it such as the front arms of the rear wishbones, but this is a minor problem for Ferrari to overcome.

The changes to the technical regulations that occurred before the Spanish GP allowed the differential to be controlled at all points on the circuit, which means that Ferrari can use their complicated electro-hydraulic differential to perform the functions usually performed by the clutch.

The main reason for wanting to remove the clutch though is to allow the engine to rev higher. Currently, the engine has to accelerate the mass of the rotating parts within the clutch, and the bolts etc which hold it together, so removing the clutch will allow the engine to both accelerate marginally faster and run at a higher rev limit. More engine revolutions a sec means a greater power output, and with Williams rumored to be testing next years engine up to 19,000 revs, it looks like the other engine manufacturers have a long winter before them to ensure they are competitive in 2002.

The new system has been reported to have been tested at the Ferrari base at Fiorano, with Schumacher lapping in the late 58's bracket, faster than at any time this year.

Raceboy
09-11-2001, 23:45
volgens autosport rijdt ferrari de erste 4 races van 2002 met het 2001 chassis pas daarna komt hun nieuwe wagen .

airco
09-11-2001, 23:50
ja, maar wel met nieuwe motor(met geintegreerde versnellingsbak) enkel aero-packet zal nog da van 2001 zijn!!

airco

Mario
10-11-2001, 10:52
't zou niet de eerste keer zijn dat een revolutionaire ontwikkeling op papier in werkelijkheid een flop wordt wegens te ingewikkeld of voordelen die niet opwegen tegen de nadelen. Colin Chapman kon daarover meepraten.

Ik moet dat eerst nog zien in ieder geval alvorens Ferrari al tot kampioen van volgend jaar uit te roepen.

airco
10-11-2001, 11:39
The new system has been reported to have been tested at the Ferrari base at Fiorano, with Schumacher lapping in the late 58's bracket, faster than at any time this year

Mja, ze hebben het algetest, en met succes!! Ok kinderziekten zitten overal in, maar ben vrij zeker dat Ferrari in dit stadium waar ze nu al zitten, de zaak wel zullen rondkrijgen zene!!

Terwijl ze pas vorig jaar in de 59'ers zijn geraakt, zitten ze nu op fiorano al in de 58'ers!! niet slecht voor een baan die eigenlijk verschrikkelijk kort is!!!

airco

Joosen
12-11-2001, 13:02
Naar hetgeen ik begrepen heb, heeft Ferrari zijn nieuwe versnellingsbak al getest met de oude motor, dus ik betwijfel dat die geďntegreerde versie al voor volgend jaar zou zijn.

However, it is thought that while Ferrari has already tested its new gearbox for next year married to a 2001 chassis, there are no plans to run the old car next year.

bron : autosport.com

airco
12-11-2001, 15:43
no plans to run the old car next year!!

den F1-2001 zou nimmer rijden, mor de motor + versnellingsbak komt er wel zene! dat is de main-ontwikkeling op den auto van dit jaar!!

airco

Joosen
12-11-2001, 18:23
Airco, ik hoop dat ge gelijk hebt want ik vind het altijd interessant om iets geheel nieuw te zien, maar ; you are missing my point.

Als de nieuwe versnellingsbak geďntegreerd is in hetzelfde blok als de motor, hoe kunnen ze hem dan testen op een oud chassis, met de oude motor ?? Voor de ophangingsproblemen die deze nieuwe combinatie met zich meebrengt zouden ook nog geen afdoende oplossingen gevonden zijn. De front pickup points van de achterste wishbones zijn (sinds motor en versnellingsbak deel uitmaken van de zelfdragende struktuur) altijd op het "bellhouse" gemonteerd, als er in die nieuwe combinatie geen bellhouse meer is, moeten die PU-points rechtstreeks op de motor (die in principe daarvoor te warm is) of op de versnellings bak (die eigenlijk daarvoor te smal is). Bij de laatste optie is het probleem dat de voorste helft van de wishbone te lang wordt en te dicht bij de achterste helft komt en daardoor krijg je volledig andere krachtverhoudingen en te grote verschillen die geometrisch niet eenvoudig op te lossen zijn, daarenboven wordt het dan veel moeilijker om de longitudinale stijfheid en sterkte van de wishbone te verzekeren.

Bij Ferrari zijn ze natuurlijk veel slimmer dan wij allemaal samen, dus ze zullen er wel wat op vinden.

(sorry ze manne, 'k moest efkens van m'n moeilijke woorden vanaf)

STAFFO
12-11-2001, 18:38
Tim,nog ergens een technische curcus gevonden?
!! JESUS !!
In ieder geval heeft Mercedes nog een groter gedeelte van de doorontwikkeling van de nieuwe MC Laren naar zich toe getrokken.Als reactie op Ferrari ?

Joosen
12-11-2001, 18:43
Neenee Stafke ik ben gewoon zo slim :D

Da verhaal heb ik niet helemaal gevolgd, ze zeggen dat zij de verschillende afdelingen meer willen integreren om er meer één geheel van te maken, maar ze trekken een stuk naar zich toe ?? Hoe zit dat juist ?

STAFFO
12-11-2001, 19:01
Wat ik heb begrepen ,is dat bepaalde testen en ontwikkelingen bij Mercedes zelf zou gebeuren en dat bepaalde technici van MC Laren onder supervisie van Mercedes zouden komen te staan.Let wel, dit enkel op gebied van motor-versnellingsbak.Ilmor zou ook in dit project betrokken worden.