PDA

View Full Version : In aanbouw: Toyota Celica GT4 - 24 uur Ieper 1996 - Loix - Tamiya 1/24


Sennake
04-01-2005, 19:06
Ik heb nog een weekje verlof dus dacht ik : "ik begin nog eens aan een nieuw project". Mijn keuze viel op een model dat ik enkele jaren geleden al wou beginnen, maar nu is het echt zover. De bouwdoos is een straatversie van de Toyota Celica (Tamiya nr 24133).

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moca_24/gifs/24133m.jpghttp://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moca_24/24133b.jpg

Daar hoort dan nog een transkit bij van Racing43 (Big Tk 08) om er de rallyversie van Loix van te maken.

Hier een foto van de kit + transkit uitgepakt :

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=23636&stc=1&d=1317416775

Aangezien ik zelf de rally gezien heb beschik ik over voldoende referentiefoto's. De echte wagen zag er dus zo uit :

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=23637&stc=1&d=1317416775

Ik heb al wat aan het model gewerkt, en de carosserie (die uit ZWART plastic bestaat, joepie voor een model dat wit moet worden) ziet er nu zo uit :

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=23638&stc=1&d=1317416775

Het chassis is ook al onder handen genomen. De achterzetels werden eruit gezaagd en de nieuwe metalen bodemplaat past al vrij goed tegen het origineel gebleven plastic deel. Ook het metalen dashboard en de kuipzetels zien er erg overtuigend uit. De velgen passen perfect op de Tamiya-banden. Dit gaat een leuk project worden hoop ik :)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=23639&stc=1&d=1317416775

Comments altijd welkom, maar tips nog meer :)

Guido
04-01-2005, 19:40
I'm watching ;)

Dominique
04-01-2005, 20:17
Ik ben er ook, al was het maar om af te kijken, want bij mij ligt die kit en transkit ook nog op het schap ... ;)

206WRC-ke
04-01-2005, 20:31
Ik denk dat hier nu iemand jaloers is :D Hé Huudo. Wou jij die kit niet ??

Lijkt mij ook een mooi projectje! Foto's posten hé ;)
Vraagje, da dingske op het dak (das geen luchthapper zeker? weet nie hoe dat just noemt), die je er al bij kleefde, die zetels en zo, zaten die dan ook bij die transkit van Renaissance of hoe bekom je die? :)

Sennake
04-01-2005, 20:37
Effe voor alle duidelijkheid :

Alle PLASTIC delen komen uit de originele Tamiya bouwdoos;
alle METALEN delen komen uit de Racing43 transkit.

Steven
04-01-2005, 21:33
is het niet Big Model transkit? want renaissance werkt niet met metalen stukken, maarja al die merken :d

Die Celica vind ik een sjieke wagen, met da beetje speciaal soort rood. spijtig toch dat die tabaksreclame afgeschaft is :mad:
Ook wel een topicje om te volgen.
Valt da nog mee om te werken met metaal? want zelf nog nooit geprobeerd. Ik zou graag eens zo'n fiat punto s1600 van big model proberen.

Sennake
04-01-2005, 22:24
Originally posted by Steven
is het niet Big Model transkit?

Elementary, my dear Watson :)
Zeer goed gezien Steven, het is uiteraard NIET Renaissance maar WEL Racing43 Big Model Transkit.

Bedankt voor de rechtzetting, ik heb mijn vorige posts al verbeterd ;)

Sennake
05-01-2005, 19:00
Ik heb nog een beetje kunnen voortdoen vandaag.

Ik wou absoluut de carosserie "spuitklaar" krijgen voor de eerste laag primer, dus ging ik aan de slag.

Eerst en vooral spitste in mijn aandacht op de achterzijde, waar ik gisteren al een capitale fout mee maakte. Ik besefte het vannacht in bed ineens, toen ik mijn referentiefoto's eens vergeleek met foto's van de Celica in "Rallyworld 12" van Willy Weyens, waar Freddy's Celica enkele keer instaat in Marlboro kleuren, hoewel het merendeel Castrol-Marlboro livery's zijn. Toen ik de foto van Freddy's Celica in de 24 uur van Ieper bekeek in Willy's boek, kwam ik tot een onaangename vaststelling : blijkbaar reed Freddy met nr 10 in deze rally, terwijl mijn transkit alleen maar nr 4 voorziet. Ik wist wel dat een identieke Celica meegereden heeft met nr 10, maar ik dacht dat het de Celica van Renaud Verreydt was. "Het zal toch niet waar zijn dat het juist omgekeerd is?" dacht ik. Om zeker te zijn en om niet de ganse nacht wakker te liggen haalde ik er mijn eigen referentiefoto's van zowel Freddy als Renaud bij. Neen, ik had gelijk : Freddy had nr 4 en Renaud had nr 10. Foutje van Willy dus. Dat kan gebeuren eh Willy ;)

Maar toen viel mijn oog op de achterzijde van de Celica. Daar zat geen koetswerk in, maar je ziet eigenlijk de binnenzijde van de lasplaat van het koetswerk, dat gewoon mee rood gespoten is. En ik ezel die ik ben, heb het plan van de normale straatversie gevolgd en er het "brede" koetswerkstuk in gelijmd. Dat is de miserie met die transkits : je zit altijd met 2 verschillende bouwplannen en je moet permanent van het ene plan op het andere overspringen. En inderdaad, het plan van de straatversie laat de keuze tussen een Japanse versie met smal koetswerkstuk (omdat de nummerplaten er smaller zijn) en een Europese versie met breed koetswerkstuk. Fier dat ik was dat ik me zeker niet zou vergissen lijmde ik er gisteren dus het brede stuk in, enkel om 's nachts tot de vaststelling te komen dat er eigenlijk GEEN koetswerkstuk in mocht, want de transkit voorziet in een metalen plaat die langs de binnenkant in het gat gelijmd moet worden en dat de lasplaat voorstelt. Ik dus mijn bed weer uit om zo rap mogelijk dat verkeerde stuk er weer uit te wringen. Dat lukte, maar niet zonder de achterzijde te beschadigen.

Dus vanmorgen moest ik beginnen met de reparatie van de achterzijde. Ik heb er een stuk witte plastic plaat tegen gelijmd en dat weer mooi recht gesneden/geschuurd/gevijld. Op de foto zie je (misschien) het stukje witte plastic tussen de zwarte carosserie en de metalen plaat. In elk geval is de fout gelukkig helemaal weggewerkt.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_08.jpg

Daarna heb ik eens een test gedaan met het metaal, dat nogal grof van structuur is maar zich wel zeer vlot laat schuren omdat het zeer zacht is. Ik heb er mijn "surface restoral kit" eens op losgelaten (d.w.z. schuurpapier van 2400 t.e.m. 8000) en het resultaat is zeer verbluffend : het lijkt wel een zilveren stukje geworden te zijn! Dat zal dus qua oppervlakte-gladheid geen problemen opleveren bij het spuiten.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_05.jpg

De pinkers op de voorste spatborden moesten ook verwijderd worden, de rallyversie heeft er geen en de straatversie wel. Dus wegsnijden en schuren was de boodschap.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_06.jpg

Linksachter moest het (rechthoekige) normale tankdeksel plaats maken voor een (ronde) open sneltankstop. Een gat geboord van voldoende diameter, en daarna de resterende naden van het tankdeksel opvullen en vlak schuren was de boodschap. Ook dat werkje heb ik tot een goed einde gebracht. Tegelijkertijd werd ook het gat voor de achterste ruitenwisser en de achterste ruitensproeier opgevuld dan wel verwijderd.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_07.jpg

Ondertussen staat de carosserie in de witte primer. Ze is nog te nat om foto's te nemen, maar dat komt morgen wel. In elk geval zal een 2e primerlaag nog nodig zijn. Op dit moment heb ik de carosserie er al van "overtuigd" dat ze wit moet worden, maar de naden weten het nog niet :D Dus daaran gaan we morgen werken. De rest van de avond en nacht moeten de gespoten delen drogen, dus ben ik nu een beetje "werkloos" en kon ik dit verslagje typen :)

Tot morgen!

Sennake
05-01-2005, 19:57
Toch nog even 2 fotookes genomen, primer droogt snel dus het kon :)

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_09.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_10.jpg

206WRC-ke
05-01-2005, 20:22
Da gaat een prachtig model worden Sennake!! Echt. Veel succes ermee en merci dat je ons hier laat meegenieten! ;)

(Trouwens ook handig middeltje op je foto te zien hoe jij je wagens vastzet via de binnenkant om dan te spuiten! ;) Mss is dit wel al gekend, maar ik als beginner dus niet hé... :))

Dominique
05-01-2005, 20:50
Dat ziet er al vrij proper uit, zonder al te veel opkuiswerk zo te zien. Volgens mij zit je goed wat die achterkant betreft.
Laat de updates maar komen.

Luigi
05-01-2005, 21:08
Nice job, keep it up!

Bart.Vandecavey
05-01-2005, 21:20
Domme vraag misschien maar dat stukske op zijn dak, waar dat Belgisch vlaggeke opstaat, waar is dat naartoe?

Steven
05-01-2005, 21:48
mooi mooi, prachtig werk, zeker om te volgen :d

Sennake
06-01-2005, 00:08
Originally posted by Bart.Vandecavey
Domme vraag misschien maar dat stukske op zijn dak, waar dat Belgisch vlaggeke opstaat, waar is dat naartoe?

:eek: :eek: :eek:
Ooohhhh vergeten!!!!

Nee serieus, dat ga ik apart spuiten en er dan later op bevestigen. Het moet er namelijk uitzien alsof je het kan openen, en als ik het nu vastplak en meespuit wordt het één geheel met het dak, en dat is niet realistisch. Ik had er nog maar los opgezet dus.

Guido
06-01-2005, 00:58
sjieke dinges, er zijn nogal wat aanpassen nodig blijkbaar, maar bon, niets wat jij niet de baas kan natuurlijk.

Mooi werk! Keep it going zou'k zo zeggen
;)

fomoco90
07-01-2005, 21:39
beste sennaake,
moest ik u zijn, zou ik me niet bekommeren om die zwarte lijnen/groeven van de deuren, koffer,etc.. werk gespaard om nadien de naden extra te benadrukken, snappie, ziet er wel fors uit, success.
Ben ook bezig met een collectie aan het samenstellen, voornamelijk Focussen, momenteel drie, tegen februari naar acht of negen stuks.
Nummer vier en vijf zijn in de pipeline model '99 en een hasegawa 2003 kit, die word iets speciaals dan

Sennake
10-01-2005, 17:33
Ondertussen staan de 2e primerlaag, de 1e witte laklaag én de 2e witte laklaag er ook al op. Ik zal straks eens wat foto's maken, op dit moment is de 2e laklaag nog te nat...

Begint er nu wel redelijk goed uit te zien...

Nu komt er wel een lange droogperiode aan, want vooraleer ik durf af te plakken om het Marlboro rood te spuiten, zal er wel een weekje voorbij gaan.

Sennake
10-01-2005, 19:59
Originally posted by Sennake
Ik zal straks eens wat foto's maken, op dit moment is de 2e laklaag nog te nat...

Belofte maakt schuld...

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_11.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_12.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_13.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_14.jpg

Dominique
10-01-2005, 20:44
Ziet er scherp uit, Sennake.
Keep the updates coming!

Sennake
11-01-2005, 19:59
En na wat drogen en "dry fitting" ziet het er zo uit :

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_15.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_16.jpg

Nog enkele dagen geduld en dan kan ik beginnen afplakken voor het fluo-rood :)

Luigi
11-01-2005, 20:04
Eel schoon, kwou dat ik het ook zo goed kon. Er zit maar één ding op é: blijven oefenen zeker? :)

Dragonfly
12-01-2005, 01:01
Ziet er goed uit :)
Alleen een week wachten vind ik toch lang zene. ik wacht meestal maar 1 dag :)

Sennake
12-01-2005, 19:29
Vandaag vond ik dat het goed geweest is, en heb ik de carosserie afgeplakt en fluo-rood gespoten. Het uiteindelijk resultaat zal ik pas weten na het drogen en het verwijderen van de afplak-tape, maar op dit moment ziet alles er zo uit :

(PS : ik heb de afplak-lijnen in het zwart geaccentueerd om beter te zien wat rood moet en wat afgeplakt is)

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_18.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_19.jpg

Ook het chassis is nu helemaal wit gespoten, zowel onder- als bovenzijde. Ik ben ook al eens begonnen met de metalen transkit onderdelen te dry-fitten.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_17.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_20.jpg

HHugo
12-01-2005, 19:35
Originally posted by Sennake
Vandaag vond ik dat het goed geweest is, en heb ik de carosserie afgeplakt en fluo-rood gespoten.

Ge hebt u toch laten opjagen hé :D
Welk fluo-kleur gebruik je , TS36?

Sennake
12-01-2005, 19:40
Originally posted by HHugo
Welk fluo-kleur gebruik je , TS36?

Yep.

Sennake
12-01-2005, 20:08
Dit fluo-rood droogt zeer snel en daarom heb ik zo gauw ik durfde de afplaktape verwijderd, om te zien of er nergens niets misgelopen is met het afplakken. Dat viel mee, één klein stukje zal ik moeten retoucheren (zie zwarte pijl), de rest is perfect verlopen.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_21.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_23.jpg

206WRC-ke
12-01-2005, 21:05
Dat ziet er echt de max uit Sennake!

Zal een prachtige bolide worden! :D

Droom ik het of is het zo dat er op de motorkap in het middenste puntje van rood-wit ook een klein beetje rood op het wit is?... :)

(en wat gebruik jij btw als afplak dinges? van Tamiya?)

Sennake
12-01-2005, 21:16
Originally posted by 206WRC-ke
Droom ik het of is het zo dat er op de motorkap in het middenste puntje van rood-wit ook een klein beetje rood op het wit is?... :)

(en wat gebruik jij btw als afplak dinges? van Tamiya?)

Dat puntje moet ik inderdaad ook nog een likje rood geven met het tipje van een tandenstoker.

En afplakken doe ik meestal met tape van Tamiya, ofwel bare metal folie als het echt heel tricky is. Grotere oppervlakken worden gedaan met Tesa-film (die beige).

Sennake
13-01-2005, 21:00
Vandaag heb ik werk gemaakt van het dashboard. Met wat CF-decals ziet het er redelijk authentiek uit. De pedalen zijn scratchbuilt. Naast het gewone schilderwerk kreeg het dashboard ook een drybrush-behandeling. Vergeleken met originele foto's van het echte dashboard zijn ze niet identiek (maar ik ben ook niet zeker of de dashboards van de fabriekswagens identiek waren aan die van Freddy's wagen in Ieper) maar "it looks right". En dat is het bijzonderste, zeker als je gaat voor een gesloten wagen. het meeste van de details gaat dan toch verloren eens het model af is...

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_24.jpg

Ook het interieur werd met CF-decals bewerkt en de voetplaat is ook scrathbuilt. De zijpanelen krijgen later nog wat extra detaillering, maar zijn wel al voldoende klaar om het dashboard in te bouwen.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_25.jpg

Na het dry-fitten van het dashboard in het interieur ziet het geheel er zo uit :

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_26.jpg

Morgen zal ik het chassis moeten omdraaien en aan de onderzijde beginnen werken, want eens de stoelen en rolkooi gemonteerd zijn aan de bovenzijde wordt werken aan de ophanging erg lastig. Daarom : vanaf morgen begin ik aan de ophanging en de uitlaat, en als dat klaar is kan het interieur weer verder gezet worden...

Bramzel
13-01-2005, 21:15
Ziet er super uit. Carbon ziet er wel wat "plat" uit, heb geen ervaring met modelbouw maar zie jullie het hier wel de hele tijd over de Smoke-verf hebben om contrast toe te voegen. Is dat hier geen idee? Of is verf op decals een taboe?

Dominique
13-01-2005, 21:50
Zier er goed uit, Sennake! Zou je geen vernis zetten op de carbon?

Sennake
13-01-2005, 21:54
Het dashboard is al gedrybrust en ziet er wat mij betreft best wel ok uit. De middentunnel zou ik wel kunnen vernissen.

206WRC-ke
13-01-2005, 22:22
Wel Sennake,

Ik sta toch soms versteld van jouw werk hoor. Zo mooi in detail én duidelijk én juist... Echt prachtig hoe je dat doet en ons ervan op de hoogte houdt !! ;)

Morgen ga ik achter m'n Impreza WRC-ke !! Yiha :p;)

HHugo
13-01-2005, 22:42
Zeer knap allemaal. Uw carbon decal ligt zo perfect tussen die rij knopjes op het dashboard. Heb je a) die knopjes nadien erop gezet of b) vooraf gaatjes gemaakt in de decal of c) kan je gewoon verschrikkelijk goed decals leggen? :eek: (aan de kleur te zien is dat SMS decal, en die zijn toch niet gemakkelijk)

Sennake
13-01-2005, 22:52
Ik kan natuurlijk gewoon verschrikkelijk goed decals leggen :D :D :D

Neeneen, effe serieus : ik heb gaatjes geboord vooraf, dan de CF-decal aangebracht en daar dan ook weer gaatjes in gemaakt, en tenslotte de schakelaars er als laatste op gezet. Een trucje dus, maar het werkt wel eh ;)

Guido
15-01-2005, 00:28
Ziet er allemaal zeer goed uit. De schakelaars zijn die selfmade of zaten die in de conversie set?

Sennake
15-01-2005, 00:30
Dat zijn selfmade schakelaars, gemaakt van een in stukjes geknipte "kabel".

206WRC-ke
15-01-2005, 15:37
Sennake,

Ik had nog een vraagje. Ik zie op je foto's die speciale klem waarmee jij je auto's (kassen) vastzet langs de binnenkant, zoals op deze foto: http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_10.jpg
Heb je dat zelf gemaakt of waaruit bestaat dit? Lijkt mij bijzonder handig...

Had ook nog vraagje over primer verf, is dit gelijk welke? Moet dit speciale modelbouw primer zijn of van de gewone winkel is dit ook goed? En best spuitbus of ook gewoon schilderen?

thx :)

Tis omdat ik ga beginnen aan m'n Impreza WRC04 en ik wil het eens goed proberen te doen. :)

Nismo
15-01-2005, 16:11
Prachtig model,ik heb hem ook in mijn kast staan maar de versie van Ieper '97.Ik heb met 2 bouwdozen van Tamiya gewerkt,namelijk de Celica uit '93 (24125) waarvan ik het onderstel met interieur heb gebruikt en Celica GT-Four waarvan ik de karosserie nodig had.De motorkap heb ik toe gelijmd,en van het onderstel moest er alleen maar de voorste hoekjes verder afgerond worden.
Ik heb onlangs op de modelbouwbeurs in Hasselt een interessante tip gekregen om de naden van deuren,kofferdeksels,enz.... zwart te maken.Ik heb me een tekenstift van Artline aangeshaft en het geeft een prachtig resultaat.Hij is verkrijgbaar bij de drukker of waar ze schoolmateriaal verkopen en kost ongeveer 3 euro.
Artline DRAWING SYSTEM 0.1 waterbased-water resistant
Sennake, bedankt voor uw hulp bij het registreren op dit forum.
Spijtig dat gisteren de bijeenkomst in Wheels niet doorging :bye:

Sennake
15-01-2005, 16:32
Originally posted by Nismo
Spijtig dat gisteren de bijeenkomst in Wheels niet doorging :bye:

Uitstel is geen afstel eh :)

Zodra Huudo en ik weer kerngezond zijn gaan we er eens invliegen zie!

Enneuh... welkom op ons forum, Nismo ;)

Sennake
15-01-2005, 16:38
Originally posted by 206WRC-ke
Ik had nog een vraagje. Ik zie op je foto's die speciale klem waarmee jij je auto's (kassen) vastzet langs de binnenkant, zoals op deze foto: http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_10.jpg
Heb je dat zelf gemaakt of waaruit bestaat dit? Lijkt mij bijzonder handig...

Had ook nog vraagje over primer verf, is dit gelijk welke? Moet dit speciale modelbouw primer zijn of van de gewone winkel is dit ook goed? En best spuitbus of ook gewoon schilderen?


Wat die klem betreft, dat is een set van Tamiya, die ik bij Broux gekocht heb. Meer informatie vind je HIER (http://www.tamiya.com/english/products/74522stand/index.htm) op de site van Tamiya. Ik weet wel niet meer hoeveel het kostte, maar ik weet wel dat ik vond dat het meeviel.

Dan die primer. Ik gebruik altijd de primer van hetzelfde merk als de verf die ik erna ga gebruiken. Dat vermijdt onaangename verrassingen. Dus als ik van plan ben om Tamiya spuitbusjes te gebruiken, neem ik witte of grijze primer van Tamiya. De witte is voor de lichte kleuren, de grijze is voor de donkere kleuren.

Als ik echter een spuitbus van autolak gebruik (ik neem meestal MOTIP), dan gebruik ik ook de overeenstemmende primer (weer witte of grijze) van MOTIP.

Dit alles is geldig voor belangrijke onderdelen zoals een carosserie. Kleinere onderdelen doe ik altijd in MOTIP primer omdat zo'n bus hetzelfde kost als een Tamiya busje, maar je komt er 3 keer zo lang mee toe. Het enige waar je moet rekening mee houden is dat autolak-primer dikker is dan Tamiya-primer. 1 laag MOTIP is zeker even dik als 2 of zelfs 3 lagen Tamiya primer...

206WRC-ke
15-01-2005, 16:53
Aja ok. En dus best geen gewone primer gebruiken uit een oude verfpot die hier nog in ons tuinhuis staat zeker...

fomoco90
15-01-2005, 17:41
Senake, idd ik sluit me aan bij uw standpunt betreffde de primer, Motip gebruik ik ook, zelfs voor bodies, MAAR (de nare ondervinding heeft me geleerd) daarna best wat schoon effen zetten, anders heb je een body die vol met sinaas zit, en DAT is nie leuk.
Dacht dus dat de body klaar was in de primer (echt perfect gelukt) zonder stof.... dacht dus om slim te zijn en er direct vernis op te kwakken.....HO maar... MIS POES en eens die lak droog is kan ik je verzekeren hard om te schuren hoor!!!

Dragonfly
15-01-2005, 18:24
Mooi werk, doe zo voort

jurgen
15-01-2005, 19:45
http://www.mgmodelisme.be/boutique/ficheproduit.asp?id=686&cl=0 (http://)

hier kun je een standje vinden om te schilderen

Sennake
15-01-2005, 21:31
Om terug on-topic te komen :

ik heb vandaag wat verder gedaan aan de Celica. De onderdelen van de motor incusief uitlaat en aandrijfas werden van de gietboom gehaald, geschuurd en gevijld, en in de juiste kleur geschilderd (volgens het plan van de straatversie dan, ik beschik niet over referentiefoto's van de onderzijde).

Merk op dat de onderdelen, alhoewel in de juiste kleur geschilderd, nog niet "gewasht" noch "gedrybrushed" zijn. Eens dat gedaan is zal alles er heel wat realistischer uitzien.

Toch al wat foto's :

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_27.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_28.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_29.jpg

Guido
15-01-2005, 23:47
Hoe, ge zijt al aan de onderdelen begonnen en de carosserie is nog niet af? :D :D

Grapje ;)

Ziet er goed uit.

Sennake
15-01-2005, 23:55
Originally posted by Huudo
Hoe, ge zijt al aan de onderdelen begonnen en de carosserie is nog niet af? :D :D


Het SPUITWERK is wel al af. Dat is mijn stelregel. Niet de ganse carosserie.

Sennake
16-01-2005, 17:12
De motoronderdelen en toebehoren werden gewasht met smoke, gedrybrushed met wat zilverkleur en op hun plaats gelijmd.

Nu ga ik aan de achterophanging beginnen.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_30.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_31.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_32.jpg

Sennake
16-01-2005, 21:13
Nog wat foto's van de geïnstalleerde onderdelen (motor en ophanging):

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_33.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_34.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_35.jpg

fomoco90
16-01-2005, 21:22
ja wa kan e mens ier meer op zeggen :
FANTASTISCH!!!!
Klein vraagskeuh, ik zie dat alle ophangngsdelen in 't zwart zijn, maar daarna is dat iets lichter, ik veronderstel met metal "gedrybrushed"??
keep it going ;)

Sennake
16-01-2005, 21:24
Originally posted by fomoco90
ja wa kan e mens ier meer op zeggen :
FANTASTISCH!!!!
Klein vraagskeuh, ik zie dat alle ophangngsdelen in 't zwart zijn, maar daarna is dat iets lichter, ik veronderstel met metal "gedrybrushed"??
keep it going ;)

Dat klopt. Puur zwart heeft absoluut geen relief, daarom wordt alles gedrybrusht met XF-16 "Flat Aluminum" om er wat diepte-effect in te brengen.

Dominique
17-01-2005, 00:49
Het gaat precies goed vooruit hier.
Ziet er heel netjes uit. Ga je de motorkap open laten, of gesloten?

Sennake
17-01-2005, 07:55
Originally posted by Dominique
Het gaat precies goed vooruit hier.
Ziet er heel netjes uit. Ga je de motorkap open laten, of gesloten?

Beide. Ik bedoel : ze zal "opendoenbaar" blijven eh. Ze zal dus toe zijn, maar los, zodat je altijd een kijkje onder de motorkap kan nemen indien gewenst.

Sennake
17-01-2005, 19:54
Ondertussen werden ook de nieuwe transkit-velgen al eens gepast en "gedryfit" :

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_36.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_37.jpg

Steven
17-01-2005, 20:11
mooi mooi, dit gaat echt een een prachtig model worden.
zeker om verder te volgen.

Dragonfly
18-01-2005, 23:34
Mooi hoor
Doe zo voort

Sennake
21-01-2005, 21:21
Na het passen van de wielen werden ze in de juiste kleur gespoten en de banden werden erop gelegd. De banden zijn al gedrybrushd, maar de wielen zelf moeten nog enkele "Toyota-decals" ontvangen en geweatherd worden, maar nu ze aan de ophanging bevestigd zijn kan ik eindelijk mijn Celica weer op zijn poten zetten en aan de bovenzijde verderwerken. Het eerste wat ik gedaan heb is de voltooiing van de motor. Nu kan ik beginnen aan de detaillering van het interieur :)

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_38.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_39.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_40.jpg

Guido
21-01-2005, 23:21
Properkes. De banden zien er zeer goed uit.

Sennake
25-01-2005, 23:39
De foutjes van het spuitwerk werden weggewerkt en de meeste decals werden op de carosserie geplaatst. Die van de dakverluchting (inclusief de dakverluchting zelf) en de achterspoiler ontbreken nog, evenals die van de wielen, de spiegels en het interieur. Maar je begint toch al te zien waar we naartoe gaan :)

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_41.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_42.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_43.jpg

gofastfreddy
26-01-2005, 19:03
IK KAN DA NIE ZO MOOI ALS GIJ HOOR , zal nog veel moeten oefenen.

206WRC-ke
26-01-2005, 21:27
Niet sjiek maar... MEGA SJIEK :D

Echt mooi werk Sennake! Als ge ziet vanwaar ge komt, amaj!

Die "GT Four" in de spoiler, heb je da zelf gegraveerd of stond dat zo erin?

:)

Sennake
26-01-2005, 23:29
Dat stond erin. Het is zelfs zo dat ik het jammer genoeg een beetje weg moeten schuren heb omdat de 2 delen van de spoiler niet goed op elkaar pasten. Oorspronkelijk was de gravering dus iets dieper. Maar goed.

vanni
28-01-2005, 13:05
Sennake, mag ik vragen waarom je de decals er nu al opzet??
Bij mij gebeurt de decalplaatsing altijd het laatst, dus op het volldig afgewerkt model.
Thx ;)

Sennake
28-01-2005, 18:03
Originally posted by vanni
Sennake, mag ik vragen waarom je de decals er nu al opzet??


Dat is eigenlijk een zeer goede vraag. En best wel grappig dat je ze uitgerekend aan mij stelt. Waarom? Omdat het de eerste keer in mijn 35-jarige modelbouwcarriere is dat ik dit doe.

Het is namelijk zo dat ik tot op heden geen enkele vernis (in spuitbus) tegengekomen was die niet vergeelt en vooral de onderliggende lagen verf en decals niet "aanvalt". Een neutrale, doorzichtige krasvaste vernis in spuitbus-vorm was er niet op de Europese markt. Tot enkele weken geleden. Nu is er "Topcoat" van MR Hobby (Gunze Sangyo) die absoluut voldoet aan alle eisen die ik hiervoor beschreven heb. Ik heb het busje gisteren voor het eerst getest op mijn Celica en het resultaat is VERBLUFFEND. Foto's zullen zeker volgen.

Maar nu terug naar je vraag. Als je een vernislaag wil spuiten alvorens de details zoals ruitpartijen, spiegels, antennes, enzovoort te monteren, moet dit gebeuren vóór die onderdelen gemonteerd zijn, en nà dat alle verf- en decalwerk achter de rug is. Eens de vernis droog is kan ik bv de ruitrubbers schilderen in een matte kleur, en als het misgaat kan ik zonder gevaar met wat white spirit de foute lijn wegvegen. Dat gaat niet als de vernis er nog niet opzit : wegvegen met white spirit kan gevaarlijk zijn omdat je riskeert je onderliggende verflagen en/of decals weg te vegen, en vooral : als je pas op het einde vernist is ALLES blinkend, en dat is ook niet de bedoeling.

Daarom heb ik de decals er al opgezet en ondertussen zijn alle delen ook al vernist. Op dit moment zijn ze aan het drogen.

Of ik dit nu als standaard-methode ga gebruiken weet ik nog niet. De vernis is veilig, daar ben ik niet bang van, maar als de decals qua glans dicht bij de verflaag liggen, zie ik eigenlijk liever een model zonder vernislaag. Dat sluit ook dichter aan bij het origineel waar de laklaag ook altijd meer glanst dan de stickers die erop gekleefd zijn. Behalve bij F1's misschien.

In dit geval heb ik een uitzondering op mijn regel gemaakt omdat ik het eens wou uittesten en vooral omdat de decals van de transkit enorm mat waren zodat het verschil tussen laklaag en decal té groot was...

Sennake
02-02-2005, 21:07
Tijdens het wachten op het opdrogen van de vernislaag van de carosserie heb ik weer wat verder gedaan aan het interieur en de wielen.

De wielen werden gedetailleerd, voorzien van decals en geweatherd, de banden voorzien van decals en geweatherd.

Het interieur werd vervolledigd en ik heb wat bekabeling aangebracht (educated guess).

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_44.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_45.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_46.jpg

Dominique
02-02-2005, 23:02
Veel zal je er waarschijnlijk niet naast zitten met die bedrading.
:applaus:

Mooi en strak werk. Ziet er goed uit, nietwaar mannen?

206WRC-ke
03-02-2005, 20:51
Of course!

Prachtig ;)

Sennake
05-02-2005, 00:23
En ondertussen hebben we natuurlijk niet stilgezeten, en werd de carosserie weer eens aangepakt.

Na het drogen van de 2e laag vernis werden de ruitrubbers geschilderd en de radiatorroosters zwart gemaakt.

Ook de spiegels kregen een CF-behandeling, en 2 lagen vernis. Tenslotte een laag smoke om ze wat donkerder te maken.

De koplampspiegels werden zilver geschilderd en de tankdop werd ingebouwd.

Enkele foto's :

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_47.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_48.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_49.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_50.jpg

Guido
05-02-2005, 00:36
Nog eentje waar het bij vooruit gaat. Da's allemaal zeer mooi wat er hier te zien is. De paneellijnen lijken me wel voldoende diep om ze wat te kunnen accentueren.

206WRC-ke
05-02-2005, 02:36
Eel sjiek!

Wat me opvalt, je decals zijn al erop en dan verf je pas de ruitrubbers en rooster langs voor?... En dat allemaal met de vrije vaste hand??

Ik zou beter ook eens zo goed verder doen aan m'n Impreza, maar ik raak er niet aan (werken, site...) :cool:

Sennake
05-02-2005, 11:43
Originally posted by 206WRC-ke
Wat me opvalt, je decals zijn al erop en dan verf je pas de ruitrubbers en rooster langs voor?... En dat allemaal met de vrije vaste hand??

Euh... ja, ik mag mezelf gelukkig prijzen van gezegend te zijn met een vaste hand. Wat niet betekent dat mijn ruitrubbers van de eerste keer strak en recht zijn, hoor. Maar omdat er 2 lagen vernis opstaan die alles wat eronder zit beschermen, kan je acheraf nogal wat foutjes corrigeren met een borsteltje met zuivere white spirit...

Dominique
05-02-2005, 11:58
:worship: :applaus:

Sennake
06-02-2005, 21:07
Allee vooruit, we schakelen nog één keer over naar het chassis/interieur. De laatste keer. Het moet gewoon af vandaag.

De kuipzetels werden voorzien van CF-decals en vernis (aan de achterzijde) en van matzwart, een Recaro-decal en drybrushing (aan de voorkant).

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_51.jpg

De brandblussers werden zwart gespoten en voorzien van steuntjes met overschot van een foto-ets raampje.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_52.jpg

De rolkooi werd met de nodige moeite in het interieur gewrongen. Aangezien de buizen uit witmetaal bestaan en dus zeer zacht en plooibaar zijn enerzijds, en de transkit in een plastic zakje geleverd wordt waardoor de vorm van de metalen delen al zoek is vooraleer je hem koopt anderzijds, heeft het dus heel wat moeite en verbeelding gekost om de delen aaneen te lijmen tot een overtuigend en vooral passend geheel. Maar goed, het lijkt ergens op dus het zal wel ok zijn. Vóór de andere delen ingebouwd werden ziet het interieur mét rolkooi er zo uit :

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_53.jpg

Nu zijn we klaar om de laatste loodjes aan het interieur aan te brengen.

Sennake
06-02-2005, 21:11
En hier is alles ingebouwd, en heb ik er gordels aan toegevoegd. Ik denk dat wat het interieur betreft, nu eindelijk alles klaar is. het "huwelijk" met de carosserie zit eraan te komen :D

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_54.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_55.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_56.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_57.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_58.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_59.jpg
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_60.jpg

Guido
06-02-2005, 21:17
Sjiek, sjiek. De zetels zijn mooi gedaan! Misschien dat de gordels ietsje te strak gespannen staan naar achter, maar dat is een detail. Je kan aan de rolkooi niet zien dat het bloed zweet en tranen gekost heeft. Mooi werk is dat! ;)

Enneuh, voor dat huwelijk, nog op zoek naar getuigen? :D :D

Dominique
06-02-2005, 21:44
Mooi mooi mooi man!
Dat verdient een bloemetje ... :applaus:

Luigi
06-02-2005, 23:16
Very nice work!

fomoco90
07-02-2005, 12:10
woorden komen me tekort, ontoerend mooi makker, chapeau

Sennake
08-02-2005, 17:58
Daar komt de bruid... :D

Het is zover, chassis en carosserie zijn aan elkaar bevestigd. Verder heb ik ook al de paneellijnen geschilderd (2 deuren, achterklep en achterste bumper; de voorste bumper en het kofferdeksel zijn niet nodig aangezien ze werkelijk fysiek gescheiden zijn met de rest van het model), heb ik de verluchtingsklep en de achterspoiler bevestigd en heb ik de koplampen in gebouwd en de randjes zwart geschilderd. Van de voorste bumper werd de "grille" ingebouwd en de pinkers geschilderd (bare metal foil + een laagje X-26 clear orange).

Zo ziet het "huwelijk" er uit met alle onderdelen (sommige nog gedryfit) erop gezet :

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_61.jpg

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_62.jpg

En hier doen we een "Celica-striptease" ;)

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_63.jpg

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_64.jpg

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_65.jpg

En nog eens vanuit een andere hoek :

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_68.jpg

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_67.jpg

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_66.jpg

gofastfreddy
08-02-2005, 19:42
very nice :D :D :D :D

Guido
08-02-2005, 21:26
Wie waren de getuigen?? :D

Heel mooi!

Luigi
08-02-2005, 21:29
Prachtig! :)

Dominique
08-02-2005, 22:23
Proficiat!

jurgen
09-02-2005, 00:38
een heel mooi model!! prachtig om de afwerking hiervan stap voor stap te zien gebeuren

Sennake
09-02-2005, 17:01
Dit zijn de laatste foto's van dit model in deze thread.

Aan de achterzijde werden de achterlichten ingebouwd, werden de sluitingen scratch-built, werd het hitteschild van de uitlaat aangebracht en werden de slijklappen scratch-built.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_69.jpg

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_71.jpg

Aan de voorzijde werden de pinkers afgewerkt, werd een sleep-oog met aanduiding aangebracht, werden de kleine koplampen in fluo-rood gespoten en ingebouwd, werden de spoiler-lipjes aan de onderzijde aangebracht en werden de sluitingen scratch-built.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_70.jpg

En als je nu wil zien hoe het model er in zijn geheel uitziet, moet je naar deze thread (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&postid=125856#post125856) gaan kijken ;)

gofastfreddy
09-02-2005, 18:53
very nice , veel mooier dat ik hem vroeger heb gemaakt.

het is als een echte wagen , ready to go :D