PDA

View Full Version : Dakar 2005 - Mauretanië - rit 10 => 11


Bart
04-01-2005, 23:43
rit 10: Atâr > Atâr maandag 10 januari)
verbinding: 8 km - special: 483 km - verbinding: 8 km

rit 11: Atâr > Kiffa (dinsdag 11 januari)
verbinding: 34 km - special: 656 km - verbinding: 5 km

gwyllion
10-01-2005, 10:42
Vandaag staat een lus rond Atar op het programma. Vandaag zou een van de zwaarste etappes van dit jaar moeten worden. En met de sterke wind en bijgevolg slechte zichtbaarheid wordt het nog een pak lastiger (volgens de organisatie maken de weersomstandigheden "things 30% harder.")


Vandaag verschijnen blijkbaar zeer frequent updates op dakar.com, waarschijnlijk omdat het bivak vandaag op dezelfde plaats blijf (handiger voor de organisatie).

gwyllion
10-01-2005, 10:46
Frétigné heeft beloofd om vandaag aan te vallen. Op de rustdag is (eindelijk) het 2 wielaandrijving systeem geinstalleerd.

Bij de auto's staat waarschijnlijk een demonstratie van de almachtige Pajero Evo3 op het programma. Of toch een verrassing van Volkswagen, zoals Kris Nissen (Volkswagen Motorsport baas), gisteren in een Eurosport interview beloofde (VW zou de volgende 2 ritten wel eens Dakar geschiedenis kunnen schrijven, beweerde hij een beetje hoogmoedig). Jutta Kleinschmidt gelooft er wel niet in:
17 h 00: Pessimistic Jutta

Does she really mean it? Jutta Kleinschmidt sounded rather pessimistic on her victory chances: "Even with only a 40 minute deficit, the Mistubishi are unreachable, except of course if they have a major problem. I'm just going to hang on to my third position."

gwyllion
10-01-2005, 10:58
Originally posted by gwyllion
Vandaag staat een lus rond Atar op het programma. Vandaag zou een van de zwaarste etappes van dit jaar moeten worden. En met de sterke wind en bijgevolg slechte zichtbaarheid wordt het nog een pak lastiger (volgens de organisatie maken de weersomstandigheden "things 30% harder.")
Eventjes illustreren hoe zwaar het vandaag wel niet gaat worden.

Jacky Dubois, co-piloot van de Mevius (die trouwens in dienst van Carlos Sousa zal rijden vanaf nu), zegt het volgende: «Ik heb het roadbook en de kaarten bestudeerd en ik geef je op een briefje: morgen wacht ons de hel. Wat we tot nog toe meemaakten was nog maar het vagevuur."

gwyllion
10-01-2005, 11:50
Het regent momenteel in Mauretanie :confused:

10:44 Bikes – Meoni in the lead

At km 177, close to 20kms from the first CP, Meoni leads the special with Esteve just behind (at 35"). Both bikers are riding under a typically British rain. At the same spot but over five minutes behind three riders were riding bunched (Despres, Ullevalseter and Cox), followed at 7min by Andy Caldecott.

fordje
10-01-2005, 13:26
Mitsu is dan toch niet onfeilbaar ?

Masuoka heeft blijkbaar zijn motor in de soep gedraaid.

Voor Henrard ziet het er ook niet best uit. Die staat nog steeds zo goed als aan de start...Transmissieproblemen halen de best geklasseerde belg uit de top van het klassement.

fordje
10-01-2005, 13:44
Quote:
"12:33 Autos – Problème mécanique pour Saby

Les deux véhicules Volkswagen de Bruno Saby et Juha Kankunnen sont arrêtés avant le CP 1 pour un problème mécanique. Bruno Saby a apparemment un problème avec son levier de vitesse. Les deux pilotes sont actuellement entrain de réparer."

www.dakar.com

Ik vermoed wel dat het hier gaat om de wagen van Gordon. Saby komt al een hele tijd niet meer in het Dakar-verhaal voor als het op top 10 aangaat.

Maar best klasseren onder "Franse chauvenisme" zeker :) :D

gwyllion
10-01-2005, 14:17
Bekijk iriTrack eens? Gordon en Kleinschmidt zijn al lang voorbij CP1; Gordon heeft Kleinschmidt laten passeren en speelt snelle interventiewagen voor Kleinschmidt.

Kankunnen is snelle assistentiewagen voor Saby (omdat zijn algemene klassement toch al om zeep is).

Masuoka sleurde trouwens ook alle reserve onderdelen voor Alphand en Peterhansel mee. En De Mevius rijdt in functie van Sousa. In elk team is dit allemaal mooi geregeld.

gwyllion
10-01-2005, 14:28
Originally posted by fordje
Mitsu is dan toch niet onfeilbaar ?

Masuoka heeft blijkbaar zijn motor in de soep gedraaid.
Peterhansel heeft ook veel geluk gehad. Ook motorproblemen op het einde van de rit voor de rustdag en tijdens de rustdag hebben ze alle zuigers moeten vervangen want eentje was kapot. Als hij die motorproblemen niet in de laatste kilometers van de rit gekregen had, maar veel vroeger, dan kon hij het misschien ook vergeten.

gwyllion
10-01-2005, 14:33
Saby is terug onderweg, maar heeft veel tijd verloren. Hij zal misschien toch nog wel wat opschuiven in het klassement door de grotere problemen van Masuoka en Henrard.
13:29 Cars – Mechanical update

Hiroshi Masuoka was seen heading back to the bivouac of Atar in the opposite direction of the special due to his serious engine problems. With the dunes he will soon have to cross, the Japanese will probably have to wait for his assistance truck. Meanwhile, good news from Bruno Saby. The Frenchman was stopped at km 35 with gear box worries. He was eventually helped out by Volkswagen team mate Juha Kankkunen and is now back on the special and driving.

Er is vandaag blijkbaar ook niet genoeg brandstof, althans bij 1 van de deelnemers ;) Dat belooft.
13:29 Bikes – Fuel problems for Coma

Spaniard Marc Coma, third at CP1 found himself out of gasoline 5kms before CP2 (km 293). He received assistance, and fuel from his Repsol team mate Giovanni Sala. Coma eventually made it to CP2 with an 11'22" deficit on fastest rider Despres.

gwyllion
10-01-2005, 14:38
Wow, er is vandaag een motard overleden aan verwondingen opgelopen tijdens de 7de rit :(

fordje
10-01-2005, 14:39
Originally posted by gwyllion
Bekijk iriTrack eens? Gordon en Kleinschmidt zijn al lang voorbij CP1; Gordon heeft Kleinschmidt laten passeren en speelt snelle interventiewagen voor Kleinschmidt.

Kankunnen is snelle assistentiewagen voor Saby (omdat zijn algemene klassement toch al om zeep is).

Masuoka sleurde trouwens ook alle reserve onderdelen voor Alphand en Peterhansel mee. En De Mevius rijdt in functie van Sousa. In elk team is dit allemaal mooi geregeld.

Mijn fout idd!! :+
In plaats van Kankunnen had ik Kleinschmidt gelezen...Heb je ervan als je zit te werken en dakar te volgen tegelijk... :+ :confused:

gwyllion
10-01-2005, 15:31
Het ziet er niet zo goed uit voor Loomans precies. Hij is al 18de vertrokken, maar nog altijd niet voorbij CP1 waar al 52 wagens gepasseerd zijn.

Van Den Broeck/Feryn zijn CP1 juist gepasseerd in een (voorlopig) 42ste tijd.


De 2 Mitsubishis van Peterhansel en Alphand vliegen weeral. De verschillen aan CP2 zijn nog een stuk groter zijn geworden.
15:05 Cars – Alphand fastest at CP2

After Stephane Peterhansel stopped to add air to his tires before CP2, Luc Alphand clocked the fastest time at that check point with a 25" lead on 'Peter'. Third, Jutta Kleinschmidt (VW) is far behind at 22'35", while De Mevius (NIS) is fourth at 24'30 and Gordon fifth at 33'25".
Both Nissan Pickups of De Villiers and Vatanen were seen stuck in the sand before the CP.

gwyllion
10-01-2005, 16:48
De 2 extraterrestrials zijn binnen. Nu waarschijnlijk meer dan een half uur wachten op de rest.

1 306 PETERHANSEL / COTTRET MITSUBISHI 5h 22' 58" 00' 00"
2 312 ALPHAND / PICARD MITSUBISHI 5h 24' 25" 01' 27"

gwyllion
10-01-2005, 16:56
Originally posted by gwyllion
Het ziet er niet zo goed uit voor Loomans precies. Hij is al 18de vertrokken, maar nog altijd niet voorbij CP1 waar al 52 wagens gepasseerd zijn.
Loomans had blijkbaar motorpech na 80 km (geen oliedruk meer en de motor rammelde). Hij is terug gedraaid naar het bivak en gaat morgen proberen terug te starten. Een goed klassement kan hij nu wel vergeten :(

gwyllion
10-01-2005, 17:17
Het wordt een zwarte dag voor de Belgen:
* Henrard staat stil in het begin van de etappe met transmissieproblemen.
* Loomans is terugekeerd met rammelende motor.
* De Mevius is gecrasht. Hij en zijn copiloot zijn gelukkig niet gewond.
16:39 Cars – De Mevius crashes

Forty kilometres after the second check point, Gregoire De Mevius suffered a serious crash in his Nissan Pickup and launched his distress signal. Both the driver and co-driver were shocked but are slowly recovering.

POL
10-01-2005, 17:27
zou't feest gisteren misschien wat zwaar geweest zijn ;)

gwyllion
10-01-2005, 17:55
Originally posted by gwyllion
De 2 extraterrestrials zijn binnen. Nu waarschijnlijk meer dan een half uur wachten op de rest.
De eerste 6 wagens zijn binnen. Mooi in duotjes gereden ;)

1 306 PETERHANSEL / COTTRET MITSUBISHI 5h 22' 58" 00' 00"
2 312 ALPHAND / PICARD MITSUBISHI 5h 24' 25" 01' 27"
3 310 KLEINSCHMIDT / PONS VOLKSWAGEN 5h 53' 17" 30' 19"
4 317 GORDON / VON ZITZEWITZ VOLKSWAGEN 6h 00' 52" 37' 54"
5 311 VATANEN / SIVIERO NISSAN 6h 06' 35" 43' 37"
6 314 DE VILLIERS / LURQUIN NISSAN 6h 12' 52" 49' 54"

gwyllion
10-01-2005, 18:04
Meer info over de problemen van Loomans staat op pitstop.tv: hier (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=7344)

gwyllion
10-01-2005, 18:30
Originally posted by gwyllion
Het wordt een zwarte dag voor de Belgen.
Het is ook een zwarte dag voor het Nissan Dessoude team:
* De Mevius is gecrasht.
* Sousa, die van morgen nog 4de algemeen stond, heeft zijn voortrein beschadigd 30 km na CP2.

Naast Masuoka (kapotte motor) heeft Mayer, de snelle assistentie van het Mitsubishi team, ook problemen (elektrische panne). Zijn de Mitsubishis dan toch niet onfeilbaar?

gwyllion
10-01-2005, 18:48
Gordon blijft toch een echte Amerikaan. Hij zegt dat hij misschien de etappe van vandaag had kunnen winnen als hij hard gepusht had, maar dat ging omwille van teamorders.
"Now, we are driving for the team, because Jutta could still climb on the podium in Dakar, and that's really important for Volkswagen. I have to help her, so I followed her all day. She was stuck behind a dune, so I stopped to help her dig and restart. Then, with all the dust, I stopped to have a better visibility. Then we spent 5 minutes with Gregoire De Mevius who was seriously bleeding on the face. Without all of this, I'm sure I could have caught the Mitsubishi for stage victory, but I had to work for the team, so I stayed with Jutta on the track. Apart from that it was a hard stage, with lots of soft sand and camel grass."
In de Franse versie staat dat hij 2 keer een sanitaire stop maakte om Kleinschmidt wat te laten uitlopen en minder last te hebben van het stof dat zij produceerde :D

gwyllion
10-01-2005, 18:54
Ook Vatannen moest zich schikken naar teamorder (De Villiers helpen).
"Am I 5th of the stage? In fact, it isn't so important, because now my job is to help Giniel De Villiers. I changed the pressure of my tires maybe 17 times, because we were stuck in the sand during the whole day. But, now, I have to drive a team race, so I shall accept it. I'll do my best to bring a Nissan in a good position in Dakar."

gwyllion
10-01-2005, 21:31
Originally posted by fordje
Mitsu is dan toch niet onfeilbaar ?

Masuoka heeft blijkbaar zijn motor in de soep gedraaid.
Op een of andere magische manier zou Masuoka de rit vandaag toch uitgereden hebben:
27 309 MASUOKA / SCHULZ MITSUBISHI 8h 17' 58" 2h 55' 00"

Dat kan ik moeilijk geloven, want hij is de tussenliggende checkpoints gewoon nooit gepasseerd (hij heeft althans geen tussentijden). Ik vermoed dat hij gewoon terug gereden is naar het bivak en dan toevallig de finish lijn gepasseerd en zo is een tijd genoteerd.

fordje
10-01-2005, 21:36
Originally posted by gwyllion
Op een of andere magische manier zou Masuoka de rit vandaag toch uitgereden hebben:
27 309 MASUOKA / SCHULZ MITSUBISHI 8h 17' 58" 2h 55' 00"

Dat kan ik moeilijk geloven, want hij is de tussenliggende checkpoints gewoon nooit gepasseerd (hij heeft althans geen tussentijden). Ik vermoed dat hij gewoon terug gereden is naar het bivak en dan toevallig de finish lijn gepasseerd en zo is een tijd genoteerd.

:D of hoe inventief een Japanner kan zijn...

Jammer van de vele uitvallers vandaag. Als er nog enige spanning zat voor het podium is die nu wel helemaal weg.
Vraag blijft nu alleen nog of het een volledig Mitsu podium wordt of zal Jutta haar vrouwelijke charme aanwenden om heel VW te mobiliseren en zo de derde plaats veilig te stellen

gwyllion
10-01-2005, 21:43
Originally posted by fordje
:D of hoe inventief een Japanner kan zijn...
Volgens iriTrack is hij teruggereden naar de bivak. Vanaf dan slaat het systeem tilt. Ik ben er dus tamelijk zeker van dat hij de etappe niet volledig gereden heeft. Vergelijkbaar met Loomans dus.

Vraag blijft nu alleen nog of het een volledig Mitsu podium wordt of zal Jutta haar vrouwelijke charme aanwenden om heel VW te mobiliseren en zo de derde plaats veilig te stellen
Als je het interview leest met Gordon, zie je toch al duidelijk dat Gordon vandaag al volledig in dienst moest rijden voor Kleinschmidt (gedeeltelijk met tegenzin),

gwyllion
10-01-2005, 22:01
Originally posted by gwyllion
Volgens iriTrack is hij teruggereden naar de bivak. Vanaf dan slaat het systeem tilt. Ik ben er dus tamelijk zeker van dat hij de etappe niet volledig gereden heeft. Vergelijkbaar met Loomans dus.
De fout lijkt gefixt op dakar.com.

Ondertussen is ook bekend gemaakt dat Masuoka opgeeft. In zijn vorige 11 deelnames is hij 11 keer aangekomen en elke keer in top 10.

gwyllion
10-01-2005, 22:22
Originally posted by gwyllion
Het wordt een zwarte dag voor de Belgen:
* Henrard staat stil in het begin van de etappe met transmissieproblemen.
* Loomans is terugekeerd met rammelende motor.
* De Mevius is gecrasht. Hij en zijn copiloot zijn gelukkig niet gewond.
Dit betekent trouwens een opgave voor Henrard. De motor heeft zand gegeten en is onmogelijk te herstellen. :frusty:

gwyllion
10-01-2005, 23:19
Nog maar 3 (volledig) Belgische auto's in koers :(

Uitslag rit vandaag:
43 370 VAN DEN BROECK / FERYN TOYOTA 9h 11' 00" 3h 48' 02"
57 351 MICHIELS / DE CONINCK BOWLER 9h 57' 02" 4h 34' 04"

Algemeen:
14 370 VAN DEN BROECK / FERYN TOYOTA 42h 48' 11" 14h 39' 16"
26 351 MICHIELS / DE CONINCK BOWLER 48h 38' 31" 20h 29' 36"

Loomans kan morgen nog starten, maar kan zijn mooi algemeen klassement wel vergeten.

gwyllion
11-01-2005, 12:40
Wat nieuws uit de nacht.

Sousa is nog steeds in de rally. Hij heeft gisteren 6 uur verloren en staat nu 7de algemeen.
21h15 – Sousa relieved
Carlos Sousa, fourth overall before the start of the Atar-Atar stage has lost all chances of making it on the podium in Dakar. « We had a problem on the front right wheel. We therefore lost six to seven hours. We were finally able to get the wheel of De Mevius who had to retire after his crash. Luckily, Thierry (Delli-Zotti, his co-driver) who is an excellent mechanic managed to repair and got us out of this problem. I’m really happy to have made it and to be able to carry on”, insisted the Portuguese.

Opgave voor Masuoka en veel nachtelijk sleutelwerk op de leidende Pajeros. De schrik voor motorpech zit er goed in en bij Alphand worden preventief ook de pistons vervangen (zoals dat op de rustdag bij Peterhansel gebeurde).
23h00 – Some work at Mitsu…
In the workshop of the Japanese brand, all are sad about Masuoka’s withdrawal (the first since 1993) but the most important thing is to take care of the two leading cars. The mechanics have done the same checks on both Alphand and Peterhansel’s car after his problems at the end of stage 8. Meanwhile, still no news from Andrea Mayer, stopped on the special with electrical problems.

2h30… Mitsu still at work
The work continues on Luc Alphand’s car that needs more are then expected. The mechanics decide to take ‘Peter’s Evo out ofr a test. Andrea Mayer still hasn’t made it to the bivouac or to CP2.

De eerste opgave voor Volkswagen: Kankunnen is gisteren gecrasht op een duin, maar heeft de rit toch nog uitgereden (en iets meer dan 4 uur verloren). De schade kon hersteld worden, maar hij heeft toch besloten om op te geven (waarschijnlijk omdat het al een tijdje minder ging en het algemeen klassement volledig om zeep was).
23h30 – VW with Jutta
Volkswagen has lost Juha Kankunnen, who crashed his car on its side on a dune. The back of the Race Touareg being extremely damaged, the Finn has decided to quit the race in Atar despite possibilities to repair. Now all he teams expectations lie on the shoulders of Jutta Kleinschmidt and everything will be done to help her remain on the podium of the car race until Dakar.

Peter Baert
11-01-2005, 13:31
Loomans mag niet meer starten.
Je weet het verhaal wel te vinden.
:)

fordje
11-01-2005, 13:42
Bij Mitsu lijken ze nu al cadeautjes uit de delen.
Op CP1 is Jutta met een 3 min voor op Alphand en 5 min op Peterhansel gepasseerd.

De leiders laten blijkbaar heel galant het navigatiewerk over aan de dame. Mogelijk zal Jutta de dagzege ook nog mogen noteren.

Anderzijds wel een riskante zet om Alphand voor Peterhansel te zetten. Als er iets misloopt kan Alphand wel eerst terugkeren vooraleer assistentie te kunnen verlenen.
Maar ja, als je zover voor staat kijk je niet op 5 minuten

fordje
11-01-2005, 13:52
Originally posted by Peter Baert
Loomans mag niet meer starten.
Je weet het verhaal wel te vinden.
:)

Wel jammer voor Loomans. Toch even de bedenkingn dat dit de zoveelste keer is dat een team zonder Franse origin anders wordt beoordeeld.... .
Ik vraag me af welke goocheltruuk ze zouden uithalen mocht een Fransman betrokken zijn in dit verhaal.

Volgend jaar zeker terug proberen !!

Sennake
11-01-2005, 14:03
Ik zat juist wat naar Eurosport te kijken, en ineens komen ze daar met de droevige mededeling dat Fabrizio Meoni nu ook verongelukt is. Dit zou vanmorgen rond 10.00 gebeurd zijn...

:( :( :(

gwyllion
11-01-2005, 14:13
Originally posted by Sennake
Ik zat juist wat naar Eurosport te kijken, en ineens komen ze daar met de droevige mededeling dat Fabrizio Meoni nu ook verongelukt is. Dit zou vanmorgen rond 10.00 gebeurd zijn...

:( :( :(
Het staat ook te lezen op pitstop.tv. Hij is blijkbaar gestorven aan een hartstilstand (en dus niet door een val) :confused: Zeer spijtig, want hij was een van de spraakmakers de afgelopen jaren, samen met Sainct die vorig jaar veel te vroeg gestorven is :( :(

gwyllion
11-01-2005, 14:21
Originally posted by fordje
Anderzijds wel een riskante zet om Alphand voor Peterhansel te zetten. Als er iets misloopt kan Alphand wel eerst terugkeren vooraleer assistentie te kunnen verlenen.
Ik denk dat er bij Mitsubishi nog geen team orders zijn. Roma zal wel voor snelle assistentie zorgen. Hij is vandaag als 8ste vertrokken, maar heeft blijkbaar wel wat tijd verloren door vast te rijden.

Tussentijden bij CP1:
1 310 - KLEINSCHMIDT 02:16:23
2 312 - ALPHAND 02:21:35
3 307 - SABY 02:25:28
4 306 - PETERHANSEL 02:25:58
5 311 - VATANEN 02:27:43
6 301 - SERVIA 02:38:20
7 304 - GUINOT 02:41:17
8 325 - MONTERDE 02:48:51
9 317 - GORDON 02:49:16
10 320 - ROMA 02:51:16

Vatanen is De Villiers op een of andere manier kwijt gespeeld. Hij had hem nochtans in het begin laten voorbijsteken om hem assistentie te verlenen.

Sennake
11-01-2005, 14:21
Meoni zou gevallen zijn, en nadat de heli geland is hebben ze meer dan 50 minuten hartmassage toegepast. Tevergeefs.

Wat niet duidelijk is, of hij nu gevallen is door de hartstilstand, of dat de hartstilstand het gevolg was van zijn val.

Maakt ook niet echt uit, het enige wat telt is dat we weer een dodelijk slachtoffer moeten betreuren en dat we een smaakmaker van de rally verliezen. Vreselijk jammer.

gwyllion
11-01-2005, 14:26
Ze spreken toch van een crash na CP1 (na ongeveer 184 km).

Ook dit jaar was hij goed bezig.

Brecht
11-01-2005, 14:30
Heb het juist ook vernomen op het 13 uur nieuws :(

gwyllion
11-01-2005, 15:45
Originally posted by gwyllion
Naast Masuoka (kapotte motor) heeft Mayer, de snelle assistentie van het Mitsubishi team, ook problemen (elektrische panne). Zijn de Mitsubishis dan toch niet onfeilbaar?
Zowel Mayer en Masuoka heeft ook opgegeven. En bij Volkswagen heeft Kankunnen opgegeven.

Er zal dus wel wat herschikt worden:
* Roma als snelle assistentie voor Peterhansel en Alphand.
* Gordon als assistentie voor Kleinschmidt en Saby.
* Vatanen blijft logischerwijs in dienst rijden van De Villiers.

Er zit nog maar weinig spanning in, nu de topteams vooral aan het podium in Dakar denken en dus niet meer echt zullen aanvallen en voor de ritoverwinningen gaan.

Scapa
11-01-2005, 15:48
RIP Meoni :(

Het wordt toch tijd dat de organisatie zich vragen begint te stellen bij de motoren... Even lange ritten als de auto's is gewoon onverantwoord.

Jochie
11-01-2005, 16:25
Originally posted by Sennake
Ik zat juist wat naar Eurosport te kijken, en ineens komen ze daar met de droevige mededeling dat Fabrizio Meoni nu ook verongelukt is. Dit zou vanmorgen rond 10.00 gebeurd zijn...

:( :( :(

... :(

gwyllion
11-01-2005, 16:36
Originally posted by Scapa
Het wordt toch tijd dat de organisatie zich vragen begint te stellen bij de motoren... Even lange ritten als de auto's is gewoon onverantwoord.
Het ligt vooral aan de snelheid bij de motards. Een val aan hoge snelheid heeft ernstige gevolgen, terwijl een crash met een auto weinige verwondingen tot gevolg heeft (hiervan zijn dit jaar een heel aantal voorbeelden: Mc Rae, Gordon, De Mevius, Al Attiyah).

Misschien de topsnelheid begrenzen bij de motoren, zoals bij de trucks?

gwyllion
11-01-2005, 16:41
De 2 Belgische wagens die nog in koers zijn, lijken probleemloos onderweg.

Tussentijden aan CP1:
34 370 - VAN DEN BROECK 03:25:16
43 351 - MICHIELS 03:54:45

gwyllion
11-01-2005, 16:52
Originally posted by fordje
Bij Mitsu lijken ze nu al cadeautjes uit de delen.
Op CP1 is Jutta met een 3 min voor op Alphand en 5 min op Peterhansel gepasseerd.

De leiders laten blijkbaar heel galant het navigatiewerk over aan de dame. Mogelijk zal Jutta de dagzege ook nog mogen noteren.
Ze krijgt inderdaad de ritzege. De 2 Mitsubishi rijders hebben vandaag zeer controlerend gereden en slechts enkele minuutjes verloren.

Het podium zou dus nu al vast kunnen staan, maar het blijft natuurlijk een rally raid en niks is zeker tot in Dakar zelf (1 waterplas en het kan gedaan zijn :D).

Morgen en overmorgen wordt nog wel een marathon etappe gereden. Misschien kan het klassement daarin nog eens door elkaar gegooid worden.

fordje
11-01-2005, 16:54
Overlijden van Fabrizio Meoni dan toch door ongeval.

..Veel maakt het niet uit, zeker niet voor de nabestaanden..

Ik hoorde het bericht deze middag op de radio, toch wel even schrikken. Meoni was een "grote mijnheer" in de Dakar. Dit toont nog maar weer eens aan dat een Dakar geen familie-uitstap is. ALLE deelnemers moeten met veel respect en bewondering worden bekeken. Natuurlijk kan je voor- en tegenstanders nooit op een lijn krijgen. Ook kiezen de deelnemers zelf voor het avontuur en de risico's.
Toch blijft het een mythische race. Vraag is alleen ..Ten kosten van wat ?

Persbericht op www.dakar.com

DÉCÈS – COMMUNIQUÉ DE LA DIRECTION DU RALLYE


DÉCÈS DE FABRIZIO MEONI
C'est avec une immense tristesse que le Dakar a appris ce matin le décès d'un des plus grands pilotes de rallye, Fabrizio Meoni (n° 4), survenu lors d'une chute peu après le CP1 au km 184, à 10h15 gmt pendant la 11ème étape ATAR-KIFFA.
L'hélicoptère médical de l'organisation est arrivé sur les lieux du drame à 10h36 gmt et les médecins ont tenté de réanimer le champion en procédant à un massage cardiaque pendant 45 minutes.

Malgré tout, le double vainqueur du Dakar âgé de 47 ans devait succomber à 11h11 gmt.

Fabrizio Meoni, immense figure du rallye, occupait la 2ème place du classement général moto, derrière Cyril Despres et participait à l'épreuve pour la 13ème fois.

Son corps a été ramené à Atar.

Toute la caravane du Dakar présente à sa famille, à ses amis et à ses nombreux admirateurs, ses très sincères condoléances.

DAKAR OFFICIAL RELEASE


DEATH OF FABRIZIO MEONI
It is with huge sadness that the rally was informed this morning of the death of Fabrizio MEONI (n°4), one of the greatest rally-raid champions ever, after a crash just after CP1, at km 184, at 10h15 (GMT) during stage 12 between Atar and Kiffa.

A medical helicopter of the organisation was immediately sent on the scene of the accident at 10h36 (GMT) and the doctors treated the champion for 45 minutes.

However, the two-time Dakar winner, aged of 47 years, died of his injuries at 11h11 (GMT).

Fabrizio MEONI, a huge figure of the rally, was 2nd overall in the bike standings, behind Cyril Despres and was competing on the race for the 13th time.

His body was taken to Atar.

The entire Dakar caravan wishes to express its sincere condolences to his family, his friends and his
many admirers.

PorscheGT
11-01-2005, 17:22
zeer spijtig :( hiermee verliest de dakar 2 ex-winnaars binnen de 4maanden, eerst Sainct en nu Meoni ... :( en het is ook de tweede motorijder die overlijd in evenveel dagen ... :(

airco
11-01-2005, 17:27
Originally posted by gwyllion
Het ligt vooral aan de snelheid bij de motards. Een val aan hoge snelheid heeft ernstige gevolgen, terwijl een crash met een auto weinige verwondingen tot gevolg heeft (hiervan zijn dit jaar een heel aantal voorbeelden: Mc Rae, Gordon, De Mevius, Al Attiyah).

Misschien de topsnelheid begrenzen bij de motoren, zoals bij de trucks?

Begrenzen ... Maar hoeveel ?
Alles hangt er heel eenvoudig vanaf hoe je neerkomt ... Ik denk dat begrenzen hier vrij weinig uithaalt zonder dat je extra veiligheidsmaatregelen inbouwt ....

Helaas is dat bij Moto's niet zo eenvoudig als bij auto's waar Rolkooien enzo rond de deelnemers worden gebouwd ....

Bovendien haalt begrenzen (in dit geval) vrij weinig uit ... Als het effectief een hartstilstand is ... Dan kan zoiets even goed gebeuren in het Bivac als hij aan het eten is ...

Ik denk dat de motodeelnemers zelf het beste zullen aanvoelen hoe hun situatie verbeterd kan worden. Het is aan hen (best in groep) om voorstellen te doen die de veiligheid kunnen verbeteren ... Maar mij lijkt het een moeilijke zaak.

Raceboy
11-01-2005, 17:37
Eventjes voor de trieste feiten van de cijfers. Volgens de belgische pers was perez die 21ste dode dus dan zou meoni de 22 ste zijn. maar volgens de nederlandse pers is hij de 52 ste dode (zonder monteurs erbij te rekenen). Weet iemand hoe het juist zit? Want 22/27= 0,81 dode per dakar, maar 52/27= 1,9 dode per dakar.

Thomaske
11-01-2005, 18:35
Ik betreur 't zeer hard. Twee slachtoffers al deze Dakar. Laten we hopen dat ze eens goed beginnen na te denken en dat er geen derde slachtoffer valt deze race, beter gezegt NOOIT meer.

Mvg

gwyllion
11-01-2005, 18:52
Meer uitleg op dakar.com.
Sad day on the Dakar…


The 2005 Dakar was the scene of another very sad day with the death of Fabrizio Meoni, a day after Spanish biker Jose-Manuel Perez passed away in an Alicante hospital after crashing during stage 7.

The Italian biker had taken the start of the day's stage 11 in second spot overall, over 9' behind Cyril Despres. The leading bikers had been riding together on the fast course early in the special. Indeed five riders made it bunched at CP1 (Despres, Meoni, Esteve, Coma and Frétigné) with Coma setting the provisional best time.
A few minutes after refuelling at km 184, Meoni suffered a serious crash. David Frétigné who witnessed the accident, immediately launched the Italians distress signal. A medical helicopter sent on site made it on the scene of the crash at 10h36 finding Meoni in a situation of heart failure. After 45minutes of treatment, the efforts appeared to be vain. The hour of death was pronounced at 11h11 GMT.

The other riders, not aware of Meoni's condition carried on the special with Marc Coma clocking the fastest time of the day.
The leading bikers were then informed, on the finish line, of the sad news by race director Patrick Zaniroli. Shocked by the terrible news, they then headed to the bivouac in Kiffa on a liaison. The organisation decided not to inform the other competitors in order not to trouble them psychologically on the long road to Kiffa.

The Dakar rally has today lost one of its greatest figures. At 47 years of age, Fabrizio Meoni was seen by all as a reference in the world of rally raid and the bearer of the Dakar Spirit. The Italian had started as a privateer for the first of his 13 Dakars winning 14 stages and 2 titles in 2001 and 2002.

Thomaske
11-01-2005, 19:43
Nu zeggen ze dat Meoni door een zware hoofdkwetsure opgelopen door zijn crash het leven gelaten heeft.

Mvg

POL
11-01-2005, 19:45
http://www.dakar.com/2005/fr/index.html
Zeer trieste reportage....

gwyllion
11-01-2005, 19:47
Meer uitleg op pitstop.tv: DK2005 - Gérard Holtz France 2: "Meoni op slag dood door valpartij" (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=7367)

airco
11-01-2005, 21:13
Originally posted by gwyllion
Meer uitleg op pitstop.tv: DK2005 - Gérard Holtz France 2: "Meoni op slag dood door valpartij" (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=7367)

Kijk dit is een welles nietes spelletje he ...

Ik denk dat niemand met het blote ook kan vaststellen of iemand vooraf een hartfalen had ....

concreet zijn er 2 pistes he:
- ofwel eerst het hartfalen ... Waardoor hij zichzelf niet kon rechthouden op zijn motor ... en zwaar gevallen is. Met zware kwetsuren en bloedingen tot gevolg. Deze bloedingen zullen zijn kansen op succesvolle reanimatie zeker niet verhoogt hebben

- Ofwel was er eerst de val ... met de gekende kwetsuren. Door het gebrek aan circulerend volume (of gestoorde hersenactiviteit) is zijn hart gaan fibrileren ... Met de dood tot gevolg.

Tot iemand mij overtuigende bewijzen kan geven is en blijft zijn doodsoorzaak nog altijd ongeweten. Met het blote oog kan je in mijn ogen zoiets niet vaststellen.

Zowel de verslaggeving door de reporter van France 2 (en overgenomen door pitstop TV) als de verslaggeving door dakar.com zijn tot zolang puur giswerk.

Raceboy
11-01-2005, 21:24
KTM trekt zich terug :eek:

The official KTM statement reads as follows…

“Fabrizio Meoni was in a serious crash during the eleventh stage of the Dakar Rally. Despite immediate medical attention, it was not possible to save Fabrizio Meoni's life and he died of his injuries at the scene of the accident.

“Due to this tragic incident the KTM management explicitly urges all KTM teams and factory riders to break off the Dakar Rally. KTM is however leaving it up to the individual drivers, teams and their sponsors to decide whether or not to continue the Rally.

“Since KTM lost two of its best rally pilots, Fabrizio Meoni and Richard Sainct, in fatal accidents within a period of only a few months, the manufacturer will be contemplating its future support for the rally sport.

fordje
11-01-2005, 21:42
Originally posted by raceboy
Eventjes voor de trieste feiten van de cijfers. Volgens de belgische pers was perez die 21ste dode dus dan zou meoni de 22 ste zijn. maar volgens de nederlandse pers is hij de 52 ste dode (zonder monteurs erbij te rekenen). Weet iemand hoe het juist zit? Want 22/27= 0,81 dode per dakar, maar 52/27= 1,9 dode per dakar.

Wat maakt het eigenlijk uit? Zijn het er 1, 100, 10 of hoeveel dan ook. Vast staat dat het er eigenlijk steeds teveel zijn. Sommige ongevallen kan je "voorzien" (overdreven risico, zelfoverschatting,...) andere zijn echt onvoorzienbaar (crash van een vliegtuig, helikopter,...)
In de Dakar hebben ze het allemaal al eens gehad.

Statistieken lossen hier niets op. Aanpassen van reglementering misschien. Feit blijft dat de piloot voor zichzelf en eventueel zijn co verantwoordelijk is. Het is ook alleen de piloot (in het geval van een motor zeker) die beslist of je een reglement volgt of toch de kantjes eraf loopt. Wat doe je dan als organisatie??

Laten we maar hopen dat Meoni het laatste slachtoffer is van een Dakar (ijdele hoop, dat weet ik) en dat er de volgende jaren sportief vanalles gebeurd waar de mensen zich op kunnen focussen.
Weerom wordt een gemotoriseerde sport in het nieuws als hoogtepunt opgenomen als gevolg van menselijk leed.

Het gebaar van KTM is eervol. Ik vraag me alleen af wie van de andere piloten ook dezelfde stappen zal nemen. Een mens is soms een raar beest.
Er is nog zo een gezegde "De een zijn dood,...." wat soms heel letterlijk wordt toegepast.

Peter Baert
11-01-2005, 22:07
@ airco.

Ik ken Gérard Holtz, "die Franse reporter". Holtz is een topjournalist, een topreporter.
Die man gaat niet op het scherm komen en vertellen dat Meoni gestorven is aan zware hoofdblessures, als dat niet zou kloppen. Holtz was als eerste meteen na het ongeval ter plaatse. Hij heeft de verwondingen van Meoni gezien, de hevige bloedingen. Holtz zegt dat de rijder op slag dood was.
Het medische team, dat met een andere heli ter plekke kwam, heeft de rijder 21 minuten na het ongeval aangetroffen met een hartstilstand. Toen was het al veel te laat.

Ik zou de getuigenis van Holtz dus niet omschrijven als "puur giswerk".

FIRE
11-01-2005, 22:26
Triest nieuws :(




Vandaag succes bij de trucks:
1 524 BEKX / WILLEMS / MAESSEN DAF 7h 28' 16" 00' 00"
2 516 DE ROOIJ / COLSOUL / SLAATS DAF 7h 32' 22" 04' 06"
3 515 TCHAGIN / YAKUBOV / SAVOSTIN KAMAZ 7h 39' 35" 11' 19"
4 520 KABIROV / BELYAEV / MOKEEV KAMAZ 7h 44' 40" 16' 24"
5 521 DE ROOY / COLEBUNDERS / SMULDERS DAF 7h 50' 00" 21' 44"

Hans Stacey is met zijn MAN uit de rally nadat zijn motor is vastgelopen. Ik vind dat Stacey en de MAN het erg goed gedaan hebben. De truck was pas 2 weken voor het begin van Dakar klaar en men heeft alleen wat rondjes op Valkenswaar gereden.

airco
11-01-2005, 22:48
Originally posted by Peter Baert
@ airco.

Ik ken Gérard Holtz, "die Franse reporter". Holtz is een topjournalist, een topreporter.
Die man gaat niet op het scherm komen en vertellen dat Meoni gestorven is aan zware hoofdblessures, als dat niet zou kloppen. Holtz was als eerste meteen na het ongeval ter plaatse. Hij heeft de verwondingen van Meoni gezien, de hevige bloedingen. Holtz zegt dat de rijder op slag dood was.
Het medische team, dat met een andere heli ter plekke kwam, heeft de rijder 21 minuten na het ongeval aangetroffen met een hartstilstand. Toen was het al veel te laat.

Ik zou de getuigenis van Holtz dus niet omschrijven als "puur giswerk".

kijk misschien heb ik een andere invalshoek omdat ik als ambulancier op enkele 100 standplaatsen in het antwerpse een andere kijk heb op zulke zaken. Ik wil deze ervaring ook niet aanhalen alsof ik god de alwetendheid ben in zulke zaken.

Toch blijft het vreemd dat een ervaren toppiloot plots door een kleine bult in de piste zich laat verrassen. Natuurlijk kan zoiets zoiets ook te wijten zijn aan een dom concentratieverlies ... Wat dat betreft staat mijn stelling even hard op losse schroeven als die van Holtz

Toch wil ik hier aanhalen dat er een aantal soorten hartfalen zijn die zo plots intreden dat zelfs een patient die zoiets tegenkomt op een spoedgevallendienst van een universitair ziekenhuis evengoed een vogel voor de kat is dan Meoni nu.
Als veelgekende voorbeelden kan ik hier het voorbeeld aanhalen van Feher (voetballer van een of andere portugese eersteklasseclub) die plots op nauwelijks enkele seconden tijd in het midden van een voetbalveld ineen stuikt en geen tekenen van leven meer heeft vertoont.
Oorzaak was toen een hartaderbreuk.

Er zijn in België meer dan voorbeelden genoeg te rapen van mensen die zich in het verkeer te pletter rijden ... Waarvan de oorzaak eerst zicht aan overdreven snelheid, in slaap gevallen wordt geweten ... Maar waarbij later blijkt dat ze een dusdanige vorm van hartfalen hebben gedaan waardoor ze zelfs de kans niet meer hebben gekregen om hun auto af te remmen.

Ik verwijt de journalisten in kwestie niets .... Zij vertellen enkel wat ze gezien hebben ... en proberen daar zo goed en zo kwaad als het kan conclusies uit te trekken.
Toch blijf ik bij mijn standpunt dat (zonder verder onderzoek) zomaar besluiten dat de oorzaak ligt bij een stuurfout (of wat dan ook) voorbarig is. Enkel verder onderzoek (autopsie) kan in zulke 'verdachte' overlijdens enig uitsluitsel brengen.

Neemt niet weg (wat de oorzaak ook is) dat dit ongeval een drama blijft

gwyllion
11-01-2005, 23:24
Originally posted by raceboy
KTM trekt zich terug :eek:
De fabriekspiloten stoppen dus? Nu staat op dakar.com te lezen dat de rit van morgen afgelast wordt voor de motards en iedereen overgevlogen wordt naar de aankomst van morgen.

21:55 Bikers to be transported to Bamako

The entire competitors of the Dakar rally have been deeply affected by the sad death of Fabrizio Meoni.

The bikers have expressed the wish not to compete on stage 12 between Kiffa and Bamako. The rally organisation has therefore decided, in accordance with the riders, to cancel the special and to take by airplane the competitors and their bikes to Bamako.

The special will be normally competed for the cars and trucks.

gwyllion
11-01-2005, 23:26
Originally posted by FIRE
Hans Stacey is met zijn MAN uit de rally nadat zijn motor is vastgelopen. Ik vind dat Stacey en de MAN het erg goed gedaan hebben. De truck was pas 2 weken voor het begin van Dakar klaar en men heeft alleen wat rondjes op Valkenswaar gereden.
Stacey heeft het inderdaad prachtig gedaan. Dit jaar presteerde hij zeer goed en stond hij maar aan het begin van dit 3 jarig project.

Ik begrijp wel totaal niet waarom hij niet met een DAF rijdt. Vorig jaar reed hij toch met een oud model van De Rooy?

gwyllion
11-01-2005, 23:31
Nog even 2 oogverslagen vermelden. De val zag er niet spectaculair uit en er werd op dat moment niet overdreven snel gereden. Dit zou de stelling van een hartaanval toch kunnen bevestigen. Zou er in dit geval een autopsie gebeuren om de doodsoorzaak te achterhalen?
Isidre Esteve (SPA – KTM) - 007
It's a very though situation for all of us. We need to take one more day to make up our minds and know exactly what to do. What the best solution is! We'll ask the organisation to fly us directly to Bamako, to give us more time, then we'll see. I was just behind Fabrizio when he fell off, maybe ten metres behind him. The track wasn't dangerous at that place and we weren't riding very fast at that moment. It's very hard to explain what happened, because his fall wasn't spectacular at all.

David Frétigné (FRA – YAM) - 012
I really don't understand what happened. According to me, he was maybe looking at his road instruments. We had just refuelled so the bikes were pretty heavy, he maybe lost balance on a small dune with the weight. The scene of the crash wasn't dangerous. We had just lost ourselves and we were looking for the right track. Cyril was on the good track and took off. Fabrizio followed in his dust and 300m later I saw Coma with his hand in the air so I stopped. I immediately knew it was serious. There was a lot of bleeding. I had trouble finding the distress signal and finally launched it. I then waited for the helicopter because I couldn't just leave. I think that we should carry on for him and for Richard (Sainct)… He would have wanted us to. It was his passion.
Volgens het persbericht van KTM zou Meoni gestorven zijn aan een gebroken nek en dus niet aan een hartstilstand.

gwyllion
12-01-2005, 01:20
De AD Sport RAV4 heeft blijkbaar vandaag pech gehad. Bij het eerste checkpoint lieten ze nog de 35ste tijd noteren, maar dan is er iets fout gegaan. Ze zijn uiteindelijk de finish gepasseerd op hetzelfde moment als de Belgische GINAF van Vandekerkhove, wat er wel eens op zou kunnen wijzen dat ze gesleept zijn door deze truck.

De Bowler van Michiels daarentegen blijft het goed doen.

43 351 MICHIELS / DE CONINCK BOWLER 8h 57' 54" 3h 28' 17"
64 370 VAN DEN BROECK / FERYN TOYOTA 12h 06' 54" 6h 37' 17"

Algemeen betekent dit
21 370 VAN DEN BROECK / FERYN TOYOTA 54h 55' 05" 21h 13' 51"
30 351 MICHIELS / DE CONINCK BOWLER 57h 36' 25" 23h 55' 11"

Merk op dat Van Den Broeck/Feryn eventueel nog straftijd kunnen krijgen als ze niet op eigen kracht de finish gehaald hebben.

airco
12-01-2005, 11:07
07:30 Bikers to be transported to Bamako

The entire competitors of the Dakar rally have been deeply affected by the sad death of Fabrizio Meoni.

The bikers have expressed the wish not to compete on stage 12 between Kiffa and Bamako. The rally organisation has therefore decided, in accordance with the riders, to cancel the special and to take by airplane the competitors and their bikes to Bamako.

The special will be normally competed for the cars and trucks.

gwyllion
12-01-2005, 11:20
Originally posted by gwyllion
De AD Sport RAV4 heeft blijkbaar vandaag pech gehad. Bij het eerste checkpoint lieten ze nog de 35ste tijd noteren, maar dan is er iets fout gegaan. Ze zijn uiteindelijk de finish gepasseerd op hetzelfde moment als de Belgische GINAF van Vandekerkhove, wat er wel eens op zou kunnen wijzen dat ze gesleept zijn door deze truck.
Op de site van AD Sport staat dat de aandrijfriem van de ventilator gebroken is, maar dat ze het euvel hebben kunnen herstellen.

gwyllion
12-01-2005, 11:30
Originally posted by raceboy
KTM trekt zich terug :eek:
Blijkbaar niet. Na lang twijfel hebben de motards beslist om vanaf morger terug te rijden.
The KTM team-mates of two-time Dakar winner Fabrizio Meoni have elected to continue on the Dakar following the fatal crash of the Italian on Tuesday. "It was not an easy decision," stated a KTM spokesman. Wednesday's Stage 12 has been cancelled for the bikes in tribute to Meoni.

"They hesitated a long time whether or not to [ride]," said the spokesman.

"They wanted to continue, because they thought Fabrizio would have wanted them to, but they weren't sure of being able to ride tomorrow [today]. Their decision was made easier by the organisers' decision to organise an airlift to Bamako."

Earlier on Tuesday, management at the Austrian bike maker issued a statement strongly advising its riders to withdraw from the race, while still leaving the decision up to the riders.

The KTM Blue spokesman added that riders Jean Brucy, Alfie Cox, and Cyril Despres would go through with their promise to pay respects to another fallen team-mate Richard Sainct by putting a blue motorcycle on the final podium in Dakar.

Sainct died early this year on the Rally of the Pharaohs.

gwyllion
12-01-2005, 14:36
Het zit de Amerikaan Gordon niet echt mee in zijn eerste Dakar.
13:19 Cars – Gordon stopped

After only 100km of the day's 586km special between Kiffa and Bamako, Robby Gordon (VW) was stopped with serious mechanical problems. The American appears to have wrecked his shock absorbers.
Dat wordt op de assistentietruck wachten... Hij zal vandaag wel de taak gehad hebben om assistentie te verlenen aan Kleinschmidt en Saby. Niet echt ideaal dus.


Nissan moet het trouwens tijdens deze marathon etappe stellen zonder assistentietruck. Als er iets kapot gaat, zullen Vatanen en De Villiers het zelf moeten herstellen.
23h00 – Nissan without its T4

While the atmosphere on the bivouac remained extremely sad, the mechanics of the different car teams had other concerns. Nissan, for example has to cope with a new problem. With no T5 truck present because this is a marathon stage and without its T4 race assistance truck, Giniel De Villiers team will not be able to repair in Bamako. Time to check every detail on the vehicles during the whole night.

fordje
12-01-2005, 18:59
Originally posted by gwyllion

Nissan moet het trouwens tijdens deze marathon etappe stellen zonder assistentietruck. Als er iets kapot gaat, zullen Vatanen en De Villiers het zelf moeten herstellen.

Hmm, dat valt dus (voorlopig) goed mee voor Nissan.

De Villiers staat alvast mooi op nr1 voor de rit, na deel 1.
Zou dit eindelijk nog eens tot een (halve) Belgische zege leiden in een etappe?

Met een beetje geluk is er dus eind deze week te Dakar toch nog een belg in de top 10 terug te vinden

FIRE
14-01-2005, 22:51
Originally posted by gwyllion
Ik begrijp wel totaal niet waarom hij niet met een DAF rijdt. Vorig jaar reed hij toch met een oud model van De Rooy?
Dit vond ik ook verassend. Maar ik denk dat Toon van Genugten (eigenaar van Tridec) en Hans Stacey benaderd zijn door MAN Nederland en Exact Software voor dit project. Het bedrijf GR8 (www.gr8industries.com) (ook bekend als managementbureau van Christijan Albers) heeft een rol gespeeld in het tot standkoming van dit project.

Overigens heeft Hans Stacey volgens mij geen ruzie met familie de Rooij, tenminste tijdens de voorbeschouwing op RTL5 lieten ze beelden zien van de fitnessruimte van Gerard de Rooij en daar was Stacey samen met De Rooij teamleden aan het trainen.