Log in

View Full Version : Dakar 2005 - Mauretanië - rit 6 => 9 (+rustdag)


Bart
04-01-2005, 23:43
rit 6: Smarat > Zouerat (woensdag 5 januari)
verbinding: 121 km - special: 492 km - verbinding: 9 km

rit 7: Zouerat > Tichit (donderdag 6 januari)
verbinding: 9 km - special: 660 km

rit 8: Tichit > Tidjikja (vrijdag 7 januari)
special: 520 km - verbinding: 18 km

rit 9: Tidjikja > Atâr (zaterdag 8 januari)
verbinding: 3 km - special: 361 km - verbinding: 35 km

rustdag: (zondag 9 januari)

gwyllion
05-01-2005, 14:40
Volgens het iriTrack systeem op dakar.com zou Gerard De Rooy toch naar het begin van de proef gereden zijn.

gwyllion
05-01-2005, 15:38
De aggressieve rijstijl van de Amerikaan Robby Gordon werpt vandaag zijn vruchten niet echt af:

14:34 Cars – Gordon crashes

Robby Gordon (VW – n°317) suffered a serious crash after CP1 (10kms before CP2). The US driver and his co-driver appear to be OK and are trying to put the car back on its wheels.


14:59 Cars – Gordon working on the car

After crashing his Volkswagen Race Touareg, Robby Gordon (n°317) was seen repairing his vehicle. It appears he has front break and gear box worries and is awaiting an assistance car.

airco
05-01-2005, 16:07
1 308 - MC RAE 02:26:14
2 307 - SABY 02:26:40
3 306 - PETERHANSEL 02:28:40
4 318 - AL ATTIYAH 02:28:44
5 300 - SCHLESSER 02:29:14
6 312 - ALPHAND 02:30:20
7 314 - DE VILLIERS 02:32:49
8 321 - DE MEVIUS 02:33:58
9 315 - SOUSA 02:34:33
10 301 - SERVIA 02:34:53
11 310 - KLEINSCHMIDT 02:35:00


nu (op masuoka en gordon na) zowat alle groten CP2 zijn gepasseerd valt de schde voor Volkswagen nogal mee

Saby is tweede op een handvol seconden ...
Kleinschmidt kan de schade nog beperken (kleine 10 minuten) ...
Gordon ziet er wel ernstiger uit ... (precies een beetje het McRae syndroom van vorig jaar)

Eigenlijk zit alles nog redelijk goed bijeen ... geen al te grote verschillen

gwyllion
05-01-2005, 16:16
Originally posted by airco

nu (op masuoka en gordon na) zowat alle groten CP2 zijn gepasseerd valt de schde voor Volkswagen nogal mee
Hmm, Vatanen is nog niet voorbij CP2. Ofwel fout is tijdsmeting, ofwel ernstig probleem.

Het zou niet lang meer mogen duren dat ze CP3 passeren.

Gordon ziet er wel ernstiger uit ... (precies een beetje het McRae syndroom van vorig jaar)
Het kan altijd gebeuren. Masuoka is gisteren ook op een rots geknald.

Volkswagen heeft 2 assistentietrucks in de race. Het zal allemaal wel gefixt worden, maar hij zal wel enkele uren verliezen. Zijn doel zal wel zijn om Dakar uit te rijden en zoveel mogelijk ervaring op te doen.

gwyllion
05-01-2005, 16:22
Originally posted by airco

Gordon ziet er wel ernstiger uit ... (precies een beetje het McRae syndroom van vorig jaar)

Roflol :D :eek: Gij kunt de toekomst voorspellen :confused:

15:18 Cars – McRae crashes

At km 410, Colin McRae (NIS – n°308) suffered a serious crash. The Nissan went for a flip and was left on its side. Both driver and co-driver are fine and are hoping to repair the car.
:frusty:

gwyllion
05-01-2005, 16:33
Peterhansel is zwaar aan het aanvallen: als 16de gestart, 8ste voorbij CP2 en als 6de CP3 gepasseerd in de snelste tijd.

Tussentijden bij CP3 (voorlopig; Masuoka zal zich er wel tussennestelen)
1 306 - PETERHANSEL 03:27:02
2 307 - SABY 03:32:05
3 300 - SCHLESSER 03:33:06
4 312 - ALPHAND 03:33:33
5 318 - AL ATTIYAH 03:33:58
6 310 - KLEINSCHMIDT 03:37:04
7 321 - DE MEVIUS 03:38:57
8 313 - KANKKUNEN 03:39:55
9 315 - SOUSA 03:40:14
10 314 - DE VILLIERS 03:45:45
11 319 - SHINOZUKA 03:48:14
12 305 - MAGNALDI 03:51:07
13 303 - HENRARD 03:51:12
14 304 - GUINOT 03:51:28
15 320 - ROMA 03:54:52

Masuoka vliegt trouwens ook: als 121ste gestart en als 37ste CP2 gepasseerd in de 3de snelste tijd.

fordje
05-01-2005, 17:01
Mc Rae lijkt ernstige problemen te hebben met de crash?
Nadat hij zowat de hele tijd in de spits heeft gereden staat hij volgens het IriTrack nu al een tijdje stil net voor CP3.
Iemand meer info ?

airco
05-01-2005, 17:08
zie 2 posts hoger :)

airco
05-01-2005, 17:09
Originally posted by gwyllion
Roflol :D :eek: Gij kunt de toekomst voorspellen :confused:


:frusty:

Das met McRae nu ook niet moeilijk he ... :o

gwyllion
05-01-2005, 17:14
Peterhansel lijkt de rit gewonnen te hebben; Masuoka kan hem eventueel de ritzege nog ontnemen. Peter maakt vandaag een groot deel van zijn achterstand goed.

Raar dat we niks horen van Vatanen. Volgens iriTrack staat ook hij al gigantisch lang stil op dezelfde plaats. 3 toppiloten spelen vandaag dus waarschijnlijk al hun kansen voor de overwinning kwijt: Mc Rae, Gordon en Vatanen.

POL
05-01-2005, 17:20
De mevius knap 7de en 1 ste nissan, waar gaat dat eindigen ;-)

nog ff wachten op henrard

gwyllion
05-01-2005, 17:28
Originally posted by POL
De mevius knap 7de en 1 ste nissan, waar gaat dat eindigen ;-)
Tel daar maar 1 plaatsje bij op :D Masuoka is nog onderweg en het zal er om spannen of hij deze rit al dan niet wint. Bij CP3 is hij slechts 11 seconden trager dan Peterhansel.

POL
05-01-2005, 17:33
henrard 13...
en als de "toppers" blijven crashen dan zie'k ons mannen nog wat opschuiven in't algemeen klassement...

POL
05-01-2005, 17:36
1 306 PETERHANSEL / COTTRET MITSUBISHI 4h 00' 29" 00' 00"
2 307 SABY / PERIN VOLKSWAGEN 4h 07' 55" 07' 26"
3 312 ALPHAND / PICARD MITSUBISHI 4h 09' 46" 09' 17"
4 300 SCHLESSER / BORSOTTO SCHLES-FORD-RAID 4h 11' 36" 11' 07"
5 318 AL ATTIYAH / GUEHENNEC BMW 4h 12' 02" 11' 33"
6 310 KLEINSCHMIDT / PONS VOLKSWAGEN 4h 12' 59" 12' 30"
7 321 DE MEVIUS / DUBOIS NISSAN 4h 16' 55" 16' 26"
8 315 SOUSA / DELLI - ZOTTI NISSAN 4h 17' 59" 17' 30"
9 313 KANKKUNEN / REPO VOLKSWAGEN 4h 18' 09" 17' 40"
10 314 DE VILLIERS / LURQUIN NISSAN 4h 23' 44" 23' 15"
11 319 SHINOZUKA / MAIMON NISSAN 4h 26' 01" 25' 32"
12 305 MAGNALDI / FORTHOMME HONDA 4h 28' 37" 28' 08"
13 303 HENRARD / DE ROISSARD VOLKSWAGEN 4h 28' 50" 28' 21"

uitslag van de rit volgens www.dakar.com

Scapa
05-01-2005, 17:51
Greg andermaal voor de officiële Nissans :applaus:

gwyllion
05-01-2005, 17:54
16:49 Cars – McRae quits the race

After suffering a crash at km 410, Colin McRae (NIS- n°308) was taken back to the Zouerat bivouac by helicopter. The Scot appears to be injured and was therefore forced to withdraw from the race.

gwyllion
05-01-2005, 18:11
Zeer bizar: Gerard De Rooy is juist CP2 gepasseerd, maar zijn vader nog niet. Dit terwijl Gerard als 55ste truck moest starten en Jan als 5de :confused:

gwyllion
05-01-2005, 18:14
Originally posted by gwyllion
Tel daar maar 1 plaatsje bij op :D Masuoka is nog onderweg en het zal er om spannen of hij deze rit al dan niet wint. Bij CP3 is hij slechts 11 seconden trager dan Peterhansel.
Masuoka eindigt uiteindelijk 2de. Mitsubishi laat duidelijk zien dat ze nog altijd het te kloppen team zijn: 3 wagens in top 4.

gwyllion
05-01-2005, 18:17
In tegenstelling tot Mc Rae is Gordon nog fysiek in staat om verder te rijden, alleen wil de auto niet mee.

17:03 Cars – Gordon still stopped

After his crash just before CP2 (km 300), Robby Gordon (VW – n°317) was still working on his car. He tried, twice to carry on the race, but had to stop again. It appears he has major worries on the rear part of his Race Touareg.

Autofan
05-01-2005, 18:18
Maar gelukkig zit er nog genoeg spanning in de Dakar-rally. Slechts 40 seconden tussen Saby (leider) en Alphand in het algemene klassement.

gwyllion
05-01-2005, 18:20
De Mitsubishi zullen in de volgende etappes wel terug de leiding nemen.

PorscheGT
05-01-2005, 19:20
Originally posted by gwyllion
De Mitsubishi zullen in de volgende etappes wel terug de leiding nemen.
Zou zeer spijtig zijn :(

gwyllion
05-01-2005, 20:52
19:51 Cars – Gordon at CP2

After his crash at km 300, Robby Gordon (VW – n°317) was seen going through CP2 (km 312) pulled by an assistance vehicle. The American driver has serious problems with the rear of his Race Touareg.

Scapa
05-01-2005, 21:27
http://www.turbomagazine.be/index.asp

Foto's van de Nissan van McRea na de koprol :eek:

Raceboy
05-01-2005, 22:52
A fire started in the kitchens of the Dakar bivouac due to the explosion of a neon light. It was rapidly put under control by the organisation and local authorities. No harm or injuries were sustained.

bron: rally-action.com

Mistery
06-01-2005, 00:38
Het brandje was blijkbaar toch niet zo snel onder controle... Zowat één hectare (100m x 100m) tentenkamp in de fik, volgens wat Pascal Feryn aan persagentschap Belga meldde. Nog volgens Feryn werden sommige motards (die al sliepen) hals over kop uit hun tenten gehaald, maar niet allen hadden nog de tijd om hun spullen in veiligheid te brengen, zodat sommigen nu een (groot) deel van hun uitrusting kwijt zijn... Ondertussen meldde dakar.com doodleuk dat het slechts 'een beginnend brandje' was, maar dat hebben ze dan toch al aangepast.

gwyllion
06-01-2005, 11:08
Mensen die de crash van Gordon nog niet gezien hebben:
http://www.vtm.be/asx/vtmnieuws/vtmnieuwslaat_Wo.asx -> doorspoelen naar 20ste minuut.

gwyllion
06-01-2005, 13:26
Opgave voor Vanierschot. AD Sport zit vanaf nu enkel nog in koers met de RAV4 van Feryn en 1 assistentietruck in de wedstrijd.

6/1..12.00 uur.
Omdat de benodigde onderdelen voor het herstellen van de Ginaf 4x4 van Albert en co niet beschikbaar zijn, heeft het team beslist om op te geven. Zij zullen samen met de Ginaf 6x6 de rest van het parcour tot in Dakar afleggen.
In wedstrijd zijn dan nog Peter De Mulder en Pascal en Michel

Momenteel woedt er een heel hevige zandstorm in de bivak. Dit zal de moeilijkheidsgraad van de etape van vandaag nog verhogen.

Mistery
06-01-2005, 13:27
Opgave voor de AD Truck van Albert Vanierschot... Jammer... :(

(Sorry Gwyllion, we waren blijkbaar net op hetzelfde moment aan het posten.)

gwyllion
06-01-2005, 14:01
Het nieuws van de nacht staat op dakar.com.

De wagen van Gordon kon blijkbaar niet volledig hersteld worden op de piste: stuurhuis kapot en achteraan zwaar beschadigd (o.a. remmen). Daarom hebben ze de wagen moet voort duwen, want slepen ging blijkbaar niet :confused: (in het Frans staat "Ce n’est pas remorqué mais poussé par un des camions de l’assistance Volkswagen que Robby Gordon a fait son entrée dans le bivouac."). De mechaniekers zijn onmiddellijk begonnen om met de nodige reparatie werken.

Gordon is lichtjes ontgoocheld.
“It’s a real shame because I think I could have done something good here on this rally. But I’m here to learn."

Vatanen heeft ook op assistentie moeten wachten. Hij geeft toe dat ze misschien beter wat meer getest hadden, maar gaat er alles aan doen om Dakar te halen.
“We lost seven hours but everything is OK. The moral is still all right, there are far worst things in life. Maybe we didn’t do enough testing on the car. Anyhow now I’ll do my best to make arrive in Dakar and that’s the most important..."

gwyllion
06-01-2005, 14:44
Nu is het de beurt van Shinozuka om te crashen. 2 jaar geleden is die ook eens zwaar gecrasht toen hij in het fabrieks Nissan team zat.
13:36 Cars – Shinozuka crashes

At km 120 of the day's special, Japan's Kenjiro Shinozuka (NIS – n°319) crashed his Nissan Dessoude car. The vehicle flipped. Both the driver and co-driver are OK.

gwyllion
06-01-2005, 15:00
Er wordt weer goed gas gegeven. Peterhansel lijkt al gaan vliegen met zijn (buitenaardse) Pajero; hij is al enige CP1 al gepasseerd, terwijl de rest blijkbaar wat probleemjes hebben.

13:58 Cars – Schlesser stopped

Frenchman Jean-Louis Schlesser (SCH – n°300) stopped his two-wheel drive buggy at km 185. Both the driver and co-driver went to check the rear left wheel without however repairing anything. They lost around 4 minutes.


13:57 Cars – race incidents

Before the first CP of the day (km 256) quite a few incidents occurred in the car special :
-Alphand (MIT – n°312) was stuck in the sand for a few minutes.
-Masuoka (MIT – n°309) damaged the front of his Pajero Evo, under his front left light.
-Saby (VW – n°307) also damaged the front of his Race Touareg.

airco
06-01-2005, 15:20
1 306 - PETERHANSEL 02:55:51
2 310 - KLEINSCHMIDT 02:56:28
3 318 - AL ATTIYAH 03:00:10
4 307 - SABY 03:06:15
5 312 - ALPHAND 03:10:43
6 309 - MASUOKA 03:15:15


jutta houdt het verschil behoorlijk klein ... ook Al Attiyah zit altijd goed vanvoor ....

De rest krijgt al stevige stikjes

gwyllion
06-01-2005, 15:36
Het eerst CP staat op 256 km en de rit is 660 km lang. Er kan nog veel gebeuren. En er moeten nog 2 kanonen starten: Gordon en Vatanen ;)

Magnaldi is CP1 ook juist voorbij. Hij is als 13de vertrokken, na Schlesser, De Mevius, Sousa, Kankkunen en De Villiers. Hij haalt hierdoor de 7de tijd; die andere die voor hem vertrokken zijn, verliezen dus nog meer tijd.

fordje
06-01-2005, 15:50
Originally posted by gwyllion
... andere die voor hem vertrokken zijn, verliezen dus nog meer tijd.

...Oa De Mevius. Nog steeds niet voorbij CP1 als ik goed zie, die heeft al wat wagens mogen laten passeren blijkbaar. Oa Roma; 10 min later vertrokken en al wel voorbij CP1.

gwyllion
06-01-2005, 15:54
Over Schlesser staat meer uitleg. Hij kreeg een belangrijke telefoon van zijn vrouw en aan de kant gaan staan :D

14:40 Cars – Schlesser on the phone

At km 243, Frenchman Jean-Louis Schlesser (SCH) was seen stopped, et the Gallaouyia Fort. The two-time Dakar winer was outside of his buggy…. On the phone!

gwyllion
06-01-2005, 16:10
Er is dus echt wel iets mis: Kolberg, in een Ralliart Mitsubishi, is als 18de vertrokken en zo juist ook CP1 voorbij gereden :frusty:

De Mevius, Kankkunen, De Villiers, Schlesser (aan de telefoon) en Shinozuka (crash) nog niet voorbij CP1
:confused:

Thomaske
06-01-2005, 16:11
Vanierschot is OUT the Dakar! Weer heeft hij geen geluk met zijn GINAF.

Mvg

PorscheGT
06-01-2005, 16:19
1 306 - PETERHANSEL 02:55:51
2 310 - KLEINSCHMIDT 02:56:28
3 318 - AL ATTIYAH 03:00:10
4 307 - SABY 03:06:15
5 312 - ALPHAND 03:10:43
6 309 - MASUOKA 03:15:15
7 305 - MAGNALDI 03:15:29
8 320 - ROMA 03:17:00
9 303 - HENRARD 03:20:42
10 315 - SOUSA 03:26:50
11 339 - KOLBERG 03:39:10
12 329 - SZALAY 03:50:26
13 314 - DE VILLIERS 04:07:45

de mevius heeft dan al bijna een uur verloren op peterhansel .. :( merk wel op, de mooie 9de plaats voor Henrard :)

gwyllion
06-01-2005, 16:27
Originally posted by Thomaske_GLPK
Vanierschot is OUT the Dakar! Weer heeft hij geen geluk met zijn GINAF.
Stond al op de vorige pagina ;)

Wel raar dat het voorlopig wel lukt met het Ginaf Rally Power team.

PorscheGT
06-01-2005, 16:51
1 306 - PETERHANSEL 02:55:51
2 310 - KLEINSCHMIDT 02:56:28
3 318 - AL ATTIYAH 03:00:10
4 307 - SABY 03:06:15
5 312 - ALPHAND 03:10:43
6 309 - MASUOKA 03:15:15
7 305 - MAGNALDI 03:15:29
8 320 - ROMA 03:17:00
9 303 - HENRARD 03:20:42
10 315 - SOUSA 03:26:50
11 339 - KOLBERG 03:39:10
12 329 - SZALAY 03:50:26
13 349 - LOOMANS 04:00:40
14 363 - KIS 04:03:00
15 332 - RATET 04:06:40
16 314 - DE VILLIERS 04:07:45
17 343 - ASAGA 04:11:00
18 362 - MITSUHASHI 04:11:40
19 304 - GUINOT 04:20:1

prachtige 13 plaats voor Loomans!! nog altijd geen spoor van Gregoire .. :(
Peterhansel blijft doorvliegen en is nu al aan CP02 als enigste :( spijtig dat de hele tegenstand van peterhansel vandaag problemen heeft :((behalve Kleinschmidt & Al Attiyah, die de enigste is zo te zien in deze dakar die Peterhansel kan volgen...)
Kleinschmidt is nu ook aan CP2 gepasseerd op 8minuten van peterhansel...

1 306 - PETERHANSEL 04:42:05
2 310 - KLEINSCHMIDT 04:50:15
3 318 - AL ATTIYAH 04:53:41

gwyllion
06-01-2005, 16:56
Volgens iriTrack zou De Mevius stil staan aan km 240.

Kankunnen zou stil staan aan km 59. En een van de assistentietrucks van VW, de 539 (met onze landgenoot Francois Verbist, de ingenieur voor de wagen van Kleinschmidt), staat hier ook stil. De 2de assistentietruck van VW is hier al voorbij gereden.

Schlesser staat dan weer stil aan km 104.

gwyllion
06-01-2005, 16:59
Originally posted by gwyllion
Schlesser staat dan weer stil aan km 104.
Ook Schlesser wacht op assistentie.

15:47 Cars- Schlesser still stopped

Suffering mechanical problems on the rear left wheel of his buggy, Jean-Louis Schlesser has decided to await his assistance car for possible repairs rather than heading to a tricky dune portion.

FIRE
06-01-2005, 17:34
Originally posted by Thomaske_GLPK
Vanierschot is OUT the Dakar! Weer heeft hij geen geluk met zijn GINAF.

Mvg
Koop dan ook een echte DAF ;)

Wel sneu dat je naar amper een week al
naar huis moet. :(

gwyllion
06-01-2005, 17:53
Originally posted by FIRE
Koop dan ook een echte DAF ;)

Wel sneu dat je naar amper een week al
naar huis moet. :(
Dit jaar steekt er in de Ginafs een Caterpillar van 18 liter (de DAF motor heeft "maar" een cilinderinhoud van 12,6 liter).

gwyllion
06-01-2005, 17:55
Peterhansel vliegt over de etappe vandaag. Op weg naar ritoverwinning en misschien al 1ste algemeen.

1 306 - PETERHANSEL 04:42:05
2 310 - KLEINSCHMIDT 04:50:15
3 318 - AL ATTIYAH 04:53:41
4 312 - ALPHAND 05:02:21
5 309 - MASUOKA 05:09:31
6 307 - SABY 05:21:34
7 315 - SOUSA 05:31:00
8 320 - ROMA 05:32:24
9 303 - HENRARD 05:45:26
10 339 - KOLBERG 05:55:20
11 314 - DE VILLIERS 06:02:30

De Mitsubishi Pajero Evo3 is onklopbaar in de duinen. Dat blijkt nog maar eens.

gwyllion
06-01-2005, 17:59
Jan De Rooy heeft vandaag ook weer wat pech blijkbaar (gisteren al problemen met intercooler en/of turbo).

16:55 Trucks – De Rooy back in the special

After suffering mechanical problems on the front of the DAF truck, due to a dune jump, Jan De Rooy was finally able to carry on the special after repairing.

Toch iets wat goed nieuws voor De Rooy: Tchaguine staat na ongeveer 300 km.

De 2de Rus Kabirov daarentegen lijkt zeer snel onderweg en is al eerste truck voorbij CP2.

Maarten
06-01-2005, 18:41
Originally posted by gwyllion


Kankunnen zou stil staan aan km 59. En een van de assistentietrucks van VW, de 539 (met onze landgenoot Francois Verbist, de ingenieur voor de wagen van Kleinschmidt), staat hier ook stil.

een klein detailleke: het is Rene Verbist (de vader van François Verbist)

gwyllion
06-01-2005, 18:49
Originally posted by Maarten
een klein detailleke: het is Rene Verbist (de vader van François Verbist)
Dan staat dat verkeerd op dakar.com.

http://www.dakar.fr/2005/img_live/competitors/539_m.jpg
Francois Verbist
1984-02-02, BEL

Misschien rijdt vader Rene mee met assistentie karavaan en de zoon in de assistentietruck in de wedstrijd.

gwyllion
06-01-2005, 18:55
Joost Van Cauwenberge heeft blijkbaar problemen.
6/1..16.15 uur.
Peter De Mulder en zijn team staan net voor CP1 en gaan hulp bieden aan Joost Van Cauwenberghe.
bron: http://www.ad-sport.be/dakar2005/

Alleen Henrard, Loomans en Feryn/van den Broeck zijn CP1 gepasseerd. Dit checkpoint geeft al wel een tijdje geen tussentijden meer, evenals CP2 :( En van CP3 zij ook nog geen tijden bekend.

Maarten
06-01-2005, 19:05
Originally posted by gwyllion
Dan staat dat verkeerd op dakar.com.

http://www.dakar.fr/2005/img_live/competitors/539_m.jpg
Francois Verbist
1984-02-02, BEL

Misschien rijdt vader Rene mee met assistentie karavaan en de zoon in de assistentietruck in de wedstrijd.

Oeps, dan ben ik blijkbaar verkeerd
Ik weet dat vader wel ingenieur is en bij VW binnenzit, dan zal de zoon idd deel uitmaken van de assistentiecrew
mijn excuses

gwyllion
06-01-2005, 19:15
Originally posted by Maarten
Oeps, dan ben ik blijkbaar verkeerd
Ik weet dat vader wel ingenieur is en bij VW binnenzit, dan zal de zoon idd deel uitmaken van de assistentiecrew
mijn excuses
Dan zal zijn vader ingenieur zijn voor de wagen van Jutta Kleinschmidt. Mijn oorspronkelijk berichtje was dus niet correct ;)

gwyllion
06-01-2005, 19:19
De grote overwinnaar van vandaag zal Mitsubishi en in de eerste plaats Peterhansel zijn. Enkel Kleinschmidt en Al Attiyah kunnen een beetje volgen.

Deze etappe lijkt dus al de genadeslag voor de concurrentie: Nissan stelde al niet veel meer voor na de crash van Mc Rae (De Villiers verliest veel tijd en Vatanen is bij de allerlaatste moeten vertrekken en rijdt zeer traag over de etappe) en Volkswagen heeft ook heel wat problemen vandaag (Kankunnen moest op assistentie wachten en Saby verliest veel tijd).

Supra
06-01-2005, 19:27
van den broeck is voorbij cp 1 met een 25 ste tijd.
de rav gaat precies sneller als feryn niet rijd... andere gewichts verdeling zeker :D
als hier maar geen vodden van komen

airco
06-01-2005, 19:28
Dit zijn inderdaad wle stevige dreunen

Enkel de top acht rijdt nog binnen het UUR van peterHansel ... Henrard (als 9e) ligt al op meer dan een uur ...
Dit alles op CP2

gwyllion
06-01-2005, 19:33
Originally posted by Supra
van den broeck is voorbij cp 1 met een 25 ste tijd.
de rav gaat precies sneller als feryn niet rijd... andere gewichts verdeling zeker :D
als hier maar geen vodden van komen
Feryn is een mietje :D

Na 5de rit zei hij.
"Man, was dit een zware rit vandaag " vertelt Pascal Feryn. " Maar we hebben geen zotte dingen gedaan. Daarvoor was het parcours veel te gevaarlijk. Er waren tal van putten die niet in het roadbook opgenomen waren. We zijn als 107de vertrokken en hebben in het klassement 40 plaatsen goedgemaakt. Michel vroeg me talloze keren om harder te rijden, maar ik wou het niet. Ik ben er zeker van dat als ik het gedaan zou hebben, we problemen zouden hebben gehad. Ik heb er zeker 15 aan de kant zien staan met problemen. Als je op dit parcours te agressief begint dan hang je. Geen problemen, geen lekke band, zo hoort het. De wagen is perfect en laat het beste beloven voor het zand. We hadden een zandstrookje en waar sommigen moeite hadden ging onze Toyota er doorheen met de vingers in de neus. Morgen zitten we de ganse dag in het zand, afwachten wat dat zal worden. En nu ga ik mijn tentje opzetten en ga ik slapen. Morgen rij ik en dan is het aan Michel om voor enkele dagen het stuur over te nemen. Slaap zacht. "

gwyllion
06-01-2005, 19:38
Originally posted by airco
Dit alles op CP2
Er verschijnen geen tijden meer op de verschillende checkpoints :( Via iriTrack kan je zien dat al een meer wagens CP1 (bv. Gordon en Schlesser) en CP2 (bv. Gerard De Rooy) gepasseerd zijn. CP3 heeft nooit tijden gegeven, want er zijn al een 10 tal motards binnen zonder dat we tussentijden bij CP3 gezien hebben.

Het duurt trouwens niet lang meer voor Peterhansel binnen is. Volgens iriTrack was hij een half uur geleden op 50 km van het einde.

gwyllion
06-01-2005, 20:20
Originally posted by gwyllion
Er verschijnen geen tijden meer op de verschillende checkpoints :(
Er komen eindelijk terug tijden binnen :)

De Belgen bij CP2:
9 303 - HENRARD 05:45:26
17 349 - LOOMANS 06:16:37
22 370 - VAN DEN BROECK 06:33:13

Goed bezig :cool:

gwyllion
06-01-2005, 20:22
Eventjes onze Hollandse vrienden plezieren.

Tussentijden van trucks bij CP2:
1 520 - KABIROV 05:44:41
2 516 - DE ROOIJ 06:00:54
3 518 - DE AZEVEDO 06:09:23
4 524 - BEKX 06:29:05
5 555 - STACEY 06:34:44
6 503 - VISMARA 06:50:12
7 501 - SUGAWARA 06:56:54
8 521 - DE ROOY 07:00:20
9 526 - DUISTERS 07:08:54
10 564 - VAN GINKEL 07:08:55

Mr.Dallara
06-01-2005, 20:36
Dan staat dat verkeerd op dakar.com.

http://www.dakar.fr/2005/img_live/competitors/539_m.jpg

Francois Verbist
1984-02-02, BEL


Op de Dakar pré start in Mons was Francois ook van de partij, en hij liep wel degelijk rond in team kledij van het VW fabrieksteam. Waar Francois nu juist zit weet ik niet zeker, is het nu een assistentie touareg of een assitentie truck??? :confused: Hij zit in ieder geval nu in afrika ;)

Ik vraag me wel af wat zoon Verbist daar juist doet in de Dakar?? als toerist mag je uiteraard niet mee bij een officiel fabrieks team als VW. En sleutelen zie ik hem nog niet zo direct doen, wat doet hij dan wel?? Is hij een deelname aan het voorberijden voor 2005??

gwyllion
06-01-2005, 20:46
Originally posted by Mr.Dallara
Op de Dakar pré start in Mons was Francois ook van de partij, en hij liep wel degelijk rond in team kledij van het VW fabrieksteam. Waar Francois nu juist zit weet ik niet zeker, is het nu een assistentie touareg of een assitentie truck??? :confused: Hij zit in ieder geval nu in afrika ;)

Ik vraag me wel af wat zoon Verbist daar juist doet in de Dakar?? als toerist mag je uiteraard niet mee bij een officiel fabrieks team als VW. En sleutelen zie ik hem nog niet zo direct doen, wat doet hij dan wel?? Is hij een deelname aan het voorberijden voor 2005??
Hij zit in een race MAN truck die assistentie biedt onderweg. De truck met nummer 539 wordt volgens dakar.com bemand door:
Josep PUJOL (P)
1973-12-13, ESP
Alex MANUEL RIMBAU (C)
1968-01-21, ESP
Francois VERBIST (M)
1984-02-02, BEL
P = piloot, C = copiloot (aka navigator) en M = mechanieker

Mr.Dallara
06-01-2005, 20:57
Originally posted by gwyllion
Hij zit in een race MAN truck die assistentie biedt onderweg. De truck met nummer 539 wordt volgens dakar.com bemand door:
Josep PUJOL (P)
1973-12-13, ESP
Alex MANUEL RIMBAU (C)
1968-01-21, ESP
Francois VERBIST (M)
1984-02-02, BEL
P = piloot, C = copiloot (aka navigator) en M = mechanieker

Tja volgens de site (en dus de inschrijving) is hij mecano, maar ik denk dat hij eerder gewoon deze Dakar meemaakt zoals Pfaff heeft gedaan vorig jaar ook in een truck, Francois zal het dan wel volledig free kunnen doen denk ik dankzij z'n pa en z'n volkswagen piloot statuut.

gwyllion
06-01-2005, 20:58
Nu de eerste 4 wagens binnen zijn, blijkt de schade die Peterhansel vandaag heeft kunnen aanrichten (bijna een half uur).

1 306 PETERHANSEL / COTTRET MITSUBISHI 8h 21' 57" 00' 00"
2 318 AL ATTIYAH / GUEHENNEC BMW 8h 47' 37" 25' 40"
3 310 KLEINSCHMIDT / PONS VOLKSWAGEN 8h 48' 04" 26' 07"
4 312 ALPHAND / PICARD MITSUBISHI 8h 50' 08" 28' 11"
5 309 MASUOKA / SCHULZ MITSUBISHI 9h 04' 27" 42' 30"
6 315 SOUSA / DELLI - ZOTTI NISSAN 10h 03' 33" 1h 41' 36"
7 320 ROMA / MAGNE MITSUBISHI 10h 08' 01" 1h 46' 04"

Mistery
06-01-2005, 21:11
Originally posted by Mr.Dallara
Tja volgens de site (en dus de inschrijving) is hij mecano, maar ik denk dat hij eerder gewoon deze Dakar meemaakt zoals Pfaff heeft gedaan vorig jaar ook in een truck, Francois zal het dan wel volledig free kunnen doen denk ik dankzij z'n pa en z'n volkswagen piloot statuut.

François Verbist is een prima mechanieker, die o.a. ook in BTCS en Fun Cup aan de slag is (als mecano)... Wees maar zeker dat hij er niet zomaar bij is om het derde zitje in die truck gewoon 'te vullen'. Samen met enkele anderen van René Verbist Racing maakte hij immers van zeer dichtbij de opbouw en ontwikkeling van de raid Touaregs mee.

gwyllion
06-01-2005, 21:21
De Touaregs laten het vandaag toch wel wat afweten :( Alleen die van Kleinschmidt functioneerde vandaag naar behoren. Die van Gordon en Saby gingen goed in het begin van de etappe, maar nu iets minder. En die van Kankunnen is stilgevallen in het begin van de etappe.

Er is nog heel wat werk aan de winkel om Mitsubishi ooit te kloppen.

gwyllion
06-01-2005, 21:25
Eindelijk een verklaring voor de pech van De Mevius. Lees DK 2005 - Ophanging de Mévius breekt (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=7303) (pitstop.tv)

gwyllion
06-01-2005, 21:54
Iedereen (de motards die binnen zijn en Peterhansel) klaagt gigantisch over het kamellengras.

"That was by far the hardest stage of my career," Peterhansel said. "The last 250km were dominated by dunes and camel grass. The car has taken a battering which will make it very difficult tomorrow. It was no fun at all."

gwyllion
06-01-2005, 22:25
Originally posted by gwyllion
Joost Van Cauwenberge heeft blijkbaar problemen.
Van Cauwenberge smijt de handdoek in de ring :( Zie www.alltrack.be (http://www.alltrack.be/ritten_detail.aspx?id=37)

De wagen van Beckers/Moons heeft ook problemen.

gwyllion
06-01-2005, 22:44
Toch wel straf van Mitsubishi. 1 echte duinenrit en iedereen wordt in de pan gehakt.

De algemene stand momenteel:
1 306 PETERHANSEL / COTTRET MITSUBISHI 17h 51' 47" 00' 00"
2 312 ALPHAND / PICARD MITSUBISHI 18h 13' 19" 21' 32"
3 310 KLEINSCHMIDT / PONS VOLKSWAGEN 18h 14' 31" 22' 44"
4 318 AL ATTIYAH / GUEHENNEC BMW 18h 14' 40" 22' 53"
5 315 SOUSA / DELLI - ZOTTI NISSAN 19h 44' 36" 1h 52' 49"
6 320 ROMA / MAGNE MITSUBISHI 20h 20' 54" 2h 29' 07"
7 309 MASUOKA / SCHULZ MITSUBISHI 21h 21' 47" 3h 30' 00"

POL
06-01-2005, 22:57
1 306 PETERHANSEL / COTTRET MITSUBISHI 8h 21' 57" 00' 00"
2 318 AL ATTIYAH / GUEHENNEC BMW 8h 47' 37" 25' 40"
3 310 KLEINSCHMIDT / PONS VOLKSWAGEN 8h 48' 04" 26' 07"
4 312 ALPHAND / PICARD MITSUBISHI 8h 50' 08" 28' 11"
5 309 MASUOKA / SCHULZ MITSUBISHI 9h 04' 27" 42' 30"
6 315 SOUSA / DELLI - ZOTTI NISSAN 10h 03' 33" 1h 41' 36"
7 320 ROMA / MAGNE MITSUBISHI 10h 08' 01" 1h 46' 04"
8 303 HENRARD / DE ROISSARD VOLKSWAGEN 10h 34' 25" 2h 12' 28"

Mooi gedaan van Henrard, en zevende in het algemene klassement...
En waar is Schlesser met zijn machien, hij kan misschien beter een buggy kopen bij Henrard :-)

POL
06-01-2005, 23:02
De asistentievrachtwagen van nissan dessoude staat blijkbaar bij De mevius volgens IRI-TRACK...
spijtig voor De mevius...

gwyllion
06-01-2005, 23:09
Het is duidelijk dat de etappe van vandaag (te) zwaar was, vooral door de combinatie van kilometers kamellengras en slechte zichtbaarheid door een zandstorm. Daarbovenop nog eens het feit dat er vanavond geen assistentie mogelijk is. Daarom wordt de etappe van morgen blijkbaar niets lichter gemaakt.

21:38 CHANGES FOR STAGE 8, TICHIT-TIDJIKJA

Due to the very difficult weather conditions during stage 7 between Zouerat and Tichit in Mauritania that forced seven of the nine race helicopters to remain grounded at CP2 (km 397), the following decisions have been taken by the organisation:

Tonight's briefing at 21h00 is cancelled

The briefing will take place at 8h30 tomorrow morning

Stage 8 special between Tichit and Tidjikja will be shortened. It will now be 130kms long (the first 130kms of the normal stage). The remaining part will be covered as a liaison.

The first vehicles will take off later than planned for tomorrow's stage.
The first bike will start at 10h and the first car at 12h30

gwyllion
06-01-2005, 23:23
Zowel Masuoka en Kleinschmidt zijn op het einde moeten vertragen om brandstof te sparen.

"At the beginning of the dunes we lost our way," said Masuoka. "We thought we had a puncture and changed a tire, but it was just low pressure and we were able to have four tires for tomorrow. The last 50 kms we nearly ran out of fuel and the engine was misfiring. We were lucky to arrive at the bivouac."

Jutta Kleinschmidt: "We drove carefully because there was a front wind but also because we weren't sure to have enough gasoline."

Luc Alphand kan toch nog lachen na een hele dag in het helse kamelengras.
"Pfff…. What a day! If I see Zaniroli, I'll catch him and put him on the roof of my car and go like that in the camel grass."

Bart
06-01-2005, 23:42
gwyllion... ik begrijp Feryn heel goed. Als mijn 3 weken durende vakantie in 2004 na 4 dagen al in het water zou gevallen zijn, zou
ik dit in 2005 proberen te vermijden ;)

Mr Dallara... ken je François Verbist zó persoonlijk dat je over zijn technische kwaliteiten kan oordelen?
Zelfs al is dit gewoon een "snoepreisje"... wat is daar nu mis mee? Mogen misschien enkel de betaalde fabriekspiloten starten ;)

amaai... als de live timing klopt zijn er nog maar 9 auto's aan de finish!

gwyllion
07-01-2005, 00:21
Wat is het geheim van Mitsubishi?

Een goeie motor kan iedereen ontwikkelen. Laag zwaartepunt en goede gewichtsverdeling zal iedere fabrikant ook wel kunen realiseren. Betrouwbaarheid van aandrijving en ophanging zou je normaal ook wel kunnen bereiken met voldoende testkilomters.

Zit het dan vooral in de afstelling van de ophanging? Daar zal de jaren ervaring waarschijnlijk wel een rol bij spelen. Mitsubishi is de enige met een hydraulisch anti-roll bar systeem en met een systeem dat Kinetic noemt.

Wat doet die Kinetic juist? Ik heb de volgende url al wel gevonden: http://www.kinetic.au.com
Blijkbaar wordt dit ook met succes gebruikt door het Citroen WRC team. Mitsubishi heeft een exclusieve deal om het systeem in Parijs-Dakar te gebruiken.

gwyllion
07-01-2005, 00:25
Originally posted by bart

amaai... als de live timing klopt zijn er nog maar 9 auto's aan de finish!
Dat klopt. Saby (gisteren nog 1ste algemeen) en de 2de BMW X5 van X Raid zou ook binnen gesukkeld.

1 306 PETERHANSEL / COTTRET MITSUBISHI 8h 21' 57" 00' 00"
2 318 AL ATTIYAH / GUEHENNEC BMW 8h 47' 37" 25' 40"
3 310 KLEINSCHMIDT / PONS VOLKSWAGEN 8h 48' 04" 26' 07"
4 312 ALPHAND / PICARD MITSUBISHI 8h 50' 08" 28' 11"
5 309 MASUOKA / SCHULZ MITSUBISHI 9h 04' 27" 42' 30"
6 315 SOUSA / DELLI - ZOTTI NISSAN 10h 03' 33" 1h 41' 36"
7 320 ROMA / MAGNE MITSUBISHI 10h 08' 01" 1h 46' 04"
8 303 HENRARD / DE ROISSARD VOLKSWAGEN 10h 34' 25" 2h 12' 28"
9 314 DE VILLIERS / LURQUIN NISSAN 10h 49' 07" 2h 27' 10"
10 418 SERVIA COSTA / PALACIOS BMW 11h 07' 39" 2h 45' 42"
11 349 LOOMANS / VANDECAVEYE BOWLER 11h 45' 02" 3h 23' 05"
12 325 MONTERDE / TORNABELL BMW 12h 02' 13" 3h 40' 16"
13 363 KIS / CZEGLEDI NISSAN 12h 08' 36" 3h 46' 39"
14 307 SABY / PERIN VOLKSWAGEN 12h 23' 26" 4h 01' 29"

Loomans als 11de binnen. Een prachtprestatie :applaus:

airco
07-01-2005, 00:47
manman .... nummer 12 al meer dan 4 uur aan de broek ...

Daar gaan veel lijken uit de kast vallen morgen

gwyllion
07-01-2005, 00:57
Originally posted by airco
manman .... nummer 12 al meer dan 4 uur aan de broek ...

Daar gaan veel lijken uit de kast vallen morgen
De lijken hoeven morgen maar 130 km tegen de klok te rijden. Stel je voor dat ze morgen effectief 520 km hadden moeten rijden. Dan was er zo goed als niemand in Dakar geraakt.

gwyllion
07-01-2005, 01:10
Volgens iriTrack is De Mevius terug in beweging.

Op dakar.com verschijnen geen updates meer :(

airco
07-01-2005, 08:36
In de Gazet Van Antwerpen van vandaag staat een vrij groot interview met Albert Vanierschot ...

Allereerst is hij vrij ontgoocheld dat hij zo vroeg moest opgeven in de Dakar ... Een en ander zou het gevolg zijn van een assemblage-fout bij Ginaf.

Dan het interessantste stuk ... De toekomst ...

Ze willen zelf auto's gaan bouwen .. Op basis van een eigen buizenchasis ... en een Lexus-motor mét Koen Wauters
Blijkbaar is hij nogal jaloers op de Bowler van Loomans :)
------------------

Vooral met dat laatste sloeg de schrik me om het hart ...
Als je het betrouwbaarheidsniveau van de AD-sport voertuigen in Dakar bekijkt (zowel dit jaar als de vorige jaren, ...) dan heb ik zo mijn bedenkingen over de haalbaarheid van zo een project.

Pas op ... Ik wens ze alle succes ... Want nieuwe innovatieve dingen is wat we moeten zien in de Dakar ...
Maar dan hoop ik wel dat ze dan heel wat test Rally-RAID's gaan rijden ... Anders is een en ander een doodgeboren kindje.

Autofan
07-01-2005, 09:36
Originally posted by gwyllion
De lijken hoeven morgen maar 130 km tegen de klok te rijden. Stel je voor dat ze morgen effectief 520 km hadden moeten rijden. Dan was er zo goed als niemand in Dakar geraakt.

Ook als ze vandaag 520 km hadden moeten rijden, waren er nog wel behoorlijk wat mensen aan de finish geraakt hoor. Vorig jaar hadden ze toch ook twee marathonetappes na elkaar, respectievelijk van +- 700 km en van +- 660 km :)

En dan hadden Henrard en Loomans nog betere zaken kunnen doen ;)

fordje
07-01-2005, 09:52
Blijkbaar staan niet alleen de helicopters vast in de woestijn, ook de site van dakar.com zit aan de grond....

Is De Mevius al in het bivak?

Wel bizar dat bij Nissan er op elke wagen wel iets stuk gaat en Mitsu daarentegen er elk jaar opnieuw in slaagt met vrij weinig schade de woestijn door te raken.

Bart.Vandecavey
07-01-2005, 10:06
Originally posted by airco
Vooral met dat laatste sloeg de schrik me om het hart ...
Als je het betrouwbaarheidsniveau van de AD-sport voertuigen in Dakar bekijkt (zowel dit jaar als de vorige jaren, ...) dan heb ik zo mijn bedenkingen over de haalbaarheid van zo een project.


Het is toch enkel met hun eigen gebouwde RAV4 dat ze problemen hadden?

Met de vorige Toyota's hadden ze weinig problemen.

Trouwens 3 jaar ontwikkeling voor een klein team lijkt me niet lang en nu oogsten Feryn en Vandebroeck het succes van alle miserie die Koen heeft gehad met die RAV4...

Ik heb trouwens nog onder die RAV4 gelegen en ik moet zeggen dat die ophanging ingenieus is...

gwyllion
07-01-2005, 10:41
Dakar.com is blijkbaar weer upgedate. Balans van de helse rit van gisteren: 80 motards (sommige meer dan 20 uur onderweg geweest :eek: ), 48 auto's en 16 trucks binnen.

Een kort overzicht van de Belgische auto's (piloot Belgisch of volledig Belgische bemanning)
1 306 PETERHANSEL / COTTRET MITSUBISHI 8h 21' 57"
8 303 HENRARD / DE ROISSARD VOLKSWAGEN 10h 34' 25" 2h 12' 28"
11 349 LOOMANS / VANDECAVEYE BOWLER 11h 45' 02" 3h 23' 05"
18 370 VAN DEN BROECK / FERYN TOYOTA 12h 55' 48" 4h 33' 51"
35 351 MICHIELS / DE CONINCK BOWLER 16h 34' 04" 8h 12' 07"

De AD Sport RAV4 staat dit jaar blijkbaar op punt en lust wel wat zand :applaus:

airco
07-01-2005, 10:55
Wauters - Gotlib ==> Opgave
Martens - Bulens ==> Opgave
Fereyn - Neefs ==> Opgave
Vanierschot - Dujardyn - Gonnissen ==> Geklasseerd als Allerlaatste na een massa problemen (kunnen overleven dankzij de annulatie van 2 ritten)
De Mulder - Daemen - Maessen ==> disKwalificatie

Dus er waren wel wat meer probleemkindjes dan de RAV4 :)

Kom dit alles is niet bedoeld om nog wat zout op de (oude) wonde te doen ...

Toch heb ik verder nog een aantal bedenkingen ....
Testen ... Gaan ze met die nieuwe wagen evenveel testen als met hun RAV 4 ?

- Paar keer op een steenpiste in frankrijk
- een keer op een lapje zandgrond in de buurt van Gent
- en een keer het circuit van zolder (voor een rally raid ?)

Als dat hun testprogramma gaat zijn voor een nieuw project ... Dan zijn ze al op voorhand kansloos ...
Voer uw project door ... Ga er dan een paar keer met testen in de rally van Marokko, Tunesie, UAE, ...

Als het geheel dan betrouwbaar is kom je ermee naar de Dakar met de nodige ambities.

gwyllion
07-01-2005, 11:05
Een kort overzicht van de trucks.

1 520 KABIROV / BELYAEV / MOKEEV KAMAZ 11h 43' 01"
3 524 BEKX / WILLEMS / MAESSEN DAF 13h 12' 12" 1h 29' 11"
9 552 GOVAERE / GHERARDYN / DESPIEGELAERE GINAF 15h 26' 16" 3h 43' 15"
14 521 DE ROOY / COLEBUNDERS / SMULDERS DAF 17h 00' 52" 5h 17' 51"
16 516 DE ROOIJ / COLSOUL / SLAATS DAF 17h 28' 43" 5h 45' 42"

Daar is toch ook vanalles fout gelopen.
* De 2 DAFs van de De Rooy hebben veel tijd verloren, hoewel Gerard bij CP2 nog de 2de tijd liet noteren.
* Er is nog maar 1 Kamaz binnen: die van ritwinnaar Kabirov; Tchagin, winnaar bij de trucks de vorige jaren, heeft onderweg pech gehad
* Er is nog geen enkele Tatra binnen!
* De MAN van Stacey is ook nog niet binnen.
* De GINAF van Van Ginkel evenmin.

Er zijn trouwens zo goed als geen assistentietrucks die het wedstrijdtraject volgen, binnen. Waarschijnlijk staan ze onderweg gestrande wagens te herstellen.
De Mevius, Vatanen, Kankunnen en de 2 Schlesser buggies zijn nog steeds niet binnen.

gwyllion
07-01-2005, 11:10
Enkele nieuwtjes op de site van AD Sport.

7/1..9.30 uur.

- Jurgen, Peter en Simon hebben CP2 bereikt. Probleem: geen brandstof meer voorradig en hebben brandstof nodig voor laatste gedeelte van deze zware etape. Bijgevolg: mensen uit kamp proberen te verwittigen zodanig dat deze de organisatie kunnen verwittigen. Verschillende camions stonden stil op CP2, allen aan het wachten op brandstof.

- Pascal en Michel waren reeds in het kamp en alles was ok met hun. Zij gingen trachten iemand te verwittigen. Zij wisten ook te vertellen dat een tiental camions en auto's op de etape stilstonden met een lege tank. Doordat ze aangekomen zijn hebben ze een sprong gemaakt in het klassement naar een voorlopig 19e plaats.

Dat laatste verklaart natuurlijk waarom er nog maar zo weinig wagens en camions zijn aangekomen. Zelfs Masuoka en Kleinschmidt vermelden na hun aankomst dat ze op einde speciaal trager hebben moeten rijden om brandstof te sparen. En ik vermoed dat dit voor heel wat andere het geval geweest zal zijn op het einde van de rit.

gwyllion
07-01-2005, 11:19
Brandstof tekort lijkt de dooddoener in deze rit. Dat blijkt het verslag op www.dakar-derooy.com van deze rit.

Hugo Duisters, tot nu toe bezig aan een fantastische rally meldde na CP2 dat veel van de deelnemers zonder brandstof stonden of bijna leeg waren, met name door het zachte zand en het vele kamelengras, “ik heb wat ik nog aan brandstof over had, overgeheveld in de truck van Jan. Ik ben bang dat Gerard ook zonder komt te staan,“ meldt een vermoeide Duisters.

Autofan
07-01-2005, 11:22
Originally posted by gwyllion

De Mevius, Vatanen, Kankunnen en de 2 Schlesser buggies zijn nog steeds niet binnen.

Jean-Louis Schlesser heeft opgegeven. Hij gaf gisteren live-commentaar vanuit de woestijn via Eurosport.

Roverke 114
07-01-2005, 11:26
juist vernomen dat de rit van vandaag niet doorgaat ,want de organisatie gaat de gestrande voortuigen zoeken in de woestijn ?

gwyllion
07-01-2005, 11:28
Originally posted by Autofan
Jean-Louis Schlesser heeft opgegeven. Hij gaf gisteren live-commentaar vanuit de woestijn via Eurosport.
Weer typisch: tegenslag en meneer geeft op ;) Toch maar een platte.

Wat zei hij dat er mis was met de wagen?

gwyllion
07-01-2005, 11:32
Originally posted by roverke 114
juist vernomen dat de rit van vandaag niet doorgaat ,want de organisatie gaat de gestrande voortuigen zoeken in de woestijn ?
Er staat nog niks op dakar.com hierover. Enkel dat de rit van vandaag ingekort is.

Dat is nu al 2 jaar achter elkaar dat de organisatie van de Dakar te ver gaat en moet ingrijpen.

Vorig jaar hadden ze de Dakar zeer lang gemaakt en veel zware etappes. Toen hebben de 2 etappes afgelast (wegens onveilige situatie in een bepaald land) zodat een aantal wagens nog in koers kon blijven.

Dit jaar steken ze deze monster etappe erin, die ook veel te zwaar is. Het slechte weer (een onvoorziene factor) zal er zijn rol ook wel in gespeeld hebben.

Autofan
07-01-2005, 11:36
Originally posted by gwyllion
Wat zei hij dat er mis was met de wagen?

Schlesser had zoveel technische problemen dat ik het allemaal niet meer heb kunnen onthouden, dus hij heeft niet zomaar opgegeven ;) Wel zei hij dat hij volgend jaar revanche wil nemen en dus nog doorgaat met de rallyraid.

gwyllion
07-01-2005, 12:51
De brandstof bedeling lijkt begonnen. Deelnemers die op een paar kilometer van de finish gestrand waren zonder brandstof (o.a. Essers die met een assistentietruck rijdt voor Loomans stond op 8 km voor de finish zonder mazout), lijken nu plots terug binnen te komen.

De Mevius is ook eindelijk binnen en verliest bijna 13 uur t.o.v. Peterhansel :(

gwyllion
07-01-2005, 12:55
Etappe van vandaag wordt afgelast.
11:50 Special Tichit – Tidjikja cancelled

Due to the weather condition on the Mauritanian desert since Thursday on the course of the rally, the organisation has decided to modify the race. The bad visibility has forced most of the helicopters to remain grounded.
At 10.00 am today, only 96 bikes, 59 cars and 27 trucks had completed stage 7, and 31 competitors had officially retired from the race.

The race organisation has therefore decided on the following measures :
- Cancel stage 8 between Tichit and Tidjikja.
- The authorized time for stage 7 will be longer.
- The competitors will all head to Tidjikja in liaison.

gwyllion
07-01-2005, 13:10
Op het Frans gedeelte van dakar.com staat heel wat verhalen over deze nacht. Alles draait rond het gebrek aan brandstof. Iedereen reed op het einde zeer traag om zuinig te rijden. Heel wat zijn op enkele kilometers voor de finish uiteindelijk toch nog stilgevallen.

Op de site van De Rooy staan nog wat nieuws. Stacey, neef van De Rooy, is bijna in een ravijn gereden en durft niet meer in zijn camion te kruipen :eek:

Gerard de Rooy had de pech die gisteren door Hugo Duisters werd verwacht. Hij kwam 13 kilometer voor de finish stil te staan door gebrek aan brandstof en kwam daardoor, nadat hij de gehele dag op de tweede plaats had gereden achter de Rus Kabirov, uiteindelijk als 16de over de streep met een achterstand van 5.45.42 uur.

...

Hans Stacey reed 6 kilometer voor de finish bijna een ravijn in en werd gedwongen zijn stuur om te gooien. Hij staat muurvast in het zand. Stacey en zijn bemanning zijn uit de cabine gestapt maar durven er ook niet meer in, uit angst om in het ravijn te verdwijnen.

gwyllion
07-01-2005, 13:32
Originally posted by gwyllion
Van Cauwenberge smijt de handdoek in de ring :( Zie www.alltrack.be (http://www.alltrack.be/ritten_detail.aspx?id=37)

De wagen van Beckers/Moons heeft ook problemen.
Van Cauwenberge en Beckers blijven misschien toch nog in de wedstrijd, dankzij het aflassen van de rit vandaag.

Zopas (10:15) is het bericht binnengelopen dat Joost en Patrick op weg zijn naar Tidjikja, de aankomstplaats van de rit van vandaag.

Daar de rit van vandaag afgeschaft is hopen ze, mits een pak straftijd, alsnog nog te kunnen aansluiten voor de rit van morgen.

Hopelijk slagen ze in hun opzet en mogen ze ondanks alles morgen terug starten.

Wij blijven alvast optimistisch, U toch ook!

Laat de berichten op het gastenboek maar komen.
bron: www.alltrack.be (http://www.alltrack.be/ritten_detail.aspx?id=39)

fordje
07-01-2005, 13:35
Originally posted by gwyllion
Etappe van vandaag wordt afgelast.

Eigenlijk geen slechte zet van de organisatie. Dat geeft vele de tijd om de brokken te lijmen of de laatste km af te leggen, anderen kunnen dan weer worden opgezocht in de woestijn (zoek die gasten maar eens op in een zandstorm....)

Als je de verslagen leest lijkt dit me een van de meest avontuurlijke (en misschien gevaarlijke) Dakar's van de laatste jaren.

Vorig jaar was enorm zwaar door de lengte en moeilijkheid van het traject.
Dit jaar lijken vooral het traject en de extreme weersomstandigheden voor problemen te zorgen.

**edit**

Trouwens heel knap werk van Loomans en Gella (13°). Eindelijk een BV die niet meedoet voor "de hoop te vergroten"
(ik zie Wauters hierin niet als BV, maar als piloot. Er waren er andere...)

De belgische vertegenwoordiging in de top is wel sterk uitgedund. Alleen Henrard, Loomans en Van Den Broeck doen nog in enige mate mee voor de top 20. De rest is ver teruggeslagen.

gwyllion
07-01-2005, 13:58
Originally posted by gwyllion
[B]Op het Frans gedeelte van dakar.com staat heel wat verhalen over deze nacht. /B]
Vooral de reactie van patroon van de rally Etienne Lavigne beschrijft de chaos bijzonder goed.

Sommige motards barsten in tranen uit bij het bereiken van de finish. Hij moest toegeven dat aantal mensen hem uitgescholden hebben omdat de rit veel te zwaar was.

Een motard, Patrick Martin, had een open sleutelbeen breuk en ze moesten hem gaan zoeken in die zandstorm. 3 andere mensen hadden hun noodbaken ook geactiveerd en die konden ze pas gaan zoeken als het licht begon te worden.

POL
07-01-2005, 14:40
Wat ik raar vind is dat de Daf's van De Rooy en Bekx zoveel sneller zijn dan bv de Ginaffen van bv AD-sport en Ginaf Rally team. Als je volgens de respectievelijke website's de vermogens gaat vergelijken zitten de Ginaf's met meer dan 300 PK meer aan boord dan de Daf's (indien de cijfers wel degelijk kloppen).
De versnellingsbakken en Verdeelbakken zijn op beide vrachtwagens identiek.
Er is wel een opmerkelijk verschil tussen de Daf's en de Ginaf's en dat is het type ophanging, waar de Daf's met bladveren rijden, rijden de Ginaf's met een hydro-pneumatische ophanging die hun volgens de website toch een serieus voordeel zou moeten bieden.
De enige verklaring dat ik kan vinden is het gewicht, de Daf's hebben respectievelijk 500 en 800 kg minder aan boord dan de Ginaf's.
Of is er nog iets anders...

Bart.Vandecavey
07-01-2005, 14:44
Originally posted by POL
Als je volgens de respectievelijke website's de vermogens gaat vergelijken zitten de Ginaf's met meer dan 300 PK meer aan boord dan de Daf's (indien de cijfers wel degelijk kloppen).

De enige verklaring dat ik kan vinden is het gewicht, de Daf's hebben respectievelijk 500 en 800 kg minder aan boord dan de Ginaf's.


dus meer verbruik

POL
07-01-2005, 15:06
dat zou dus willen zeggen dat de Ginaf's minstens 6OO L brandstof meer moeten meenemen dan de Daf's...
soortelijk gewicht van diesel = 0,815 kg/L

gwyllion
07-01-2005, 16:34
Op zich zegt vermogen weinig. Vermogen betekent topsnelheid, maar die begrensd op 150 km/u.

Het verschil zit hem, denk ik, vooral in het gewicht. De DAF en Ginaf hebben ongeveer een veel groot koppel (3100 Nm voor DAF en 3200 Nm voor Ginaf), dus de lichtere DAF zal zich gemakkelijker door het mulle zand trekken.

De DAFs hebben door hun lichtere (kleiner) motor ook een beter gewichtsverdeling (55/45 voor/achter) dan de Ginaf (60/40). Ze kunnen dus sneller over de jumps.

En die DAF motor is waarschijnlijk ook een pak zuiniger (in combinatie met het lager gewicht van de camion zelf). Dus ook minder diesel meesleuren onderweg.

En het zal hem in een hele hoop kleine details steken. Misschien ook betere remmen, wendbaarder, ... Aan de ontwikkeling van de De Rooy DAFs werken ingenieurs van DAG mee. Het komt echt wel in de buurt van een fabrieksteam. Waarschijnlijk ook een groter budget en meer ervaring.

gwyllion
07-01-2005, 16:40
Misschien het ideale moment om een vraag van mij terug ophoog te brengen.

Originally posted by gwyllion
Wat is het geheim van Mitsubishi?

Een goeie motor kan iedereen ontwikkelen. Laag zwaartepunt en goede gewichtsverdeling zal iedere fabrikant ook wel kunen realiseren. Betrouwbaarheid van aandrijving en ophanging zou je normaal ook wel kunnen bereiken met voldoende testkilomters.

Zit het dan vooral in de afstelling van de ophanging? Daar zal de jaren ervaring waarschijnlijk wel een rol bij spelen. Mitsubishi is de enige met een hydraulisch anti-roll bar systeem en met een systeem dat Kinetic noemt.

Wat doet die Kinetic juist? Ik heb de volgende url al wel gevonden: http://www.kinetic.au.com
Blijkbaar wordt dit ook met succes gebruikt door het Citroen WRC team. Mitsubishi heeft een exclusieve deal om het systeem in Parijs-Dakar te gebruiken.

Maarten
07-01-2005, 18:58
Originally posted by Mistery
François Verbist is een prima mechanieker, die o.a. ook in BTCS en Fun Cup aan de slag is (als mecano)... Wees maar zeker dat hij er niet zomaar bij is om het derde zitje in die truck gewoon 'te vullen'. Samen met enkele anderen van René Verbist Racing maakte hij immers van zeer dichtbij de opbouw en ontwikkeling van de raid Touaregs mee.

Dat klopt volledig, François is zeer zeker een goede mechanieker, zijn vader is altijd een topper geweest op dat vlak, dan heeft hij volgens mij ook bij Dubois Racing enige ervaring opgedaan, daarna is hij ook zelf beginnen rijden, na kampioen te zijn in de Fun Cup is hij mechanieker bij BPO racing, samen met een ander talent Maxime Soulet. Een ideale opleiding als piloot begint bij de mechaniek, en dat kennen die mannen dus wel hoor! Nu de overstap naar mechanieker bij een fabrieksteam is wel sterk, me dunkt!

Maarten
07-01-2005, 19:12
Originally posted by fordje



Trouwens heel knap werk van Loomans en Gella (13°). Eindelijk een BV die niet meedoet voor "de hoop te vergroten"
(ik zie Wauters hierin niet als BV, maar als piloot. Er waren er andere...)



zou je Gella als BV beschouwen of als Belgisch topsporters? Wel een groot verschil me dunkt. Ok Gella is bekend, maar toch alleen maar door haar sportieve prestaties, en die heeft ze bereikt door te leven voor haar sport. Nu ik zeg niet dat ze zal 'leven' voor de dakar, maar ik denk wel dat zij haar voorbereiding zeer serieus heeft genomen en dat ze karakter heeft om door te gaan, dus niet over dezelfde kam als al de andere BV's

FIRE
07-01-2005, 20:59
Originally posted by airco
Ze willen zelf auto's gaan bouwen .. Op basis van een eigen buizenchasis ... en een Lexus-motor mét Koen Wauters
Blijkbaar is hij nogal jaloers op de Bowler van Loomans :)
------------------

Vooral met dat laatste sloeg de schrik me om het hart ...
Als je het betrouwbaarheidsniveau van de AD-sport voertuigen in Dakar bekijkt (zowel dit jaar als de vorige jaren, ...) dan heb ik zo mijn bedenkingen over de haalbaarheid van zo een project.

Pas op ... Ik wens ze alle succes ... Want nieuwe innovatieve dingen is wat we moeten zien in de Dakar ...
Maar dan hoop ik wel dat ze dan heel wat test Rally-RAID's gaan rijden ... Anders is een en ander een doodgeboren kindje.
Inderdaad, waarom opnieuw zelf het wiel uitvinden. Zulke projecten vergen veel geld en ontwikkeling, iets wat bij kleinere teams vaak niet voldoende aanwezig is. Al juich ik het ook toe dat er speciale wagens ingezet worden (dus niet de Mitsubishi's of Nissans).

Originally posted by POL
Wat ik raar vind is dat de Daf's van De Rooy en Bekx zoveel sneller zijn dan bv de Ginaffen van bv AD-sport en Ginaf Rally team. Als je volgens de respectievelijke website's de vermogens gaat vergelijken zitten de Ginaf's met meer dan 300 PK meer aan boord dan de Daf's (indien de cijfers wel degelijk kloppen).
De versnellingsbakken en Verdeelbakken zijn op beide vrachtwagens identiek.
Er is wel een opmerkelijk verschil tussen de Daf's en de Ginaf's en dat is het type ophanging, waar de Daf's met bladveren rijden, rijden de Ginaf's met een hydro-pneumatische ophanging die hun volgens de website toch een serieus voordeel zou moeten bieden.
De enige verklaring dat ik kan vinden is het gewicht, de Daf's hebben respectievelijk 500 en 800 kg minder aan boord dan de Ginaf's.
Of is er nog iets anders...
De Rooy en inmiddels ook Bekx hebben veel ervaring in Dakar. Voor de Van Ginkels is het pas de 2e keer dat ze deelnemen (al hebben ze in het verleden wel de truck van Bekx (mee)gebouwd.). Ik denk dat gewicht een belangrijke rol speeld in het succes van de DAF's. Al zijn de Kamaz trucks natuurlijk ook geen lichtgewichten, maar zij hebben misschien het voordeel van veel vermogen, degelijke truck en coureurs die geen schrik hebben en overal schijt aan hebben.

Originally posted by gwyllion
Wat is het geheim van Mitsubishi?

Een goeie motor kan iedereen ontwikkelen. Laag zwaartepunt en goede gewichtsverdeling zal iedere fabrikant ook wel kunen realiseren. Betrouwbaarheid van aandrijving en ophanging zou je normaal ook wel kunnen bereiken met voldoende testkilomters.

Zit het dan vooral in de afstelling van de ophanging? Daar zal de jaren ervaring waarschijnlijk wel een rol bij spelen. Mitsubishi is de enige met een hydraulisch anti-roll bar systeem en met een systeem dat Kinetic noemt.

Wat doet die Kinetic juist? Ik heb de volgende url al wel gevonden: http://www.kinetic.au.com
Blijkbaar wordt dit ook met succes gebruikt door het Citroen WRC team. Mitsubishi heeft een exclusieve deal om het systeem in Parijs-Dakar te gebruiken.
Moeilijk te zeggen. Ik denk dat het succes van Mitsubishi een combinatie is van ervaring, de juiste coureurs, een goede wagen en degelijkheid.

airco
07-01-2005, 22:33
Manman ... als je die press release leest op dakar.com ... Dan zou je echt medelijden krijgen met die deelnemers ...

Vanavond om 20h00 GMT waren er nog steeds 77 deelnemers (die nog niet opgegeven hebben) onderweg naar tichit ....
Dit is meer dan 24 uur na de winnaar :o

Moesten ze daar in de loop van de avond toch aankomen ... moeten ze onmiddelijk (via een Nacht Cordon) weer ettelijke 100den kilometers door de woestijn ....

Ge zou van minder moedeloos worden na ongeveer 35 uur gezandstraald te zijn in de woestijn

fordje
07-01-2005, 22:51
Originally posted by Maarten
zou je Gella als BV beschouwen of als Belgisch topsporters? Wel een groot verschil me dunkt. Ok Gella is bekend, maar toch alleen maar door haar sportieve prestaties, en die heeft ze bereikt door te leven voor haar sport. Nu ik zeg niet dat ze zal 'leven' voor de dakar, maar ik denk wel dat zij haar voorbereiding zeer serieus heeft genomen en dat ze karakter heeft om door te gaan, dus niet over dezelfde kam als al de andere BV's

Akkoord met je visie, vandaar ook mijn vaststelling dat eindelijk een BV, met topsportervaring, iets nuttig kan bijdragen tot het geheel. Andere topsporters zijn daar niet geheel in geslaagd dacht ik. Of is een ex-voetballer niet van hetzelfde niveau als een ex-judoka. OK, ze is een pak jonger en is maar recent gestopt met topsport. Toch alle respect voor Gella !!

fordje
07-01-2005, 22:55
Dakar organisatie krijgt blijkbaar de wind van voor !!

Bron;Teletekst van Eurosport:


"EUROSPORT 07 Jan 21:53:17

TODAY'S BREAKING STORIES

Dakar competitors furious

For the second year in a row, Dakar
organiser Patrick Zaniroli has been
made the scapegoat for yet another
overly difficult event. Competitors
were left furious as over half the
field were left marooned as poor
conditions; fuel shortage and a bad
road book took its toll on Thursday's
660km stage."


Tja, je kan natuurlijk heel ver gaan met een Dakar. Maar waar liggen de grenzen? Voor vele piloten zijn ze in elk geval de laatste jaren blijkbaar ruim overschreden

Peter Baert
07-01-2005, 23:02
Vorig jaar was de Dakar ook al loodzwaar.
Resultaat? Koers voor dit jaar volgeboekt en inschrijvingen voortijdig afgesloten.

:)

fordje
07-01-2005, 23:58
Originally posted by Peter Baert
Vorig jaar was de Dakar ook al loodzwaar.
Resultaat? Koers voor dit jaar volgeboekt en inschrijvingen voortijdig afgesloten.

:)

Tja, een mens is een gek beest :).

Ik bekijk net de coverage op Eurosport. Beelden geven nog meer zicht op de ravage.

In elk geval een hoedje af voor alle deelnemers !! Of je het nu haalt of niet, je weet in elk geval waar je aan begonnen bent.

laconieke comment " Everyone is going a bit crazy out there"

Mss toch nog "goed" nieuws....Het heeft geregend in de woestijn :) :+

gwyllion
08-01-2005, 00:01
Meer uitleg over het gigantisch ambiseuse plan van Vanierschot op pitstop.tv (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=7316)

gwyllion
08-01-2005, 00:05
Originally posted by fordje

Ik bekijk net de coverage op Eurosport. Beelden geven nog meer zicht op de ravage.
Joost Van Cauwenberge werd juist geinterviewd :eek:

gwyllion
08-01-2005, 00:07
Op de site van De Rooy staat nog wat uitleg over het brandstof tekort.
“Ik heb nog 20 liter brandstof gekregen van Hans Stacey, 14 van mijn vader en een paar liter van iemand die we in de woestijn tegenkwamen. Net genoeg voor de laatste 13 kilometer,” zegt de jongste De Rooy dankbaar.

...

Dat betekent voor de mannen van truck 526 dus opnieuw nachtwerk en een slapeloze nacht. En dat alles omdat de 600 liter diesel die Jan de Rooy richting de achtergebleven Duisters had gestuurd, verkocht werd aan andere gestrande achterblijvers die dichter in de buurt van de finish stonden. Duisters moest dus wachten tot de organisatie hem te hulp kwam.

Het zwarte goud :D

fordje
08-01-2005, 00:11
Originally posted by gwyllion
Joost Van Cauwenberge werd juist geinterviewd :eek:

Kort samengevat kwam het hier op neer:

Joost ziet het blijkbaar nog goed zitten. Blijkbaar hebben ze technische problemen gehad waardoor ze tijd verloren. Ze hebben echter geen brandstofprobleem gekend. Zonder GPS navigatie, enkel op "sterren en de maan" zijn ze er toch in geslaagd het grootste deel van de rit af te werken. Enkel het einde zagen ze niet zitten, vandaar direct doorgestoken naar Atar.

Toch knap werk (en een beetje geluk) van Joost
De bewondering wordt elke minuut groter.

Maar zijn ze nu wel of niet nog in koers ???

Volgens autosport.be hebben ze afgetekend, maar zijn ze nu "opgeraapt" ??
Ik zie ze in elk geval niet bij de "abandons" op dakar.com

gwyllion
08-01-2005, 00:21
Ik denk niet dat ze de etappe helemaal gereden hebben. Ze zijn gewoon naar de aankomst van de verbindingsrit van vandaag gereden.

Dit staat op de website van het team (www.alltrack.be)
Vrijdagavond 22:00

Ik kreeg net een telefoontje van Staf. Ik weet niet wat te denken van het nieuws.

Joost en Patrick zijn dan uiteindelijk toch niet naar Tichit gereden maar bevinden zich nu reeds in Atar. Door de slechte weersomstandigheden was het te moeilijk om tot in Tichit te geraken. Iedereen is er van overtuigd dat de rit van morgen ook zal uitgesteld worden door het slechte weer. (dixit Staf)

Als dit het geval is gaat men ervan uit dat er een kans is dat men na de rustdag terug kan aanpikken. Ik vrees dat we zullen moeten wachten tot het zover is. We hopen op meer nieuws morgen of ten laatste tegen Zondag.

In elk geval zullen de mensen die naar de rustdag gaan de kans hebben om Joost en Patrick te ontmoeten. Hoe het daarna verder moet is voor het moment koffiedik kijken.

airco
08-01-2005, 10:01
Originally posted by gwyllion
Meer uitleg over het gigantisch ambiseuse plan van Vanierschot op pitstop.tv (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=7316)

Blijkbaar hebben ze geleerd uit hun fouten van vroeger ... Das al een grote stap vooruit ...

Laten we hopen dat een en ander vlot verloopt ... Ben wel eens benieuwd hoe de eerste testresultaten er uit zullen zien.

airco
08-01-2005, 13:14
11:47 Cars – At Attiyah crashes

At km 57, Qatar driver Nasser Al Attiyah crashed his BMW. The vehicle rolled over. The driver appears to be in good condition, his co-driver Alain Guehennec has asked for medical assistance.


Dit is toch wel weer een grote tik voor de spanning in de dakar ... De enigen die Peterhansel nu nog "een beetje" kunnen bedreigen zijn Alphand en Kleinschmidt ....
Maar Alphand is al binnen het eigen mitsubishi team ....

Dus alle hoop rust op Jutta ... Al zal Peterhansel dan zelf wel eerst van zijn buitenaards ritme moeten komen.

fordje
08-01-2005, 13:33
Toch weer goed nieuws voor Team Van Cauwenberge, Volgens de startlijst mogen ze vanmiddag om 12.46 onze tijd de baan op.
Dus blijkbaar toch niet "out"!

Peterhansel en Alphand blijven beduidend verdacht in elkaars buurt. Teamorders zullen niet ver weg zijn. Alphand staat gegarandeerd klaar voor Peterhansel om bijstand te verlenen.

Ik weet niet of iritrack zo nauwkeurig is, maar als je de rit tot nu toe herspeelt, merk je dat Jutta vrij snel weg is en 'Peter' blijft staan tot ook Alphand weg gaat. Mss fout oordeel, maar toch...

Autofan
08-01-2005, 14:04
De teammaat van Al Attiyah, de Spanjaard José-Luis Monterde, heeft zijn BMW X5 ook vernield. De co-piloot heeft om medische hulp gevraagd, dus waarschijnlijk is ook zijn Dakar over.

fordje
08-01-2005, 14:10
Onder het motto "samen uit, samen eruit !". Hopelijk zijn beide c°'s OK. Bij BMW zullen ze niet blij zijn.

airco
08-01-2005, 14:47
betreft de Co's van BMW

13:39 Cars – Situation for the BMWs

After suffering crashes around the 57km mark, here is the latest update concerning the two BMW vehicles:
- No serious injuries sustained,
- Nasser AL Attiyah has announced that he is retiring from the race,
- José Luis Monterde was able to repair and is back in the special.

fordje
08-01-2005, 15:03
Zou Henrard problemen hebben? Zijn positie lijkt al een tijdje ongewijzigd.

**Edit**

Nee dus, gewoon de tracking die achterliep.

**


Vooraan lijkt ook Jutta terrein te verliezen op het Mitsu-duo.

Peter en Alphand voorbij CP2 met 5' verschil, Jutta nog niet gepasseerd.

Mitsu gaat dus overduidelijk voor een 1-2 in Dakar

fordje
08-01-2005, 15:28
Jutta is vooraan duidelijk weggevallen op CP2. Tijdsverschil met Alphand is zo'n 17 minuten. Verschil met 'Peter' is al 22 minuten. Masuoka zit haar op de hielen.

Als dit zo doorgaat is het niet alleen 1-2 Mitsu, maar ook 1-2-3. Masuoka kruipt stilaan in de achterbak van Jutta

airco
08-01-2005, 15:53
Originally posted by fordje
Jutta is vooraan duidelijk weggevallen op CP2. Tijdsverschil met Alphand is zo'n 17 minuten. Verschil met 'Peter' is al 22 minuten. Masuoka zit haar op de hielen.

Als dit zo doorgaat is het niet alleen 1-2 Mitsu, maar ook 1-2-3. Masuoka kruipt stilaan in de achterbak van Jutta

Wel rekening houden met de verschillende starttijden he fordje (ge zijt naar de lijst hoe laat welke deelnemer op CP2 is gepasseerd ... )... Jutta zit op CP2 al bijna 20 minuten achter op Alphand

Alphand is op CP 2 overigens de snelste met 1 minuut voorsprong op peterhansel

1 312 - ALPHAND 03:27:46
2 306 - PETERHANSEL 03:28:38
3 309 - MASUOKA 03:42:12
4 317 - GORDON 03:44:07
5 310 - KLEINSCHMIDT 03:46:03


De Speciale tijden geven dit

fordje
08-01-2005, 15:56
awel, ..als ik me niet vergis (of miskijk) was er vanochtend toch zo'n 4' tussen masuoka en Jutta? Of ben ik er naast?

airco
08-01-2005, 16:00
mja die tijd klopt .... ma het verschil met alphand niet he :)

fordje
08-01-2005, 16:13
Originally posted by airco
mja die tijd klopt .... ma het verschil met alphand niet he :)

hebben we dus allebei een beke gelijk :D
Rest van de race zal voor vanavond zijn...

POL
08-01-2005, 18:43
De Mevius (voorlopig)knap 6e en eerste nissan, echt spijtig van gisteren maar ik zie hem nog in de top 15 (10)algemeen eindigen.
Henrard net buiten de top 10...7e algemeen
Met in de tweede week nog een aantal zware ritten (2x +500 en 1x+600) zit er misschien een verrassing in? Maarja dakar is nog ver, maar hoop doet leven... :-)

POL
08-01-2005, 19:14
Loomans 12e, eerste bowler en 11e algemeen, knap van loomans en Vandecaveye, en dat voor hare eerste keer...
hopelijk halen ze op een mooie plaats Dakar...

gwyllion
08-01-2005, 19:22
Peterhansel zou motorproblemen hebben, maar dat zou allemaal gefixt kunnen worden tijdens de rustdag.

Masuoka zegt het volgende:
"This morning our Japanese head engineer arrived in Atar and he'll check out what the problem is on Peterhansel's car. I'm sure that on Monday, our engines will be as new. The man is a genius."
Wel raar want ik dacht dat de motor een verzegeld iets is in de Dakar (in tegenstelling tot ophanging en versnellingsbak die naar believen vervangen kunnen worden).

POL
08-01-2005, 19:28
oeps ik was wat snel, loomans 13e en 2e bowler...

POL
08-01-2005, 19:31
Originally posted by gwyllion
Peterhansel zou motorproblemen hebben, maar dat zou allemaal gefixt kunnen worden tijdens de rustdag.

Masuoka zegt het volgende:

Wel raar want ik dacht dat de motor een verzegeld iets is in de Dakar (in tegenstelling tot ophanging en versnellingsbak die naar believen vervangen kunnen worden).

Geen idee, maar Masuoka zei het al he... "the man is a Genius"...
:gas:

gwyllion
08-01-2005, 19:45
Originally posted by POL
Loomans 12e, eerste bowler en 11e algemeen, knap van loomans en Vandecaveye, en dat voor hare eerste keer...
hopelijk halen ze op een mooie plaats Dakar...
Volgens Meoni is de navigatie dit jaar niet meer wat het geweest is. Dat speelt misschien ook wel wat in het voordeel van Gella.
"I'm very angry. Now the navigation is not important on the Dakar Rally anymore. With the corridor rule (between GPS points), even the worst navigators are guaranteed to stay on the good track, because if you just leave that little corridor, the system shows you where to go to find it back. Of course, it's not good for me because navigation is my strong point, but it's not good for the show. For me the Dakar spirit is over. Anyway, the stage wasn't so bad for me. I joined the leading group after CP1, just before my trip system broke. I repaired it during the refuelling. Of course I'm glad to take first position of the overall standings, even though I'm frustrated, because the rally is no longer what it was."

POL
08-01-2005, 20:14
Originally posted by gwyllion
Volgens Meoni is de navigatie dit jaar niet meer wat het geweest is. Dat speelt misschien ook wel wat in het voordeel van Gella.

Maar dan ook voor de andere deelnemers....en Meoni zal wel wat gewoon zijn... :-) Zo'n mannen doen waarschijnlijk niets anders dan dat die konden al een roadbook lezen voor ze konden lopen :-)
ik doe mijne hoed toch af zenne, ooit de "malgré tout" meegedaan als "copiloot". 't is niet zo simpel zenne...

gwyllion
08-01-2005, 20:49
De Belgen presteren goed vandaag:
6 321 DE MEVIUS / DUBOIS NISSAN 5h 21' 11" 28' 32"
12 303 HENRARD / DE ROISSARD VOLKSWAGEN 6h 02' 20" 1h 09' 41"
18 349 LOOMANS / VANDECAVEYE BOWLER 6h 46' 20" 1h 53' 41"
28 370 VAN DEN BROECK / FERYN TOYOTA 7h 07' 07" 2h 14' 28"
51 351 MICHIELS / DE CONINCK BOWLER 8h 23' 53" 3h 31' 14"

FIRE
09-01-2005, 15:37
Originally posted by gwyllion
Peterhansel zou motorproblemen hebben, maar dat zou allemaal gefixt kunnen worden tijdens de rustdag.


Wel raar want ik dacht dat de motor een verzegeld iets is in de Dakar (in tegenstelling tot ophanging en versnellingsbak die naar believen vervangen kunnen worden).
Werd Kleinsmitt's motor vorig jaar ook niet vervangen, vervolgens is zij uit het klassement gezet. VW heeft toen een rechtszaak aangespannen tegen de ASO. Ik meen dat VW dat toen verloren heeft.

Maarten
09-01-2005, 16:31
motorproblemen betekent niet dat de motor vervangen moet worden hé, indien hij verzegeld is kan het wel een probleem geven, maar ik denk wel dat ze nog aan hun motor kunnen werken tijdens de dakar. Vervangen is iets anders ...;

FIRE
09-01-2005, 16:33
Heb je gelijk in.

gwyllion
09-01-2005, 17:54
Originally posted by FIRE
Werd Kleinsmitt's motor vorig jaar ook niet vervangen, vervolgens is zij uit het klassement gezet. VW heeft toen een rechtszaak aangespannen tegen de ASO. Ik meen dat VW dat toen verloren heeft.
Volkswagen heeft toen de cilinderkop eraf gehaald (en misschien zelfs vervangen) omdat de motor vol gelopen was met water.

VW wist zeer goed dat ze geen poot hadden om op te staan maar ze zijn die procedure begonnen om toch nog in de wedstrijd te blijven. Enkel en alleen om zo veel mogelijk kilometers op te doen en de wagen in zo veel mogelijk etappes te kunnen vergelijken met de superieure Mitsubishi.

gwyllion
09-01-2005, 18:04
Zou dit toch mogen?

On the final stage before the Atar rest day, the defending champion set the second fastest time to hold a 20m 01s advantage over his team mate Luc Alphand. He finished the stage with a minor engine problem and the mechanics worked on the rest day to replace a broken piston in Stéphane’s car.
De regels gelden natuurlijk iets minder voor Mitsubishi en zeker hun Franse toppiloot. Peterhansel werd vorig jaar ook gesleept op een verbindingsstuk na een etappe en duwde zijn wagen de bivak binnen. Toch kreeg meneer geen straftijd omdat de organisatie niet gezien had dat hij gesleept werd...

FIRE
09-01-2005, 20:12
Originally posted by gwyllion
Zou dit toch mogen?


De regels gelden natuurlijk iets minder voor Mitsubishi en zeker hun Franse toppiloot. Peterhansel werd vorig jaar ook gesleept op een verbindingsstuk na een etappe en duwde zijn wagen de bivak binnen. Toch kreeg meneer geen straftijd omdat de organisatie niet gezien had dat hij gesleept werd...
Het blijven Fransen....;)

Mr.Dallara
09-01-2005, 20:22
Henrard staat nu dus op de prachtige 8e plek, maar het tweede deel van de Dakar zou wel eens zwaar kunnen worden voor Henrard en z'n VW Tarek Buggy.

Want gisteren heeft Stephane van een duin van 4 meter hoog naar beneden "gevallen/getuimeld" met z'n Tarec, en heeft zo de voor en achterkant van z'n Tarec beschadigd. (zie foto autosport.be)


In de Chinguetti-Erg stuikten we vier meter naar beneden waarbij het koetswerk zowel vooraan als achteraan schade opliep. Da's gelukkig geen ramp want we hebben een reservebody mee. Wél een probleem is het feit dat onze T4 uit de race is en die heeft onze reserveschakelbak aan boord; we wilden van de rustdag gebruik maken om deze te vervangen..."


FOTO (http://www.autosport.be/showimage.awm?id=5375)

Maar het probleem zit hem dus in de opgave van de T4 truck van Hoebeke-Beguin, die veel onderdelen bijhebben van Henrard's Buggy's.

Maar is die truck van Hoebeke-Beguin (#511) dan normaal nu ook niet in Atar op de rustdag?? Net zoals Vanierschot ook opgegeven heeft en nu ook in Atar is en hij zo ook nog steun kan verlenen aan de RAV4 van Feryn en Vandenbroek.

Volgens pitstop hebben ze opgegeven, volgens dakar.com zijn ze gisteren nog vertrokken naar Atar, maar van een aankomst uur is er geen spake. :confused:

Hopelijk is de T4 truck nu in Atar, en heeft de Tarec zo weer een nieuwe body en een frisse versnellingsbak!

Weet er iemand hier meer over??

Peter Baert
09-01-2005, 21:31
Is eenvoudig hoor. Van Cauwenberge en Beckers zijn uit koers, fini, gedaan, out, opgegeven.

En Hoebeke is in Atar, maar heeft ook opgegeven, fini, out, ...
Roland gaat nu ongetwijfeld over in T5. Henrard verliest dus zijn assistentie in koers op de piste.

:)

gwyllion
10-01-2005, 10:38
Heeft Henrard nu zijn body work en versnellingsbak kunnen vervangen?

Volgens dakar.com staat Hoebeke trouwens niet op de opgavelijst. Hij zou vandaag om 11:43 aan de etappe vertrekken.

Peter Baert
10-01-2005, 11:40
Hoebeke stond zaterdag met naam en toenaam op de lijst met opgaves. Dat veroorzaakte trouwens lichte paniek bij Henrard, die een boîte had zitten op de truck van Hoebeke.

In de Dakar is alles mogelijk. Beckers en Van Cauwenberge stonden zaterdag ook nog op de startlijst, terwijl ze samen al in Atar zaten.

Nog wat afwachten ...

:)

gwyllion
10-01-2005, 11:48
Beckers en Van Cauwenberge staan nu weldegelijk op de lijst met opgevers.

De klassement bij de motors is trouwens ook al 3 keer door elkaar gegooid in anderhalve dag (zonder ook maar 1 km te rijden :D): eerst stond Meoni eerst, vervolgens kreeg hij 2 x 5 minuten straftijd wegens te veel afwijken van het parcours, nu staat Meoni weer eerst omdat ze besloten hebben om maar 1 minuut straftijd te geven per inbreuk.

Mark
10-01-2005, 16:48
NOS Teletekst maakt melding van het eerste dodelijke ongeval in de Dakar. De Spanjaard Jose Manuel Perez die in de zevende etappe een ernstig buikletsel opliep is vannacht overleden.

Met een vrachtwagen is hij vanaf de ongevalsplek naar een hospitaal gebracht. De situatie werd daar gestabiliseerd. Vannacht tijdens een vlucht vanuit Afrika naar Allicante is hij vlak na de landing alsnog bezweken aan zijn verwondingen. Perez is 41 jaar geworden.

http://teletekst.nos.nl/gif/628-01.html

fordje
10-01-2005, 17:26
IDD, een triestig bericht. Jaarlijks zijn er toch slachtoffers te betreuren..

Het officiële communique:
"13:35 DEATH ON THE RALLY: OFFICIAL RELEASE

It is with great sadness that we have been informed of the death of José Manuel PEREZ (biker n°69) after an accident during stage 7 between ZOUERAT and TICHIT on the 6th of January.

Immediately treated by the medical teams of the rally, he was transferred to the Zouerat bivouac and operated in emergency for a serious abdominal trauma by the surgeons on site.
He was then sent to the 'clinique du Cap' in Dakar on the 6th of January and then transferred to Alicante.

José-Manuel died of his serious injuries on this 10th of January 2005 in an Alicante hospital.

He was 41 years of age and was competing in his fourth Dakar.

To his family, his relatives and friends, the entire Dakar organisation wishes to express its sincere and sad condolences."

www.dakar.com

Raceboy
10-01-2005, 18:02
Originally posted by fordje
Jaarlijks zijn er toch slachtoffers te betreuren..

21ste dode, 27ste dakar.