View Full Version : Dakar 2005 - Senegal - rit 14 => 16
rit 14: Kayes > Tambacounda (vrijdag 14 januari)
verbinding: 93 km - special: 529 km - verbinding: 8 km
rit 15: Tambacounda > Dakar (zaterdag 15 januari)
verbinding: 108 km - special: 225 km - verbinding: 236 km
rit 16: Dakar > Dakar (zondag 16 januari)
verbinding: 37 km - special: 31 km
gwyllion
14-01-2005, 11:53
Bij Mitsubishi zijn ze volledig paranoide geworden voor kapotte pistons. Voor de laatste 3 dagen krijgt Peterhansel weer maar eens 6 nieuwe pistons.
22h45 – 'Mitsu' at work
In the Mitsubishi team, the perspective of victory to come hasn’t eased the pressure on the mechanics. What happened to Hiroshi Masuoka is still well in the minds of all so everything is done so that Peterhansel doesn’t break his engine. Team boss Dominique Serieys has therefore asked for the pistons on Peter’s engine to be changed again for the remaining three days. «One has to be careful because the last days have their traps like the crossing of the Faleme River for example…
Ze weten ook dat ze voorzichtig moeten zijn voor die diepe rivier die ze moeten oversteken.
gwyllion
14-01-2005, 15:20
Toch nog wat spanning.
14:15 Cars – Kleinschmidt stopped
At km 268 of the car special, Jutta Kleinschmidt (VW) was stopped with mechanical problems. Team mate Robby Gordon has also stopped to help out and try to repair.
Wel spijtig dat Gordon moet stoppen om te helpen. Hij zat erin dat hij nog eens een rit zou kunnen winnen vandaag :(
Ze heeft wel bijna 3 uur voorsprong op De Villiers.
gwyllion
14-01-2005, 16:24
Gordon heeft zijn werkend stuurhuis afgestaan aan Kleinschmidt en hij wacht nu op een assistentietruck.
15:12 Cars – Kleinschmidt back on the road
After stopping with very serious steering problems, Jutta Kleinschmidt is back on the special and driving. The German managed to repair her Race Touareg thanks to team mate Robby Gordon's steering system who had stopped to help. The American is now waiting for his assistance truck at km 268 for spare parts.
gwyllion
14-01-2005, 18:09
Kleinschmidt verliest een kleine 2 uur en behoudt dus zeker haar 3de plaats. Dat Mitsubishi 1 en 2 zullen zijn in Dakar lijkt nu wel zeker. Alphand heeft niet geprobeerd aan te vallen vandaag. Teamorders?
Gordon heeft zich mooi opgeofferd in dienst van Kleinschmidt. Al zijn kansen op een 3de ritzege weg gegooid om Kleinschmidt te helpen.
gwyllion
14-01-2005, 18:36
Een eerste overwinning voor Vatannen dit jaar. Het verschil had nog groter kunnen zijn, maar hij moest wel achter De Villiers blijven.
En een derde overwinning op rij voor Gerard De Rooy. Spijtig dat ze bij De Rooy zoveel pech gehad hebben in de eerste week.
Kleinschmidt maakte wel een behoorlijke blunder. De wagen schoof wat uit van achter over een kleine waterplas en zo belandde ze tegen een boompje. Dominique Housieaux (Mitsubishi) reed zijn voortrein volledig open en Philippe Gache (VW Buggy) maakte volgens eigen zeggen ook een domme fout met flink wat schade achteraan.
Bij de motoren heeft leider Cyril Despres 9 min. straftijd gekregen. Zo heeft hij nog maar slechts 3'16" voorsprong op Marc Coma en 5'13" op Alfie Cox. Isidre Esteve Pujol heeft eigenlijk geen kans meer op de overwinning met een achterstand van 11'17".
Wie zei er hier ook alweer dat het niet meer spannend was? ;)
gwyllion
15-01-2005, 15:29
Depres heeft de rit van vandaag gewonnen en verstevigt zo zijn 1ste plaats in het algemeen klassement. Tenzij hij natuurlijk weer te snel gereden is in bepaalde dorpen :)
De Villiers pakt zijn 2de ritwinst en brengt zo het aantal ritwinsten voor Nissan op 4 (2 x Mc Rae, 1 x Vatannen en 2 x De Villiers). De Nissan Pickup is door zijn krachtige motor snel op harde ondergrond, maar laat het afweten in het mulle zand en op het gebied van betrouwbaarheid (gisteren verloor Vatannen op het einde zijn voorste differentieel en de dag daarvoor gaf zijn achterste differentieel er al de brui aan).
gwyllion
15-01-2005, 15:56
Gordon heeft op de achtergrond een mooie inhaalrace gedaan: als 63ste vertrokken en als 41ste over de finishlijn in een 7de tijd. Ik verwacht dat hij morgen nog eens zal proberen om een rit te winnen. Gisteren was hij ook al snel onderweg tot hij zijn stuurhuis aan Kleinschmidt moest afstaan.
Je zou denken, na de Dakar zullen de deelnemers gaan genieten van een welverdiende rustperiode. Daar heeft Gordon toch een andere mening over. In de Autosport staat een klein reisschema van deze Amerikaan.
zondag 16-01 => Finish Dakar
maandag 17-01 => vertrek uit Dakar 03.00 uur
maandag 17-01 => aankomst Charlotte USA (thuisbasis) 14.00 uur
maandag 17-01 => vertrek richting Daytona om 18.00 uur
dinsdag 18-01 t/m vrijdag 21-01 => testen @ Daytona
Hierna neemt hij deel aan een of andere Trophy truck race in Arizona. Dan heeft hij waarschijnlijk 2 "rustige" weken want vanaf 13-02 gaat het 36 races tellende Nascar seizoen weer van start. Een echte bikkel die Gordon, daar zijn er niet veel meer van ;)
Bekx uit de wedstrijd gezet!!!
DAKAR - De organisatie van de Dakar Rally heeft vrachtwagenrijder Hans Bekx zaterdagavond uit de rally gezet. De controlerende instantie FIA heeft de vrachtauto van Bekx op drie punten afgekeurd. Volgens de FIA is onder andere de doorsnede van de luchtdoorlaat te groot.
Bekx heeft beroep aangetekend tegen zijn diskwalificatie en kan daarom zondag in de laatste etappe gewoon van start gaan. De behandeling van het beroep kan namelijk maanden duren.
......
Bron: www.omroepbrabant.nl
gwyllion
16-01-2005, 14:28
Waar dient die scrutineering dag dan voor?! Schandalig een prive team dat het zo goed doet :(
En dan te denken dat Bekx 1ste had kunnen zijn als Kabirov straftijd gekregen zou hebben.
Rijdt Bekx trouwens niet met dezelfde DAF motor als De Rooy?
gwyllion
16-01-2005, 14:35
Saby heeft zijn etappezege dan toch nog beet.
Esteve Pujol heeft niet genoeg tijd kunnen goedmaken op Cox om op het podium te staan.
stickerman
16-01-2005, 14:56
Eindelijk is de degelijkheid van de ADSport RAV4 bewezen.
Vandaag zijn ze op het strand zelfs binnen de 20 besten aangekomen.
Algemeen 24ste. Proficiat aan de piloten en zeker ook aan de hele assistentieploeg.
gwyllion
16-01-2005, 15:32
Originally posted by FIRE
Bekx uit de wedstrijd gezet!!!
Bekx staat niet meer in het algemeen klassement, hoewel hij vandaag de 13de tijd gereden heeft. Hij zal dus ook niet op de podium plaats nemen :(
gwyllion
16-01-2005, 15:35
Originally posted by stickerman
Eindelijk is de degelijkheid van de ADSport RAV4 bewezen.
Vandaag zijn ze op het strand zelfs binnen de 20 besten aangekomen.
Algemeen 24ste. Proficiat aan de piloten en zeker ook aan de hele assistentieploeg.
Als je de straftijd die ze onterecht gekregen hebben, eraf trekt, zouden ze nog hoger gestaan hebben. Waarom heeft de organisatie die straftijd niet ongedaan gemaakt? De organisatie heeft toch toegegeven dat ze weldegelijk langs de checkpoint dat ze gemist zouden hebben, geweest zijn...
gwyllion
16-01-2005, 16:30
Robby Gordon wil volgend jaar terugkomen om te winnen en zegt veel bijgeleerd te hebben.
#317 – Robby Gordon (USA), 30th place (leg) / 12th position overall
"It was a good rally. As we left Germany for Barcelona I said that I wanted to win. To achieve this I pushed very hard from the off and had an accident. Afterwards I got really badly bogged down twice and helped Jutta. So we fell way back. But I have learnt a lot. Five days ago I was depressed and just wanted to go home. Now I want to return and win.”
#317 – Dirk von Zitzewitz (D), 30th place (leg) / 12th position overall
"The ‘Dakar' was my debut in a works team. I'm impressed with the logistics and the possibilities; an example was just how quickly our car was repaired after the roll. I'm a little disappointed about our performance. We could have had much more. We should have been calmer, more patient and not so short-sighted. I'm very happy that I was able to take part. I've learnt a lot and can hardly wait for the next ‘Dakar'. I really hope that I get the chance again.”
Three questions to Volkswagen works driver Robby Gordon
What surprised you the most during your first ‘Dakar'?
"That such an incredible amount of work is invested in this project, and not only during the rally itself, but also in the preparation where the technicians have worked brilliantly.”
Lead, roll, hard days – you experienced quite a few ups and downs…
"I was leading at the beginning. However, after my accident I went through a frustrating period: We got bogged down, dug not only ourselves out but also Jutta. I want to come again, as I have learnt a great deal. I was for example, too slow on day four. On the fifth day I wanted too much and rolled.”
As a circuit racer, was it difficult hang in there for 16 days?
"At the start everybody was driving for themselves. I was proud to be able to match the pace of the former ‘Dakar' winners. After my accident – something similar also happened to Colin McRae and some others – I drove for the team. To be honest: If it had been my own project I would have given up after the accident.”
gwyllion
16-01-2005, 18:39
Originally posted by FIRE
Bekx uit de wedstrijd gezet!!!
Meer info over de diskwalificatie van Bekx op pitstop.tv (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=7438)
Er staat wel wat foute informatie in het artikel van pitstop.tv. Kabirov heeft de Bamako verlaten om op zoek te gaan naar een laspost omdat zijn cabine losgekomen was van zijn chassis. Dit stond letterlijk op de Franse versie van dakar.com. Er is nooit sprake geweest van een nieuwe versnellingsbak. Er mocht die avond weldegelijk gesleuteld worden omdat het parc ferme afgeschaft was.
gwyllion
16-01-2005, 18:44
Het is blijkbaar niet zeker dat Nissan volgend jaar opnieuw zal deelnemen. Nissan zou stoppen als ze niet op het podium zouden staan.
Giniel De Villiers (SAF – NIS – 4th overall) - 314
It's a great joy for us to finish the race because this edition was very difficult. I am very satisfied with the reliability of the car. We have improved a lot compared to last year. We would have liked to make it on the podium but the competition was harsh. We already had to fight for fourth spot. Now, I'm waiting for Nissan's decision to see if we carry on because they've talked about quitting. What's for sure is that if we carry on, we'll compete in more rally-raids to improve our driving, especially for the dunes.
Ik denk dat de deelname van Mitsubishi en Volkswagen in 2006 tamelijk zeker is.
Originally posted by gwyllion
Meer info over de diskwalificatie van Bekx op pitstop.tv (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=7438)
Er staat wel wat foute informatie in het artikel van pitstop.tv. Kabirov heeft de Bamako verlaten om op zoek te gaan naar een laspost omdat zijn cabine losgekomen was van zijn chassis. Dit stond letterlijk op de Franse versie van dakar.com. Er is nooit sprake geweest van een nieuwe versnellingsbak. Er mocht die avond weldegelijk gesleuteld worden omdat het parc ferme afgeschaft was.
Maar men mocht toch geen externe hulp (bv van service trucks) gebruiken?
Originally posted by gwyllion
Het is blijkbaar niet zeker dat Nissan volgend jaar opnieuw zal deelnemen. Nissan zou stoppen als ze niet op het podium zouden staan.
Ik denk dat de deelname van Mitsubishi en Volkswagen in 2006 tamelijk zeker is.
Mitsubishi is denk ik wel zeker omdat ze nog steeds de beste zijn. VW gaat volgens mij ook wel door, er zit toch potentie in de Toareg. Zou me tegen vallen als Nissan de handoek in de ring gooit.
Op de BBC werd Colin McRae gevraagd of hij volgend seizoen weer deel gaat nemen. Zonder te twijfelen zij hij volmondig ja.
gwyllion
16-01-2005, 20:56
Dit jaar heeft Volkswagen een serieuze sprong voorwaarts gemaakt, dankzij veel testwerk. Volgens Kleinschmidt is er nog verbetering mogelijk.
"The Race-Touareg is already very good. But we could improve a few things on the suspension, particularly where camel grass is concerned. Apart from that I'd like better visibility from the cockpit and slightly better engine characteristic particularly in low revs to help when driving in sand.”
Ik denk dat Colin Mc Rae niet kan beslissen over de toekomst van Nissan in de Dakar :rolleyes: Ze zullen vooral vooruitgang willen zien en die is er niet echt uitgebreid gemaakt dit jaar. Snelheid hebben ze nog altijd, maar in de duinen wil het nog niet lukken en de betrouwbaarheid is nog altijd helemaal in orde.
gwyllion
16-01-2005, 21:03
Op de site van De Rooy staat ook nog wat info over de dislkwalificatie Bekx.
Wat een groot feest moest worden voor het Team van Hans Bekx ontaarde 31 kilometer voor de finish in Dakar in een forse afknapper. Zaterdagavond laat werd de vrachtwagen van Hans door een functionaris van de F.I.A. op 3 punten afgekeurd vanwege afwijkingen ten opzichten van het regelement. De luchtpijp naar de intercooler was 71mm in plaats van de maximale toegestane 68mm, daarnaast werden het veerpakket en de bumper om soortgelijke redenen afgekeurd. Een en ander leide tot disqualificatie van de simpatieke amateur uit Maria-Heide. Na de nodige protesten mocht hij welliswaar in de laatste tijdrit langs het Lac Rose meerijden, nadat hij de gehele nacht aan zijn truck had gewerkt om de afwijkingen aan te passen, maar hij was er toen al zeker van dat hij zijn tweede plaats kwijt zou raken. En dus konden 200 vrienden, kennissen en fans hun vlaggetjes in hun zak houden. Het podium was er niet bij, op het oog een misselijke streek van de organisatie die deze rally al zoveel steken liet vallen, maar ook een te verwachte actie omdat teams die op het podium komen altijd ingrijpend bekeken worden voordat de prijsuitreiking plaatsvind. Een vervelend einde voor Bekx die 16 dagen voorbeeldig rallyrijden had laten zien.
Originally posted by gwyllion
Ik denk dat Colin Mc Rae niet kan beslissen over de toekomst van Nissan in de Dakar :rolleyes:
Natuurlijk niet en dat bedoelde ik ook niet. Ik wou alleen aangeven dat McRae volgend seizoen weer graag mee doet. Overigens heb ik een beetje mijn twijfels over types als McRae en Gordon. Ze zijn volgens mij meer van die alles of niets coureurs, maar misschien is dit alleen een vooroordeel en zijn ze wel de juiste mannen voor Nissan en VW.
Originally posted by gwyllion
Ze zullen vooral vooruitgang willen zien en die is er niet echt uitgebreid gemaakt dit jaar. Snelheid hebben ze nog altijd, maar in de duinen wil het nog niet lukken en de betrouwbaarheid is nog altijd helemaal in orde.
Inderdaad.
Is zo'n grote pickup (lange wielbasis tov de Mitsubishi en VW; of is dit optisch bedrog?) wel de juiste keuze voor de duinen?
gwyllion
17-01-2005, 10:47
Originally posted by FIRE
Bekx uit de wedstrijd gezet!!!
Bekx is razend en vecht de beslissing aan.
Het is vooral de willekeur van de organisatie, die Bekx enorm boos maakt. ‘Nissan regelt onreglementair een motor en mag doorrijden. Kamaz krijgt onreglementaire assistentie en mag doorrijden. En mij pakken ze op onbenulligheden die met het sportieve verloop van de rally niets van doen hebben.’
http://www.rtl.nl/sport/dakar2005/components/nieuws/050117_hans_bekx.xml
Het is zeer erg dat ze een amateur team zo hard kloten door het reglement uiterst strikt na te lezen, terwijl ze zelf hun regeltjes aanpassen als het hen goed uitkomt.
gwyllion
17-01-2005, 13:14
De Mevius moet blijkbaar geopereerd worden omdat hij bij zijn crash 2 halswervels gebarsten zijn.
De Mévius opgenomen in ziekenhuis (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=7443) (pitstop.tv)
Thomaske
17-01-2005, 20:35
Maar je ziet ook dat de PickUp van DeMevius beter is in de duinen dan de officiele Nissans omdat de wielbasis gewoon hoger ligt. Of zit ik fout?
Mvg
gwyllion
17-01-2005, 22:06
Originally posted by Thomaske_GLPK
Maar je ziet ook dat de PickUp van DeMevius beter is in de duinen dan de officiele Nissans omdat de wielbasis gewoon hoger ligt. Of zit ik fout?
Grotere wielbasis klopt, maar ik weet niet goed of de oudere Pickup sneller is dan de nieuwe (betrouwbaarder in elk geval).
gwyllion
20-01-2005, 15:27
Reactie op www.hansbekxteamsport.nl
Wat is er precies gebeurd?
Ons beperkend tot de door de redactie van Truckstar Magazine ter plaatse geconstateerde feiten het volgende:
1.Direct na binnenkomst bij het parc fermé in Dakar op zaterdagmiddag worden de auto’s van Hans Bekx en Kabirov in het Parc Fermé gesommeerd.
2.De Kamaz mag binnen vijf minuten weer vertrekken
3.De DAF wordt grondig gecontroleerd en de keurmeesters constateren daarbij de volgende dingen:
De restrictor op de turbo (een ring met een gat erin van een voorgeschreven diameter) waarmee het vermogen van de motor bepaald wordt, is orde.
Alle reglementaire verzegelingen van het chassis, het motorblok en de turbo zijn in tact.
Daarnaast constateert de technische commissie het volgende:
De bumper van de auto is van kunststof in plaats van staal.
De ingaande buis van de intercooler vanaf de turbo (dus na de restrictor) is groter dan in het documentatieboek van de auto vermeld.
De commissie bevindt verder de veerbladen niet in orde. Die zouden maar acht centimeter breed mogen zijn en zijn volgens de commissie tien.
De auto moet in het parc fermé blijven staan.
De bemanning moet vervolgens voor de rallyleiding verschijnen om uitleg te geven.
Na twee uur komt de bemanning weer naar buiten met een document waarin staat dat de auto niet conform het reglement is en dus uit de race wordt gehaald. Hans mag niet starten bij het Lac Rose.
Algemeen directeur van Daf Nederland bemoeit zich ermee en gaat opnieuw naar de commissie. Hij weet voor elkaar te krijgen dat Hans wel mag starten. Maar hij mag niet langs het podium rijden.
Hans tekent protest aan waarop de commissie wil dat hij de veerpakketten, de intercooler en de bumper van de auto haalt als bewijslast voor de rechtszaak die later in Frankrijk gehouden zal worden.
De ploeg is vervolgens tot diep in de nacht bezig om de gevraagde onderdelen te leveren en te vervangen door reserve onderdelen die overigens exact hetzelfde zijn.
Hans start de volgende dag, en uiteindelijk als laatste toch over het podium rijden.
Zijn tweede plaats gaat naar de nummer drie in het klassement Sugawara. De Italiaan Vismara komt daardoor als derde op het podium waarvoor hij met vele uren achterstand op Bekx eerst kansloos was…
De fans roepen Hans tot moreel winnaar uit.
Vreemde gang van zaken.
De redactie van Truckstar Magazine die de voorbereidingen op de voet gevolgd heeft en de hele rally ter plaatse aanwezig was concludeert een aantal zaken:
Bij elke rally auto hoort een documentatie boek waarin tot het kleinste detail wordt vastgelegd hoe de auto gebouwd is en waaruit de technische keuringscommissie moet kunnen opmaken of de auto voldoet aan de homolegatie eisen. Het team van Bekx heeft zo’n boek waarin inderdaad tot in de kleinste details alles is vastgelegd. Doorgaans met foto’s extra gedocumenteerd. Zo ook bij Bekx.
De auto is voor de rally door de technische commissie in Nederland voorgekeurd. Daarvoor komen dan Franse Keurmeesters naar Nederland. De auto werd op een paar kleine punten na in orde bevonden. Intercooler en veerbladen zijn toen ook gecontroleerd en ook de bumper zat er toen al op.
Bij eigenlijke keuring in Barcelona wordt de auto opnieuw door de mangel gehaald. Ook hier is er volgens de commissie niets mis met intercooler, veerpaketten en de bumper.
Eerst op de een na laatste etappe komt er plotseling weer controle en valt de commissie over de genoemde zaken. Pikant detail daarbij is, dat de redactie van Truckstar zelf geconstateerd heeft dat tenminste in twee van de drie gevallen dezelfde keurmeester aanwezig was.
Over de intercooler
Deze is van een volkomen standaardtype zoals door de fabriek gemonteerd wordt bij alle 12,6 liter motoren. Met andere woorden: in alle DAF’s die meedoen aan de rally, zit dezelfde intercooler, er is geen andere. Technisch gezien maakt het ook niet uit hoe groot de inlaat van die cooler is. Al gebruik je een rioolpijp als verbinding tussen intercooler en turbo: de restrictor laat vanuit de turbo toch niet meer lucht door via de intercooler naar de motor. Daarom heet het ook restrictor.
In de eisen van de ASO staat de inrichting van het veersysteem vrij is zolang de lengte van de veerbladen niet groter is dan twee meter. En daar gaat het fout. De Dakar is namelijk een niet door de FIA goedgekeurde rally. De keurmeesters komen echter wel van de FIA. De FIA zelf hanteert op een aantal punten andere eisen dan de ASO. Met betrekking tot de veerpakketten schrijft de FIA weer voor dat de veerhanden origineel moeten zijn en dat de bladen niet breder mogen dan acht centimeter. Er wordt dus op onderdelen met twee verschillende keuringseisen gewerkt.
De originele bumper van de DAF CF 75/85 serie waarvan zowel de auto’s van De Rooij als die van Bekx zijn afgeleid, is van staal. Daar heeft de commissie een punt want de auto van Bekx is officieel niet gehomologeerd met een plastic versie. Echter bijna niemand gebruikt stalen bumpers in de rally. Het brengt je ook geen voordeel, je wint in de truckklasse niet plotseling een Dakar door een stuk plastic te vervangen. De redactie heeft ook vrij veel trucks zelfs zonder bumper zien rijden of met vreemde stangen eraan gemonteerd.
Bedankt voor het posten.
Het blijft een vreemde gang van zaken.
gwyllion
20-01-2005, 18:46
Originally posted by FIRE
Bedankt voor het posten.
Het blijft een vreemde gang van zaken.
Vooral het feit dat die buis naar de intercooler te groot was, wat totaal niks met het vermogen doet omdat er nog een restrictor op de turbo aanwezig is.
En dan het feit dat de bladveren te breed waren volgens de FIA reglementering die niet geldt voor Dakar (ASO reglementering).
Ik heb inderdaad op een aantal foto's gezien dat er trucks waren die zonder voorbumper reden. Dus een plastieken bumper afkeuren lijkt mij tamelijk belachelijk.
Dakar coureur Hans Bekx uit Veghel heeft zijn proces tegen de Dakar-organisatie niet voortgezet. Bekx werd na de enelaatste etappe van de rally van dit jaar gediskwalificeerd, nadat zijn truck illigaal werd bevonden.
Volledige artikel: http://www.f1finish.com/news.php?id=1776&lg=dutch
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.