PDA

View Full Version : Dakar, de critici


Raceboy
14-01-2005, 13:11
Op http://www.novatv.nl/ vind je een reportage van nova over de dakar. Wat mij opvalt is dat de tegenstanders het wel lastig hebben met het bedenken van tegenargumenten. Er zit er eigenlijkg eeneen tussen die ik niet meteen kan weerleggen.



Dakar Rally vergt uiterste van deelnemers en landen

Zondag is de finish, van de 27ste editie van de Dakar Rally. De race is volgens de organisatie korter, intenser en gevarieerder dan voorgaande edities
.
Twee doden zijn er dit keer gevallen: maandag de Spaanse motorcoureur Manuel Perez en gisteren de tweevoudig Dakar-winnaar Fabrizio Meoni. De rally is niet alleen gevaarlijk voor de deelnemers, maar is ook zeer schadelijk voor de landen waar de voertuigen doorheen razen: vooral arme woestijnstaten met een zwakke infrastructuur.

In NOVA gaan Peter R. de Vries en zijn coureur Evert Kroon - die de rally voor het eerst reden, maar vrijdag uitvielen - in debat met Michel van Hulten, die in Mali de race jarenlang voorbij zag trekken.

Mark
14-01-2005, 13:37
Godszijdank heeft Peter R. de Vries dit jaar meegedaan. De schrik van Justitie en Politie in Nederland. Geweldige programma's zijn dat altijd...........en vooral, Peter kan goed praten.

Die bewuste Nova uitzending heb ik afgelopen woensdag gezien, prachtig hoe Peter die groene sul onder de tafel schoffelde. Die groene sul begon daar verhalen te vertellen die wellicht waar zijn maar wel van 25 jaar geleden. Zeer zeker geen maatstaf voor hoe de Dakar nu wordt georganiseerd. Die groene wist niets eens dat er snelheidsbeperkingen waren in de dorpjes e.d.

Discussie was een prachtige overwinning voor Peter, die groen lag zwaar K.O. in de touwen :D

Mark
14-01-2005, 13:55
ai........maar dit nieuws werkt niet lekker mee :(

Servicetruck Dakar Rally rijdt meisje dood

Een servicetruck die dienst deed in Parijs - Dakar heeft donderdag in Senegal op 160 kilometer van Dakar een 5-jarig meisje doodgereden. De servicetruck had eerder deze week de rally al verlaten.

Met het overlijden van het kind komt het aantal doden dat verband houdt met deze editie van Parijs- Dakar op vijf. Eerder overleden vier motorcoureurs (twee deelnemers en twee toeschouwers). De twee toeschouwers vonden de dood bij een ongeval, afgelopen woensdag. Het waren twee Belgische motorrijders, die niet meededen aan de rally. Ook zij lieten het leven bij een aanrijding met een vrachtwagen. http://frontpage.fok.nl


Als er kinderen bij betrokken zijn dan blijven er nog maar weinig argumenten over voor de de pro-Dakar mensen.

Raceboy
14-01-2005, 14:05
KIjk die motorrijders hebben niets met de Dakar te maken. Zij zaten in Senegal de dakar niet. Het waren mensen die naar de aankomst vand e dakar gingen zien. Dat meisje gistern liep naar het schijnt onder een de vrachtwagen aan een benzinestation. Droevig, maar dus ook een gewoon alledaags verkeersongeval.

kartboyke
14-01-2005, 14:55
Originally posted by Mark
Godszijdank heeft Peter R. de Vries dit jaar meegedaan. De schrik van Justitie en Politie in Nederland. Geweldige programma's zijn dat altijd...........en vooral, Peter kan goed praten.

Die bewuste Nova uitzending heb ik afgelopen woensdag gezien, prachtig hoe Peter die groene sul onder de tafel schoffelde. Die groene sul begon daar verhalen te vertellen die wellicht waar zijn maar wel van 25 jaar geleden. Zeer zeker geen maatstaf voor hoe de Dakar nu wordt georganiseerd. Die groene wist niets eens dat er snelheidsbeperkingen waren in de dorpjes e.d.

Discussie was een prachtige overwinning voor Peter, die groen lag zwaar K.O. in de touwen :D

Ik heb dit ook gezien, ik heb echt dubbel gelegen van het lachen met de argumenten van die Van hulten.
Die kwam af met dingen die in de verste verte niks te maken hadden met dakar ( de ontvoering van jaaaaaaaaaaaaren geleden ve. britse jongen en voor hem op te sporen het geld van de regering werd voor gebruikt) of zelfs met een auto( buiten misschien dan dat die zoon ve. britse minister ontvoerd was in een auto :D)

Zelfs mijn vriendin lag toe van het lachen en die kent dan nog niet veel van autosport :D

FIRE
14-01-2005, 21:50
Originally posted by Mark
Godszijdank heeft Peter R. de Vries dit jaar meegedaan. De schrik van Justitie en Politie in Nederland. Geweldige programma's zijn dat altijd...........en vooral, Peter kan goed praten.

Die bewuste Nova uitzending heb ik afgelopen woensdag gezien, prachtig hoe Peter die groene sul onder de tafel schoffelde. Die groene sul begon daar verhalen te vertellen die wellicht waar zijn maar wel van 25 jaar geleden. Zeer zeker geen maatstaf voor hoe de Dakar nu wordt georganiseerd. Die groene wist niets eens dat er snelheidsbeperkingen waren in de dorpjes e.d.

Discussie was een prachtige overwinning voor Peter, die groen lag zwaar K.O. in de touwen :D


Ik zag op teletekst dat deze discussie zou plaatsvinden en verheugde me al op de Peter Rrrrrrr de Vries. Zoals ik al verwachtte bleef er (naar mijn mening) weining over van de argumenten van die links-groene rakker Van Hulten. Niet dat er geen kanttekeningen bij de rally gezet kunnen worden. De gevaren/risico's voor de deelnemers wil ik hier buiten beschouwing laten want zij kiezen er zelf voor om deel te nemen.

Die Van Hulten refereerde aan zijn eigen ervaringen van 25 jaar terug. Echter de wilde en amateuristische rally van toen kan men niet meer vergelijken met de rally van nu (al zijn de belissingen van de Franse organisatie soms dubieus, zie het geval Kabirov ;)). Een belangrijk argument van hem was dat de lokale bevolking niet op de rally zit te wachten. Dit betwijfel ik ten zeerste, al zullen er natuurlijk altijd mensen zijn die tegen zijn (lokale medicijnman die wijst op de duivelse krachten van de westerse racemonsters ;)). Volgens mij moet je het vergelijken met de Tour de France (toevallig beide georganiseerd door ASO). Als deze "fiets rally" door Franse, Belgische of Nederlandse dorpen komt gaat de lokale bevolking ook massaal langs de kant van de weg kijken. Als ik de beelden zie dan krijg ik de indruk dat de Senegalezen, Malinezen, enz dat ook doen. Bovendien denk ik dat diegene die vlakbij een bivak wonen de kans hebben om een extra zakcent te verdienen.

Van Hulten kwam ook met het argument dat de lokale machthebbers al weken voor de rally de verkoop van benzine verbieden om deze vervolgens tegen hoge westerse prijzen te verkopen aan de deelnemers. Dus volgens hem kan de lokale bevolking geen benzine kopen of tegen een prijs die ze niet kunnen betalen. Of dit realiteit is kan ik niet beoordelen. Wat me wel lijkt is dat de Dakar organisatie zelf voor brandstof zorgt, men wil natuurlijk geen risico lopen dat de benzine op is. Hoorde dat de Nederlandse equipe Olde Scheper/Karsmakers gratis benzine had gekregen van miliairen. Karsmakers wilde hen bedanken door een petje te geven. De militairen namen dit pas aan na er voor betaald te hebben. En dan zeggen ze soms dat het een en al corruptie is in dat "soort" landen.

Naast het verzorgen van gewonde deelnemers bied het medische team ook hulp aan de lokale bevolking. Daarnaast zijn er ook teams die lokale projecten steunen. Bijvoorbeeld door het storten van een geldbedrag voor iedere gereden kilometer. Dus er wordt wel degelijk aan de lokale bevolking gedacht. Al zal dit, eerlijk is eerlijk, wel mimimaal zijn.

Daarnaast kwam Van Hulten met het argument dat de natuur beschadigd wordt, iets wat volgens mij ook wel meevalt. Als de route door echte woestijn loopt is er helemaal geen schade. Bij de eerst volgende zandstorm is er niks meer van de bandensporen te zien. Als de route door de meer bewoonde wereld loopt (aan het begin en einde van de rally), dan wordt er waarschijnlijk wel wat schade aangericht. Al is die denk ik relatief klein omdat men dan vaak over bestaande paden rijdt en dus geen "irigatie dammetjes" beschadigd zoals meneer Van Hulten zei. De paden worden natuurlijk wel uitgereden door de vele jeeps en trucks, maar of dit echt schadelijk of erg is betwijfel ik.

De enige kanttekening die naar mijn gezet moet worden is het gevaar voor de lokale bevolking. Ieder jaar hoor je weer over ongevallen tussen deelnemers en lokale bevolking. Dit punt is volgens mij het enige wat het voortbestaan van de rally in de weg kan staan. Ik denk overigens wel dat met de controle op snelheid via GPS een goede stap gezet is. De organisatie zal dit wel streng moeten controleren en bestraffen. Dus geldstraffen voor amateurs en flinke tijdstraffen voor fabrieksteams (tijdsverlies is voor hen schadelijker dan een paar Euro's moeten betalen). Bij ernstige overtredingen of meerdere overtredingen moeten deelnemers gediskwalificeerd worden. Maar veiligheid zal altijd een kritisch punt blijven. En ook een sterk argument van tegenstanders (zie bv commentaar op rallies in Belgie).

Tot slot, waarom zou de Dakar rally niet mogen terwijl men wel ieder jaar naar een luxueus hotel/appartement gaat in Thailand, Indonesie, Marocco, enzovoort?