PDA

View Full Version : Vw Fun Cup 2005


Maarten
22-01-2005, 18:39
Beste autosportfanaten,

in 2005 plannen wij wederom een seizoentje fun cup met onze éénzitter en tweezitter
in een andere thread kreeg ik de vraag om eens een idee te geven van wat de fun cup juist omvat en kost!

heel éénvoudig komt het neer op: veel racen tegen een relatief budget, maar door het vele racen komt de fun cup neer op een zeer voordelige kost/raceuur

je kan zoals bij iedere vorm van racen het gebeuren aanpakken op verschillende manieren. Je kan het puur amateuristisch doen of super competitief.

Ik zal er hier vanuitgaan dat je racet voor je plezier maar wel competitief wil zijn. Een seizoens kostprijs is uiteraard afhankelijk van wat je kapot rijdt, hoe je je preparatie doet/laat doen, enz

Je moet rekenen dat een funcup kopen je een 20 000 euro kost (tweedehands maar wel geprepareerd voor een seizoen), inschrijving kost om en bij de 10 000 euro voor alle races van het kampioenschap waarin je wilt rijden. Daarnaast kan je indien je niet veel kapot rijdt en niet té veel kosten hebt wb preparatie (vervangen stukken/loon mechaniekers), crashes, catering en extra's, transport, benzine rondkomen met nog eens 15 000euro.
Dus indien je een wagen hebt en die is afgeschreven of extern gefinancierd, kan je met 25 000 euro toekomen. Dit is een bedrag waarbij je moet uitgaan van een vertrek met geprepareerde wagen, geen motorrevisie nodig, alleen een revisie van boite voor 25uren, 1xper jaar nieuwe schijven, 1 nieuw setje remblokken per race (oude herbruiken voor trainingen), geen extra testdagen (niet nodig want al veel vrije training in de georganiseerde weekends), geen hotels nemen, maar simpel met caravan en evt mobilhome of zelfs tent ;) op weekend trekken, ...

Natuurlijk om op veilig te spelen en niet constant te moeten besparen kan je rekenen op 30 000 euro op een seizoen per wagen (zonder mega crashes uiteraard!)

Ok dit is nog altijd veel geld, maar wat krijg je ervoor terug? cf 2004
- 6uren race franco + 3u training en kwali
- 12uren race magny cours + 3tal uur training en kwali
- 25uren race franco + 3u30 training en kwali
- 5uren zolder + 2u training
- 6uren franco + 2u30 training

dit betekent puur 54uur racen + 11uren training en kwali's
eten in cateringtent gedurende race voor 9 personen

dit kan je verdelen tussen het aantal piloten: gaande van 2 tot 8! neem een gemiddelde van drie piloten, komt het beste uit met de stints in de korte races (ik bedoel dus 5 a 6 uren).Een éénvoudige deling geeft dan 18uur racen per seizoen. Welk kampioenschap doet dit na met maar vijf races?

de verhouding prijs/racetijd lijkt mij vooralsnog onklopbaar
Je mag ook niet denken dat fun cup amateuristisch is en niet echt tot racen behoort. Iedere mechanieker met race ervaring kan zien dat deze wagentjes volgens de pure racefilosofie zijn opgebouwd, cf dubois. En alle ervaren piloten hebben al bevestigd dat deze wagens puur raceplezier zijn, ook enkele paddockers kunnen hier over meepraten ;)

Thomaske
24-01-2005, 20:30
Kijk maar naar oa Fred Bouvy, Sylvie Delcour en nog andere. Deze hebben gewoon genoten van deze wagen als ze erin reden en doen het nog steeds.

Mvg