Log in

View Full Version : Ardenne Bleue Rally - 26 & 27 februari 2005


S-F
25-01-2005, 20:28
Op de volgende link vind je info over de
"Ardenne Bleue Rally".

http://www.rmu.be/asp/News.asp?id=67

Mr.Dallara
25-01-2005, 20:40
Bernard Munster zou met een Subaru Impreza WRC anno 2002 naar Spa komen! :) :cool: (bron: pitstop.tv)

suuuuuuuupper nieuws, ze hebben dan al direct een serieuze publiekstrekker voor de eerste editie van de "nieuwe" rally.

Is het verbod van WRC's in EK manches dan in 2005 opgeheven? :)
of is de Ardenne Bleue Rally gewoonweg nog geen EK proef in 2005?

Autofan
25-01-2005, 20:46
Originally posted by Mr.Dallara
Is het verbod van WRC's in EK manches dan in 2005 opgeheven? :)
of is de Ardenne Bleue Rally gewoonweg nog geen EK proef in 2005?

In de Boucles de Spa 2004 konden ook WRC's starten (zie Tsjoen, Wevers met de Corolla en Radoux met de Escort). Spa had 'maar' een coëfficiënt 5, terwijl Ieper (coefficiënt 20) en de Condroz (coëfficiënt 10) wel voor het EK tellen. De Ardenne Bleue telt niet mee voor het EK rally ;)

Mr.Dallara
25-01-2005, 20:55
Ok, bedankt voor deze toelichting!

Zijn dan al de andere BK rally's op Ieper en de condroz na coefficiënt 5 rally's??

Ik dacht zeker dat Boucle de Spa of nu de Ardenne Blue ook een coefficiënt 10 had, maar dan komt de uitstraling en de bekendheid van de rally dus volledig door de mooie KP's en de steeds grote kans op sneeuw... (en vroeger dus ook door het stuk onverhand dat er was)

Autofan
25-01-2005, 22:29
Originally posted by Mr.Dallara

Zijn dan al de andere BK rally's op Ieper en de condroz na coefficiënt 5 rally's??


Dit zou ik je niet kunnen zeggen, maar ik verwijs je graag door naar de rallykenners hier op het forum ;)

Juha
26-01-2005, 15:02
Originally posted by Mr.Dallara
Ok, bedankt voor deze toelichting!

Zijn dan al de andere BK rally's op Ieper en de condroz na coefficiënt 5 rally's??

Vroeger wel: Circuits des Ardennes, Bianchi, Haspengouw (de oude versie) en de Omloop van Vlaanderen waren ooit EK-wedstrijden.

kartmonster
27-01-2005, 14:30
is er al iet meer geweten over de verschillende kp's?

S-F
27-01-2005, 21:12
Hier vind je vanaf heden info over de raly.

http://www.turbomagazine.be/ArdenneBleue/Frames.htm

Pascal
28-01-2005, 01:27
Volgens Turbo Magazine N° 130 bestaat de rally uit twee wedsttrijddagen met identieke omlopen waarvan 2 op Francorchamps. 1 ervan concentreerd zich op de Raidillion en de andere op de nieuwe Busstop.

Verder nog enkele deelnemers :

Larry Cols ???
Daisy Cols - Mitsubishi
Vande - Citroen Saxo Kitcar
Munster - Subaru Impreza
Bouche - Renault Clio S1600
Porsche GT 3 Road Challenge - vedette.

C2 Challenge

C U

Guido
30-01-2005, 15:40
In de eerste press release wordt het tipje nog wat verder opgelicht.

Gr.A + WRC
- Munster: Subaru Impreza WRC 2002
- Tsjoen: Corolla WRC (?)
- Snijers: Fabia WRC (? -> budget)
- Cols: Mitsu Lancer EVO8 (Gr.A) of Impreza

S1600
- Bouche: Clio S1600
- Vande: Saxo Kitcar

Gr.N
- Bob Colsoul: Mitsu EVO 8 Gr.N
- Daisy Cols (?)

RACB Rally Cup (ex C2 Challenge)
-> Nadat Citroën de handdoek gooide ivm de C2 Challenge, heeft de RACB die initiatief opgezet. De RACB Rally Cup staat enkel open voor C2's. Mooi initiatief, want anders hadden de meeste C2 deelnemers van het eerste uur, wellicht hun centen in het niets zien verdwijnen.

Porsche 911GT3 Road Challenge
- Eens benieuwd wie die vedette gaat zijn.

PR Communiqué 1. (http://www.turbomagazine.be/ArdenneBleue/PDF/communique1.pdf)

Inschrijvingen worden gesloten op 12-feb als ik me niet vergis, maar het ziet er wel al leuk uit.

RTBF is officiële partner en zal op zaterdag een 26 minuten durend verslag brengen, dat op zondag in een geactualiseerde versie wordt heruitgezonden.

Info voor alle Thomaskes hier op het forum: :D
- 5 euro per kp
- 10 euro voor als je enkel op het circuit gaat kijken
- 15 euro geeft je toegang tot alle kp's
- 20 euro voor hetzelfde als 15 euro met wat extra's
te verkrijgen in Verviers aan het podium of aan de ingang Ster op het circuit.

Meer info over de spéciales enz. ongetijwfeld later. :)

Mr.Dallara
30-01-2005, 17:18
Originally posted by Huudo

- Snijers: Fabia WRC (? -> budget)


Iemand enig idee van welk team dat Snijers mogelijk een Fabia WRC gaar huren?? Ik hoop echt dat dit zal doorgaan, ik vind het een schitterende wagen. En als er dan nog eens Snijers in zou rijden kan het alleen maar mooier worden! :)


Ik heb net op een ander forum wat meer uitleg gevonden:
Het zou hem gaan om één van de twee door het Ierse DMG aangekochte Fabia's WRC. Het zijn ex fabrieks wagens, Snijers zou voorbije donderdag de wagen getest hebben in Ierland.

EDIT: meer nieuws over de Fabia WRC


Na wat de googelen heb ik nog wat meer info gevonden over de Fabia WRC('s) van McGarrity's (en Snijers z'n test):
- www.rallye-magazin.de (http://www.rallye-magazin.de/index.php?PHPSESSID=e3feabf238654a65b511826004c9ca 42&newsID=6337&view=news_detail)
- www.irish-rallying.com (http://www.irish-rallying.com/article.php?article_id=050127/193012) (foto's van de test)
- www.roydempster.com (http://www.roydempster.com/album.asp?AlbumID=377&Offset=0) (nog meer foto's van de test)

http://www.roydempster.com/photos/Fabia%20WRC%20001.jpg


EDIT: nog meer info over de Fabia WRC van DMG

The Interceptor
30-01-2005, 20:45
Dat ziet er al veelbelovend uit, ik zou die Fabia WRC ook wel eens aan het werk willen zien!
15 euro voor alle KP's vind ik ook goed meevallen, denk wel dat ge er mij de zaterdag kunt aantreffen! :D

The Interceptor
01-02-2005, 21:03
Er is weer een WRC meer ingeschreven voor de Ardenne Bleue:
Casier zal er aantreden in de tweede Corolla WRC van Future World. Vergokan, eerst zouden ze geen BK meer sponsoren, nu zetten ze al twee wagens in :applaus:

Verder staat er ook op www.pitstoptv.be nog een berichtje over Patrick Snijers die dus nog budget zoekt voor de Fabia WRC, wel jammer dan Skoda Belgium niet kan (of wil?) investeren :( Hopelijk krijgt hij de deal nog rond!

Guido
02-02-2005, 11:30
Het wordt langzaam maar zeker een interessant veld. Dat Skoda België niet bijspringt, lijkt me niet meer dan logisch. Het gaat immers om een puur privé initiatief.

Ik vraag me trouwens af of die Ier dezelfde man is als de Ier, die de blauwe Kronos 206 WRC in bezit heeft en waarmee Freddy evt. aan de wintercup had deelgenomen.

Juha
02-02-2005, 13:46
Nee, die met de Peugeot is George Tracey, die heeft maar één WRC.

Derek McGarrity heeft een dozijn wagens staan, Fabia, Impreza, Lancer, Escort, Focus, Corolla,... alles is al gepasseerd.

Mr.Dallara
03-02-2005, 19:30
Volgens een bericht op pitstop.tv (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=7586) zouden er meer foto's te vinden zijn op de site van Snijers (http://www.patricksnijers.com/main.htm).

Maar na heel de site aftezoeken heb ik nog steeds geen fabia wrc gezien :mad: . Slaap ik nu zo hard? of zie ik gewoonweg niet goed? Vinden jullie de foto's van z'n test? geef aub dan eens url, of post de foto's hier...

Thomaske
03-02-2005, 19:32
Ik vond ze deze morgen ook niet en ik dacht echt dat ik nog in een diepe slaap zat. Maar nu vind jij ze ook niet. Dan mogen ze toch eens zeggen waardat ze precies staan hoor.

Mvg

Clubby1275
03-02-2005, 19:33
Ik heb ze gevonden :p gewoon op 2005 klikken

Clubby1275
03-02-2005, 19:34
ow sry, op Home klikken

Mr.Dallara
03-02-2005, 19:48
Originally posted by Clubby1275
ow sry, op Home klikken

Ok bedankt! Wel serieus verstopt die nieuws pagina op z'n site...

Wel mooie foto's, dit is écht TOP materiaal, dat zie je zo dat het nog een zeer jonge ex fabrieks wrc is!

Mr.Dallara
05-02-2005, 21:35
Op www.wrcplace.be.tf staat momenteel een voorlopige deelnemers lijst.

Verder nog dit nieuws:

- Tim van Parijs zal met een Mitsu 6,5 zeker deelnemen aan 4 maches van het BK, ik veronderstel dat hij met dit wapen er ook wel zal bij zijn in Spa
- Cedric van Hees zal waarschijnlijk de Subaru Imprezza group A van Munster huren. Hij zou er mee starten binnen 3 weken in Spa.
- Bernard Servais (die in 2004 in de C2 Challenge actief was) zou dit jaar de Citroen competie ruilen voor de Posche GT3 Challenge.

Weet er eigenlijk iemand hoeveel Posche's er nu bij Future World eingelijk rally klaar staan?? Kwestie van te weten wat er ons te wachten staat, want er word echt niets nieuws gelost over welke piloten en hoeveel wagens er nu in de Porsche GT3 Challenge van start gaan in Spa.

Guido
06-02-2005, 14:46
Bij Future World bouwt men momenteel hard om de eerste GT3 klaar te krijgen tegen de Ardenne Bleue. Een 2de zou begin deze maand toekomen voor opbouw.

Marc Duez heeft nog testen gedaan in Frankrijk en Spanje. Als de eerste auto tijdig klaar is, zal die in de Ardenne Bleue bestuurd worden door Luc Dewinter met John Muth aan zijn zijde.

Ook te lezen in Autonews (http://www.autonews-magazine.com) . ;)

Guido
07-02-2005, 15:03
Ondertussen staat er al een deelnemerslijst op de site. Aangezien de inschrijvinge nog lopen tem de 12de, zal deze wellicht nog ge-üpdate worden.

Gr. A8:
Tsjoen/Chevallier : Toyota Corolla WRC
Casier/Heyndrickx : Toyota Corolla WRC
Schmelcher/Laudus: Ford Escort Cosworth
Van Parijs/Peyskens: Mitsu Evo6,5
Deferm/Joachim: Subaru Impreza
Debackere/Smets: Toyota Celica

Gr. A7:
Gonthier/Collin: Peugeot 205
Vanhees/Smeets: Ford Focus
Roosen/Roosen: MG ZR
Hanegreefs/Hanegreefs: Peugeot 307 GTI
Schroeder/Arend: Nissan Almera GTI
Kevers/Lagnaeux: VW Golf Kit Car

Wordt ongetwijfeld nog verder aangevuld.

http://www.turbomagazine.be/ArdenneBleue/

Mr.Dallara
07-02-2005, 16:43
Originally posted by Huudo
Bij Future World bouwt men momenteel hard om de eerste GT3 klaar te krijgen tegen de Ardenne Bleue. Een 2de zou begin deze maand toekomen voor opbouw.


De eerste GT3 klaar te krijgen?? De eerste is toch al maanden af, er zijn zelfs al enkele rally's mee gereden in 2004 (o.a. de haspenhouw)...

Ik veronderstel (en hoop) dat je bedoel dat ze aan een tweede volop bezig zijn om klaar te krijgen voor de Ardenne Bleue.

Die 2e die je dan zegt die begin deze maand zal toekomen voor opbouw, dat is dan de derde veronderstel ik? En bedoel begin februari, wanneer de 3e porsche geleverd word? De 3e zullen we dan normaal gezien wel niet zien in Spa, aangezien de opbouw tijd te kort zal zijn... :mad:

Toch wel weer een mislukt opzet precies deze Posche GT3 Challenge, hoe kan je nu spreken van een kampioenschap :rolleyes: er zijn twee wagens aan de start van de 1e rally... Ik ben alvast benieuwd hoe het verder gaat evolueren in 2005 met het aantal Porschen, maar momenteel mag het wel een flop genoemd worden... :mad:

Guido
07-02-2005, 17:20
Originally posted by Mr.Dallara
...
Toch wel weer een mislukt opzet precies deze Posche GT3 Challenge, hoe kan je nu spreken van een kampioenschap :rolleyes: er zijn twee wagens aan de start van de 1e rally... Ik ben alvast benieuwd hoe het verder gaat evolueren in 2005 met het aantal Porschen, maar momenteel mag het wel een flop genoemd worden... :mad:

Als ik zeg de eerste, dan is dat niet de 2de. :rolleyes:
Het model vorig jaar was, vermoed ik, een soort promotiemodel. Nu zijn ze dus bezig aan de eerste échte GT3, die zal kunnen verkocht/verhuurd worden - tenzij gij meer weet dan de geschreven vakpers natuurlijk. ;)

Waarom zou het een mislukt project zijn? Zijn we weer jeudig ongeduldig, nee toch? :D :D Het project heeft zeker tijd nodig om te groeien en beter stap voor stap, dan breekt het lijntje niet, dan alles in 1 keer pats boem en dan niet kunnen volgen met service, support enz. met alle desastreuze gevolgen van dien.

Give it some time. ;)

Mr.Dallara
07-02-2005, 17:42
Originally posted by Huudo
Als ik zeg de eerste, dan is dat niet de 2de. :rolleyes:
Het model vorig jaar was, vermoed ik, een soort promotiemodel. Nu zijn ze dus bezig aan de eerste échte GT3, die zal kunnen verkocht/verhuurd worden - tenzij gij meer weet dan de geschreven vakpers natuurlijk. ;)


Ik stelde alleen maar de vraag hé ;) (als dat ook niet meer mag?)
Toch wel straf dat ze die "oude" promotie/test Posche van 2004 gewoonweg niet updaten.
Hopelijk word de "oude" gele Porsche dan nog ingezet buiten de Posche GT3 Challenge (desnoods privé, zonder Future world), want het zou triest zijn moest een wagen van een concept als deze onder het stof gaan verdwijnen.

Guido
07-02-2005, 17:47
Originally posted by Mr.Dallara
Ik stelde alleen maar de vraag hé ;) (als dat ook niet meer mag?)

Tuurlijk wel :) :D

Originally posted by Mr.Dallara

Toch wel straf dat ze die "oude" promotie/test Posche van 2004 gewoonweg niet updaten.
Hopelijk word de "oude" gele Porsche dan nog ingezet buiten de Posche GT3 Challenge (desnoods privé, zonder Future world), want het zou triest zijn moest een wagen van een concept als deze onder het stof gaan verdwijnen.

Idd, klinkt wel raar, maar 'k heb er ook geen idee van hoe dat de overeenkomst is tss. Future World en Porsche. We zullen het hen in Spa eens gaan vragen. ;)

gwyllion
08-02-2005, 14:05
De "oude" promotie/test Porsche van 2004 was gebaseerd op een 996 chassis. Die worden niet meer gemaakt omdat de 911 van tegenwoordig een 997 is (terug o.a. mooie ronde koplampen).

Guido
10-02-2005, 11:58
Voor de eerste échte rally met de GT3 waren ze blijkbaar op zoek naar een vedette. Het wordt dus niet Luc Dewinter, maar wel Marc Duez/John Muth die de Porsche gaan besturen.

Updateje:
Gr. A8:
Tsjoen/Chevallier : Toyota Corolla WRC
Casier/Heyndrickx : Toyota Corolla WRC
Schmelcher/Laudus: Ford Escort Cosworth
Van Parijs/Peyskens: Mitsu Evo6,5
Deferm/Joachim: Subaru Impreza
Debackere/Smets: Toyota Celica
Cols/Filip Goddé: Subaru Impreza Gr.A
Munster/Leyh : Subaru Impreza WRC 2002

Gr. A7:
Gonthier/Collin: Peugeot 205
Vanhees/Smeets: Ford Focus
Roosen/Roosen: MG ZR
Hanegreefs/Hanegreefs: Peugeot 306 GTI
Schroeder/Arend: Nissan Almera GTI
Kevers/Lagnaeux: VW Golf Kit Car

Ook de timing met de verschillende speciales staat nu on-line.

http://www.turbomagazine.be/ArdenneBleue/

Guido
16-02-2005, 23:56
Al enkele dagen bekend, Bernard Munster zal aantreden met een Impreza WRC 2002! Very nice :D

Echter, de inschrijvingen zijn afgesloten sedert 12-feb en geen spoor van een Skoda en Snijers op de inschrijvingslijst. Is dus niet gelukt voor deze rally. Misschien voor de volgende?

Clubby1275
20-02-2005, 16:56
Larry Cols gaat meedoen met de BMA-Subaru van Bernard Munster. (Zie Pitstoptv)

Guido
20-02-2005, 18:17
Originally posted by Clubby1275
Larry Cols gaat meedoen met de BMA-Subaru van Bernard Munster. (Zie Pitstoptv)

Omdat Cedric Verhees met bugetproblemen zit.

Lijstje aangepast.

Gaat wat worden: Tsjoen, Casier en Münster met WRC gerief en Cols in een dikke Gr.A. Nice. :)

Thomaske
20-02-2005, 21:52
Colsoul was gisteren gaan testen met zijn wagens en ze konden maar één ding zeggen en dat was dat je er gewoon niet kon rijden omdat het gewoon één ijs was.

Hup met de spijkerbanden! Maar waar ga je deze halen in België?

Mvg

The Interceptor
20-02-2005, 23:04
Als de weersomstandigheden zo blijven, kom ik misschien toch nog af, had alleen graag Snijers nog zien starten :(
Nog eens proberen pa te overtuigen, want de startlijst is toch nog in orde hoor!

Raceboy
21-02-2005, 13:57
Originally posted by Mr.Dallara
De eerste GT3 klaar te krijgen?? De eerste is toch al maanden af, er zijn zelfs al enkele rally's mee gereden in 2004 (o.a. de haspenhouw)...

Ik veronderstel (en hoop) dat je bedoel dat ze aan een tweede volop bezig zijn om klaar te krijgen voor de Ardenne Bleue.


Die wagen van vorige jaar was een testwagen. Er waren nog veel problemen met de radiator enzo. Eerst iets betrouwbaars maken, dan meerdere maken lijkt me de juiste instelling.

Raceboy
21-02-2005, 13:59
Originally posted by Huudo
Voor de eerste échte rally met de GT3 waren ze blijkbaar op zoek naar een vedette. Het wordt dus niet Luc Dewinter, maar wel Marc Duez/John Muth die de Porsche gaan besturen.


Heeft niet echt iets te maken met vedette of niet. De wagen is nog wat omgebouwd. veranderingen aan de radiator enzo. Daarmee dat ze Duez (die het beste kan vergelijken met vorige jaar) mag starten.

Bart.Vandecavey
21-02-2005, 20:45
Originally posted by Thomaske_GLPK

Hup met de spijkerbanden! Maar waar ga je deze halen in België?

Mvg

We hebben er hier anders liggen... Bij die Mercedes die te koop staat krijg je ze er gratis bij...

Thomaske
22-02-2005, 10:21
Is er iemand afgelopen weekend gaan kijken naar de testen?

Mvg

Geert Grooten
22-02-2005, 10:50
De officiele verkenningen waren een ramp ..
Vanwege de sneeuw en vanwege de toeristen die aan het langlaufen waren !
Zelfs op de nieuwe kp in Theux was een wandeltocht ingericht in omgekeerde richting van wat wij moesten verkennen ...

Thomaske
22-02-2005, 11:29
Met welke wagen reden jullie?

Mvg

Geert Grooten
22-02-2005, 11:35
Een jeep 4x4
De meeste die er geen hadden zijn huiswaarts moeten keren en de Roosen broers gingen al de gracht in ...

Mr.Dallara
23-02-2005, 21:06
Intussen zijn we kort aan het naderen op de Ardenne Bleue, en het ziet er schitterend uit qua sneeuw!!! :) :cool:

Op deze site (http://www.wirtzfeld.be/) kan je een webcam zien foto's die frequent worden geupdate van Wirtzfeld, een dorp in de streek van Spa.

Ik zie daar ook een foto van een kleine weg waar een pak sneeuw opligt, niks geruimt... (een laag van mss wel 20cm plat gereden sneeuw... :cool: )

Zie je daar al Munster met z'n Subaru WRC over rijden...? zaaaaaaaaalig word het komend weekend... :crazy: Ik denk dat dit al makelijk 10jaar geleden is dat we zoiets hebben meegemaakt in België. Het word een rally à la Rally van Monaco, met sneeuw en veel ijsplekken denk ik.

Ik denk dat de N wegen wel mooi proper zijn (op veraderlijke ijsplekken na) maar ik veronderstel dat de meeste KP kilometers zullen zijn over deftig besneeuwde wegen??
Of is het merendeel sneeuw vrij gemaakt?

Met wat gaat Snijers nu rijden komend weekend?

Geert Grooten
24-02-2005, 19:57
forfait Deferm ...

Mr.Dallara
24-02-2005, 22:04
Ondertussen zijn we de rally kort aan het naderen, de sneeuw ligt er nog steeds, zelfs geen beetje... :)

De toppers hebben deze week hun wapens al eens gaan testen:

Munster en Cols (http://www.turbomagazine.be/nldes_infos.asp?id=1094&back=1)

http://www.turbomagazine.be/images/photosite/IMG_0022.JPG



Tsjoen en Casier (http://www.media-sport.be/site/motor/saison%202005/casiertest/casiervanparijs.htm)

http://www.media-sport.be/site/motor/saison%202005/casiertest/essai-casier-vanparijs-msd-jfm%20(19).jpg


Heerlijk die WRC power in de sneeuw! :cool:


Zijn de forfait(s) van hierboven gevolg vd sneeuw?? Of het ontbreken van sneeuw/ nagel banden??

Zoude nagelbanden nodig zijn? Ik denk dat dit niet haalbaar zal zijn met KP's zonder of met amper sneeuw...

Guido
24-02-2005, 22:48
Snijers heeft geen wagen, remember (Skoda project) en aan de banden zal het wel niet liggen. 't is zeker niet de eerste keer dat er sneeuw ligt tijdens de Boucle, ahum Ardenne Bleue, alhoewel het eerder uitzondering is. Herinner me nog de overwinning van ene Probst in een Sierra 4x4 Gr.A, denk dat het '86 was - ook met sneeuw.

Het zou wel eens een verassende uitslag/slagveld kunnen worden.

vanni
24-02-2005, 23:15
Die Sierra was een Gr.N mijn beste Huudo ;)
En dat was idd in 1986

Guido
24-02-2005, 23:22
Originally posted by vanni
Die Sierra was een Gr.N mijn beste Huudo ;)
En dat was idd in 1986

Idd dat was het een Gr.N - geheugen wordt wat ouder, daarom dat ik niet meedoe aan kwissen, maar ze prezenteer. :D :D

Was dat jaar overigens de eerste wedstrijd van een RS200 in België, of had dat moeten worden, maar wegens technische problemen denk ik, ging dat toen niet door. Maar goed we wijken af... :)

Pascal
25-02-2005, 04:58
Originally posted by Mr.Dallara
Zoude nagelbanden nodig zijn? Ik denk dat dit niet haalbaar zal zijn met KP's zonder of met amper sneeuw...

Ik denk dat nagelbanden enkel worden gebruikt op ijs en op sneeuw M&S of dergelijke worden gebruikt. Bovendien is het al zoals je aankaart een mixt. Niet overal zal er sneeuw of ijs liggen en dan heb je volgens mij een probleem met nagelbanden. Denk maar aan de verbindingsritten op wegen waar helemaal geen sneeuw meer ligt. Daar kom je mijn inziens in de problemen met nagelbanden.

Bovendien vraag ik me af wat het reglement en de Belgische Wegcode zegt over het gebruik van nagelbanden...

Misschien iets voor de specialisten of afsplitsen naar "Technisch Hoekje"...

C U

Juha
25-02-2005, 10:11
Originally posted by Huudo
Idd dat was het een Gr.N - geheugen wordt wat ouder, daarom dat ik niet meedoe aan kwissen, maar ze prezenteer. :D :D

Was dat jaar overigens de eerste wedstrijd van een RS200 in België, of had dat moeten worden, maar wegens technische problemen denk ik, ging dat toen niet door. Maar goed we wijken af... :)
De eerste keer was de Circuit des Ardennes. Droogmans is toen gestart met de traininswagen omdat de wedstrijdwagen nog problemen had.

Die Sierra van Probst had alleen maar van de fabriek naar de aanhangwagen gereden, meer kilometers had het ding niet eens. Pure groep N. Hij had het geluk dat het een 4x4 was, en dat de favorieten allemaal onderuit gingen.

Maar de laatste keer met sneeuw was 96, maar ik denk dat we morgen ook mogen meetellen. ;)

Bart
25-02-2005, 20:36
voor de thuisblijvers:

* za 26/02: "La Une" 23:20 => 23:50
* zo 27/02: "La Une" 10:00 => 10:25 (heruitzending van de vorige dag)
* zo 27/02: "La Deux" 17:10 => 17:30
* do 03/03: "La Deux" 20:45 => 21:10 Champion's Le mag (http://www.la1.be/rtbf_2000/bin/view_something.cgi?id=0151408_pagefiche&api_day=03&api_month=03&api_year=2005)

=> online resultaten (http://users.skynet.be/ris/rallye/abr/indexrallye.htm) via RIS

=> rally radio (http://www.vivacite.be/rtbf_2000/bin/view_something.cgi?type=sac&id=0172833_sac&menu=default&pub=RTBF.WALL%2fWALL.FR.la_taille.HOME) Vivacité

HF_INTEGRALE
25-02-2005, 21:50
Dat wordt vroeg opstaan morgen. First special stage : 09:48h.
D'r staan enkele foto's v/d Shakedown op : http://www.turbomagazine.be/ArdenneBleue/
en zo te zien ligt er massa's sneeuw. Dat worden weer "schitterende" photookes...
Gelukkig toch nog wat WRC en Gr. A's ...
555

Autofan
26-02-2005, 23:00
Wel wat spijtig dat RIS al de hele dag niet goed werkt en vaak plat ligt :(

Guido
27-02-2005, 00:01
verslagje van de dag. ;)

We zijn begonnen op KP2, Spa. We stonden aan een haarspeldbocht waar spectacel geboden werd. Al snel bleek dat Melissa Debackere niet gestart was. Reden? voor zo ver niet bekend. Na een 30-tal doortochten (heb ze niet geteld) zijn we naar de KP in Ster gereden. Verbinding ging vlotjes en er is ruim voldoende tijd tss de KP's om de verplaatsingen te doen zonder stress.

We wilden de jump op KP4 in Ster gaan bekijken, maar bleken de KP niet van een optimale kant te zijn benaderd. Nu goed, een haakse van bovenop de talu is ook wel leuk. Op het stuk waar wij stonden was de weg niet besneeuwd, maar eens de haakse genomen dan weer wel. Timothy VanParijs deed op deze KP zijn eerste deftige sortie. Hij werd weer voorruit geholpen door toeschouwers, maar't zou een voorbode zijn voor wat er nog komen moest later op de dag op dezelfde KP.

Dan naar KP6, Circuit Francorchamps, waar we op het binnenstuk stonden - de serviceweg. Supersmal en de wegen met sneeuw en ijs. De haakske werd door meerdere equipes daar in 2 of zelfs 3 keer genomen. Ook hier hebben we redelijk lang staan kijken.

Tijdens de middagpauze dan een sanitaire stop ingelast en even koffie gaan slurpen in de cafetaria van het vliegveld van Spa. Leuke tent ginder. :)

Terug naar KP8 op dezelfde haarspeld. De weersomstandigheden verslechtere gelijkdelijk aan. Het begon immers te sneeuwen en de doortochten werden al wat spectaculairder. Niet te lang blijven rondhangen, want we gingen de jump nog doen op KP10, die van Ster. Deze zou starten om 18.16.

De weg naar het centrum van Ster was niet ijs- en sneeuwvrij, dus rustig aan doen was de boodschap. We stonden perfect, eens op de KP toegekomen. Het werd kouder en het begon harder te sneeuwen. De klok tikte naar 18.16 maar er gebeurde niets....

Over de CB van de Stewards kwam de melding dat er op KP9 een ongeluk gebeurd was en dat er een aantal deelnemers geblokkeerd zaten hierdoor. Er zou, let wel zou, een hergroepering gebeurden, om dan iedereen zonder groot interval op KP te laten vertrekken. Dus alles met een retard van 30 min. euh, wat doe je dan, koud, sneeuw in de nek, sanitaire stop dringt zich op en om 21.40 begint het eiland. Druk overleg plegen, proberen te rekken, maar een komt een punt dat je zegt, ok, we komen morgen terug. Tot de je van de KP af bent en je de eerste deelnemers in de achtergrond hoort... :frusty:

Terug in de auto, begon de weg dicht te sneeuwen. Over de radio hoorde we dat Cols, al eerder met problemen kampend, op KP10 opnieuw lek was gereden en de ophanging kapot was, Vanparijs er opnieuw afgegaan was, dit keer erger en dat ook Duez er op SS10 was afgegaan. Hij kon weer verder maar met pakken minuten tijdverlies.

1 équipe trok er zich niets van aan. De Pool Kuzaj Leszek draait in zijn GrN! Impreza WRX lekker aan het stuurtje en op het einde van KP11 (info over de radio) stond ie aan de leiding!

Na de eerste dag staat heeft ie 14sec! voorsprong op Tsjoen. Munster is derde en volgt al op 1min16 van de Pool en Bob Colsoul is 4de algemeen en 2de in Gr.N. en volgt al op dik 7 minuten.

These Polish guys are really good. Gaan we een herhaling van '86 krijgen, waar de een rijder uit de "lagere" categorie de jongens met de "grote kanonnen" een ferme neus gaat zetten? Wie weet, sneeuwrally's zijn erg onvoorspelbaar :D :D

Mr.Dallara
27-02-2005, 20:06
Staat eigenlijk ergens de (volledige) uitslag ergens online????

Want al heel de dag is er niks of te niks van informatie te vinden op pitstop.tv !!! :mad:

Verder vind ik ook nergens anders iets van informatie... :frusty:

Mark
27-02-2005, 20:10
Originally posted by Mr.Dallara
Staat eigenlijk ergens de (volledige) uitslag ergens online????


http://www.turbomagazine.be/ArdenneBleue/

Sennake
27-02-2005, 20:41
Die uitslag is wel fout : Tsjoen werd uiteindelijk 4e, zodat de top-3 nu luidt :

1) Kuzaj
2) Munster
3) Colsoul

Foto's van de top-3 staan op mijn site (http://users.pandora.be/sennake/reca_2005_rab.htm).

Autofan
27-02-2005, 22:25
Daarstraks was Tsjoen nog 4de in de eindstand op de site, maar nu word hij zelfs voorafgegaan door Bodson in de Audi S2. Slechts een vijfde plaats voor Tsjoen dus. Ook is er een hele knappe prestatie van Princen, mooi 6de algemeen en 3de in Groep N. Boelens wint de eerste manche van de RACB Challenge met zijn Citroën C2.

Raceboy
27-02-2005, 23:53
politie en Spa gaat toch niet goed precies. wat een klungels weer :rolleyes:

Mr.Dallara
28-02-2005, 11:23
Hier ons verslagje: (aan de lengte te zien was het precies een lange en vooral onvergetelijke dag... :p )

Wij waren om 7uur thuis vertrokken, en arriveerden omstreeks 8.20u op het circuit.
Dan direct gevraagd waar we tickets en programma konden bekomen ze wezen ons de weg naar La Source, daar zou een ticket container staan.
Hij stond er, net als een 10tal anderen in rij aan één loketje terwijl er twee van de drie nog gesloten waren. Al snel bleek dat er (nog) geen programma boekjes waren! Man man, dacht ik dan… Andere mensen vertelde mij zelf dat het ééne loket nog maar een half uur open was…
Alé soit, in ieder geval een half uur gevloekt en tijd verspilt om ticket en programma te bekomen…

Dan maar op naar KP1 in Aywaille, we stonden in een bocht meer op het einde van de KP, maar de sneeuw was in de streek van Aywaille bijna allemaal weg, dus op ijsplekken na was er niets op de weg… Ook niks speciaals of spectaculair gezien, het leek er ook op dat bijna iedereen het rustig en voorzichtig aan deed…

Onze tweede proef hebben we gezien op het circuit (Chicane KP3), we hebben gezien achteraan op het circuit aan de karting waar de wagens van onder de tunnel kwamen en dan het circuit op reden richting Blanchimont. De ruimte waar het publiek kon staan was nihil, het circuit was daar ook volledig sneeuw vrij gemaakt. Speciaal was de pasage daar dan ook niet te noemen.
De marschals die op die post stonden hebben enkele trieste bloebers gedaan: Ze vlagde geel wanneer bv Van Parijs tegen een snelheid van 60km/u met vier pinkers voorbij reed, terwijl de volgende hem perfect kon voorbij rijden in Blanchimont naast mekaar…
Colsoul bv ging enorm van z’n gas en was zo dus een aantal kostbare seconden verloren.

Daarna zijn we naar KP4 in de bossen van Ster gaan zien, we hadden ons geïnstalleerd net na een haarspeld in de laatste kilometers van de KP. Een praaaaaachtige plaats waar ze driftend door kwamen aangezien er op de weg een dikke laag sneeuw en veel ijs lag…
Hoe de Posche er door kwam met Duez aan het stuur, daar waren écht geen woorden voor! Full trottel, nopes, tegen sturen, full trottel, nopes, tegen sturen, ….
Op een gegeven moment kwam er geen wagen meer door, al makkelijk 5min. Er was iets mis zoveel was duidelijk, plot ging iedereen massaal omhoog door de diepsneeuw richting het rechte stuk voor de remzone van de haarspeld. En ja hoor, daar was het crash-boom-bang geweest, een Subaru wrx was er van de baan gegaan, buitenkant bocht en op een boom geknald. Piloten OK, de wagen was wat anders (beelden zegen meer dan foto’s, kijk daarom strak zeker eens op BTSpictures.be)

De vierde KP die wij zagen was KP6 op het circuit (Chicane), geparkeerd op de P1 , zijn we gewandeld richting de Raidillon. Van boven op de plateau (waar met de F1 de tribunes staan) had je een exelent zicht over het show gedeelte van deze proef. Waarom de organisatoren deze proef niet de naam “Show KP” hebben genoemd, snap ik niet!?!?
Je zag de wagens meermaals passeren van dichtbij met een enorm spektakel gehalte, de Porsche had enorm moeite om op de baan te blijven toen hij op de Raidillon naar beneden reed. Hij ging hellemaal dwars links, en dan het omgekeerde naar rechts… het was op het randje van… (zie movie die te vinden is op BTSpictures.be)

Dan zijn we naar de service gaan zien. Een service park in de paddock van Spa is niet te vergelijken met de markt van Ieper qua overzicht. Daarom was het voor ons dan een tijdje zoeken eer we gevonden hadden waar de top teams hun tenten hadden opgeslagen. Machtig om te zien was het wagen park van Future world: De Porsche, de twee Corolla WRC’s en de Lancer van Van Parijs (de Lancer hadden ze wel uitbesteed aan Bijvelds) Er recht tegenover stond BMA met hun twee wapens, tussen de Subaru’s van Munster liep er een zekere Snijers rond! Moet wel enorm frustrerend geweest zijn voor hem…
Uiteraard heb ik ff gepolst naar z’n plannen voor de rest van het BK. Ik vroeg: “wanneer kom je met de Fabia WRC in actie?” Snijers: (hij lachte ff) “wait and see” zij hij "we zijn goed bezig om al zeker met deze machine te starten in Ieper, de Condroz en in Bochelt. Voor de rest is alles mogelijk. Wagens zijn er genoeg, maar je moet centen hebben…” Maar in de drie vermelde rally zouden we dus Snijers moeten zien met z’n Fabia WRC als alles loopt zoals hij het ziet…
Verder ook nog ff Guy Colsoul gezien in het service park, is die man oud geworden seg…

Wat we toen plots ontdekte: dat al de deelnemers na de service enkel en alleen voor de show en voor PR een hele toer moesten maken via Verviers centrum om daar dan over een podiumeke te rijden (een stempel te krijgen) en dan pas naar de volgende KP (Aywaille) mochten rijden. Heel deze verplichte formaliteit neemt zo maar eens ff één uur in beslag, hier heb ik medelijden met de piloten… Wel wat teveel van het goede vind ik…

Na de service zijn we terug naar Aywaille (KP7) gegaan, deze keer in een mooie vloeiende haarspeld kort na de start. Bijna iedereen van de top 15 gooide hem hier mooi vloeiend dwars, uiteraard was de Porsche weer het neusje van de zalm… Munster maakte een fout en ging te veel dwars, moest dan zoveel remmen om de bocht nog te halen, uiteindelijk viel hij dan nog stil ook! Hier heeft hij zeker 5sec laten liggen.

Dan zijn we terug richting Francorchamps gereden om daar een fritje te gaan eten, en verder te rijden naar KP10 Ster, het was intussen al hellemaal donker geworden. Wij stonden te zien in een S-bochten combinatie, de naam chicane op z’n minst waardig. Links en rechts hadden de wagens niet meer dan een halve meter, en dan was er de sneeuw/ijs muur…
De 0 en 00 wagen lieten opvallend lang op zicht wachten, de KP starte uiteindelijk 20min telaat. Onze Poolse vriend kwam hier nog mooi door men een enorme licht bundel op de motorkap. Tsjoen deed het hem nog na, maar voor Van Parijs was het een Crash-boom-bang in de bochten combinatie, waar de weg een grote ijsbaan was… Hij kwam er veeeeel te snel aan, rempunt gemist veronderstel ik. En kon zo ’n bocht onmogelijk halen, dan maar rechtdoor de sneeuwmuur in. Die heeft hij platgewalst en uiteindelijk tegen een boom tot stilstand gekomen. Met de voorwielen in hopen sneeuw, en de achter wielen 10cm van grond stak hij dan ook zo vast als iets….
Van Parijs had een zeer goede reactie en liep direct zeer snel de KP op in spook richting, om de aankomende wagens te laten afremmen, kwestie van z’n wagen niet hellemaal in schroot te herlijden… Uiteindelijk hielp niets om hem los te krijgen: schuppen, met balkjes onder de achter wielen, … Dan maar met 6man de Lancer evo 6 opgehoffen en beetje bij beetje op de baan geplaceerd. Ik kan je garanderen dat er iedere 60sec nog een WRC of een Posche op twee meter van uw voeten ziet en voelt passeren dat je dan hot moments beleeft…

Enfin, KP10 in Ster was onze laatste proef. We zijn dan ook tevreden huiswaarts gereden, van deze unieke rally die nog lang in velle hun geheugen zal blijven zitten dankzij de sneeuw.

Pascal
28-02-2005, 20:07
Is een leuk verslagje maar op enkele zaken die je in vraag stelt, had je zelf een antwoord kunnen vinden als je er wat (vak)literatuur over gelezen had.

De KP Raidillion was geen Show KP omdat hij zeer technisch, moeilijk en smal was. Het selectieve karakter van de proef vervult niet de eigenschap van een show KP. Bovendien vind ik een show KP helemaal overbodig in een Rally. Het is meestal een vervelend, verplicht nummer van enkele kilometer, soms zelfs met ROC-start. Als ik me niet vergis werd dit zo wat ingevoerd om live TV-coverage te halen. Door de jaren heen is gebleken dat dit niet lukt. De show KP's zijn echter gebleven maar halen hun doel niet.

Mijn mening : afschaffen die handel !!!

De verplichte verbinding tussen Francorchamps en Verviers heeft ook zijn reden. We mogen niet vergeten dat, na het laattijdig forfait van de Boucles de Spa, de organisatie minder dan drie maanden de tijd hadden om de eerste editie van de Ardenne Bleue op poten te zetten. Zij hadden dus van meet af aan problemen met de tijd. De administratieve molen draait, zoals we allemaal weten, traag. In deze wedloop tegen de tijd kregen de organisatoren heel wat steun en medewerking van de omliggende gemeentes en in het bijzonder van Verviers. Vandaar dat een podium in Verviers een een must was.

Vegeten we ook niet dat het rallycentrum aanvankelijk op het circuit van Francorchamps gesitueerd werd omwille van het gemak. Na wat nadenken werd niet alleen het gemak doorslaggevend maar ook de handige infrastructuur, de prestige, de nabijheid van parkings enzoverder... Mogen we bij dit aspect ook niet vergeten : de ideale samenwerking met de autoriteiten van Francorchamps.

Ook 22 proeven, waarvan slechts 8 (ik meen in laatste instantie 9) verschillende leek bij aanvang een tegenvaller. Het is echter begrijpelijk dat een organisatie die weinig tijd heeft, geen keuze heeft. Men moet knopen doorhakken. Gevolg van dit alles : 790 kilometer rally waarvan 215 km tegen de chrono. Op het eerste zicht een wanverhouding maar dat heeft ook zijn voordelen. Zo is ook het publiek verspreid over een grotere regio, waardoor er mindere files zijn voor deelnemers en publiek en waardoor het op de verbindingen net wat veiliger kan...

Ik ben niet ter plaatse geweest maar denk te mogen besluiten uit de verslagen die ik gezien en gelezen heb voor en na deze eerste editie, dat het allemaal zeer geslaagd is. Al moeten we toegeven dat de weergoden een grote bijdrage hebben geleverd bij de spektakelwaarde. Hoewel ik me kan inbeelden dat ook dit organisatorisch heel wat problemen met zich meebracht.

Tot zover een mening van op afstand...

En nog dit : een dikke proficiat voor de organisatie en succes voor 2006 maar dat was al duidelijk zeker.

C U

Mr.Dallara
01-03-2005, 20:23
Originally posted by Pascal
Is een leuk verslagje maar op enkele zaken die je in vraag stelt, had je zelf een antwoord kunnen vinden als je er wat (vak)literatuur over gelezen had.

En nog dit : een dikke proficiat voor de organisatie en succes voor 2006 maar dat was al duidelijk zeker.



Het was dan ook totaal niet men bedoeling om kritiek te geven op de organisatie. In tegendeel, ik wil gewoon mindere punten aanhalen en hopelijk zal de organisatie uit die punten bijleren...

Ik zelf ben meer dan tevreden van de gehele organisatie, zeker als je weet dat de rally op z'n korte tijd spanne moest georganiseerd worden...

Geert Grooten
04-03-2005, 19:19
allez gelukkig dat jullie als toeschouwers toch tevreden waren over de organisatie !!!

Guido
04-03-2005, 19:34
Originally posted by Geert Grooten
allez gelukkig dat jullie als toeschouwers toch tevreden waren over de organisatie !!!

Zeker, wat ik vooraleer wist te appreciëren waren de tijden tss de verschillende kp's waardoor je zonder al te veel stress toch over andere kp kon doen.
In het bos op kp Spa op zaterdag hadden er misschien iets meer marshals mogen staan om 'te fluiten', maar je hoorde de auto's wel van voldoende ver komen. Soms werd er nogal laat gefloten, maar als je regelmatig naar rallies gaat, is dat niet echt een probleem. ;)

Geert Grooten
04-03-2005, 19:36
Zoals ik al zei gelukkig dat jullie toch tevree waren ...

Mr.Dallara
04-03-2005, 19:51
Originally posted by Geert Grooten
Zoals ik al zei gelukkig dat jullie toch tevree waren ...

Moeten we hier uit verstaan dat de (co)piloten niet tevreden waren over de organisatie?