PDA

View Full Version : Revamped bouwproject - Porsche 911 Carrera 4 - Fujimi 1/24


Guido
08-02-2005, 00:27
Ha, de'n Huudo is terug achter zijn tafel geraakt. :D Het werd verdikke tijd. Niet onmiddellijk met een woest project, maar een simpel deze keer, om de goesting om te bouwen weer op gang te trekken. Zeggen dat ik in een 'dippie' heb gezeten, is een understatement van hier tot Tokyo, maar goed, ik heb wel eens last van modeling blues. Maar gelukkig gaat het iedere keer weer over.

Een simpel project dus om weer te beginnen. Een Porsche 911 Carrera 4 van Fujimi. Ga dan ook geen fantasiekes doen en gewoon OOB bouwen (Out Of ze Box) dus.

Dit is de kit.
http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4.jpg

Heb me vanavond bezig gehouden met het prepareren van de body - lees naden en braam wegschuren.

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_1.jpg

Er was niet zo heel veel braam, maar de naden waren er eens zo dik om. Bij een 911 van deze en voorgaande generaties is dat even goed opletten bij het schuren van de voorste "gardebou's" :) Door hun ronde vorm bestaat er immers het risico dat deze vlak geschuurd worden, waardoor ze niet meer mooi rond zijn.

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_3.jpg

De achterkant vergde ook wat aandacht van er zaten 2 mooie sinkmarks in de kofferdeksel/motorkap (?) . Heb ze eruit kunnen schuren zonder putty.

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_2.jpg

Hopelijk morgen in grondlaag. Ga me deze keer toch weer houden aan het eerst verven van de carrosserie alvorens het chassis/interieur aan te pakken. Kwestie dat de boel kan drogen.

Aangezien deze een eenvoudige kit is - en als het dus misgaat is het geen drama - ga ik ook eens een nieuwe verf methode proberen: spuitbussen van Motip (grondlaag, laklaag, vernis). ;) Dus de Porsche zal in Kronos blauw gespoten worden, dit ter voorbereiding van de 206 WRC.

Sennake
08-02-2005, 00:39
Het doet me plezier dat je weer aan het bouwen geslagen bent, maat :)

Ik zit al te wachten op de volgende update zie ;)

jurgen
08-02-2005, 01:02
tof!!!! maar laat aub de corolla niet liggen he :D

Dominique
08-02-2005, 01:18
:bye: DAAR IS 'M :bye:
:bye: DAAR IS 'M :bye:


Doet goed om te zien dat je er weer bent!
Maak er iets moois van!
:gas:

Guido
08-02-2005, 02:15
Originally posted by jurgen
tof!!!! maar laat aub de corolla niet liggen he :D

Geen zorgen. Ik heb de Corolla die in het bad gezeten heeft en dan heb ik al de decals in huis gehaald om de Marlboro/Portugal versie te maken (2 stuks) . ;)

Dus er moeten nog 4! Corolla's gebouwd worden.

Guido
09-02-2005, 00:50
Tijd voor de spuitbussen!

Ik heb me in de winkel laten wijsmaken (denk ik) dat ik deze plastic sealer nodig zou hebben:

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/motip_sealer_plastic.jpg

Dus die er maar opgespoten. Is een super vloeibaar ding, kleurloos en is in een wip droog. Het laat een satiné-achtige schijn na op het model, maar voor de rest niets.

OK, dan maar de kleur spuitbus bovengehaald. Deze dus. RAL5002 -> Kronos blauw zal ik het maar even heten voor de gemakkelijkheid. ;)

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/motip_ral5002.jpg

Een eerste mistlaag - djeez, dat heb ik nog nooit gedaan - en ik weet niet of het er goed uitziet, of dit normaal is. Ik denk van wel, want op plaatsen op het chassis ziet het er wel beter uit. Deze heb ik iets dikker gespoten.

Als ie klaar is, is het de bedoeling om er deze vernis op te zetten. Ik vraag me trouwens af, of ik er wel goed zou aan doen om mijn detail schildering in enamel te doen. De blauwe kleur is nl. acryl en ik vrees een beetje dat het gaat vechten, of zou de lak-vernis bescherming bieden?

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/motip_gloss.jpg

Guido
09-02-2005, 00:54
Foto's van het model dan.

Je kan de "vlekken" op het model goed zien, maar ik vermoed dat dit een gevolg is van de mistlaag. Omdat ik niet goed wist of ik Tamiya Primer tussen de sealer en de laklaag kon zetten, heb ik het maar niet gedaan. Gevolg, ik zie nu dat nog wat schuurwerk nodig is. Maar da's dan voor morgen.

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_4.jpg

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_5.jpg

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_6.jpg

Het chassis.
Ik denk dat ik toch de boel maar zal invernissen vooral ik aan de enamel detaillering ga beginnen, eerst een testen op een stukje zal me veel bijbrengen hierover. Ik heb nl. geen acrylverfjes in huis en anders moet ik wachten tot in het weekend. :D

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_7.jpg

Jan
09-02-2005, 09:23
Zo te zien heeft Huudo zich van onderwerp vergist. Die spuitbus RAL 5002 was eigenlijk bedoeld om zijn chauffagebuizen te schilderen. :D

jan

vinnie
09-02-2005, 23:07
Ik heb me in de winkel laten wijsmaken (denk ik) dat ik deze plastic sealer nodig zou hebben:
Is zeker niet slecht maar iemand die ik ken van onze club heeft de witte primer van Tamiya gebruikt om er dan de RAL 5002 op te zetten.En is perfect gelukt zonder enig probleem want naar het schijnt mag je op die witte Tamiya primer autolak zetten ook zonder dat de plastiek word aangetast.
Greetz Vinnie.

Sennake
09-02-2005, 23:51
Bon, ik heb één belangrijke regel geleerd wat het overeen spuiten van lagen betreft :

Enamel over acryl geeft GEEN problemen - acryl over enamel geeft ALTIJD problemen.

Die regel pas ik altijd toe en toe nu toe (hout vasthouden) heeft hij me nog nooit in de steek gelaten...

Guido
10-02-2005, 01:39
De 2de laag, de eerste 'wet-coat' heeft geen soelaas gebracht voor het vlekken probleem. Het beterde wel, maar niet veel.

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_8.jpg

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_9.jpg

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_10.jpg

Guido
10-02-2005, 01:43
Tijdens deze 2de run heb ik op de'n body veel last gehad van stofdeeltjes. Er zat dus maar één ding op, en dat was schuren. Met een 3200 heb ik de stofdeeltjes eruit geschuurd en eigenlijk heel de carrosserie opgeschuurd. Dan was het de beurt aan de 3de laag - 2de wet coat - en wat blijkt? Door het opschuren zijn ook de vlekken verdwenen.

Dan geprobeerd om het geheel met Tamiya compound wat op extra glans te krijgen, maar dat bleek niet zo goed. Maar aangezien dit autolak is, heb ik dan maar eens met Autoglym geprobeerd op het dak van de auto, en dat is reuze meegevallen (zie McLaren logo van de vlag, die boven mijn tafel hangt, weerspiegelt)

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_11.jpg

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_12.jpg

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_13.jpg

Luigi
10-02-2005, 09:30
Prachtig, kwist wel dat je het zou oplossen. :D

Guido
11-02-2005, 23:57
Er zit een les in ieder model, juist?

Inderdaad. Mijn les bij dit testproject is dat ik nooit of te nimmer nog met die dekselse spuitbussen ga werken. :mad: Van de laatste 7 modellen zijn er maar 2 gelukt bij het spuitwerk. De rest waren mislukkingen (1x Beetle, 2x Mercedes, 1x Corolla, 1x 911). Dus weg ermee!
Terug naar het goede oude spuitpistool waar ik al zo lang mee werk (+10 jaar).
Om weer zin te krijgen in modelbouw zijn ze ten zeerste aan te raden... NIET dus.

Bussen liggen, net als de 911, in de vuilbak. En ik kan op zoek naar de juiste enamel mixture voor RAL5002.

Een ideale start om van 'modeling blues' af te raken, is dit niet. :(

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_14.jpg

jurgen
12-02-2005, 00:06
heum, huudo : hoe heb je dat gedaan, die porsche zo.....?.........mislukt?

ik ben nl bezig aan de loix-206 MÉT dezelfde spuitbus, kas is al gespoten en wil dus niet hetzelfde meemaken.
ik heb ook al de corolla van tsjoen gemaakt met ral3020 van motip en heb geen miserie gehad. Moet wel zeggen dat ik(nog) niet zo precies ben als jullie, maar de zijkant van die porsche is nu toch niet wat je een detail kunt noemen, he :(

ik voel echt met je mee...........

Dominique
12-02-2005, 00:33
hey sorry man, spijtig dat het zo gelopen is. Wat is er gebeurd met die lak?
Ik heb geen enkel probleem gehad met die spuitbus op mijn 206, behalve het feit dat de glans er wat moeilijk in te krijgen was.

Wat je eventueel nog kan proberen, is het "decanteren" van de verf in de spuitbus om die dan met de airbrush te spuiten. Zet een rietje op de kop van de spuitbus, het andere eind in een afgeplakt flesje van bv. je airbrush en dan kan je verf overspuiten van de bus naar het flesje.
In een gesloten flesje blijft die verf vrij lang goed. Geen weken natuurlijk, maar zeker lang genoeg om het model afgewerkt te krijgen.
Je zou dit procédé misschien kunnen uitproberen op die 911?

Guido
12-02-2005, 00:41
Ik denk dat ik er met mijn vinger of nagel ingezeten heb. De verf kan je er zo afpellen. Plastic Sealer? My .ss!

ik ga dit model niet ook decaperen. Zo blijf ik wel bezig natuurlijk. Het overspuiten van verf in airbrushpottekes is iets wat ik overigens bij 2 vorige modellen al eerder heb gedaan (VW en Mercedes), omdat het met de bussen toen ook niet marcheerde, en ook dat is fout gegaan. Ik ben met enamel, thinner en een verfpistool groot geworden. Dat zit er veel te diep ingeworteld, denk ik. Spuitbussen en spuitbusverf, je weet gewoon niet wat ze erin draaien (mixture, airpressure enz) en kan alleen maar hopen dat het goed gaat. Om van de overspray en daardoor het verlies aan verf nog maar te zwijgen.

Maar... Als jullie er happy mee zijn en er goede resultaten mee halen: vooral ermee verder doen!! Het is gewoon niks voor mij, dus hou ik er voortaan mijn handen vanaf. ;)

Dominique
12-02-2005, 01:06
Originally posted by Huudo
Plastic Sealer?
[/B]

Op dat ding heb ik het eigenlijk ook niet echt begrepen. Na hetgeen ik heb gelezen op het ScaleRaceCars forum ga ik het spul zeker niet meer gebruiken. Ik denk dat ik geluk heb gehad ...

Originally posted by Huudo
Spuitbussen en spuitbusverf, je weet gewoon niet wat ze erin draaien (mixture, airpressure enz)
[/B]

Daar geef ik je 100% gelijk in. Ik heb laatst de farce zelf nog mogen ondervinden.

Laat je echter niet ontmoedigen! Er zijn nog andere leuke projecten. Gebruik er je proefondervindelijk geteste methoden op, en ik ben er zeker van dat daar enkele heel flashy modellen uit zullen komen.

schumivill
12-02-2005, 01:32
Een toch wel gerespecteerd merk als Tamiya heeft ook zo van die spuitbussen,ik ben niet echt thuis in modelwerk,maar zou dat beter zijn als andere merken misschien,of hangt dat af op welk model je het gebruikt? :confused:

jurgen
12-02-2005, 11:58
Originally posted by schumivill
Een toch wel gerespecteerd merk als Tamiya heeft ook zo van die spuitbussen,ik ben niet echt thuis in modelwerk,maar zou dat beter zijn als andere merken misschien,of hangt dat af op welk model je het gebruikt? :confused:

idd maar geen RAL5002 in het gamma van tamiya.

Guido
12-02-2005, 13:38
RAL5002 -> Google is your friend. :D

Na een klein minuutje googlen op deze pagina (http://www.fortunecity.com/meltingpot/portland/971/reference/humbrol.htm) uitgekomen.

De opgegeven kleuren stemmen niet 100% overeen met de echte RAL5002, maar zijn benaderingen. Dit is voldoende. Hier kan ik weg mee. Wordt een half uurtje mixen en zoeken en dan zal ik wellicht een beter resultaat - ahum al zeg ik het zelf - qua kleurechtheid kunnen bereiken als die stomme spuitbussen.

206WRC-ke
12-02-2005, 13:52
Is de Tamiya kleur voor die blauwe 206 of je Porsche dan niet X14 van Tamiya??...

Guido
12-02-2005, 13:57
Originally posted by 206WRC-ke
Is de Tamiya kleur voor die blauwe 206 of je Porsche dan niet X14 van Tamiya??...

Volgens de tabel wel, maar als je beide kleuren - X14 en RAL5002 - zou aanbrengen gaat er verschil inzitten. Dat verschil wegwerken, door het toevoegen van rood, paars, zwart of weet ik welke andere kleur, om een exacte overeenstemming te krijgen, zal nodig zijn. ;)

Nismo
12-02-2005, 22:58
Ik gebruik al jaren de spuitbussen van Tamiya en veel problemen heb ik nog niet gehad.Het enige probleem dat ik tot nu toe heb gehad is dat er matte vlekken te zien waren na het opdrogen van de lak.Na gebruik van een andere spuitbus is het probleem meestal verdwenen.Ik warm mijn spuitbussen altijd op in een kom heet water, meer druk,fijnere verfnevel en minder verbruikHuudo,zou dit probleem ontstaan zijn als gevolg van slecht ontvetten van je model.Ik heb nog gehoord dat sommige merken(vooral Revell) moeilijk te ontvetten zijn.
Vooral de moed niet opgeven.

Guido
12-02-2005, 23:47
Originally posted by Nismo
Huudo,zou dit probleem ontstaan zijn als gevolg van slecht ontvetten van je model.Ik heb nog gehoord dat sommige merken(vooral Revell) moeilijk te ontvetten zijn.
Vooral de moed niet opgeven.

Neen, ik heb ook dit model ontvet zoals ik het al jaren doe. In een warm zeepsopje. Ik geef de moed niet op. Maar ga me weer toeleggen op het 'echte' werk. :D :D

Spuitcabine is eindelijk in aanbouw. ;)

Guido
13-02-2005, 23:42
Allez, goed. De 911 zit in de remolie. Dat stukje plastic gaat me er niet onder krijgen :D

De spuitbussen zijn er ook nog. Als iedereen dat kan, moet dat bij mij toch ook wel lukken, wat is me dat nu. :D

Binnenkort wellicht van "teminated" naar "revamped". Stay tuned. ;)

jurgen
14-02-2005, 12:02
Originally posted by Huudo
Allez, goed. De 911 zit in de remolie. Dat stukje plastic gaat me er niet onder krijgen :D

De spuitbussen zijn er ook nog. Als iedereen dat kan, moet dat bij mij toch ook wel lukken, wat is me dat nu. :D

Binnenkort wellicht van "teminated" naar "revamped". Stay tuned. ;)

huudo is nog niet makkelijk te temmen. :D
veel geluk nu!

Guido
16-02-2005, 00:01
We zijn er nog aan bezig. :D In afwachting dat de remolie zijn werk doet, even het eenvoudige interieur afgewerkt. Standaard zwart en gedrybrusht. Dashboard moet nog.

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_15.jpg

fomoco90
20-02-2005, 12:04
go Huudo go Huudo o Huudo, go Huudo, watch Huudo go :D :D :D

Guido
17-11-2005, 00:13
"Herinnert u zich deze nog?!" was vroeger een veel gehoorde djingel op de radio. Maar ook hier van toepassing. :D :D

Ding heeft dus een hele tijd in de remolie gezeten, langer dan verwacht, maar bon.

Zo heel af en toe, als ik dan eens 5 minuten tijd heb, zit ik wel eens achter mijn tafel en beetje bij beetje ben ik de 911 helemaal gaan opschuren... Ondertussen echter begon er een ander idee in mijn hoofd te draaien om met deze 911 te gaan doen.

Zet er al redelijk netjes uit, maar wacht eens even, de ramen zitten er al in...?

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_16.jpg

Inderdaad, de 911 is in de lengte doorgesneden!! :eek:

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_17.jpg

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/911carrera4/911_carrera4_18.jpg

Hoe het praktisch verder moet, is nog niet helemaal uitgeklaard. Het eindresultaat heb ik al mijn hoofd zitten, alleen de weg ernaartoe is me nog niet helemaal duidelijk.

Wat het wordt verklap ik nog even niet. ;)

Nismo
17-11-2005, 02:09
.... Het eindresultaat heb ik al mijn hoofd zitten, alleen de weg ernaartoe is me nog niet helemaal duidelijk.

Wat het wordt verklap ik nog even niet. ;)

Gaat ge vrijdag wel kunnen komen met zo'n hoofd ??? En zie dat ge niet verkeerd rijdt :p :p :+ :D

Grtzzzzzzz Nismo :gas:

Wild Goose
17-11-2005, 10:12
Rare kwiet zenne.

Ben benieuwd naar uw hoofd, eum porsche bedoel ik.

scoobyfreak
17-11-2005, 15:35
Ik heb die spuitbussen ook die primer en dat blauw,van de mitsubishi van snijers en de 206 van loix alebij uit de condroz en daar heb ik geen matte plekken. en heb ook een escort mk2 van heller ermee gespooten en van die is het dak beetje mat.Ikdenk dat da is omdat het geen tamya doos is