PDA

View Full Version : De soap omtrent de Maserati MC12


gwyllion
07-02-2005, 14:14
Originally posted by Mark
Wanneer gaan we eens lezen dat er een Mazza van start gaat in het FIA GT? Voor Le Mans, LMES en ALMS is de deur keihard dicht gesmeten, oef een ferme tik op de neus.
Er is een compromis in de maak tussen ACO en ALMS zodat de MC12 toch in ALMS mag racen. De Maserati zou tot juni mogen racen in de gewijzigde versie (die nog steeds niet aan de eisen van ACO voldoet) en vanaf dan moeten ze racen met een 2de aangepaste versie die wel aan de ACO reglementering voldoet.

Bron: ALMS/ACO Maserati compromise close (http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=176751) (motorsport.com)

Mark
07-02-2005, 23:52
Originally posted by gwyllion
Er is een compromis in de maak tussen ACO en ALMS zodat de MC12 toch in ALMS mag racen.

Duidelijk. Wat extra wagens voor ALMS kan geen kwaad............maar kan die dan punten scoren in de eerste wedstrijden? Een wagen die illegaal c.q. gedoogd is, die punten afsnoept van deelnemers die conform reglement racen? Benieuwd hoe die Panoz dat gaat uitleggen...................

Werner333
08-02-2005, 13:48
Originally posted by gwyllion
Er is een compromis in de maak tussen ACO en ALMS zodat de MC12 toch in ALMS mag racen.

Hij heeft ondertussen al getest met een kleinere vooroverhang.

Integra
08-02-2005, 20:00
Originally posted by Werner333
Hij heeft ondertussen al getest met een kleinere vooroverhang.
En een kleinere achtervleugel en daarbovenop nog 'ns 100 kg ballast.

gwyllion
08-02-2005, 20:58
Originally posted by Integra
En een kleinere achtervleugel en daarbovenop nog 'ns 100 kg ballast.
Die versie heeft in FIA GT gereden vorig jaar.

De versie met kleinere vooroverhang (door Maserati omgedoopt tot MC12 "GT1") was een poging om de ACO te paaien, maar dit is mislukt. Wijzigingen met 2004 versie:
Official test driver, Andrea Bertolini, completed the first kilometres in the MC12 modified to comply with FIA category GT1 regulations.

The car differs from that used in 2004 as regards: the shortened nose to obtain the 4.990 mm maximum length, a reduction of the aerodynamic surface area, the fitting of an undertray between the wheels, the re-positioning of exhaust system, the use of carbon brakes and traction control and the removal of the minimum height clearance.
Volgens de ACO voldoet deze wagen nog steeds niet aan hun reglementen (te breed?). Daarom moet Maserati nog maar eens een nieuwe versie ontwikkelen voordat ze aan 24 uur van Le Mans (en LMES) mogen deelnemen. Van de ALMS organisatie mag Maserati het seizoen dus toch beginnen met deze versie met kortere neus op voorwaarde dat ze vanaf juni de versie die wel voldoet aan ACO regels, inzet.

gwyllion
08-02-2005, 22:08
Originally posted by gwyllion
Volgens de ACO voldoet deze wagen nog steeds niet aan hun reglementen (te breed?). Daarom moet Maserati nog maar eens een nieuwe versie ontwikkelen voordat ze aan 24 uur van Le Mans (en LMES) mogen deelnemen.
Ik heb het reglement voor GT1 klasse van FIA en ACO eens vergeleken met de afmetingen van Maserati. Blijkbaar verschilt het reglement van FIA en ACO gedeeltelijk; wel raar want ik dacht dat ze vanaf dit jaar een eenvormig reglement zouden hebben :(

Afmetingen van Maserati MC12:
* straatversie: 5143 mm lang, 2100 mm breed en 1205 mm hoog, wielbasis van 2800 mm
* "GT1" versie: 4990 mm lang (door verkorte neus)

FIA GT1 reglement zegt het volgende over afmetingen:
3.1 Dimensions
All bodywork dimensions and shape must remain original with the exception of alterations required by Article 3.5.1 and those permitted under Article 3.6.
The maximum length is 5000 mm.
The maximum width (excluding rear view mirrors) is 2000 mm.
Cars whose width complies with article 258 of the 2004 Appendix J and is greater than 2000 mm will be given a performance handicap by the GT bureau of the FIA.

3.2 Overhangs and wheelbase
The front and rear overhangs must remain original.
De MC12 "GT1" is korter gemaakt om te voldoen aan de maximum lengte van 5 m. De wagen is wel nog steeds te breed (meer dan 2 m) en is dus onderhevig aan beperkingen opgelegd door FIA. Wel stom dat ze de wagen niet 10 cm smaller kunnen maken.

ACO GT1 reglement zegt echter het volgende:
3.6.1 – Dimensions :
3.6.1.1. - Maximum width :
a/ Across the front and rear wheel arches, the width of the bodywork (ACO Homologation form) may be increased by 10 cm maximum provided that the overall width (rear view mirrors excluded) doesn’t exceed 200
b/ The modification of the fenders must maintain as much as possible the original appearance and shape. The sides of the front and rear bumpers may be modified with the only purpose to join them up to the wider fenders.
• Cars the overall width of which exceeds 200 cm (rear view mirrors excluded) may be eligible if they are "Full type CEE" homologated or the equivalent for United States or Japan and produced at least 300 units per year. The bodywork elements that exceed the maximum overall width (200 cm) must keep the original shape and dimension (ACO homologation form).

3.6.1.2. – Maximum length :
The overall lenght of the race car must not exceed 500

3.6.1.3. – Front overhang :
The front overhang of the race car must not exceed 125 cm.

3.6.1.4. – Rear overhang :
The Rear overhang of the race car must not exceed 115 cm.

Note : If the dimensions of the road car exceed the values defined above, it will be possible for the manufacturer to modify the race car accordingly. However, the original appearance and shape of the bodywork shall be maintain as much as possible (ACO approval).
Voor ACO is de Maserati in zijn huidige vorm dus te breed. Er is een uizondering mogelijk op deze regel maar dan moeten er meer dan 300 straatversies per jaar gebouwd worden. Hieraan voldoet de Maserati dus duidelijk niet.

De voor- en achteroverhang zijn ook begrensd door ACO. Dit was in het verleden ook een punt van kritiek voor de Maserati (te grote overhang, wat voor een aerodynamische voordeel zorgde). Het is moeilijk te zeggen of momenteel voldaan is aan deze beperkingen; waarschijnlijk is dit geen probleem meer met de kortere neus.


Toch wel onbegrijpelijk dat Maserati gewoon niet vanaf het begin rekening gehouden heeft met het technisch reglement :rolleyes:

christof
09-02-2005, 15:59
KAN IEMAND VAN DE EXPERTEN OP DIT FORUM MIJ EVEN UITLEGGEN WAAROM DIE MASERATI WEL KAN DEELNAMEN AAN HET FIA GT KAMPIOENSCHAP EN DE OUDE GT1 WAGENS NIET? :rolleyes:
DENK MAAR AAN DE PORSCHE GT1 OF McLAREN .

gwyllion
09-02-2005, 16:15
Wow, ge moet niet ROEPEN. Dat doet zeer aan de oren.

De Maserati voldoet (gedeeltelijk ;)) aan het huidige technisch reglement van de FIA GT1 klasse. De Porsche en McLaren GT1 niet. Het is zo simpel als dat. De GTS klasse van ACO en GT klasse van FIA zal voortaan GT1 noemen. De naam heeft in principe niks te maken met de vroeger GT1 klasse.

Lees mijn berichtje in deze thread (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=9428&perpage=15&pagenumber=10) eens. Het legt uit waarom de Maserati wel in FIA GT mag deelnemen en niet in 24 uur van Le Mans.

Mark
09-02-2005, 20:12
Er ligt inderdaad geen verband tussen de GT1 klasse uit 1997/1998 en de huidige GT1 klasse...............dat was destijds de GT2 en heeft in de tussenliggende jaren GT geheten.

De soap omtrent de MC12 heb ik in een aparte thread gezet. Leuk verhaal voor de toekomst. Je krijgt sterk de indruk dat ze bij Maserati ooit gedacht hebben: "Ze zullen de regels wel aanpassen als wij met onze creatie willen racen'' .............dan hebben ze toch een inschattingsfoutje gemaakt met die eigenwijze Fransen:D

gwyllion
11-02-2005, 00:29
Originally posted by Mark
Je krijgt sterk de indruk dat ze bij Maserati ooit gedacht hebben: "Ze zullen de regels wel aanpassen als wij met onze creatie willen racen'' .............dan hebben ze toch een inschattingsfoutje gemaakt met die eigenwijze Fransen:D
Eerst naar FIA en ACO stappen om te vragen of ze het GT reglement niet zouden kunnen aanpassen zodat een GT wagen de 24 uur van Le Mans algemeen zou kunnen winnen. ACO zegt nee, en toch bouwen die Italianen hun GT wagen.

Mark
17-02-2005, 18:51
Foto's van de eerste test van een privateer MC12:

http://www.racingworld.it/fiagt/wall05-test01_mc12gt1.asp

FIRE
17-02-2005, 19:47
Maserati is "overgenomen" door Fiat.

http://www.grandprix.com/ns/ns14272.html

Jochie
18-02-2005, 11:33
Originally posted by FIRE
Maserati is "overgenomen" door Fiat.

http://www.grandprix.com/ns/ns14272.html

Om Alfa te boosten ... een andere reden is misschien om Ferrari zo zelfstandig te maken dat ze op de beurs kunnen gaan nu GM zich vrijgekocht heeft van de overname deal.

Ferrari aandelen verwachtingen zijn nu wel super met F1 en 360-430.

Jochie, had his mind blown away by the MC12 :)

Mark
03-03-2005, 19:49
De MC12 van het Italiaanse Racing Box zal niet alleen in het lokale GT kampioenschap aldaar rijden. Meerdere wedstrijden van het FIA GT kampioenschap staan op het programma.

bron: www.italiaracing.net

gwyllion
09-03-2005, 17:06
Iemand met een Autosport abonnement?
Aston attacks Maserati entry

Aston attacks Maserati entryAston Martin and Le Mans organisers have increased the pressure on ALMS officials over the controversial decision to allow Maserati to run in the American series.
bron: autosport.com (http://www.autosport.com/pc_subscribe.asp?id=42347&s=12&p=1)

Mark
09-03-2005, 18:12
Originally posted by gwyllion
Iemand met een Autosport abonnement?


Ja, en die ga ik nu online lezen :D Tot over een uurtje of twee ;)

M.b.t. MC12 / Aston Martin & andere gedupeerden / Sebring heeft er al een betrouwbare Nederlandse site al een mogelijk scenario gestaan voor de race op Sebring. De MC12 mag daar wel trainen en kwalificeren...............maar Maserati zou zich dan terugtrekken voor de race. Just an option ;)

Mark
09-03-2005, 18:36
Wow, dat gaat heavy worden.

The Automobile Club de l’Ouest at Le Mans has withdrawn its support of the organisers of the ALMS, to which it licenses its name. Top officials at the ACO have cancelled their trip to the season opener at Sebring on March 19 in protest at the move that allows the MC12 to compete.
autosport blad, 10-03-05


Richards van Prodrive komt daar nog eens over heen met het volgende:

Richards maintained that the actions of the ALMS was contrary to the FIA’s International Sport Code. He hinted at a protest to motorsport’s governing body to have the race removed from the international sporting calendar. That protest could have far-reaching implications for Sebring.
autosport blad, 10-03-05


Volledig artikel uiteraard in het blad ;)

Mocht Sebring zijn internationale status verliezen dan is het verboden om deel te nemen aan deze race voor coureurs die in het bezit zijn van een FIA licentie.

gwyllion
09-03-2005, 18:36
Originally posted by Mark
Ja, en die ga ik nu online lezen :D Tot over een uurtje of twee ;)
Gewoon hier (http://www.autosport.com/newsitem.asp?id=42347&s=12) klikken. Bij mij zegt dat onderaan "A longer version of this story is available to subscribers of Autosport and autosport.com." :mad:

gwyllion
09-03-2005, 18:43
Originally posted by Mark
Wow, dat gaat heavy worden.
Inderdaad. Een heuse krachtmeting tussen ACO en IMSA :eek:

Mark
03-04-2005, 11:17
Je zult vandaag de dag maar een MC12 bezitten, het seizoen is niet eens begonnen en ze beginnen al te pesten met strafgewichten en andere regeltjes :)

Na afloop van testen in Monza hebben de FIA GT MC12's er 10 kg ballast bij gekregen. Tevens moet de achtervleugel 100 mm minder breed worden. Michael Bartels is niet echt blij met deze maatregelen. Ze hadden zoiets wel verwacht van de FIA maar NIET voor de start van het seizoen. Bartels loopt in de Autosport van 31-3 zelfs te mekkeren dat de sterkste tegenstanders niet op de test aanwezig waren. Ach wat zielig nou :D

FIRE
03-04-2005, 13:57
Bartels loopt in de Autosport van 31-3 zelfs te mekkeren dat de sterkste tegenstanders niet op de test aanwezig waren. Ach wat zielig nou :D
GPLK Carsport? ;)

Mark
03-04-2005, 14:38
GPLK Carsport? ;)

Van GLPK verwacht ik de eerste wedstrijden helemaal niks ;) De wagen is nog steeds niet in Europa. Als alles meezit komt het pakketje morgen aan op Schiphol, dan dinsdag een roll-out op Spa. Inpakken en naar Monza tuffen voor de eerste trainingen op vrijdag.

De sterke tegenstanders waar Bartels het over heeft is o.a. de Konrad Saleen. Die wagen kent hij wel een beetje ;)

Bramzel
04-04-2005, 00:38
De sterke tegenstanders waar Bartels het over heeft is o.a. de Konrad Saleen. Die wagen kent hij wel een beetje ;)

Zekers, maar vergeet de JMB MC12's niet. Verdraaid sterk rijderskoppel ook daar.

Mark
21-05-2005, 11:59
We zullen nooit een MC12 zien op Le Mans volgens een verklaring van Claudio Berro (Chef Maserati Sport) in de Autosport van 19-05-05. Het programma om een Le Mans spec. MC12 te ontwikkelen is stopgezet wegen te hoge kosten. Ze overwegen wel om een GT2 versie te ontwikkelen van het model waarme ze racen in de Trofeo-cup.

Meer dan zeven MC12's zullen er niet gebwoud worden. Op dit moment leggen ze de laatste hand aan het zevende chassis. 5 wagens weet ik te vinden......, 2 voor JMB, 2 voor Bartels en eentje voor het Italiaanse Racing Box. Waar o waar is dat 6de chassis?

Een pagina verderop begint Berro te zeuren dat er iets moet worden gedaan aan de dominantie van de AM DBR9, voor de 24 uur van Spa zouden alle wagens op een gelijk nivo moeten zitten. Referentie is volgens hem de Ferrari 550, de kampioenswagen van 2004............toch sterk dat die Berro begint te zeuren. Wie is er begonnen met ontwikkelen van een wagen die niet helemaal de geest van het reglement volgt?

Mark
21-05-2005, 12:16
We zullen nooit een MC12 zien op Le Mans volgens een verklaring van Claudio Berro (Chef Maserati Sport) in de Autosport van 19-05-05. Het programma om een Le Mans spec. MC12 te ontwikkelen is stopgezet wegen te hoge kosten. Ze overwegen wel om een GT2 versie te ontwikkelen van het model waarme ze racen in de Trofeo-cup.

Meer dan zeven MC12's zullen er niet gebwoud worden. Op dit moment leggen ze de laatste hand aan het zevende chassis. 5 wagens weet ik te vinden......, 2 voor JMB, 2 voor Bartels en eentje voor het Italiaanse Racing Box. Waar o waar is dat 6de chassis?

Een pagina verderop begint Berro te zeuren dat er iets moet worden gedaan aan de dominantie van de AM DBR9, voor de 24 uur van Spa zouden alle wagens op een gelijk nivo moeten zitten. Referentie is volgens hem de Ferrari 550, de kampioenswagen van 2004............toch sterk dat die Berro begint te zeuren. Wie is er begonnen met ontwikkelen van een wagen die niet helemaal de geest van het reglement volgt?