PDA

View Full Version : Verklaring van Mercedes m.b.t. McLaren


Mark
11-11-2001, 18:13
In een column van Nigel Roebruck (autosport) vertelt hij over een gesprek met Jurgen Hubbert (CEO MB). Was tijdens de Stars & Cars day op de MB-fabrieken voor hun personneel.

De oorzaken waarom McLaren dit jaar niet zo goed heeft gepresteerd:
- Het verbod op beryllium,
-Sabbatical Mikka
-Gerommel met Newey
-Dood paul Morgan

vooral dat beryllium spreekt tot de verbeelding, wie weet daar meer van?

Oneliner
11-11-2001, 18:16
Welja, mclaren had een berylium motor zo goed als klaar, en die haalde azo 18.000-19.000 rpm.

Hiermee zou mclaren, mits betrouwbaarheid van de motor, de concurrentie aan flarden gereden hebben.
Dusja, met gevolg dat mclaren met een ferm doorgedreven evolutie op de motor van het jaar ervoor aan de start kwam.

Motor die ni betrouwbaar was, kwam beetje pk's te kort enz enz.

Werner333
11-11-2001, 18:52
Het verbod op Berylium kwam er omdat als je het bewerkt het dan kankerverwekkende stoffen afgeeft.
Ook de uitlaatgassen zouden een gevaar kunnen inhouden.
Buiten Ilmor was ook Ferrari bezig aan een motor met Berylium.

PJ46
11-11-2001, 19:24
Via iemand die bij Mclaren werkt had ik gehoord dat ze met een gedetunede versie van de motor gestart waren om zo de bedrijfszekerheid te verhogen en niet op dezelfde manier te beginnen als het seizoen daarvoor.
En dan het vermogen opbouwen voor de verdere races.

PJ46
11-11-2001, 19:31
euchm bij nader inzien had dat misschien toch nie zoveel te zien met dezen topic. Maar miscchien da het iemand toch intreseert??

Bart.Vandecavey
11-11-2001, 21:41
Volgens mij was die motor vorig jaar al gemaakt uit dat materiaal.

airco
12-11-2001, 01:43
Nee, Berrylium heeft nooit op circuit gereden!! zelfs niet in tests!!

enkel op de engine-bank bij ilmor draaide ie al!!

airco

Werner333
12-11-2001, 12:38
Originally posted by PJ46
euchm bij nader inzien had dat misschien toch nie zoveel te zien met dezen topic. Maar miscchien da het iemand toch intreseert??

Het was in ieder geval iets dat ik nog niet wist. Thx PJ46.

Mark
12-11-2001, 20:38
Maaruh, wat is berillium nu precies..............en waarvoor zou het kunnen dienen, met welk voordeel?

Ja, een zwaar metaal....maar voor de rest?:confused:

Joosen
13-11-2001, 13:22
Een zwaar metaal dat voor gewichtwinst zorgt !!

Het heeft als voordeel dat -zelfs bij heel beperkt gebruik in een een legering- het de wrijvingscoëfficiënt van de legering heel sterk verlaagd. Berrylium werd enkel gebruikt (denk ik) voor de behandeling van de cilinderwanden en andere wrijvingsvlakken (nokkenassen, klepstoters, krukas, drijfstangen) en -don't shoot me if I'm wrong Airco- ik dacht dat Ferrari in het seizoen 2000 wel met zo'n motor had geraced.

airco
13-11-2001, 13:41
Berrylium dient idd om cylinderwanden te behandelen, en zo veel minder wrijving te hebben!!

ivm met Berrylium-motor van Ferrari?!? weet ik eigenlijk niets van!! Ik volg zowat alles ivm met Ferrari, maar ben het nooit tegengekomen!! Bovendien zou ik het vrij raar vinden, want ...

ik heb altijd het verhaal gehoord dat McLaren daaraan bezig was, en bij McLaren beweren ze dat de FIA dat onder druk van Ferrari verboden heeft. In ieder geval, Berrylium is kankerverwekkend!! Maar als Ferrari in 2000 al zo een motor had, dan zouden ze het ook niet laten verbieden he!! Dat is voor ferrari een verliespost, want dan smijten ze hun eigen ontwikkeling buiten.

ok, om eerlijk toe te geven, ik weet het niet zeker, maar dit is het verhaal dat ik al verscheidene malen gehoord heb!!

airco

Joosen
13-11-2001, 15:01
Ja Airco, uw verhaaltje doet bij mij toch wel een belletje rinkelen, die dingen worden allemaal zo top-secret gehouden dat wij maar kunnen gissen en hopen dat die van de pers juist gissen. 't Is in elk geval plezant om over een beetje technische dinges te zeveren, zo leren wij allemaal nog eens wa bij.

airco
13-11-2001, 15:19
hehe, idd

Oneliner
13-11-2001, 21:10
wat er achter de schermen gebeurt zulle nwij nooit raden, dat is juist et plezante aan zo van die threads gelijk deze, gelijk joosen zegt :)

Werner333
13-11-2001, 21:11
Na een rondvraag op de Ferrari groep wordt het er niet duidelijker op.:(
De specialisten (zij die zeer kort bij de fabriek zijn betrokken) beweren enerzijds dat die Ferrari Beryllium motor enkel gedraaid heeft op de testbank, anderzijds dat de motor nooit bestaan heeft.:confused:
Dus we zullen het nooit echt weten.:)

Mark
13-11-2001, 23:15
lijkt wel een aflevering van de X-files...........maar mijn scheikunde is weer wat bijgeschaafd.......dank u:D

Sennake
14-11-2001, 00:33
Wat in elk geval wel zeker is, is dat Berillium het 4de element is op de tabel van Mendeljev. Wil je er meer van weten, ga dan maar eens kijken op :

http://www.tabelvanmendeljev.be/archi_nl.htm

En ook nog dit :

De naam is afkomstig van het mineraal beril. De naam is afgeleid van het Griekse woord berullos, wat zeegroen betekent, naar de kleur van de edelsteen smaragd, een modificatie van beril. Ons woord 'bril' is afkomstig van beril. De eerste brillenglazen (in de middeleeuwen) werden van dit mineraal gemaakt.

Jan
14-11-2001, 18:41
Nu snap ik waarom mijn brilglazen een heel klein beetje ietsiepietsie groen zijn als je ze naar het licht houdt.

Jan

Lambo
17-11-2001, 19:29
Dat is verzeker een omdat ge een snotvalling hebt, Jan :D

Euhm, den boek "Technical Analysis 2000" van Giorgio Piola is in bestelling. Als ik er iets over terugvind, zal ik het zeker ne keer posten...

Werner333
18-11-2001, 21:16
Originally posted by Lambo
Euhm, den boek "Technical Analysis 2000" van Giorgio Piola is in bestelling. Als ik er iets over terugvind, zal ik het zeker ne keer posten...

OK keep us posted.